تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 30 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه پرهيز از حرامها است همچنانكه شخص از خوردنى و نوشيدنى پرهيز مى‏كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796643732




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سفيد روي سفيد*


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سفيد روي سفيد*


دكوراسيون يك محيط هويت آن محيط است. اين جمله را النا سورنلي در مقاله اي كه در باب طراحي داخلي نوشته مي گويد. امروزه طراحي داخلي به دليل نقشي كه در تبليغات محيطي و پيام رساني دارد جزء رشته هاي حائز اهميت هنري به شمار مي رود. جلوه هاي بصري كه در محيط اطراف خود مي بينيم چنانكه از اصول طراحي داخلي پيروي نكرده باشند جلوه اي ناهمگون و پرتنش در فضا خواهند داشت. باتوجه به فشارهاي روحي و رواني كه از مشغله زياد و سپري كردن وقت زياد در محيط كار بر انسان وارد مي شود، برخورداري محيط خانه از يك چيدمان اصولي كه علاوه بر نظم دهي، تامين كننده آسايش و آرامش اعضاي خانواده نيز باشد از اهميت ويژه اي برخوردار است.

تعادل، تناسب و تداوم در محيط سه اصلي است كه بايد در طراحي داخلي بسيار رعايت شود. به طور كلي تعادل از اصول اساسي هنر است. هنر در برقراري ارتباط با مخاطب نوعي تعادل را جست وجو مي كند. تعادل در هنر به وسيله تقسيم بندي متوازن اجزا صورت مي گيرد. رنگ، نور و بافت نيز در حفظ تعادل يا عدم تعادل نقش دارند البته تاكيد زياد بر تعادل موجب مي شود اثر جذابيت خود را از دست بدهد و ايجاد كسالت كند. رنگ و بافت از مهم ترين عناصر اصلي دكوراسيون به شمار مي رود. متمايز كردن يك اثر وقتي به خوبي انجام مي پذيرد كه بتوان با استفاده از رنگ و فرم توجه مخاطب را جلب كرد. بافت از دو نظر قابل بحث است؛ از نظر فرم و شكل كه وسيله درك آن قوه بينايي است و دوم از نظر خاصيت فيزيكي و جنسيت بافت كه با لامسه قابل درك است. درجه انعكاس يا جذب نور توسط جسم داراي بافت اهميت فراوان دارد. تضاد سطوح مات و خشن در كنار سطوح براق و صيقلي جذابيت فراواني دارد و ايجاد جلوه بصري مي كند. بافت زبر وخشن قدرت جلب توجه فراوان دارد و برخلاف آن بافت هاي صاف و صيقلي معمولاً كمرنگ و بي جذبه هستند. نور يكي ديگر از مهم ترين عناصر درطراحي داخلي است. نورهاي طبيعي و مصنوعي اثر متفاوت در محيط ايجاد مي كنند. نقطه ديد ناظر ، مقدار نور كه به آن مي تابد و زاويه ديد ناظر عواملي هستند كه در تمام المان هاي داخل محيط بايد رعايت شوند و تركيبي مناسب و زيبا با هم داشته باشند و داراي طرحي خوب و استاندارد باشد. سورنلي در مقاله اش مي نويسد: تضادها و كنتراست ها در آثار هنري منشاء ايجاد زيبايي هستند. فضاهاي تاريك و روشن هركدام جداگانه بر رنگ هاي موجود درطبيعت تاثير مي گذارند و توجه به اين موضوع درچيدمان منزل از اهميت ويژه اي برخوردار است. سورنلي با تاكيد بر استفاده از چرخه رنگ در دكوراسيون داخلي و اهميت اينكه هر فردي براي اعمال شيوه هاي كاربردي دكوراسيون در محيط كار يا خانه اش بايد به آن آشنايي كامل داشته باشد همچنين آورده است: همان طور كه زيبايي يك اثر هنري در اين است كه رنگ هاي مورد استفاده در آن به صورت يكدست و با يك بالانس و هارموني انتخاب شوند تا همه رنگ ها خودشان را در يك سطح نشان دهند، چيدمان داخلي خانه نيز زماني جلوه بصري پيدا مي كند كه اصل فوق در آن رعايت شده باشد. در طراحي داخلي خانه همچنين توجه به اين نكته كه تاريكي و روشني درجات مختلف دارند، ضروري است. رنگ هاي خاكستري مي توانند مناظر اطراف و محيط زندگي ما را فعال كنند و حساسيت فوق العاده اي نسبت به اختلافات رنگ مايه ها به وجود آورند به طوري كه با وجود رنگ هاي خاكستري اختلافات بين رنگ ها واضح تر تشخيص داده مي شوند. اهميت علم رنگ آميزي و نحوه به كارگيري آن در زندگي روزمره نشان دهنده اين موضوع است كه انسان ها در هر موقعيت و مكاني كه قرار گرفته باشند به نوعي خود را با رنگ و پديده هاي آن مرتبط خواهند يافت. از محيط هاي كوچك مانند اتاق خواب، اتاق نشيمن و آشپزخانه گرفته تا محيط هاي بزرگ تر و عمومي تر مانند ادارات، سالن اجتماعات و كنفرانس ها، مراكز نمايش، رستوران ها، بيمارستان ها و مكان هايي از اين قبيل همگي به نوعي وابسته به صنعت رنگ آميزي هستند. همچنان كه محققان و روانشناسان پيرامون خاصيت رنگ ها و نقش آنها در بهبود كيفيت زندگي صحبت كرده اند در صورتي كه رنگ را از محيط پيرامون خود حذف كنيم دنياي اطراف دلگير ، خسته كننده و خالي از لطف مي شود. از آنجا كه در دكوراسيون داخلي عنصر رنگ حرف اول را مي زند آشنايي با چرخه رنگ و چگونگي كاربرد رنگ ها در سطوح مختلف اهميت ويژه اي نزد طراحان و همچنين افرادي كه خود قصد تعويض دكوراسيون منزل يا محيط كار خود را دارند، خواهد داشت. منظور از رنگ هاي اصلي يا درجه اول ، رنگ هايي هستند كه معمولاً از تركيب هيچ كدام از رنگ ها ساخته نمي شوند بلكه رنگ هاي ديگر از تركيب آنها با يكديگر به وجود مي آيند. آبي، زرد و قرمز سه رنگي هستند كه رنگ هاي اصلي را تشكيل مي دهند. رنگ هايي كه در بازار به عنوان رنگ اصلي عرضه مي شود با رنگ هاي اصلي كمي تفاوت دارند ولي در ميان رنگ هاي مختلف، زرد (كادميوم) با درجه تيرگي متوسط نزديك ترين رنگ به زرد اصلي دايره رنگ است. قرمز(مجنتا) كه از تركيب قرمز كادميوم و آليزارين به دست مي آيد به رنگ اصلي نزديك است. آبي (سرا لئون) كه از تركيب آبي كبالت و اولترا مارين و مقداري سفيد به وجود مي آيد به رنگ اصلي نزديك است. رنگ هاي درجه دوم يا ثانويه از تركيب دو رنگ اصلي ساخته مي شود. مانند تركيب زرد و قرمز كه نارنجي مي شود يا زرد و آبي - قرمز و آبي كه به ترتيب سبز و بنفش حاصل مي كند. رنگ هاي درجه سوم (ثالثه) نيز از مخلوط كردن رنگ هاي اصلي با رنگ هاي درجه دوم (ثانويه) به دست مي آيد. اين رنگ ها عبارتند از زرد نارنجي، قرمز نارنجي، قرمز بنفش، بنفش آبي، سبز آبي و سبز زرد كه در كنار سه رنگ اصلي و سه رنگ درجه دوم مجموعه رنگ هاي چرخه 12تايي رنگ را كامل مي كنند. رنگ هاي آكسان: رنگ هاي تند و درخشاني كه براي زنده كردن و انرژي بخشيدن به يك مجموعه رنگي به آن اضافه مي شوند، مانند رنگ صورتي تند چند كوسن و يك جفت شمع در يك اتاق نشيمن كه با خانواده رنگ كرم رنگ آميزي شده است. رنگ زمينه: رنگ زمينه رنگي است كه در بزرگ ترين سطوح و به بيشترين ميزان در يك فضا مورد استفاده قرار گرفته است مانند رنگ ديوارهاي يك اتاق. رنگ زمينه، اغلب به عنوان پس زمينه اي براي ساير رنگ هاي به كار رفته در اتاق مورد استفاده قرار مي گيرد و ساير رنگ ها مانند رنگ هاي آكسان يا متضاد را در خود جاي مي دهد. رنگ هاي متضاد: تضاد باعث ايجاد وحدت و جذابيت در ديدار بصري شده و نيز عاملي براي انتقال انديشه ها و احساسات به طريقه اي ساده تر به بيننده است. عنصر تضاد در برابرعنصر هماهنگي ضمن ايجاد لذت بصري باعث ايجاد تعادل مي شود .رنگ هاي متضاد در كنار هم تاثيري چشمگير بر بيننده باقي مي گذارند چنان كه حتي پس از بستن چشم ها اين تاثير تا مدت كوتاهي در ذهن بيننده باقي مي ماند. اين رنگ ها بهترين انتخاب ها براي فضاهايي هستند كه كاربري كمتري دارند و شخص مدت زمان كمتري را در طول روز در آن مي گذراند. رنگ هاي مكمل: اين رنگ ها كه در چرخه رنگ در برابر يكديگر قرار دارند در كنار هم نمايي چشمگير و متعادل مي آفرينند. اين رنگ ها هرگز از يك خانواده نيستند و حداكثر تفاوت را با يكديگر دارند. رنگ بنفش و سبز مغز پسته اي و نيز دو رنگ فيروزه اي و نارنجي دو نمونه بارز از رنگ هاي مكمل محسوب مي شوند. برخي تصور مي كنند نارنجي و سرخ متضاد هستند در حالي كه در دايره رنگ كنار هم قرار مي گيرند و داراي هارموني هستند. رنگ هاي سرد، گرم و خنثي :رنگ هاي موجود در چرخه رنگي از لحاظ تاثيري كه بر روح، روان و بر ضمير خودآگاه و ناخودآگاه ما مي گذارند به سه دسته رنگ هاي گرم، سرد و خنثي تقسيم مي شوند. رنگ هاي گرم به آن دسته از رنگ هايي گفته مي شود كه محرك سيستم عصبي هستند و احساسات ما را قوت بخشيده و تشديد مي كنند. اين رنگ ها همچنين رنگ هايي هستند كه در همان برخورد نخستين، تعداد ضربان قلب و هيجانات ما و همچنين توان انتقال سلول هاي انرژي زا را در بدن انسان ها به شدت افزايش مي دهند. تاثيرات اصلي اين رنگ ها بر شاخه سمپاتيك سيستم خودكار عصبي است. رنگ هاي گرم بر فعاليت روزمره زندگي ما مي افزايد و به زندگي ضرباهنگ تند و شاد مي بخشند. اين رنگ ها فشار خون را بالا مي برند، تنفس و ضربان قلب را تسريع بخشيده و گرمي و حرارت را به بيننده القا مي كنند. رنگ هاي اصلي يا تركيباتي از قبيل قرمز، نارنجي، زرد، سبز، قرمز- نارنجي، زرد - نارنجي(پرتقالي)، بنفش متمايل به قرمز (قرمز - بنفش) در زمره رنگ هاي گرم قرار مي گيرند. رنگ هاي سرد، رنگ هايي هستند كه داراي تاثيرات آرام بخش بوده و حس لطافت، آرامش و كم تحركي را به ما القا مي كند. اين رنگ ها كه تركيباتي از قبيل آبي - سبز (فيروزه اي)، سبز مايل به آبي، آبي - بنفش، بنفش متمايل به آبي( آبي - بنفش) و آبي را در خود دارند به طورمستقيم بر شاخه پاراسمپاتيك سيستم عصبي خودكار اثر مي گذارند و موجب پايين آمدن فشار خون و كاهش سرعت تنفس و ضربان قلب مي شوند. رنگ هاي سرد، ساده و بي تكلف هستند و انتخابي مناسب براي محيط كار و اتاق خواب كه درآن به آرامش نياز است به شمار مي روند. به لحاظ بصري، رنگ گرم پيش مي آيد و رنگ سرد پس مي نشيند. رنگ هاي خنثي اعم از سياه، سفيد، خاكستري بژ و قهوه اي رنگ هايي هستند كه در طيف رنگي و چرخه رنگ جايگاهي ندارند و از تركيب رنگ هاي ديگر به وجود مي آيند و اصولاً سياه و سفيد رنگ محسوب نمي شوند و خاكستري كه از تركيب سياه و سفيد به وجود مي آيد جزء دسته رنگ هاي خنثي است. به اين دسته رنگ ها بي رنگ ها نيز مي گويند. انتخاب رنگ هاي خنثي و ترجيح دادن مكرر آن به رنگ هاي ديگر از نظر روانشناسي نشانه اي از يك نقطه نظر منفي نسبت به زندگي است. كساني كه گرايش به اين رنگ ها دارند معمولاً انسان هاي اندوهگين، افسرده و نااميد هستند اما اين رنگ ها از خصوصيات مثبت هم در مواقعي برخوردار هستند از جمله اينكه بهترين انتخاب براي فضاهاي آموزشي كه در آن نياز به تمركز بيشتر براي دانش آموزان و آموزگاران وجود دارد، هستند. رنگ هاي هم پرده:اينها رنگ هايي هستند مانند رنگ زرد پررنگ و آبي پررنگ. اين رنگ ها لزوماً از يك خانواده نيستند بلكه هر دو داراي ميزان مساوي از رنگ قرمز يا آبي هستند و هيچ يك بر ديگري غلبه نمي يابند. در تركيب رنگ ها در كوراسيون توجه به اين كه رنگ ها در يك مكان خاص و در كنار ساير رنگ ها زيبا هستند، ضروري است. تنها عنصر علاقه نمي تواند به شما در رنگ آميزي دكوراسيون كمك كند چون امكان دارد رنگي كه شما براي اتاق نشيمن مي پسنديد در درازمدت موجب دلزدگي شده و مكان را براي شما غير قابل تحمل كند بنابراين بهتر است قبل از هرگونه اقدامي براي تغيير چيدمان محيط سكونت خود هنگامي كه رنگ هاي موردپسندتان را انتخاب كرديد با استفاده از مداد رنگي، مداد شمعي، آبرنگ يا هر وسيله رنگ آميزي ديگري كه در اختيار داريد آنها را در كنار هم روي يك قطعه كاغذ سفيد آزمايش كنيد سپس به چرخه رنگ مراجعه كرده و با استفاده از آن رنگ مورد نظرتان را يافته و رنگ منتخب خود را در كنار آن امتحان كنيد. * تيتر عنوان اثري است از كازيمير مالويچ هنرمند روس و موسس گروه نقاشان سوپره ماتيسم منابع: www.panorama.it www.colormatters.com
 دوشنبه 14 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3463]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن