تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خداوند عزيز و جليل نقل كرده است كه فرمود: هر كار ارزشمندى كه در آن بسم ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796988347




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در جلسه نقد داستان هاي كوتاه شهر جنگي عنوان شد:نوشتن در مورد جنگ كار دشواري است


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: در جلسه نقد "داستان هاي كوتاه شهر جنگي "عنوان شد:نوشتن در مورد جنگ كار دشواري است
تهران- حيات

مجموعه داستان هاي كوتاه شهر جنگي نوشته حبيب احمدزاده روز گذشته (يكشنبه) توسط علي اكبر دالايي، ليلا جليني و فرزام شيرزادي مورد نقد و بررسي قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار فرهنگي حيات در اين جلسه كه دومين نشست از نشست هاي 40 هفته ، 40 كتاب دفاع مقدس بود علي اكبر والايي منتقد و نويسنده ادبيات دفاع مقدس در نقد و بررسي اين اثر گفت: نويسنده اي كه در مورد جنگ مي نويسد يا بايد تجربه اي حسي و فيزيكي از جنگ داشته باشد و يا اينكه با مطالعات زياد وارد اين عرصه شود. نويسنده كتاب داستان هاي شهر جنگي از جمله نويسندگاني است كه تجربه مستقيم و قوي از فضاي جنگ دارد و اين تجربه باعث يكي از نقاط قوت اثر وي شده است.
والايي در ادامه در مورد داستان پر عقاب گفت: اين داستان اثري ويژه در ميان ديگر داستان هاي كوتاه اين مجموعه است و مي توان آن را يكي از 10 قصه برتر ادبيات دفاع مقدس دانست، مزيت ها و نقاط قوتي كه اين داستان دارد به خوانندگان و منتقدين كمتر اجازه ايراد گرفتن مي دهد و به غير از بخش پاياني داستان كه دقت كمتري درنگارش آن شده است، كل داستان يك دست و داراي پي رنگي قوي است.
وي ادامه داد: از آنجاييكه جنگ واژه زمخت و خشني است و هيچ كس حس خوبي نسبت به اين واژه ندارد به همين سبب نوشتن در مورد جنگ كار دشواري است ، در داستان پر عقاب ارزش هاي انساني مطرح شده است و زنده ماندن سرباز عراقي باعث مي شو كه خواننده، اثر را مورد تقدير قرار دهد.
فرزام شيرزادي يكي ديگر ازمنتقدين حاضر در اين جلسه در مورد اين اثر گفت: حضور نويسنده در كسوت يك رزمنده در سال هاي جنگ دستمايه اصلي نوشته هاي وي قرار گرفته است اما ويرايش نامناسب اين اثر يكي از نقاط ضعف اين مجموعه محسوب مي شود كه خواننده در نگاه اول متوجه آن مي شود.
وي در ادامه در مورد داستان پرعقاب گفت: فرجام اين اثر از ابتدا براي خواننده لو رفته است همچنين راوي در مورد مطرح كردن مباحث اخلاقي به سمت شعار دادن مي رود.
قضاوت در مورد شخصيت ها و خارج شدن از زبان داستاني يكي ديگر از نقاط ضعف اين اثر محسوب مي شود. نويسنده اين اثر ادبيات را خرج زندگي نكرده است و مدام از تجربه درگيري با جنگ استفاده كرده است به گونه اي كه در بعضي جاها به سمت خاطره گويي مي رود.
شيرزادي در ادامه گفته هاي خود به داستان درياقلي اشاره كرد و گفت: داستان درياقلي هم به داستان شباهتي ندارد يك دل نوشته است كه نمونه آن را ما در دهه 60 ودر زمان جنگ بسيار ديده ايم، اين داستان نه ويژگي هاي خاطره گويي را دارد و نه داستان را.
ليلا جليني يكي ديگر از منتقدين اين برنامه در مورد داستان هاي شهر جنگي گفت: من معتقدم كه شخصيت ها در داستان بايد شناسنامه داشته باشند و براساس آن ويژگي ها، نويسنده ديالوگ ها را بسازد اما در اين آثار بسيار شاهد هستيم كه نويسنده كلام رادر دهان شخصيت ها مي گذارد، يعني نويسنده از منظر خود به جاي قهرمان ها حرف مي زند.
والايي در ادامه در مورد داستان هواپيما گفت: داستان هواپيما كاري پخته است و بعد از پر عقاب اثر قوي اي به شمار مي رود اما وجود سكته هاي طولاني در هر پاراگراف خواندن اثر را دشوار مي كند.
وي ادامه داد: نويسنده اگر در صفحه اول نتواند با مخاطب ارتباط برقرار كند تا انتهاي داستان موفق نخواهد بود اين مشكل در صفحه نخست داستان هواپيما به چشم مي خورد. از سوي ديگر در اين داستان راوي خيلي مغشوش و گيج به نظر مي رسد به گونه اي كه نثر را نا زيبا و غير سليس بيان كرده است.
در ادامه جلسه شيرزادي به چرخش هاي زاويه ديد نويسنده در اين مجموعه اشاره كرد و گفت: در رمان چرخش زاويه ديد به دليل طولاني بودن اثر وجود دارد اما در داستان هاي كوتاه معمولا زاويه هاي ديد ثابت اند.
والايي همچنين در مورد داستان چتري براي كارگردان گفت: اين داستان بيشترين مشكلات را نسبت به ساير داستان هاي مجموعه دارد. داستان بر خلاف خواست نويسنده به اثري با پيام ضد جنگ مواجه شده است. مشخص است كه نويسنده سعي كرده است ارزش هاي دفاع مقدس را تقدير كند ولي اين اتفاق روي نمي دهد به طوري كه جمشيد با تمام آمال و آرزوها در پايان داستان شهيد مي شود و مرگ محتوم آرزوها با جنگ رقم مي خورد پيامي كه علي الظاهر از جنگ گرفته مي شود.
والايي همچنين در مورد داستان سي و نه و يك اسير گفت: عنوان سي و نه و يك اسير مضمون داستان را از همان ابتدا آشكار مي سازد. همچنين توضيح واضحاتي كه نويسنده در اين اثر به كار مي برد نشان مي دهد نويسنده مخاطب را دست كم گرفته است، در قصه هاي كودك و نوجوان هم نويسنده حق اين ميزان دخالت را در بيان مفهوم اثر ندارد، خاصيت داستان اين است كه خواننده را به فكر وا دارد .
والايي در پايان گفت: داستان فرار مردجنگي، اثري است كه كاملا بر حوادثي تصادفي بنا شده است و اين ضعيف ترين نوع پرداخت داستان به شمار مي رود، حوادثي كه از بنياني متزلزل برخوردارند.

جلسه نقد اين كتاب بدون حضور "حبيب احمد زاده"نويسنده كتاب برگزار شد.
پايان پيام
 دوشنبه 24 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 527]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن