تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 10 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):فاطمه بانوى زنان بهشت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

وکیل اصفهان

لیست قیمت گوشی شیائومی

آیسان اسلامی

خرید تجهیزات صنعتی

دستگاه جوش لیزری اتوماتیک

دستگاه جوش لیزری اتوماتیک

اجاق گاز رومیزی

تور چین

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

قطعات لیفتراک

خرید مبل تختخواب شو

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

دانلود رمان

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1793544406




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سبزیجات کوهی فصل بهار و غذاهائی که می توان با آنها تهیه کرد : سوال و جواب آشپزی


واضح آرشیو وب فارسی:آشپز آنلاین: سلام، با توجه به اینکه در فصل بهار سبزیجات کوهی چیده شده در دسترس می باشد، می خواستم خواهش کنم اگر کسی دستور پخت غذائی را با استفاده از این سبزیجات از جمله شنگ، والک، همه تره ای و بولاغ اوتی دارد آنرا در forum قرار دهد تا برای همه قابل استفاده باشد. ممنون

سلام

سرآشپز عزيز

ما هميشه سبزيجات كوهي را مانند سبزي كوكو براي پخت كوكو استفاده مي كنيم و يا اينكه در پختن آش از آْنها استفاده مي كنيم

البته برخي از آنها را هم خشك كرده و در پخت غذاهايي مانند اشكنه به كار مي بريم

موفق باشيد

دوست عزيز سلام

شنگ را ميتوان پس از شستن با نمك و سركه ميل كرد . ضمنا ميتوان از آن در آش ماست استفاده كرد .

از والك - كه اگر اشتباه نكنم و شيرازي ها به آن سيرموك مي گويند - با برنج مخلوط كرده و نوعي سبزي پلو تهيه ميكنند .


شنگ :
--------------
(شينگ) (Sheng)

این گیاه در استان چهار محال بختیاری بوفور یافت می‌شود و از ان نوعی غذا نیز تهیه می‌شود که بسیار مطبوع ودلچسب میباشد.از پخته ان نیز برای مخلوط کردن باماست (مثل ماست و اسفناج) نیز استفاده می‌شودمصرف دارویی نیز دارد .

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B4%D9%86%DA%AF

والك :
-------------
( بزگوش ) Bezgoush

دوستاي گلم سلام
راستش من از والك پلو خيلي خوشم مياد و همونجور كه شبنم عزيز گفت (البته با كمي تفاوت) من اول والك رو تميز ميكنم و بعد از اينكه شستم وآبش رفت اون رو مثل سبزي پلوئی خرد ميكنم و لابه لاي برنج آبكش ميدهم و تا دم بكشه هزار بار از بوي عطرش ميميرم و زنده ميشم. البته خيلي ها هم از بوي والك خوششون نمياد. وقتي برنج دم كشيد اون رو همراه مرغ يا گوشت مثل چلو مرغ يا چلو گوشت و بعضي مواقع به صورت خالي سرو ميكنيم.
البته دمپختك اون هم عالي ميشه و شيوه طبخش دقيقا" مثل دمپختك باقلا هستش.
البته اینو اضافه کنم که والک های پرورشی یه کم تلخ هستن و باید در طبخ اونها کمی دقت کرد تا زیاد استفاده نشن چون برنج رو کمی تلخ مزه میکنن و در ضمن عطر و بوی والکهای خودرو رو هم ندارن ولی والکهائی که در کوههای شمیرانات و لواسانات روئیده میشن یه چیز دیگه هستن. البته من یکبار از بازارچه تجریش والک خریدم و فروشنده گفت از اردبیل یا ارومیه آوردن که اونهم خوب و خوشمزه بود.

با احترام ـ ندا

با سلام


می خواستم لطف کرده تصویری از شنگ و والک را هم در تاپیک بگذارید، چون من اسمشان را تا حال نشنیده بودم.

با تشکر

تغذيه و درمان با سبزى هاى صحرايى

دكتر معصومه رفيقى مرند - روانشناس بالينى و پژوهشگر

گياهانى كه طبيعت باسخاوت دراختيار موجودات زنده قرار مى دهد، آنقدر متنوع و گوناگون است كه براى شناسايى بايد آن ها را برحسب كاربرد و ويژگى هاى فصلى و اقليمى به دسته ها و گونه هاى مختلف دسته بندى كرد.

بهار فصل رشد و رويش گياهانى است كه بيشترين كاربرد را از نظر دارويى و غذايى در طب سنتى و غذاهاى محلى و سنتى داراست.
در ميان گياهانى كه در بهار مى رويند و رشد مى كنند، سبزى هاى صحرايى به لحاظ ويژگى هاى خاص خود در درمان هاى خانگى و آشپزخانه ممتاز هستند.
برخى از سبزى هاى صحرايى در غذاهايى مانند: آش، كوكو، پلو، كوفته و سالاد مورداستفاده قرار مى گيرند و بخشى از آن ها به عنوان درمان دارويى، تقويت كننده، آرام بخش و در مصارف بهداشتى و آرايشى كاربرد دارند.

سبزيجات صحرايى طيف گسترده اى از گياهان هستند كه در مناطق مختلف و با نام هاى متفاوت شناخته و مورداستفاده قرار مى گيرند و بومى منطقه خودند. اما گروهى از آن ها كه در بيشتر مناطق وجود و در مصارف غذايى عموميت بيشترى دارند، عبارتند از:
- بابونه
- پونه و پونه كوهى
- شاهى آبى يا علف چشمه (بولاق اوتى)
- چاى كوهى (توكليجه) يا سبزى كوفته
- شنگ
- غازاياقى
- سوسنبر (نعناى فلفلى)
- تره بيابانى
- مرزه كوهى
- والك
و به جز اين ها سبزى هاى صحرايى آشپزخانه ها
اين روزها در اغلب شهرهاى بزرگ و كوچك در فروشگاه ها محصولات سبز و در كنار سبزيجات فرنگى، گونه هاى مختلف سبزى هاى صحرايى را مى بينيم كه يا بومى همان ديار هستند يا به علت استقبال در مصارف آشپزى از نقاط ديگر تهيه و عرضه مى شوند.

بابونه

بابونه طلايه دار سبزى هاى صحرايى است، زيرا در اواخر اسفند و در آستانه بهار به بازار مى آيد.
بابونه گياهى است كه گل هايى به رنگ هاى زرد، سفيد و گاه ارغوانى دارد و بيشتر در زمين هاى خشن و شنى و نزديك به كناره هاى زمين مى رويد. اين گياه سالان زى است و حدود ۳۰ تا ۳۵ سانتى متر قد دارد و يكى از گياهان كلاسيك در مجموعه گياهان طبى است. بابونه گلى است پايا كه تا اواخر تابستان نيز يافت مى شود.

بابونه براى مصارف غذايى از اواخر اسفند تا ماه هاى فروردين و ارديبهشت كه گياه تر و تازه و ترد است و ساقه هاى آن چوبى نشده (ساقه ها و برگ ها در اين زمان نرم و لطيف و براق همانند گشنيزند، استفاده مى شود.)

اما براى مصارف طبى، آن را ماه هاى خرداد و تير كه نخستين مرحله گل دادن گياه است (البته در اقليم هاى مختلف به نسبت سرما و گرماى منطقه اى كمى فرق مى كند) برداشت مى كنند.
بابونه انواع مختلفى دارد كه نوع معمولى آن «كاموميلا» و نوع ديگر آن بابونه گاوى نام دارد كه به صورت گرد ضدحشره مورد استفاده قرار مى گيرد.

اثر شفابخش بابونه

اين گياه يكى از مؤثرترين داروها در تركيبات گياهان دارويى براى درمان آلرژى و آسم ناشى از آلرژى است و براى دل درد، نفخ شكم و سيستم گوارشى، دردهاى عادت ماهانه، سردردهاى عصبى و ميگرنى، گوليت ها، فشردگى عصبى و تب هاى متناوب مفيد است.
طب سنتى را اعتقاد بر اين است كه بابونه داراى طبيعتى گرم و خشك است و داراى ماده ضد حساسيت طبيعى بوده، در نوسازى گلبول هاى سفيد خون نقش دارد.

اين گياه مقوى، مدر، مسكن، معرق و ضدعفونى كننده شناخته شده است.
به دليل مدر بودن، بابونه در درمان هاى كليوى مانند ورم كليه، سنگ كليه و سخت ادرارى كاربرد دارد.

بابونه دوست كبد است و از اين رو، به علت صفرا آورى اش براى سوءهاضمه و ترشى معده، چاى آن را توصيه مى كنند.
بابونه مزاج را تعادل مى بخشد (با دفع صفرا، سودا و بلغم)، خون را صاف مى كند و انسداد (گرفتگى) مجارى طحال را برطرف مى سازد.

در طب سنتى، بابونه به شكل هاى مختلف مصارف گوناگون دارد.
جوشانده آن در درمان ناراحتى هاى دستگاه تنفسى - گوارشى، كليوى، زنان، رفع چاقى، تقويت حافظه و غيره كاربرد دارد.
روغن بابونه مسكن خوبى براى نقرس و رماتيسم (به صورت مالشى) است و براى سنگينى گوش (چكاندن چند قطره) در طب سنتى توصيه شده است.

بخور بابونه علاوه بر ضدعفونى كردن محيط، براى رفع گوش درد (ناشى از ورود آب به داخل گوش) و براى زيبايى پوست (منافذ پوست را جمع مى كند به صورت خيسانده و تونيك نيز براى مصارف پوستى) كاربرد دارد. همچنين آن را به صورت پودر مى توان به عنوان ادويه ضدنفخ در غذا استفاده كرد.
در مصارف آرايشى از لوسيون هاى بابونه براى زيبايى و تقويت پوست و مو استفاده مى شود و شايع است كه بابونه رنگ مو را روشن مى سازد. چاى بابونه ضدنفخ و ضد تشنج، تب بر و عرق آور است. در شست شوى چشم ها با چاى بابونه، خستگى و قرمزى چشم ها برطرف مى گردد.
بابونه داروى خوبى براى عفونت هاى ويژه زنان است.

بابونه داراى خواص درمانى بى شمارى است كه در اين مختصر نمى گنجد. اما افراط و تفريط در هر چيزى ممكن است باعث دردسر شود كه بابونه نيز از اين قاعده مستثنا نيست.

مضرات بابونه
استفاده از اين گياه باارزش دارويى در موارد ويژه اى منع شده است كه عبارت اند از:
- پروستات
- زنان حامله
- فشارخون
- قلب (زياده روى در مصرف بابونه)
- فلج عضلات (زياده روى در مصرف بابونه)
- زياد كننده عرق براى كسانى كه زياد عرق مى كنند (مصرف گل بابونه)
- و ناسازگارى با مصرف همزمان با گردو، پسته و موارد داراى تانن (مانند چاى)

مصارف غذايى بابونه

در گذشته هاى نه چندان دور، از اين سبزى معطر در بسيارى ازغذاهاى سنتى استفاده مى شده است؛ ازجمله بابونه در تركيب سبزى هاى كوكو و پلو نقش اساسى را به عهده داشته است. در هفته آخر اسفندماه كه اين گياه باارزش به بازار مى آمد، همگان براى تهيه آن و استفاده از آن در سبزى پلو و كوكوى سبزى شب عيد در تكاپو بودند.

اين شايد به دليل اثرات ضدنفخ اين سبزى گرانبها بود كه در ايام عيد براى رفع پيامدهاى پرخورى و متنوع خورى از آن استفاده مى شده است. هنوز هم مادربزرگ ها از بابونه در آش، سبزى پلو و كوكوى سبزى استفاده مى كنند.

بولاغ اوتى، شاهى آبى (علف چشمه) (Nasturtium officinale) شاهى آبى كف پوش و فرش زمردين چشمه سارها است.اين گياه در چشمه سارهاى كوچك و نواحى مرداب ها زياد ديده مى شود. از اين رو به آن شاهى آبى نيز مى گويند.

طبع شاهى آبى گرم و تر است. اين گياه داراى ويتامين هاى E، C، B، و به ويژه ويتامين B1 و املاح كلسيم، سديم، گوگرد و پنى سيلين طبيعى است. مصرف اين گياه در درمان هاى خانگى (طب سنتى) بيش از همه براى ديابتى ها توصيه شده است. اين گياه علاوه بر درمان قند، در درمان ناراحتى هاى پوستى مانند اگزما و خارش نيز كاربرد دارد. همچنين مصرف آن از ريزش مو جلوگيرى مى كند و دردهاى قاعدگى و مفصلى مزمن را آرام مى سازد. بولاق اوتى داراى اثر آرام كننده در دردهاى عصبى است و در درمان بيمارى هاى كليه و كبد نقش ويژه اى دارد.

اين گياه تصفيه كننده خون، مقوى معده، اشتهاآور و مدر شناخته شده است. همچنين دارويى انرژى زا و نيروبخش براى بيماران خسته و افراد ضعيف است.

شاهى آبى نفخ و زخم سيستم گوارشى به ويژه روده را بهبود مى بخشد، از سكته مغزى (به دليل داشتن آسپرين طبيعى) جلوگيرى مى كند و نيروى جنسى را افزايش مى دهد. همچنين از ريزش مو و شكستن ناخن جلوگيرى مى كند. (به دليل داشتن كلسيم، ويتامين ها و املاح مفيد ديگر) در سرطان سينه از بولاق اوتى به عنوان داروى كمكى و پيشگيرى كننده ياد شده است. اين گياه در ناراحتى هاى سيستم تنفسى مانند آسم و سل ريوى به ويژه در درمان برونشيت كاربرد درمانى دارد.

مصرف اين سبزى باارزش باعث طول عمر مى شود (به دليل تقويت عمومى و پيشگيرى از بيمارى ها و داشتن مواد، املاح و ويتامين هاى ضرورى بدن).

در طب سنتى، از شاهى آبى در درمان نقرس و راشيتيسم و رماتيسم استفاده مى شده و هم اكنون نيز گياه درمانگرها به ديده اعجاز به آن مى نگرند.

اين سبزى خون را تصفيه مى كند و جلوى خونريزى اعضا را مى گيرد. اين گياه به دليل تصفيه كردن خون، كدورت پوست را برطرف كرده، باعث سرخ شدن پوست صورت مى گردد.
علف چشمه به دليل مدر بودن، سنگ هاى كليه را دفع مى كند.

به علاوه، دوست خوب كبد است و يرقان را درمان مى كند. همچنين تب هاى عفونى را برطرف مى سازد (همراه با عناب) و طحال را تقويت مى كند.

بخوريد و بنوشيد، اما اسراف نكنيد. زياده روى در مصرف شاهى آبى (اگرچه داراى خواص مفيد بى شمارى است.) نيز همانند ساير خوراكى ها عوارض جانبى دارد.

مصرف بيش از حد شاهى آبى سبب ايجاد مضرات زير مى شود:
- بواسير
- مشكلات در زنان حامله
- افزايش سودا
- سوءمزاج
- اسپاسم مثانه و رحم
- ناراحتى حلق
- ورم پروستات (زياده روى در مصرف)
- كليه (زياده روى در مصرف)
مصارف غذايى شاهى آبى

به جز مصارف دارويى، مى توان از آب شاهى آبى به صورت (آب سبزى) به شكل ساده و يا شربت، در رژيم هاى غذايى براى ناراحتى هاى دستگاه هاضمه و چاقى استفاده كرد.
چاى بولاغ اوتى اگر جايگزين يك وعده نوشيدنى چاى روزانه شود، در پيش گيرى و درمان بسيارى از ناراحتى ها نقش داشته، به عنوان يك تونيك (تقويت كننده) باعث شادابى و رفع خستگى مى گردد.

از شاهى آبى مى توان در سالاد استفاده كرد.
همچنين از اين گياه مى توان به صورت تازه و خشك در آش ها (سوپ ها) و كوكوها استفاده كرد.
شاهى آبى از تيره شاهى ها و تره تيزك ها است و در سبزيجات مصرفى روزانه مى توان آن را به سبزى خوردن افزود.

http://www.aftab.ir/articles/health_the ... 8080p1.php

والک پلو با ماهیچه
-----------------------

- ماهیچه= 4 تکه (700 گرم)
- پیاز= یک عدد (150 گرم)
- زردچوبه= یک قاشق چایخوری
- آب= یک لیتر
- نمک= یک قاشق چایخوری
- زعفران= نصف قاشق چایخوری
- والک=600گرم
- برنج =600 گرم
- کره= 50 گرم
- پودر فشرده مگی= یک بسته
- آب=2/1 پیمانه
- روغن مایع= 100 گرم


1 ماهیچه را همراه با پیاز خلال شده و زردچوبه در آب به مدت یک ساعت حرارت دهید.

2 نمک و زعفران را اضافه کنید و 30 دقیقه حرارت دهید.
3 والک را خوب ریز کنید.
4 برنج از قبل خیسانده شده را آبکش کنید. کره را در قابلمه ای آب کرده و برنج و والک را لایه لایه به قابلمه اضافه کنید.

5 پودر فشرده مگی را در آب حل کرده و روغن را به آن اضافه کنید سپس مخلوط تهیه شده را روی برنج بدهید.

6 قابلمه را با دمی بپوشانید و یک ساعت حرارت دهید.
7 ماهیچه ها را روی برنج در ظرف اصلی قرار دهید.

از سايت اسرار مگي


سنا جون سلام

براي والك تصويري پيدا نكردم . تصویر شنگ را اينجا ببين :

http://forum.p30world.com/showthread.php?t=75669&page=7

سلام به همه

خورشت چاغاله بادوم:

۱ عدد پیاز خرد شده را تفت میدیم گوشت خرشتی (نیم کیلو)را اضافه کرده و چند دقیقه تفت میدهیم چاغاله (۳۰۰ گرم) را اضافه کرده ۳ تا ۴ دقیقه تفت میدهیم .۳ پیمانه آب اضافه کرده جوش که آمد در ظرف را بسته و با حرارت ملایم میگذاریم گوشت بپزد. نعنا و جعفری (۳ تا ۴ پیمانه خرد شده) را در روغن تفت میدهیم تا روغن سبز شود سپس به مواد نیم پز اضافه می‌کنیم آبغوره و نمک و فلفل هم در خورشت ریخته پس از یک ساعت خورشت آماده است.



خورشت گوجه سبز و کنگر هم به همین شیوه آماده میشود فقط میزان آب‌غوره بستگی به میزان ترشی گوجه سبز دارد .
خورشت ریوس هم به این شیوه تهیه میشود با این تفاوت که در خورشت ریواس آب‌غوره نمیریزند و ریواس را در ۱۵ دقیقه آخر طبخ اضافه میکنند.

شبنم خانم مرسی‌ از آموزش ghazai خوشمزه.اینجا ولک زیاد توا جنگلها پیدا میشه،به صورت خودرو.من به عدس پلو هم میزنم .که به قوله شیرازیها دم پخت عدس میشه!!!!!!خیلی‌ خوشمزه هست.دوستانی که در اروپا هستن حتما در جنگل‌ها پیدا کنید و استفاده کنید چون خیلی‌ مفید هست.من حتا خام آنرا توا سالاد خورد می‌کنم و مزه خوبی‌ به سالاد میده .حتا خشک هم می‌کنم و به عنوان ادویه در غذاها استفاده می‌کنم.
almani:Bärlauch
پيوست ها:
34e955037294b9dc.jpg [ 7.24 KiB | بازديد 1621 بار ]


سلام دوستان

دوستان گلم والك گياه بسيار پر خاصيتي هست ولي موقع پخت بوي خاصي داره .......من بوي اون رو برخلاف طعم اش دوست ندارم و اگر بشه به طريقي بوي اون رو از بين برد خيلي خوب ميشه
دوستان عزيز آيا كسي ميدونه كه چطور ميشه بوي والك رو موقع پخت از بين برد؟؟؟؟؟؟؟؟

سلام دوستان اتفاقا من هم تو فکر این بحث بودم چون من دو سه روز پیش گزرم به دروازه کازرون افتاد که دیدم مغازه ها پر از سبزیجات کوهی و کنگر وباقاله ، کارده .پر موسیر یا همون موسیرک . کاسنی و وووو من فکر میکردم این سبزیجات محدویت آب و هوایی داره اما به نظر اینطور نیست لبته بعضی از سبزیجات
من عشق ماست کنگر و ماست کاسنی همسایمون هستم آخه یه بار اورد ومهمونمون کردم ومن عاشقش شدم یه بار اومدم ماست کنگر درست کنم که به خوبی همسایمون نشد وتو خونه هی غر میزدن که زود بخورمش وتموم شه تااز دست بوی ناچیزش و اصلن ظرفش خلاص بشن.
مامان بابای من اصالت شیرازی ندارن و در خوردن خیلیا چیزا یه جورایی محرومیم چون هیچکس میلی بهشون نداره. مثلا اشکنه که فقط یه بار تو تلوزیون دیدم درست کرد.
بچه ها ین اشکنه خوشمزه اس درست کنم البته دستوری ندارم ؟
این هم دو تا عکس ز سبزیجات دروازه کازرون

شنگ پلو خيلي خوشمزه ميشه حتما امتحان كنين

با لوبيا چشم بلبلي، برنج و شنگ(خرد شده) درست ميشه دستور پختشم مثه همون شيرازي پلو يا باقالي پلو هستش فقط به جاي شويد از شنگ و به جاي باقالي از لوبيا چشم بلبلي استفاده ميشه امتحان كنين ضرر نمي‌كنين

وای بچه ها یه اتفاق جالب.

دیروز آقای شوهر گفت این علفای هرزو از توی باغچه بکن، منم رفتم سراغشون همینجور که داشتم میکندم احساس کردم داره بوی سیر میاد داشتم کم کم غش می‌کردم که همسایمون منو دیدو گفت اینارو می‌خوای چیکار کنی‌ منم گفتم می‌خوام بریزم دور که گفت نه اونا والک.

بهم گفت برو اینارو خوب بشور بعد با گردو و پنیر و یکم روغن زیتون مولینکس بکن بمال رو نون ببین چی‌ می‌شه.

منم این کارو کردم نمیدونین چقدر خوشمزه بود جاتون خالی‌ حتما ی بار امتحان کنین.



سیرخرس
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرش به: ناوبری, جستجو
سیرخرس


طبقه‌بندی علمی
فرمانرو: گیاهان

زیرفرمانرو: گیاهان آوندی

دسته: گیاهان گلدار

رده: تک‌لپه‌ای‌ها

زیررده: سوسنیان

راسته: مارچوبه‌ای‌ها

خانواده: سیربویان

سرده: سیرها

گونه‌ها: A. ursinum


نام علمی
Allium ursinum
L.
سیرخرس یا سیر خرس نام گیاهی است از راسته مارچوبه‌ای‌ها (Asparagales)، تیره سیربویان (Alliaceae)، زیرتیره سوسنیان (Liliidae) از سرده سیرها (Allium) ‌همخانواده با پیاز کوهی. نامگذاری آن به این خاطر است که خرس‌های قهوه‌ای به خوردن سوخ (پیاز) این گیاه علاقه زیادی دارند. گرازها نیز به خوردن سیرخرس تمایل دارند.

سیرخرس از گیاهان آوندی (Tracheobionta) است.


[ویرایش] پراکنش
همه اروپا به جز منطقه مدیترانه، آسیای کوچک، قفقاز، سیبری تا کامچاتکا.


[ویرایش] منابع
ویکی‌پدیای انگلیسی، نسخهٔ ۱۰ اکتبر ۲۰۰۶.
برابرهای واژگان علمی از:
عطری، مرتضی، واژه‌نامه علوم زیستی، دوجلدی، همدان: اداره انتشارات دانشگاه بوعلی‌سینا، ۱۳۸۴.

برگرفته از «http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%DB%8C%D8%B1%D8%AE%D8%B1%D8%B3»

پریسا جون میشه بگی والک به آلمانی چی میشه؟؟؟؟

مرسی مرسی






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آشپز آنلاین]
[مشاهده در: www.ashpazonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4427]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن