تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه مؤمن به برادر [دينى] خود تهمت بزند، ايمان در قلب او از ميان مى‏رود، همچنان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797582970




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تعاریف مفاهیم اولیه مورد نیاز در طراحی وب ««


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: طراحی وب چیست ؟
طراحی وب به فناوری ساخت و راه‌اندازی صفحات وب گفته می‌شود.
تیم برنرز لی، مخترع وب، با برپایی یک سایت وب در اوت ۱۹۹۱، نام خود را به عنوان نخستین سازندهٔ وب در تاریخ نگاشت. او در نخستین وب‌سایتش، از اَبَرمتن و پیوندی برای ایمیل (پست الکترونیک) استفاده کرده بود.
در آغاز، سایتهای وب با کُدهای ساده «اچ‌تی‌ام‌ال» نوشته می‌شدند، گونه‌ای از زبان کُدنویسی که ساختار ساده‌ای به وب‌گاه‌ها می‌داد، شامل سرتیتر و پاراگراف، و توانایی پیوند دادن به صفحه‌های وب دیگر، با اَبَرمتن. در مقایسه با روش‌های دیگر، این راه تازه و متفاوتی بود که کاربران به سادگی می‌توانستند با یک مرورگر، صفحه‌های پیوند خورده را باز کنند.
با پیشرفت وب و هنر طراحی آن، زبان کُد نویسی اش، اَبَرمتن یا اچ‌تی‌ام‌ال، پیچیده‌تر و پرانعطاف‌تر شد. ابزاری مانند جدول‌ها که بیشتر برای نمایش نمودارهای داده‌ای بودند، بزودی مورد استفاده نادرست، برای چیدمان‌های پنهان در صفحه‌های وب قرار گرفتند. با پیدایش الگوهای آبشاری وب یا «CSS»، روش نادرست طراحی با جدول‌های پنهان در صفحه از گردونه خارج، و بجای آن استفاده مناسب از «CSS» جایگزین شد.

فناوری‌های یکپارچه سازی داده‌گاه‌ها (Database)، مانند زبان‌های کُدنویسی سمت سرور (Server-Side Scripting) مانند CGI, PHP, ASP.NET, ASP, JSP و ColdFusion، و استانداردهای طراحی مدرن با الگوها (CSS)، ساختار سایت‌های وب را باز هم تغییر داده و آنرا پیشرفته تر کرده اند.
همچنین با آمدن نگاره‌های جاندار و فن آوری‌های پویانمایی به صفحه ها، مانند فلَش (Flash)، چهره وب بیشتر از پیش تغییر کرد و توانمندی‌های تازه به سازندگان رسانه و طراح‌های وب داده شد، و توانایی‌های بیشتر و کارایی‌ها تازه مرورگرها برای اچ‌تی‌ام‌ال.

HTML چیست ؟
HTML سرواژه‌ٔ HyperText Markup Language و به معنای « زبان نشانه‌گذاری اَبَرمتن » است (که البته برخی آنرا « زبان علامت‌گذاری فرامتن » ترجمه کرده‌اند).

اچ‌تی‌ام‌ال، سنگِ‌بنای وب است؛ یک زبان رایانه‌ای که برای تدوین قالب و طراحی صفحات وب به کار برده می‌شود. دستورالعملهای این زبان، برچسب (Tag) نام دارند که محتوای یک صفحهٔ وب، به وسیلهٔ آنها، نشانه‌گذاری شده و بدین‌ترتیب، نحوهٔ نمایش آن صفحه برای مرورگرهای وِب، توصیف می‌شود. هر یک از برچسبهای اچ‌تی‌ام‌ال، معنا و مفهوم خاصی دارند و تأثیر مشخصی بر محتوا می‌گذارند؛ مثلاً برچسبهایی برای تغییر شکل ظاهری متن، نظیر درشت‌ و ضخیم کردن یک کلمه یا برقراری پیوند (Link) به صفحات دیگر در اچ‌تی‌ام‌ال تعریف شده‌اند. یک سند اچ‌تی‌ام‌ال، یک پرونده مبتنی بر متن (Text–based) است که معمولاً با پسوند .htm یا .html نامگذاری شده و محتویات آن از برچسبهای اچ‌تی‌ام‌ال تشکیل می‌شود.


CSS چیست ؟

CSS سر نام کلمات Cascading Style Sheets به معنی شیوه نامه های آبشاری مي باشد.

اولین ورژن استایلها در سال ۱۹۹۶ ساخته شد. که اولین ورژن آن CSS1 بود. دیگر وژن آن CSS2 می باشد که در سال ۱۹۹۸ ساخته شد که بیشتر برای ویرایش صفحات، نحوه نمایشها تگها و … کاربرد دارد. فایل استایلها با فرمت CSS ذخیره میشوند.

اگرچه برای کد نویسی صفحات Web از HTML استفاده می کنیم ولی در انجام عملیات کنترلی روی قالب بندی ها مشکلات فراوانی در این زبان وجود دارد که باعث ناکارآمدی آن می گردد و اینجاست که قالب بندی آبشاری یا CSS به کمک HTML می آید تا ایجاد قالب بندیهای حرفه ای به راحتی بیشتری انجام شود.

با استفاده از CSS می توانیم چندین مولفه قالب بندی را یکباره تعیین و روی هر قسمت دلخواه از صفحه وب اعمال کنیم. برای مثال می توانیم خصوصیات تمامی تگهای h1 موجود در صفحه اعم از اندازه، فونت و رنگ را مشخص کنیم.


SilverLight چیست ؟
SilverLight یک تکنولوژی جدید و شبیه به فرمت SWF مربوط به Macromedia Flash می باشد؛ که از آن برای ارائه برنامه های تحت وب به شکل مستقل از مرورگر (Cross-Browser) و نیز مستقل از سیستم عامل (Cross-Platform) با ظاهری بسیار زیبا یا RIA (Rich Interactive Application) استفاده می شود.



AJax چیست ؟
واژه AJAX با تلفظ <اي‌جکس> يا <اي‌ژاکس> سرنام عبارت Asynchronous Java and XML و به معني <ترکيب نامتقارن جاوا اسکريپت و>XML است. ماهيت صفحات وب و پروتکل HTTP به گونه‌اي است که به طور معمول وقتي درحال وب‌گردي هستيم، به ازاي هر کنش و واکنش ميان ما و سايتي که در حال کار با آن هستيم، کل يک صفحه وب از نو بارگذاري و تازه‌سازي (refresh) مي‌شود.
اي‌جکس فناوري جديدي است که تغيير محسوسي را در اين سناريو به وجود مي‌آورد؛ به اين ترتيب که به جاي بارگذاري مجدد کل صفحه، فقط قسمتي تغيير مي‌کند که قرار است اطلاعات جديد را به نمايش درآورد و کليه عمليات ارسال اطلاعات و دريافت نتايج در پشت صحنه انجام مي‌شود. در نتيجه هيچ‌گاه صفحه سفيد و خالي وب در فواصل کنش و واکنش‌هاي هنگام کار با مرورگر ديده نمي‌شود و احساسي مشابه تجربه کار با يک نرم‌افزار دسکتاپ به کاربر دست مي‌دهد.
جادوي اي‌جاکس چيزي نيست جز يک فکر بکر و آن هم ترکيب کردن جاوا اسکريپت و XML در قالب يک موجود ‌نرم‌افزاري جديد
CGI چیست ؟
یک برنامه (که از دیدگاه دیگری هم بهش میشه گفت یک پروتکل) هستش برای ایجاد ارتباط متقابل بین یک سرویس دهنده (Web Server همیشگی داستان !) و یک Client (همون مشتری و یا کاربر)...
بعنوان مثال شما میخواین که در سایت XYZ.com ثبت نام کنید.وقتی که روی دکمه ی به اصطلاح Accept این سایت میزنین اطلاعات شما به سرور فرستاده میشن...در اونجا برنامه ایی توسط یک برنامه نویس نوشته شده که این برنامه میتونه کارهای مختلفی رو با اطلاعات شما انجام بده (مثلا میتونه اطلاعات رو بگیره , ویرایش کنه و سپس در درون یک بانک اطلاعاتی ذخیره کنه) , این برنامه بدون حضور CGI نمیتونه اجرا بشه...
پس CGI چیه ؟! CGI یک صورت (Interface) و یک تکنولوژی هستش که جزو تکنولوژی های طرف سرور (Server-Sided) میباشد و به برنامه های یک برنامه نویس وب اجازه میده تا بتونن بر روی سرور اصلی (که به یک بانک اطلاعاتی خصوصی برای اون Domain متصل هستش) اطلاعات فرستاده شده رو دستکاری کنه...
مثال بالا برای سایت Suicide Girls بودش...وقتی که روی دکمه ی Accept در قسمت ثبت نام کلیلک کنید , یک ارسال به سرور اصلی فرستاده میشود و پیامی را بهمراه اطلاعات شما به سرور میفرستد...
در اینجاست که CGI به برنامه ی نوشته شده توسط برنامه نویس اجازه میدهد که اجرا شده و اطلاعات فرستاده شده را ویرایش کرده و سپس اعمال مورد نظر را روی آنها اعمال کند...
برنامه هایی رو که CGI میتونه اجراشون کنه رو میشه با زبانهای برنامه نویسی مختلفی نوشت...حتما با سایت IMDB آشنایی دارین ! مثلا برنامه های مخصوص این سایت و بانک اطلاعاتی بزرگش توسط زبان برنامه نویسی Perl نوشته شدن...


W3C چیست ؟

کنسرسیوم شبکه جهانی وب (W3C) یک کنسرسیوم از صنعت بین المللی است که به "هدایت وب به سوی استعدادهای نهان آن" اختصاص داده شده است. توسط تیم برنرز لی ، مخترع وب ، رهبری شده است. در سال 1994 تاسسیس شده است ، W3C بیش از 450 عضو سازمانی دارد که شامل Microsoft ، America Online ( کمپانی مادرNetscape Communications ) ، Apple Computer، Adobe ، Macromedia، Sun Microsystemsو مجموعه ای متنوع از دیگر تولید کنندگان نرم افزار و سخت افزار ، تامین کننده محتوا ، نهادهای علمی و شرکتهای ارتباط از راه دور. کنسرسیوم توسط سه سازمان تحقیقاتی میزبانی میشود : MIT در آمریکا ، INRIA در اروپا و Keio University در ژاپن.


XML چیست ؟
XML برای شرح و بيان اطلاعات طراحی شده است.
• XML برگرفته شده از كلمات Extensible Markup Language است.
• XML يك Markup Language مانند HTML است.
• tag (برچسب) های XML از قبل تعريف شده نيستند، شما خودتان بايد آنها را تعريف كنيد.
• XML از يك (Document Type Definition) DTD برای شرح اطلاعات استفاده ميكند.
• XML با يك DTD طراحی ميشود تا خود-توصيف باشد.


وب سرویس چیست ؟
برای ساده کردن پردازش های تجاری ، برنامه های غير متمرکز (Enterprise) بايد با يکديگر ارتباط داشته باشند و از داده های اشتراکی يکديگر استفاده کنند . قبلا ً اين کار بوسيله ابداع استاندارد های خصوصی و فرمت داده ها به شکل مورد نياز هر برنامه انجام می شد . اما دنيای وب و XML – تکنولوژی آزاد برای انتقال ديتا – انتقال اطلاعات بين سيستم ها را افزايش داد . وب سرويس ها نرم افزارهايی هستند که از XML برای انتقال اطلاعات بين نرم افزارهای ديگر از طريق پروتوکول های معمول اينترنتی استفاده می کنند . به شکل ساده يک وب سرويس از طريق وب اعمالی را انجام می دهد (توابع يا سابروتين ها ) و نتايج را به برنامه ديگری می فرستد . اين يعنی برنامه ای در يک کامپيوتر در حال اجراست ، اطلاعاتی را به کامپيوتری می فرستد و از آن درخواست جواب می کند ، برنامه ای که در آن کامپيوتر دوم است کارهای خواسته شده را انجام می دهد و نتيجه را بر روی ساختارهای اينترنتی به برنامه اول بر می گرداند . وب سرويس ها می توانند از پروتکول های زيادی در اينترنت استفاده کنند اما بيشتر از HTTP که مهم ترين آنهاست استفاده می شود .

وب سرويس هر توع کاری می تواند انجام دهد . برای مثال در يک برنامه می تواند آخرين عنوان های اخبار را از وب سرويس Associated Press بگيرد يا يک برنامه مالی می تواند آخرين اخبار و اطلاعات بورس را از وب سرويس بگيرد . کاری که وب سرويس انجام می دهد می تواند به سادگی ضرب 2 عدد يا به پيچيدگی انجام کليه امور مشترکين يک شرکت باشد .

چیست ؟
SOAP مخفف Simple Object Access Protocol است. SOAP یک پادمان مبتنی بر XML است، برای رد و بدل کردن اطلاعات بین برنامه ها. اطلاعات در SOAP به صورت پیام (Message) و از طریق پادمان‏های موجود در اینترنت مانند HTTP منتقل می‏شود (SOAP در سایر پادمان ها، مانند SMTP یا MIME نیز قابل استفاده است). به زبان ساده‏تر، SOAP یک پادمان است برای دستیابی به یک سرویس ارایه شده در وب (Web Service). آخرین نسخه SOAP، نسخه 1.2 می‏باشد.


API چیست ؟
این کلمه توجه خاصی به رابط یا Interface دارد. اگر شما هر گونه تجربه ای در برنامه نویسی داشته باشید، همه معانی و مخفف ها با شنیدن کلمه Interface به ذهنتان می آید؛ اما ما بیشتر علاقمند به دانستن معنی کلاسیک و معمولی آن هستیم. یک رابط (Interface) یک مرز مشترک بین دو سیستم و سرویس جدا است. از جمله می توان این موضوع را برداشت کرد که بین این دو سیستم ارتباط برقرار است.
یک API رابط پیاده سازی توسط نرم افزار است که به دیگر برنامه ها اجازه می دهد با آن ارتباط داشته باشند.
شما نمی توانید یک API را به راحتی اینکه این کار را در Notepad انجام می دهید، اجرا کنید. به این دلیل که عموما API ها برای کاربرانی مثل شما و من مخفی هستند. API ها قسمت هایی از کدهای نوشته شده به وسیله برنامه نویسان هستند که دقت زیادی بر روی آن ها انجام می گیرد تا به دیگر برنامه های دیگر اجازه بدهند تا بتوانند به برنامه مورد نظر وصل شود و با آن تعامل داشته باشد.
API ها به طور خاص ساخته شده اند تا عملکرد و اطلاعات انتخاب شده را نمایان کنند در حالیکه از دیگر بخش های برنامه حفاظت می کنند و اجازه برقراری ارتباط را می دهند. ایجاد یک API به زمان زیادی لازم دارد؛ چون در نهایت باعث می شود نرم افزارهای دیگر با برنامه شما ارتباط داشته باشند و برنامه شما محبوب تر شود.


SSL چیست ؟
يشتر اطلاعاتي كه روي اينترنت رد و بدل ميشوند به صورت Clear Text مبادله مي شوند و به همين خاطر اطلاعات مبادله شده در بين راه از كامپيوتر شما به وب سرور قابل مشاهده هستند .
به عنوان مثال شما وقتي بر روي يك سايت كه SSL نداشته باشد ، يك فرمي را پر كنيد و اطلاعات شخصي خود را براي اون سايت بفرستيد اين اطلاعات به صورت Clear Text از كامپيوتر شما خارج شده و بعد از گذشتن از ISP شما و دهها گره اينترنتي ديگر به سرور مي رسند ، و اين با اين خطر روبروست كه هر يك از اين گره ها ميتواند اطلاعات رد و بدل شده را به آساني مشاهده كند به عنوان مثال اگر از يك ISP ايراني استفاده مي كنيد ، هم آن ISP و هم شركتي كه به آن ISP خط Send مي دهد و همه شركت هايي كه در مسير هستند قابليت مشاهده اطلاعات فرستاده شما را دارند .
به طور خلاصه SSL يك پروتوكل امنيتي است كه توسط نت اسكيپ ابداع شده است و در تال تاضر رايج ترين پروتوكل انتقال امن اطلاعات در وب ميباشد به شكلي كه مرورگر اينترنتي شما از وجود چنين امكاني در سرور خبر دار شده و از يك Public Key موجود در مرورگراستفاده كرده و اطلاعات شما به صورت كد شده به سرور مي فرستد و اين تنها سرور است كه با استفاده از Private Key خود اطلاعات دريافتي را ميتواند Decode كند . به علت اينكه آن Private Key تنها در سرور نصب شده است ، هيچ نرم افزار ديگري در بين راه نمي تواند آن اطلاعات را مشاهده كند .
از طرف ديگر وجود SSL در سرور اين اطمينان خاطر را به شما مي دهد كه وب سايتي كه شما در تال فرستادن اطلاعات به آن هستيد يك وب سايت تقلبي يا شبيه سازي شده براي بدست آوردن اطلاعات شما نيست و از اصل بودن آن اطمينان تاصل مي كنيد .
آگر وب سايت شما اطلاعات مترمانه اي را از بازديد كننده دريافت ميكند يا داراي قسمتي است كه از بازديد كننده تان شناسه كاربري و پسورد دريافت ميكند و وارد يك User Area ميشود و در آنجا به امكانات خاصي دسترسي دارند بنا بر اهميت آن ، ما توصيه به گرفتن SSL مي كنيم .


Web 2.0 چیست ؟
وب تغییر کرده است. رویدادهای تازه ای در آن شروع شده اند و چه هیجان انگیز. موجی از یکنواختی بر وب حکمفرما شده بود اما مدتی است که حباب وب ترکیده است. در هفته های گذشته "وب 2" را دنبال می کردم. برای آنکه خیالتان را راحت کنم می توانم به سادگی بگویم "وب 2" یعنی gMail، AJAX، Shared Bookmarks، Tagging و ... اما همه "اینها که گفتم یعنی چه"؟

تعریف روشنی از "وب 2" وجود ندارد. اجازه دهید آنرا با طرح چند مثال و مقایسه، بیشتر بشکافیم. در "وب 1" سایتهایی توسط گروه کوچکی از تولید کنندگان محتوا برای خوانندگان بسیار راه اندازی شد. خوانندگان اگر درباره ویندور اطلاعات می خواستند به سایت مایکروسافت مراجعه می کردند، اگر خبر می خواستند به CNN سر می زدند و مواردی از این قبیل.

به مرور زمان خوانندگان علاوه بر خواندن شروع به نوشتن کردند. مسیر وب به گونه ای شد که اشخاص تمایل بیشتری برای انتشار محتوا در وب پیدا کردند. آنها نظرات شخصی خود را منتشر کردند، از تجربیاتشان نوشتند، تحلیل کردند و همینطور آموزش دادند. در نتیجه ناگهان اطلاعات بسیاری در وب منتشر شد. بدین ترتیب پیگیری همه اطلاعات و مراجعه به همه سایتها و حتی سایتهای مورد علاقه برای خوانندگان غیر ممکن شد.
آیا می توان پذیرفت که اطلاعات مهم به دلیل کثرت سایتها و کمبود زمان از دسترسی کاربران دور بماند؟ روشن است که پاسخ "خیر" می باشد. با طرح سوالات بسیار دیگری از این دست، کم کم نیاز به تغییر در "وب 1" احساس شد.


DataCenter چیست ؟

تا قبل از دهه 90 استفاده از اينترنت براي مردم عادي به سادگي امكان‌پذير نبود، چرا كه استفاده از امكانات اينترنت نياز به دانش خاصي داشت. محيط خط فرماني(Command Line) و ساختار غير گرافيكي اينترنت سبب شده بود كه كاربران عادي علاقه چنداني به استفاده از اينترنت نداشته باشند.
در اوايل دهه 90، پس از به وجود آمدن مفهوم وب در اينترنت (سال 1993 ) و پروتكل HTTP كه به سادگي امكان به اشتراك گذاشتن مستندات در اينترنت را در اختيار كاربران قرار مي‌داد، روز به روز بر تعداد كاربران اينترنت افزوده شد. از سوي ديگر با اضافه شدن كاربران اينترنت، حجم مستندات نيز روز به روز افزايش يافت. مسلماً خطوط سابق اينترنتي و سرورهاي موجود، توانايي جوابگويي به خيل عظيم كاربران را نداشتند.
همچنين با زياد شدن كاربران و بالا رفتن حجم مستندات، و نيز سادگي انتشار اطلاعات در اينترنت، مفاهيم تجاري نيز وارد عرصه اينترنت شدند. شركت‌هاي تجاري نياز به سرورهايي داشتند كه اين امكان را به آنها بدهد كه به سادگي و با سرعت بتوانند اطلاعات خود را در اختيار مشتريان و كاربران خود قرار دهند.
بالطبع اين امكان وجود نداشت كه هر شركت يا سازماني كه قصد راه‌اندازي سايت‌هاي اينترنتي را دارد، خود راساً اقدام به راه‌اندازي سرور خود كند، چرا كه با وجود كاربران زياد اين سايت‌ها و حجم بالاي ترافيك، نياز به اتصال‌هايي با سرعت‌هاي بسيار بالا وجود داشت كه مسلما حتي در صورتي كه اين امكان از لحاظ عملي وجود داشته باشد، هزينه بالايي را مي‌طلبيد.
راه‌حلي كه براي اين مشكل به نظر رسيد، راه‌اندازي مراكز خاصي تحت عنوان Data Center يا مراكز داده‌اي بود. Data Center ها با در اختيار داشتن اتصالات پرسرعته‌اي به اينترنت، و همچنين در اختيار داشتن سرورهاي قوي و متعدد، امكان راه‌اندازي سرورهاي وب را براي عموم مردم ممكن ساختند.
شركت‌هاي تجاري و مردم مي‌توانستند با اجاره كردن فضاي محدودي در اين سرورها، سايت‌هاي وب خود را معرض ديد عموم قرار دهند. برخي شركت‌هاي بزرگ نيز با توجه به نياز خود، اقدام به اجاره كردن يك سرور در مركز داده‌اي مي‌كردند و آن را از راه دور با ابزارهاي خاص كنترل مي‌كردند.
اكنون با توجه به رشد سريع اينترنت، روز به روز به تعداد Data Center ها اضافه مي‌شود به طوري كه در حال حاضر در اكثر كشورهاي پيشرفته اين مراكز وجود دارند. تمركز اين مراكز بخصوص در كشور امريكا بسيار زياد است. دليل آن ارزان بودن نرخ اتصال به اينترنت و همچنين در دسترس بودن سرعت‌هاي بالا مي‌باشد.
برخي از اين Data Center از طريق خطوط مختلف فيبرنوري، پهناي باندي بيش از 4Gbps را در اختيار دارند و تعداد سرورهاي اين Data Center معمولا بيش از 1000 است كه بر اساس مشخصات به متقاضيان اجاره داده مي‌شود.
پارامترهاي زيادي در قيمت اجاره ماهانه يك سرور تاثيرگذار است كه مي‌توان به سرعت CPU، مقدار حافظه RAM و اندازه Hard Disk ، حداكثر ترافيكي كه ماهانه در اختيار هر سرور قرار مي‌گيرد، سيستم عامل سرور و همچنين سابقه مركز داده‌اي بستگي دارد. Web.config چیست ؟

برنامه های کاربردی مبتنی بر Web که دارای کاربران زیادی هستند احتیاج به انجام تنظیماتی متناسب با کاربردهای مختلف خود دارند. در ASP.NET اینگونه تنظیمات که مربوط به منابع مورد استفاده برنامه کاربردی، اطلاعات محلی، اطلاعات امنیتی و… می شوند در داخل یک فایل XML ذخیره می شوند که نام آن Web.Config است
بیشتر برنامه های کاربردی کامپیوتری دارای بخشی به نام Setup هستند که برای انجام تنظیمات متناسب با استفاده های مختلف کاربران مورد استفاده قرار می گیرد. برنامه های کاربردی مبتنی بر Web نیز که دارای کاربران زیادی هستند از این قائده مستثنی نیستند و احتیاج به انجام تنظیماتی متناسب با کاربردهای مختلف خود دارند.

در ASP.NET اینگونه تنظیمات که مربوط به منابع مورد استفاده برنامه کاربردی، اطلاعات محلی، اطلاعات امنیتی و… می شوند در داخل یک فایل XML ذخیره می شوند که نام آن Web.Config است و طبعا به مانند اسناد XML شامل تعدادی تگ (معادل Tag در HTML) است و به کوچک و بزرگ بودن حروف نیز حساس است (Case Sensitive).
در این مقاله به اختصار به توضیح در مورد تگهای مهم این فایل و چگونگی تنظیم خصوصیات مهم این تگها و کاربردهای آنها می پردازیم. پیش از ادامه مطلب این نکته را متذکر می شویم که این فایل شامل تعداد زیادی تگ با خصوصیات مختلف است که هر یک به جنبه ای از یک برنامه کاربردی تحت Web مربوط هستند. در این مقاله در مورد تگهای پرکاربرد و مهم این فایل و خصوصیات مهم آنها اطلاعاتی ارائه شده است برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد هر یک از تگها و خواص آنها باید به منابع تخصصی مرتبط با هر بخش رجوع کرد.


Cookie چیست ؟
کوکی یک فایل است که توسط یک وب سایت برای تفظ اطلاعات بر روی کامپیوتر شما قرار می گیرد یک کوکی می تواند شامل اطلاعاتی باشد که شما در آن سایت وارد کرده اید مانند ای میل - آدرس - شماره تلفن و سایر اطلاعات شخصی - همچنین کوکی ها می توانند صفتات و یا کارهایی را که در آن وب سایت انجام داده اید مثل تعداد کلیک لینک های بازدید شده و مدت بازدیدرا نیز ضبط کنند. این به سایت کمک می کند تا دفعه بعد که به آن سایت بازگشتید اطلاعات شما را به خاطر داشته باشد و از وارد کردن تکراری اطلاعات خودداری کنید نمونه بارز این مطلب لاگ این ماندن شما در آن سایت است و یا پیغام های Welcome Back و یا تفظ تنظیماتی که درآن سایت انجام داده این به عنوان مثال می توان به خصوصی کردن صفته My MSN اشاره کرد. نکته ای را که باید به خاطر داشته باشید این است که هر وب سایت فقط می تواند از اطلاعاتی که شما وارد کرده اید استفاده کند نه بیشتر مثلا اگر ای میل خود را در آن سایت وارد نکرده اید آن وب سایت نمی تواند ای میل شما را به دست آورد و یا به سایر اطلاعات کامپیوتر شما دست یابد . مورد دیگر اینکه وب سایت ها فقط می توانند کوکی هایی را که خود ایجاد کرده اند بخوانند و نمی توانند از سایر کوکی های موجود استفاده کنند. وقتی که از یک وب سایت برای بار دوم بازدید می کنید آن وب سایت به دنبال کوکی مربوط به خود می گرد و در صورت وجود از آن استفاده می کند.( البته باز هم با توجه به تنظیماتی که انجام داده اید )


CSS 3 چیست ؟
کار بر روی استاندارد CSS 3 از سال ۲۰۰۲ شروع شد، یعنی نزدیک به یک سال از زمانی که پرونده CSS 2.1 بسته شد. کار بر روی این استاندارد هنوز به پایان نردسیده و شاید تا یک یا دو سال آینده هم به طول بکشه ولی با این حال بسیاری از موارد این استاندارد تکمیل شده است. نکته ای که در این وسط خیلی مهمه پشتیبانی مرورگر ها از این استاندارده. متاسفانه چون خیلی از موارد به موقع آماده نشده اند پشتیبانی کاملی توسط مرورگر های قدیمی از آنها نمی شود، پس برای آزمایش و مشاهد مواردی که در ادامه مطرح خواهد شد باید آخرین نسخه و یا حتی نسخه آزمایشی را دریافت کنید. در حال حاظر مرورگر FireFox 3.1 نسخه آزمایشی و Opera 9.5 و Safari نسخه آزمایشی بسیاری از موارد زیر را پشتیبانی می کنند. متاسفانه IE در زمینه خیلی ضعیف عمل کرده و آخرین نسخه آن یعنی IE 8 beta 2 پشتیبانی کاملی از موارد زیر ندارد


VPS چیست ؟
VPS که مخفف Virtual Private Server به معناي سرور اختصاصي مجازي مي باشد و گاهي از آن به عنوان VDS يا Virtual Dedicated Server نيز نام مي برند، به طور ساده به سرويس هاي ميزباني فضايي گفته مي شود که همانند يک سرور اختصاصي مستقل با دسترسي سطح بالا به سرور عمل مينمايند لکن بصورت چندگانه و با هم بر روي يک سرور فيزيکي قرار مي گيرند. به عبارت بهتر، با استفاده از تکنولوژي مانند Virtuozzo و با بهره گيري از سخت افزارهاي بسيار قوي و پيشرفته، يک سرور فيزيکي به چندين VPS با امکانات يکسان يا متفاوت تقسيم مي شود.
هر VPS بنا به تعريف اوليه، سهم خاصي از منابع سرور از قبيل پردازنده، حافظه اصلي، فضاي ديسک سخت، پهناي باند و... را به صورت اختصاصي و تضمين شده در اختيار خواهد داشت. به عنوان مثال، يک VPS مي تواند شامل 512 مگابايت از 8 گيگابايت حافظه اصلي سرور را به صورت تضمين شده به همراه 50 گيگابايت فضاي ذخيره سازي و 500 گيگابايت پهناي باند ماهيانه باشد. اين بدين معنا است که صرفنظر از ميزان مصرف ساير VPS هاي موجود بر روي سرور، VPS مورد مثال ما تحت هر شرايطي به 512 مگابايت از حافظه اصلي سرور دسترسي خواهد داشت.
هر VPS به طور کاملاً جداگانه عـمـل مي کنـد در نتيجـه VPS هـاي موجود بر روي يک سـرور مي توانند از سيستم هاي عامل متفاوت و نرم افزارهاي مختلف و نسخه هاي متفاوتي استفاده نمايند. بر فرض يک VPS داراي لينوکس Fedora، ديگري داراي CentOS به عنوان سيستم عامل هاي سـرور خواهند بود. همين امر در رابطه با VPS هاي با سـيسـتـم عامل وينـدوز نيـز صادق مي باشد. همچنين تعريف Name Server هاي اختصاصي ، نصب ASP, PHP , MySQL , .NET و ساير برنامه ها با نسخه دلخواه ، نصب و اجراي كليه برنامه ها، DLL ها، ... بطور كامل در كنترل و اختيار هر مشترك ميباشد.


XAML چیست ؟
در اين بخش قصد دارم، زبان XAML را که نوعي زبان نشانه گذاري مي باشد را تشريح کنم و نحوه استفاده از آن و جايگاه آن را در تکنولوژي WPF و نيز در ويژوال استوديو را بيان کنم.
همانطور که در بخش قبلي (مقدمه اي بر WPF) اشاره اي مختصر کردم، XAML مخفف عبارت EXtensible Application Markup Language مي باشد. زبان XAML که يک زبان توصيفي مي باشد، بر پايه قواعد XML مي باشد. اين زبان در ايجاد برنامه هاي WPF نقش بسيار موثري را بازي مي کند.
اين زبان که همراه با ويژوال استوديو 2008 درون آن موجود و نصب شده مي باشيد، براي نمونه سازي وتعريف آبجکت هاي WPF به کار مي رود. منظور از آبجکت، در اينجا يک واژه کلي مي باشد. از يک خط ساده گرفته تا توليد و ايجاد کنترل هاي پيچيده، همگي قابل پياده سازي با اين زبان توصيفي مي باشند. در واقع WPF اين زبان را براي ايجاد واسط هاي کاربري برنامه هاي خود به کار مي گيرد.
اگر چه در ابتدا ممکن است اينگونه به نظر آيد که استفاده از XAML براي طراحي پنجره ها و يا صفحات و يا هر آبجکت ديگري درون WPF مشکل تر از نحوه ايجاد فرم هاي ويندوزي در مدل هاي برنامه نويسي پيشين باشد، ولي به واقع اينگونه نيست. با کمي تلاش و استفاده از اين زبان، پس از مدتي متوجه خواهيد شد که توسعه برنامه ها و طراحي پنجره هاي برنامه به همراه محتويات درون آن ها، توسط XAML بسيار سريعتر و روان تر از روش هاي پيشين که معمولا به صورت Drag کردن کنترل ها و اشياء بر روي فرم ها بود، مي باشد. علاوه بر اين پس از مدتي خواهيد ديد که ايجاد آبجکت ها و به ويژه ايجاد انواع اشکال با انواع افکت هاي گوناگون بر روي آن ها، توسط XAML به راحتي صورت مي پذيرد. يکي ديگر از ويژگيهاي اين زبان اين است که در ويژوال استوديو، تقريبا بيش از 99% موارد داراي Intellisence بسيار موثر و کارا مي باشد که عمل کد نويسي در اين زبان را بسيار راحت تر مي کند. در ادامه نگاهي گذرا به روش هاي پيشين طراحي خواهيم انداخت و مقايسه خواهيم کرد که استفاده از XAML در توليد برنامه هاي WPF چه اثراتي دارد.

Javascript چیست؟
جاوااسکریپت زبانی است که توسط NetScape تولید شده است. این زبان، زبان برنامه نویسی اسکریپت مبتی بر اشیاء[۱] است که بر اساس استاندارد ECMA-262 Edition 3 نوشته شده است.
علیرغم اشتباه عمومی, زبان جاوا اسکریت با زبان جاوا ارتباطی ندارد، اگر چه ساختار این زبان به سی پلاس پلاس(C++) و جاوا شباهت دارد؛ که این امر برای سهولت یادگیری در نظر گرفته شده است. از همینرو دستورهای متداول مانند if, for, try..catch و ... در این زبان هم یافت می‌گردند.
این زبان می‌تواند هم به صورت ساخت یافته و هم به صورت شی گرا مورد استفاده قرار گیرد. در این زبان اشیاء با اضافه شدن متدها و خصوصیات پویا به اشیاء خالی ساخته می‌شوند، بر خلاف جاوا. بعد از ساخته شدن یک شی به روش فوق، این شی می‌تواند به عنوان نمونه‌ای برای ساخته شدن اشیاء مشابه مورد استفاده قرار گیرد.
به علت این قابلیت زبان جاوااسکریپت برای ساختن نمونه از سیستم مناسب می‌باشد.
کاربرد گسترده این زبان در سایتها و صفحات اینترنی می‌باشد و به کمک این زبان می‌توان به اشیاء داخل صفحات HTML دسترسی پیدا کرد و آنها را تغییر داد. به همین علت برای پویا نمایی در سمت کاربر, از این زبان استفاده می‌شود.


DHtml چیست ؟

مخفف HTML پویا است.نسخه بهبود یافته برنامه نویسی تحت وب HTML است در این حالت می‌توان امکاناتی به صفحات وب اضافه کرد که باعث شود کاربر با آن صفحه تعامل داشته باشد.(مانند فرم‌ها)


XHtml چیست ؟
زبان امتدادپذیر نشانه‌گذاری فرامتن یا اکس‌اچ‌تی‌ام‌ال (Extensible HyperText Markup Language - XHTML) همان اچ‌تی‌ام‌ال است به همراه رعایت دقیق تمامی قواعد و دستورات نحوی نزدیک‌تر به زبان اکس‌ام‌ال که موجبات افزایش اطمینان از عمل‌کرد صححیح سندها در شرایط پیچیده‌تر موجود در اینترنت امروزین را فراهم می‌سازد. XHTMLها، نوع‌های سندها و ماژول‌ها در حال حاضر و در آینده هستند که در واقع زیر مجموعه و گسترش یافته HTML4 است. این نوع اسناد بر پایه XML هستند هستند و برای کار در ترکیب با عامل کاربر مبتنی بر XML طراحی شده‌اند.
XHTML جایگزینی برای HTML و در واقع آخرین نسخه آن در حال حاضر است.


CMS چیست ؟
سامانهٔ مدیریت محتوا (به انگلیسی: Content Management System و به اختصار: CMS)، مجموعه‌ای از رویه‌ها برای مدیریت روند کار در یک محیط مشارکتی است. این رویه‌ها می‌توانند دستی یا رایانه‌ای باشند. این رویه‌ها طراحی می‌شوند که:

* افراد زیادی بتوانند مشارکت کنند و داده‌های مختلفی را به اشتراک بگذارند
* داده‌ها دارای کنترل دسترسی براساس نقش کاربران باشند. نقش کاربران تعیین می‌کند که چه کاربری چه چیزی را می‌تواند ویرایش کند یا ببیند
* ذخیره‌سازی و بازیابی داده‌ها را آسان کند
* ورودی‌های مشابه تکراری را کاهش دهد
* گزارش‌نویسی را بهبود بخشد
* ارتباط بین کاربران را بهبود بخشد

در یک CMS، داده می‌تواند هر چیزی باشد، مانند اسناد، فیلم، عکس، شماره تلفن، داده‌های علمی و غیره. CMSها بیشتر برای ذخیره، کنترل، بازبینی، توسعه معنایی و انتشار اسناد به‌کار می‌رود.


Weblog چیست ؟

وب نوشت[۱]، تارنوشت، تارنگار، وبلاگ یا بلاگ، نوعی صفحات اینترنتی است با محتوای شخصی که مطالب آن بر مبنای زمانی که ثبت شده گروهبندی و به ترتیب از تازه‌ترین رخداد به قدیم ارائه می‌گردد.[۲] نویسندهٔ وب‌نوشت، وب‌نویس[۳] یا تارنویس نامیده می‌شود و ممکن است بیش از یک نفر باشد، وب‌نویس به گزارش مداوم رویدادها، خاطرات، و یا عقاید یک شخص یا یک سازمان می‌پردازد. واحد مطالب در وب‌نوشت، پست است، در حالی که واحد مطالب در وب‌گاه صفحه می‌باشد.[۴] معمولاً در انتهای هر مطلب، برچسب تاریخ و زمان، نام نویسنده و پیوند ثابت به آن یادداشت ثبت می‌شود. فاصلهٔ زمانی بین مطالب وب‌نوشت لزوماً یکسان نیست و زمان نوشته‌شدن هر مطلب به خواست نویسندهٔ وب‌نوشت بستگی دارد. مطالب نوشته شده در یک وب‌نوشت همانند محتویات یک وب‌گاه معمولی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. در بیشتر موارد وب‌نوشت‌ها دارای روشی برای دسترسی به بایگانی یادداشت‌ها هستند (مثلاً دسترسی به بایگانی بر حسب تاریخ یا موضوع). بعضی از وب‌نوشت‌ها امکان جستجو برای یک واژه یا عبارت خاص را در میان مطالب به کاربر می‌دهند.


PHP چیست ؟

پی‌اچ‌پی (PHP) یکی از پر طرفدارترین زبان‌های پردازه‌نویسی (اسکریپتینگ) متن باز (Open Source) است که بیشتر برای طراحی برنامه‌های سمت سرور در وب‌گاه‌های پویا (Dynamic) مورد استفاده قرار می‌گیرد. PHP مخفف PHP: Hypertext Preprocessor (پیش‌پردازنده فرامتن) می‌باشد. پی‌اچ‌پی در سال ۱۹۹۴ ایجاد شد. رسموس لردورف (Rasmus Lerdorf) ایجاد کننده اولیه آن بوده است ولی در طی زمان این زبان برنامه‌سازی، توسط سایر کارشناسان و برنامه‌نویسان تکمیل گردیده و به شکل کنونی آن درآمده‌است.
پی‌اچ‌پی از زبان‌های پردازه‌نویسی تحت وب است. ساختار این زبان بسیار شبیه زبان سی © و زبان برنامه‌نویسی پرل (Perl) می‌باشد. شکل پذیری فوق العاده آن و نیز همگونی با اغلب بانک‌های اطلاعاتی از قبیل MySql قدرت آن را افزایش داده است.
مشهورترین نرم‌افزارهای(بسته های) ایجاد شده با پی‌اچ‌پی عبارت‌اند از phpBB ، SMF ، Mambo ، Joomla ، PHPNuke ، mybb و مدیاویکی (MediaWiki) (که این وب‌گاه با آن طراحی شده). پی‌اچ‌پی می‌تواند جایگزینی برای زبان‌های ASP.NET و JSP و Perl باشد. همچنین یکی از بهترین نمونه‌های برنامه‌نویسی php در سطح وسیع سایت فیس‌بوک[۱] است.
سادگی استفاده از پی‌اچ‌پی و شباهت آن به زبان سی و پرل (و از نسخه ۵ آن به جاوا) باعث شده که اغلب برنامه نویسان با تجربه در کوتاه‌ترین زمان ممکن برنامه‌های کاملی را ایجاد کنند.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1772]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن