تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 اسفند 1402    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

وکیل اصفهان

لیست قیمت گوشی شیائومی

وکیل کرج

نصب و راه اندازی دوربین مدار بسته

دستگاه جوش لیزری اتوماتیک

آیسان اسلامی

خرید تجهیزات صنعتی

دستگاه جوش لیزری اتوماتیک

دستگاه جوش لیزری اتوماتیک

اجاق گاز رومیزی

تور چین

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

تعمیرات مک بوک

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

نرم افزار حضور و غیاب انیگما

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

قطعات لیفتراک

خرید مبل تختخواب شو

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

دانلود رمان

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1791715989




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تقويم هجري شمسي دقيق ترين تقويم موجود در جهان


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: علمي



استاد موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران با اشاره به قراردادي بودن مبدا سال در اكثر تقويم هاي كشورهاي مختلف جهان اظهار داشت: تقويم هجري شمسي به دليل نوع محاسبه و استفاده از لحظه تحويل سال در تقويم در حال حاضر در ميان 40 تقويم موجود در جهان به عنوان دقيق ترين تقويم مطرح است.

دكتر ايرج ملك پور در گفت وگو با خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: براي بررسي تقويم از دوره مداري اجرام سماوي به عنوان واحد زمان استفاده مي شود كه بيشتر دوره هاي زماني تعيين شده مربوط به ماه و خورشيد است.

تقويمي كه از محاسبه دوره مداري ماه استخراج مي شود، تقويم قمري و تقويمي كه از محاسبه دوره مداري حركت ظاهري يك سال خورشيد استخراج مي شود، تقويم شمسي نام دارد.

استاد تقويم دانشگاه تهران اضافه كرد: برخي از تقويم ها مثل تقويم تركي - مغولي از هر دو دوره مداري ماه و خورشيد استفاده مي كند كه به نام تقويم خورشيد ـ قمري موسوم است.

همچنين در تقويم ايراني از هر دو تقويم قمري و شمسي استفاده مي شود اما تقويم هجري شمسي، تقويم رسمي ايران بوده و تمام مصوبات رسمي كشور بر مبناي تقويم شمسي است.

وي در خصوص نحوه محاسبه دوره مداري خورشيد، اظهار كرد: همان طور كه براي محاسبه زمان حركت يك جسم متحرك نياز به نقطه مبداء داريم كه بدون آن دوره حركت دقيقا به دست نمي آيد‏‏‏‏‏‏‏‏‏ براي تعيين حركت خورشيد نيز بايد از نقطه مبدايي تحت عنوان نقطه اعتدالين استفاده كنيم.

وي افزود: نقطه اعتدالين يا دايره البروج به هر يك از دو نقطه تقاطع مسير ظاهري سالانه خورشيد با استواي سماوي (امتداد استواي زمين تا آسمان شب) گفته مي شود كه شامل اعتدال فروردين (بهاري) و اعتدال مهر (پاييزي) است.

دكتر ملك پور در گفت و گو با ايسناخاطر نشان كرد: در دو نيمكره فصول عكس هم هستند به طوري كه به عنوان مثال اعتدال بهاري در نيمكره شمالي مقارن با اعتدال پاييزي در نيمكره جنوبي است كه بنابراين مبدا حركت براي محاسبه زمان حركت خورشيد نقطه اعتدال فروردين نيمكره شمالي است. از اين لحظه محاسبات شروع مي شود و زماني كه خورشيد دوباره به اين نقطه برسد (از مبداء تا مبداء ) يك دور گردش آن تمام شده و سال جديد آغاز مي شود.

وي تصريح كرد: لحظه تحويل سال همان لحظه رسيدن خورشيد به مبداء حركت آن همان نقطه اعتدال فروردين است و طبق محاسبات هر گاه فاصله خورشيد از نقطه اعتدالي، برابر با صفر شود‏ اين لحظه تحويل سال را به ما مي دهد.

دكتر ملك پور خاطر نشان كرد: سال بيش از 365 روز است و روز 29 اسفند هر سال فاصله خورشيد از نقطه اعتدال محاسبه مي شود. براي چند روز بعد هم حساب مي شود كه هر بار برابر صفر شود - كه براي سال 85 در روز دوشنبه 29 اسفند ماه 1384 ساعت 21 و 55 دقيقه و 34 ثانيه است‏‏‏‏ - خورشيد به نقطه اعتدال مي رسد.

وي در خصوص نحوه تعيين روز اول فرودين اظهار داشت: اگر لحظه تحويل سال بعد از لحظه ظهر (حدود 12 و 7 دقيقه) باشد فرداي آن، روز اول فروردين است و بنابراين اول فروردين سال 1385 ، روز سه شنبه مي باشد. همچنين سال 1385 سال 365 شبانه روزي بوده و سال عادي است.

استاد تقويم دانشگاه تهران در خصوص تفاوت سال عادي و سال كبيسه گفت: هر چهار سال يك بار تا سال 1407، سال كبيسه است كه در تقويم هجري شمسي سال 83 سال كبيسه گذشته بود كه اين رويداد (سال 366 روزي) بار ديگر در سال 1387 رخ مي دهد.

وي تصريح كرد: در كشورهاي مختلف بنا به نوع تقويم رايج قانون محاسبه لحظه تحويل سال متفاوت است كه به عنوان نمونه در تقويم ميلادي لحظه تحويل سال به طور قراردادي ساعت 12 شب 31 دسامبر هر سال است اما در تقويم ما نحوه يافتن اول فروردين متفاوت بوده و همزمان با ايران در كشورهاي فارسي زبان ديگر نظير افغانستان، تاجيكستان، تركمنستان و بخش هايي از هندوستان لحظه تحويل سال را جشن مي گيرند.

وي خاطر نشان كرد: به دليل نوع محاسبه و استفاده از لحظه تحويل سال در تقويم هجري شمسي در حال حاضر در ميان 40 تقويم موجود در جهان به عنوان دقيق ترين تقويم مطرح است.

دكتر ملك پور در خصوص، تاريخچه باستاني تقويم ايران به ايسنا، گفت: در سال 458 هجري شمسي اين قوانين تعيين تقويم به دستور ملك شاه سلجوقي در تقويم «جلالي» تدوين شد اما قبل از آن لحظه تحويل سال به اين صورت نبود اما آغاز بهار و آغاز پاييز بسيار حائز اهميت بوده و جشن ها و مراسم خاصي در ميان ايرانيان باستان بر پا مي شده است.

همچنين قبل از اين دوره تقويم ما 365 يا 366 شبانه روزي بوده به طوري كه 12 ماه 30 روزي استفاده مي شده و پنج يا شش شبانه روز اضافي براي پاسداشت جشن هاي نوروزي بوده يعني از روزهاي 24 اسفند ماه عيد نوروز شروع مي شد و اول فروردين مردم به سر كار مي رفتند و در آن زمان بدون محاسبه لحظه تحويل سال به طور قراردادي از قاعده كبيسه نظير آنچه در مورد تقويم ميلادي صادق است، استفاده مي شد.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 814]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن