تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 10 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

وکیل اصفهان

لیست قیمت گوشی شیائومی

آیسان اسلامی

خرید تجهیزات صنعتی

دستگاه جوش لیزری اتوماتیک

دستگاه جوش لیزری اتوماتیک

اجاق گاز رومیزی

تور چین

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

قطعات لیفتراک

خرید مبل تختخواب شو

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

دانلود رمان

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1793431940




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چگونه هوش كودكان را افزايش دهيم


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: چگونه هوش كودكان را افزايش دهيم
شايد به عنوان والدين كودكان پنج تا 9 ساله فكر كنيد، تمام تلا ش خود را براي رشد ذهني فرزندانتان انجام داده ايد. از هنگام نوزادي برايشان كتاب خوانده ايد، سرگرمي هاي فكري و اسباب بازي هاي ذهني برايشان تهيه كرده ايد، آنها را با كتابخانه آشنا كرده ايد و اكنون هم در يك مدرسه خوب درس مي خوانند. اما آيا بايد از اين پس خيالتان راحت باشد؟ جالب است بدانيم كه پدر و مادر با تشويق هر گام كوچك كودك، كمك بزرگي به خلا قيت هاي بزرگتر وي در آينده خواهند كرد. اكنون محققان معتقدند كه تحريكات ذهني كودكان از سوي والدين نقشي بسيار مهم در تقويت هوش آنان دارد.
نقش پدر و مادر تنها به دوران كودكي و نوجواني محدود نمي شود، زيرا فرزندان در جواني و بزرگسالي هم به پشتيبان و راهنما نياز دارند. بنابراين به نظر مي رسد به منظور برنامه ريزي كمك به ذهن فرزندان، محدوديت زماني داريم. دانشمندان معتقدند نيازي نيست براي دستيابي به اين هدف، آموزش هاي رسمي خاصي را براي كودك در پيش بگيريم. آنچه ضروري است ايجاد فضاي مناسب و تحريك كننده براي تعليم روزمره است و براي اين منظور، متخصصان رعايت توصيه هاي زير را ازابتداي كودكي پيشنهاد مي كنند.

عناصر افزايش هوش كودك

مطالعات نشان مي دهند ژن و محيط هر دو سهم فراواني در افزايش هوش كودك دارند و در اين راستا عوامل محيطي را سلا مت، تغذيه و تربيت خانوادگي معرفي كرده اند. براساس يافته هاي اخير، حتي اگر ژن ها نقش اصلي در ميزان ضريب هوشي افراد داشته باشند، هرگز نمي توان تاثير والدين را بر ذهن كودك منكر شد. به خصوص در سال هاي اول زندگي كودك، وقتي مغز هنوز در حال شكل گيري و تكامل است، توجهات والدين حتي اگر شركت در بازي ساده اي چون دالي موشك باشد، به ايجاد مداربندي هاي مغزي پيچيده و ضروري و تقويت آن براي ارتقاي هوش كودك كمك مي كند.

اهميت تعاليم دوران كودكي

كريگ رمي (RAMEY CRAIG) پرفسور روانشناسي كودك مي گويد: «واقعا لا زم است والدين بدانند كه چقدر داده هايشان به فرزندان مهم و سرنوشت ساز است و كودك از سنين بسيار پايين و بدو تولد تحت تاثير تربيت والدين قرار مي گيرد.» تحقيقات دانشمندان روي دو گروه شاهد و آزمايشي از كودكان نشان داده است كه تجارب و تعاليم دوران كودكي روند رشد و تكامل مغزي را تسريع و تقويت مي كند. دو سال اول زندگي به نوعي دوره طلا يي رشد مغزي كودك است و اين زمان دوران ايجاد ارتباطات مغزي به حساب مي آيد. در اين سن در مغز بيش از 300 تريليون ارتباط وجود دارد و در همين زمان سلول هايي كه هنوز مرتبط نشده اند و مورد استفاده قرار نگرفته اند غيرقابل استفاده مي شوند.

به چشمان كودك نگاه كنيد

چشمان نوزاد در شش هفتگي تا فاصله 17/5 سانتيمتري متمركز مي شود و اين دقيقا به اندازه فاصله اي است كه شما كودك را جلوي خود نگه مي داريد و به صورت او نگاه مي كنيد. اين عمل ارتباطات مغزي را به الگويي تشخيصي كه با هر بار ديدن تقويت مي شود تبديل مي كند و به كودك كمك مي كند در شناخت مفاهيم مشابه و نامتشابه مهارت بهتري كسب كند.

با كودك حرف بزنيد

دكتر هوتنلوچر (HUTTENLOCHER) پروفسور روانشناسي معتقد است: «فرمانهاي اوليه زباني براي كودك بسيار مهم اند. زيرا زبان در موفقيت عملكرد ذهني بسيار اهميت دارد و هر درك و استنباطي از زبان به ايجاد توانايي كلا مي و بيان صحيح لغات كمك مي كند. دامنه لغات كودك بستگي مستقيم به ميزان صحبت والدين طي دو سال اول زندگي او دارد.»

موسيقي در رشد ذهن كودك موثر است

موسيقي دنيايي فراتر از ريتم و ملودي به كودك مي آموزد. دانشمندان معتقدند تعليم سرودهاي گروهي و نواختن پيانو براي كودكان سه ساله به تدريج باعث تقويت قدرت استدلا ل فرازماني آنان مي شود. اين كودكان در تركيب و ساخت پازل در مقايسه با بچه هايي كه تمرين موسيقي نداشته اند، دقيق تر و سريع تر و در درك مفاهيم رياضي موفق ترند.

با تشويق، كنجكاوي كودك را تحريك كنيد

همگام با رشد جسماني كودك، قدرت تفكر و انديشه او نيز در حال رشد و شكوفايي است. او از طريق تجربه وقايع جديد در زندگي دنيا را مي شناسد و آن را كشف مي كند. نيازي نيست كنجكاوي را به بچه ها آموزش دهيم، بلكه بايد وجود سرشار از كنجكاوي شان را به صورت هدفمند ارضا كنيم. پدر و مادر با تشويق هر گام كوچك كودك، كمك بزرگي به خلا قيت هاي بزرگتر وي در آينده خواهند كرد.

براي اشيا اسم بگذاريد

كودكان حتي پيش از آنكه بتوانند صحبت كنند، قادرند بسياري چيزها (براي مثال اجسام مختلف و رنگ ها) را درك كنند. در اين سن اگر به او بگوييد: «عروسك خرسي سفيدت را بياور»، او دقيقا مي داند اين اسم متعلق به كدام اسباب بازي اش است. بنابراين يكي ديگر از وظايف والدين نامگذاري انواع رنگ ها، اندازه ها و شكل ها براي تقويت درك كودك است.

بايستيد و هورا بكشيد

وقتي كودكتان موفق مي شود براي اولين بار از فنجان آب بخورد و شما فرياد شادي سر مي دهيد، اين عمل شما نه تنها او را خوشحال مي كند، بلكه ارتباطات قشر جلويي مغز و بخش دروني مغز او را كه جايگاه احساسات است، تقويت مي كند. بين ده تا هجده ماهگي اين ارتباطات مغزي شكل مي گيرد. براي مثال وقتي اولين گام هاي او را تشويق مي كنيد، اين عمل باعث خوشحالي او مي شود و در پي آن جرياني از مواد شيميايي در مغز او آزاد مي گردد كه اين چرخه را تقويت مي كند. در مقابل، هرگونه بي توجهي والدين به رفتارهاي كودك موجب تقويت نشدن چرخه ارتباطات مغزي او مي شود و كودك نسبت به انجام كارهاي جديد دلسرد مي گردد. دامنه لغات كودك بستگي مستقيم به ميزان صحبت والدين طي دو سال اول زندگي او دارد.

به توجه خود نسبت به فرزند ادامه دهيد

هرگز توجهات خود را از فرزندانتان دريغ نكنيد. گرچه توجه والدين در سنين پايين براي كودك بسيار مهم است، اما پيشرفت ذهني و هوشي او در اين سنين به پايان نمي رسد. شبكه هاي عصبي، به خصوص آنها كه به احساسات مربوط مي شوند تا سنين نوجواني در حال توسعه اند. بنابراين با افزايش سن مي توانيد به كتاب خواندن فرزندتان اهميت بيشتري بدهيد، او را در گفت وگوهاي خانوادگي سهيم كنيد، از وي نظر بخواهيد، به او موسيقي بياموزيد و نيز مشوقي مهربان برايش باشيد. علا وه بر اينها، نقش ما به عنوان پدر و مادر تنها به دوران كودكي و نوجواني محدود نمي شود، زيرا فرزندان در جواني و بزرگسالي هم به پشتيبان و راهنما نياز دارند.
 شنبه 5 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 829]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن