تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 10 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس از خدا خير بخواهد و به آنچه خدا خواسته راضى باشد، خداوند حتما براى او خير خواه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

وکیل اصفهان

لیست قیمت گوشی شیائومی

آیسان اسلامی

خرید تجهیزات صنعتی

دستگاه جوش لیزری اتوماتیک

دستگاه جوش لیزری اتوماتیک

اجاق گاز رومیزی

تور چین

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

قطعات لیفتراک

خرید مبل تختخواب شو

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

دانلود رمان

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1793477749




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصاددانان از كاهش ارزش دلار مي گويند: در شرايط فعلي به جاي كاهش ارزش دلار بايد آنرا افزايش داد/ كاهش نرخ دلار رانت خواري را در كشور افزايش مي دهد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: اقتصاددانان از كاهش ارزش دلار مي گويند: در شرايط فعلي به جاي كاهش ارزش دلار بايد آنرا افزايش داد/ كاهش نرخ دلار رانت خواري را در كشور افزايش مي دهد
بحث كاهش ارزش دلار يكسالي است در محافل اقتصادي مطرح شده و چندي پيش حسين صمصمامي سرپرست وزارت اقتصاد و دارايي از طرح كاهش ارزش دلار به عنوان تحول اساسي خبر داد و همچنين مركز پژوهشهاي مجلس در بررسي تبعات ناشي از كاهش ارزش دلار و چگونگي جايگزيني ساير ارزها به جاي دلار،اعلام كرد: كاهش ارزش دلار 60 ميليارد دلار از درآمد كشورهاي عضو اوپك را از بين برده و در واقع كاهش ارزش دلار سبب ارزان شدن قيمت نفت براي كشورهاي اروپايي و ژاپن خواهد شد . اين در حاليست، كه كارشناسان كاهش ارزش دلار و افزايش ارزش يورو را عاملي براي تغيير روند مبادلات تجاري عضو اوپك مي دانند كه با پايين آمدن نرخ دلار، ارزش كالاهاي صادراتي پايين مي‌آيد و در نتيجه صادر كنندگان متضرر مي‌شوند.
محمد تقي نژاد كارشناس بورس و ماليات در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه با كاهش ارزش نرخ دلار، هزينه‌هاي مواد اوليه كاهش مي‌يابد در نتيجه به نفع واردات خواهد بود ،تصريح كرد: با كاهش نرخ دلار و افزايش واردات در كشور ممكن است رانت خواري در كشور افزايش يابد، بنابراين بايد از بروز اين مسئله جلوگيري كنيم.

وي با اشاره به اينكه دولت نبايد مداخله‌اي در كاهش دلار داشته باشد و بهتر است كه نرخ دلار تغييري نكند ،گفت:صادر كنندگان، كالاها را با قيمت تمام شده صادر مي‌كنند اما با پايين آوردن نرخ دلار ارزش كالاهاي صادراتي پايين مي‌آيد و در نهايت بخش صادرات متضرر خواهد شد.

اين كارشناس بورس افزود: در بخش سرمايه‌گذاري به خصوص براي خريد ماشين آلات صنعتي از كشورهاي خارجي با كاهش نرخ دلار ماشين آلات بيشتري مي‌توان در بخش‌هاي توليدي وارد كرد.

* كاهش نرخ دلار، افزايش صادرات

عباسعلي ابونوري عضو هيئت علمي دانشگاه تهران و اقتصاددان نيز گفت:‌ ارزش دلار پايين‌تر از ارزشي است كه در بازار وجود دارد و با كنترل دولت و پايين نگه داشتن ارزش دلار صادرات افزايش خواهد يافت.

وي با بيان اينكه كاهش ارزش دلار به روي واردات و صادرات تاثير مي‌گذارد، تصريح كرد: با افزايش صادرات كالاهاي ايراني به خارج از كشور به تدريج روي ارزش دلار اثر منفي بسيار بالايي مي‌گذارد.

ابونوري با اشاره به اينكه قيمت دلار پايين‌تر از قيمتي است كه در بازار عرضه مي‌شود ،گفت: اگر دولت به قيمت دلار نظارتي نداشته باشد و به حال خود رها كند ،ارزش دلار بيشتر و ممكن است حتي به سه هزار تومان نيز برسد.

* تاثير گذاري كاهش ارزش دلار بر ورود تكنولوژي

خسرو عزيزي اقتصاددان با بيان اينكه هم اكنون وارد كننده عمده در بخش تكنولوژي و دانش ورزي هستيم ،گفت: كاهش نرخ دلار به نفع دولت و تشويق واردات خواهد شد.

وي با اشاره به اينكه به دليل افزايش درآمدهاي نفتي دلار بيش از گذشته وارد اقتصاد ايران مي‌شود، افزود: سياستهايي كه دولت براي فراهم آمدن عرضه و تقاضا براي كاهش نرخ دلار در بازار آزاد صورت مي‌دهد بسيار خوب است.

وي با اشاره به اينكه دولت بايد نظارت دقيق بر كالاهاي مصرفي داشته باشد ،تصريح كرد:كاهش ارزش دلار باعث توسعه كالاهاي واسطه‌اي و مصرفي مي‌شود اما دولت بايد نظارت دقيق بر كالاهاي مصرفي داشته باشد.

عزيزي با بيان اينكه كاهش ارزش دلار در بحث سرمايه‌گذاري با كشورهاي خارجي اثر مثبتي مي‌گذارد ،خاطر نشان كرد:در اين صورت دلار ارزان در اختيار سرمايه‌گذاران قرار گرفته و واردات و تكنولوژي هم آسانتر در اختيار سرمايه‌گذاران قرار مي‌گيرد.

* كاهش نرخ دلار و فرار سرمايه از كشور

فرشيد سيم‌بر اقتصاددان نيز به خبرنگار ما گفت:معمولا قيمت دلار و ارزشهاي خارجي را بايد حجم صادرات و واردات تعيين كند.اگر ترانس پرداختي ايران جنبه مثبت و مداوم داشته باشد اثر مضاعفي روي پول كشور دارد.

سيم‌بر با بيان اينكه عامل مهم ديگري كه در نرخ ارز موثر بوده و بصورت مستقيم روي صادرات اثر دارد ،تورم است تصريح كرد: تورم سبب كم شدن حجم صادرات، ترانس بازرگاني منفي و پايين آمدن قيمت ارز مي‌شود.

اين اقتصاددان ادامه داد:‌ غير متنوع بودن كالاهاي ايراني و عدم رقابت آنها در بازارهاي جهاني و وارد نشدن ما به سازمان تجارت جهاني سبب پايين‌ آمدن حجم صادرات در كشور شده است.

سيم‌بر در ادامه با بيان اينكه صادرات در كشور 18 تا 20 ميليارد دلار بوده و قسمت اعظم اين صادرات نيز به خاطر فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي است گفت: صادرات در كشور ما رقم چشمگيري نداشته و به همين دليل نمي‌توانيم قيمت ارز را افزايش دهيم.

وي افزود: با پايين آمدن نرخ دلار ،فرار سرمايه از كشور ما آسان‌تر و جذب سرمايه به كشور سخت و فشارها بر بانك مركزي زياد مي‌شود.

سيم‌بر گفت: با توجه به پايين آمدن قيمت دلار در سطح جهاني و با توجه به رقابتي كه در اروپا و خاور دور وجود دارد، واردات ما از اين كشورها زيادتر مي‌شود.

وي افزود: در پي ارزان‌تر شدن دلار و افزايش واردات كالاهاي خارجي، واحدهاي توليدي در سطح داخلي در شرايط نامساعدي قرار گرفته و بيكاري و فرار سرمايه از كشور افزايش مي‌يابد.

وي گفت: در سال جاري واردات كشور 70 ميليارد دلار و صادرات ما حدود 20 ميليارد دلار بوده است.

* كاهش ارزش دلار و كاهش درآمدهاي ارزي كشور

محمد ولي كيان مهر كارشناس اقتصادي و استاد دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي با بيان اينكه در كشورهايي مثل امريكا كه مازاد توليد داشته و كاهش مصرف داخلي دارند، با كاهش نرخ ارز، مي‌توانند كالاهاي بيشتري را به خارج صادر و سود بيشتري بدست آورند، تصريح كرد: با توجه به اينكه بيشتر حجم صادرات در كشور ما از طريق نفت است، كاهش ارزش دلار سبب كاهش درآمدهاي ارزي كشور مي‌شود.

كيان مهر با بيان اينكه كشور ما بسياري از كالاها را وارد مي‌كند ،تصريح كرد: با كاهش ارزش دلار، براي خريد كالاها از خارج كشور بايد پول بيشتري خرج كنيم.

اين كارشناس اقتصادي ادامه داد: با توجه به اينكه كشور ما تك محصولي است با كاهش ارزش دلار قدرت خريد ما كم مي‌شود.

كيان مهر با اشاره به اينكه با وجود افزايش حجم صادرات نفتي در كشور قدرت خريد ما نسبت به قبل كاهش نيافته گفت: دليل اين كاهش قدرت خريد گران شدن كالاهاي سرمايه‌اي است، چون توليدات كشور ما نسبت به كل جهان گران بوده و ما قدرت رقابت پاييني داشته و نمي‌توانيم اين كالاها و تكنولوژي گران را خريداري كنيم.

اين كارشناس اقتصادي افزود: عمده سرمايه‌گذاري خارجي در كشور ما در زمينه نفت و گاز بوده و با توجه به اينكه هزينه توليد در كشور ما از ميانگين جهاني بيشتر است، كاهش ارزش دلار بصورت غير مستقيم بر كاهش توليدات كشور ما اثر مي‌گذارد.

وي خاطر نشان كرد: توليدات داخلي در كشور ما بسيار كم بوده و اگر خوشبين باشيم مي‌توانيم توليدات كشور را به مصرف داخلي برسانيم.

* كاهش نرخ ارز و هزينه‌هاي توليدي در تعامل با يكديگر

مهدي تقوي اقتصاددان نيز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: طبق نظريه برابري قدرت خريد در اقتصاد وقتي نرخ تورم كشور ما از كشوري مثل امريكا بالاتر است ارزش ريال در مقابل دلار بايد كاهش يابد يعني در شرايط حاضر ارزش دلار نبايد كم شود، بلكه بايد افزايش يابد.

وي با بيان اينكه با بالا رفتن ارزش پول صادرات در كشور گران شده و واردات ارزان مي‌شود تصريح كرد: در اين صورت واردات ارزان جايگزين كالاهاي داخلي در كشور مي‌شود.

اين اقتصاد دان با بيان اينكه وقتي كالاها با قيمت پايين از خارج وارد مي‌شود هزينه‌هاي توليد پايين آمده و رقابت كالاها در كشور بالا مي‌رود، افزود: با بالا رفتن رقابت كالاها، كيفيت اين كالاها نيز افزايش مي‌يابد و اگر هزينه توليد پايين بيايد سرمايه‌گذاري داخلي نيز افزايش خواهد داشت./ل
 دوشنبه 24 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 404]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن