تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):خوش اخلاقى عبادت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797549650




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

این رمان پر از رنج است


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: محمدرضا گودرزی درباره رمان "مورچه در ماه" گفت: به نظر من از نظر نوع روایت این رمان، در ژانر خاطره می‌گنجد. بنابراین بافت داستان حالت خاطره‌گون دارد و این ویژگی ایراد نیست. از نظر محتوا و واقعگرایی نیز رمان در ژانر رمانتیک تعریف می‌شود. به گزارش خبرنگار مهر، نشست نقد و بررسی رمان "مورچه در ماه" نوشته لادن نیکنام، عصر دیروز دوشنبه 18 خرداد با حضور مهناز رونقی، محمد رضا گودرزی و فرشته احمدی در کانون ادبیات ایران برگزار شد. نیکنام در ابتدای این نشست گفت: فکر نگارش این رمان چهار سال پیش به ذهن من رسید و از آن زمان به مدت دو سال پژوهش درباره مسائل اجتماعی زنان را شروع کردم و دو سال نیز برای نگارش این رمان وقت صرف کردم. وی افزود: برای تکمیل این رمان 19 بار پایان بندی آن را عوض کردم و روی زبان و ساختار داستان خیلی کار کردم چرا که زبان و ساختار رمان برای من اهمیت زیادی داشت. در مجموع نگارش این اثر تجربه بسیار سختی بود. مورچه در ماه کتابی پر از رنج است مهناز رونقی نیز عنوان کرد: "مورچه در ماه "کتابی پر از رنج است .داستان این کتاب لایه‌های اجتماعی بسیار قوی دارد و نویسنده به چیزی جز این مسائل اجتماعی نمی‌پردازد. وی عنوان کرد: ادبیات جزئی از پدیده‌های اجتماعی است، ادبیات یک جریان روبنایی و حاصل جریانهای زیر بنایی مثل اقتصاد و اجتماع است . یکی از ویژگی‌های داستان مدرن این است که سراغ دغدغه‌های ذهنی انسانها برود. رمان مورچه در ماه نیز از این منظر رمان مدرنی است چرا که لادن نیکنام نیز از نویسندگان جوانی است که سراغ آسیبهای اجتماعی زنان رفته است و از این نظر موضوع کتاب به روز و تازه است. رونقی اظهار داشت: این رمان را علاوه برآنکه از جنبه مسائل اجتماعی می‌توان نقد کرد، از منظر فمینیستی و روانشناسی هم جای نقد دارد. در نقد فمینیستی باید گفت، داستان نیکنام داستانی زنانه است که مسائل زنان در آن موج می‌زند و نویسنده با جزئی‌نگری داستانش را روایت می‌کند. من در گفتمان این کتاب مقابله با هژمونی را دیدم داستان نشان‌دهنده سلطه‌هایی است که بر زنان تحمیل می‌شود و زنان قربانی آن هستند این مولفه‌ها بارها در داستان تکرار می‌شود و نشان‌دهنده اسارت زنان است. این منتقد در ادامه تصریح کرد: با وجود تعلیقهایی که در پایان این داستان وجود دارد من یک نوع قطعیت و جبرگرایی در قصه می‌بینم. نویسنده در این رمان با نقد عملکرد NGOهای مختلف که در زمینه مسائل اجتماعی فعالیت می‌کنند معتقد است این NGOها از مسیر اصلی خود فاصله گرفته است. وی افزود: ما در این رمان لحظه به لحظه با انسان مضطرب روبرو می‌شویم که دغدغه‌هایش فراتر از مسائل روزمره و عادی زندگی است. مردهای قصه شخصیتهای منفی و یا مثبت نیستند بلکه مردان عادی هستند، نویسنده در نگاهش به مردان از نگاه قالبی و کلیشه‌ای دور شده است و حتی با وجود اینکه مسائل زنان را مطرح می‌کند اما کاملا فمینیستی نیست و همین موجب می‌شود یک سر و گردن از آثار فمینیستی دیگر بالاتر باشد. رونقی در پایان گفت: پایان بندی داستان نیز از جنبه روانشناختی اهمیت دارد، درخشانترین تصویر داستان، تصویر پایانی رمان است که داستان جز با این پایان‌بندی جذاب نمی‌شد. این پایان بندی موجب می‌شود ما عینیت و ذهینت را با هم تلفیق کنیم. داستانهای زنان از نظر موضوعی و ساختاری شبیه هستند فرشته احمدی نویسنده و منتقد ادبی دیگر سخنران این نشست نیز در ابتدا با اشاره به افزایش نویسندگان زن در ایران گفت: این اتفاق، اتفاق خوبی است که با استقبال مخاطبان نیز روبرو شده و آثار نویسندگان زن فروش بالایی نیز دارد. اما با همه اینها داستانهایی که زنان می‌نویسند برخلاف نویسندگان مرد که موضوع داستانهای آنها متنوع است و ساختار غنی دارد، بسیار شبیه هم هستند و این یک آسیب جدی برای ما تلقی می‌شود. وی در ادامه با انتقاد از انتخاب زاویه دیدهای مختلف در رمان مورچه در ماه تصریح کرد: تغییر زاویه دید از اول شخص مفرد به دوم شخص مفرد یک نوع ریسک است، در واقع با تغییر زاویه دید نویسنده به سمت احساساتی گری پرتاپ می‌شود و داستانش به سطحی‌نگری نزدیک می‌شود، نیکنام که این زاویه دید را انتخاب کرده به نظر من ریسک کرده است. احمدی درباره ساختار داستان عنوان کرد: ساختار رمان "مورچه در ماه "مثل یک نیم دایره باز است. داستان نه از نقطه خاصی آغاز می‌شود و نه در نقطه مشخصی پایان می‌یابد. نکته مثبت رمان نیز روایت آزاد و فارغ‌بال نویسنده است. این نویسنده در پایان گفت: یکی از ضعفهای رمان نیکنام این است که تصویر درآن کم است و روایت داستان تصویری به ذهن مخاطب القا نمی‌کند. نویسنده می‌توانست با توصیف اشیا پیرامون خود فضای داستان را جاندار کند. مقایسه آثار نویسندگان مرد با زن اشتباه است محمد رضا گودرزی دیگر منتقد این رمان با اشاره به سخنان احمدی درباره شبیه بودن موضوعات در آثار نویسندگان زن اظهار داشت: اگر چه نویسنده‌ای چون سمین دانشور چند دهه است که می‌نویسد اما سابقه داستان نویسی زنان در ایران 12سال بیشتر نیست .بنابراین نباید آنها را با نویسندگان مرد قیاس کرد. از طرف دیگر تجربه زیستی در نوشتن تاثیر زیادی دارد و تجربه زیستی مردان متنوع‌تر از زنان است. وی سپس با اشاره به تغییر زاویه دید در داستان نیکنام بیان کرد: اگر چه زاویه دید راوی، از اول شخص مفرد به دوم شخص مفرد و در نهایت به راوی دانای کل تغییر می‌کند اما در کل رمان با همان روای اول شخص روایت شده و همین زاویه دید تا پایان داستان خود را تحمیل می‌کند. این نویسنده در ادامه تصریح کرد:داستان خوشخوان، نثر رمان روشن و ضرباهنگ آن تند است و ارائه داستان نیز به شکل تکه تکه است و نویسنده به تدریج ذهنیت خود را به مخاطب منتقل می‌کند. به تعویق افتادن اطلاعات داستانی کمی توجیه دارد چرا که رمان نه آغاز دارد و نه پایان. رمان حالت خاطره گون دارد گودرزی سپس گفت: مولوی دنبال ساختار و حکایتی می‌گشت تا پیام و اندیشه‌های خود را در قالب آن بگنجاند، برای نیکنام نیز رمان محملی شده برای بیان مسائلی که مد نظر اوست. دیدگاه محوری رمان تاکید بر اصالت زن است اما تفاوتش با آثاری از این دست در این است که شعاری نیست، خیلی عالی این دیدگاه در رمان تنیده شده است. زنان رمان دچار سانتی مانتالیزم نشدند، یک مقدار عقلانیت در رمان وجود دارد و ضد مرد نیست.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 850]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن