تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797563062




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نسبت منظر- مهندسی فرهنگی ( 6)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نسبت منظر(1)مهندسی فرهنگی ( 6) اغلب پدیده ها ظاهراً حائز مراتبی از توازن و تناسب اند و لذا طبیعی و عادی جلوه می کنند و هرگاه تظاهرات معنی داری از خدشه – کاستی یا فزونی – اجزاء سیستمی رخ نماید جلب توجه می کند و در مواردی که تناسب و توازن به کمال خود نزدیک است زیبایی خیره کننده ای پدید می آید.از دیگر آموزه های نیک جهان طبیعت یکی اندازه نگه داشتن است که در آیات قرآن از آن بهقدر یاد شده:«انا کل شی خلقناه بقدر» (قمر- 49 )

« و ان من شیء الا عندنا خزائنه و ما ننزّلـه الا بقدر معلوم» (حجر- 21 )«انزل من السماء ماء فسالت اودیه بقدرها» ( رعد - 17 )این اصل نافذ چنان در رگ و پی هستی ساری و جاری است و دامن گسترده که به هر میزانی که تخطی از آن بیشتر باشد روند فروپاشی و سوق به ورطه هلاک به همان مقدار شدت و شتاب می گیرد. اغلب پدیده ها ظاهراً حائز مراتبی از توازن و تناسب اند و لذا طبیعی و عادی جلوه می کنند و هرگاه تظاهرات معنی داری از خدشه – کاستی یا فزونی – اجزاء سیستمی رخ نماید جلب توجه می کند و در مواردی که تناسب و توازن به کمال خود نزدیک است زیبایی خیره کننده ای پدید می آید.

بدن انسان مثالی از توازن، تناسب و تقارن حیرت انگیزی است که آفرینش هم به لحاظ اندازه و هم جای یکایک اندامها حسب وظیفه آنها و نوع ارتباط آنها با یکدیگر برای ایفای بهترین نقش آفرینی و کارایی به او هدیه داده است که هرگاه به زیور اخلاق – یعنی اندازه نگه داشت در سهم بخشی به قوای روحی – هم آراسته گردد پای او را از خاک بر بام افلاک می گذارد و آنچه در وهم ناید آن می شود.



توجه به این مفهوم در مناسبات فردی و اجتماعی به تحکیم هنجارها و ارزش های والای انسانی و نیز بسط عدالت می انجامد تا جایی که نه تنها در برخورد با دوستان، که با دشمنان نیز رعایت آن توصیه شده:«ولایجرمنکم شنئان قوم علی الاتعدلوا اعدلوا هو اقرب للتقوی» ( مائده – 8 )این از رمزهای پایانی و پویایی سیستمهاست و پیام می دهد که هشدارید و جانب آن دارید تا نسبت منظر را پاس دارید ،بخصوص در طراحی سازه ساختارهایی که بنیادین و مبنای سایر پی ریزیهایند = بالعدل قامت السموات والارض – الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم. ساختار فرهنگی در جوامع از این مقوله است و جنبه زیر بنایی دارد و ساز و کارهای دیگر بر آن بار می شود.درک بهتر این موضوع و غنای بیشتر آن در گرو پردازش بیشتر و بهتر آن از جانب شما کاربران گرامی است که حتی می تواند در اطراف شواهد یا مصادیقی گواه بر این مفهوم باشد چنانکه دأب ادیبان و حکیمان در تقریب اذهان، تمثل به امثال بوده و اینگونه مفاهیم پیچیده مجرد و انتزاعی را محسوس و ملموس کرده اند.

مثلاً میانه روی که لقمان حکیم به فرزندش توصیه می کند و قرآن کریم از آن به "قصد مشی" تعبیر می کند یا تعریف "عدل" به قرار دادن هر چیز در جای خود؛ درباب مفاهیم و آثار گرانسنگ ادبی و هنری پرورده دست بشر یا خاسته از مام طبیعت در دنیای جمادات، نباتات(2) و حیوانات که توازن و تناسب در آنها پر قیمتش کرده باشد همچون نظم کریستالی الماس به عنوان نمونه ای از مصادیق.حق یارتانسید محمد لاجوردیپی نوشت ها1- نسبت منظر (ASPECT RATIO) = تناسب اجزاء سیستم طوری که کارآمدی آن با بهره وری قابل قبولی ممکن شود.2 - « وانبتنا فیها من کل شیء موزون» (حجر- 19)لینک ها مهندسی فرهنگی(1)  مهندسی فرهنگی(2) اخلاق و زندگی  مهندسی فرهنگی(3) گرایش های سرشتی  مهندسی فرهنگی(4) آفرینش، الهام بخش رفتارهای سنجیده  مهندسی فرهنگ (5) نرمالیته ، پیوستگی و تدریج 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 694]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن