تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خودتان را بر خوش اخلاقى تمرين و رياضت دهيد، زيرا كه بنده مسلمان با خوش اخلاقى خود به در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797528287




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نظرسنجي تلفني از مردم تهران درباره حسادت


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: نظرسنجي تلفني از مردم تهران درباره حسادت


رفتارها- حسادت در واقع به خاطر اينكه شخصي چيزي يا موهبتي را مانند خانه بزرگتر يا زيبايي بيشتر دارد به وجود نمي آيد، بلكه وجود حسادت به علت احترامي است كه ديگران براي فرد داراي اين موهبت ها قائل هستند.

مدير طرح: سيامك كفايي
همكاران: شبنم چهره، زهرا ادريس آبادي، فريده درفشي، ميترا زاغي، مصطفي كوچكي، سميه گايگاني

پيشگفتار

بروز حسادت در ما معمولا با احساس اندوه، تكدر روح، نا راضي بودن از خوشبختي ديگران، خصوصا نزديكان، همراه است. با توجه به تاثيرات روحي رواني كه از حسادت ناشي مي شود، و ايجاد مشكلاتي كه اين احساس منفي در روابط بين انسان ها پيش مي آورد و نا رضايتي عمومي كه ايجاد مي كند، چاره انديشي براي مبارزه موثر عليه اين صفت ضروري به نظر مي رسد.

در فرهنگ فارسي عميد حسادت به حسد بردن و رشك بردن و زوال نعمت كسي را خواستن معني شده است.
" حسادت عبارت است از احساسي منفي، كه با ديدن امتيازي كه ما نداريم، يا آرزو داريم فقط ما داشته باشيم، به ما دست دهد. چون صحبت از يك احساس منفي است، بحث در باره آن مشكل مي شود، حسادت شيرين كامي ديگران را بر ما تلخ مي كند، باعث مي شود در دل شكست ديگري را بخواهيم و از بد اقبالي اش شاد شويم. "

همه ما ، در مرحله اي از زندگي خود حس حسادت را تجربه كرده ايم. آيالا مالاك پاينز روانشناس باليني، حسادت را واكنشي پيچيده مي داند كه در زمان مشاهده شرايطي كه يك رابطه با ارزش يا كيفيت خاص موجود در آن را تهديد ميكند، در شخص ايجاد ميشود.
اگر فردي به ندرت و بسته به موقعيتهاي خاص دچار حسادت شود، چندان غير طبيعي نيست وحتي ميتواند در مواردي، مثبت هم واقع شود. اما اگر حسادت شديد و خارج از حد معمول باشد به مخربترين عوامل براي روابط انساني تبديل ميشود و البته حسادت احساسي است كه بيش از همه خود شخص را آزار مي دهد.

"پروفسور رولف هوبل مي گويد كه حسادت وقتي به وجود مي آيد كه شخص احساس كند آنچه دارد ، كمتر از آن چيزي است كه بايد داشته باشد . هيچ چيزي وجود ندارد كه باعث حسادت نشود ، مادي يا غير مادي ! من مي توانم به سرنوشت يك نفر يا به كسي كه برنده يك جايزه شده حسودي كنم ، ولي به طور كل وقتي انسان حسودي مي كند كه آنچه كه ديگري دارد برايش ارزش داشته باشد . مثلاً من كه حوصله جمع آوري تمبر را ندارم به كسي كه اين كار را مي كند حسودي نخواهم كرد . "

حسادت در واقع به خاطر اينكه شخصي چيزي يا موهبتي را مانند خانه بزرگتر يا زيبايي بيشتر دارد به وجود نمي آيد، بلكه وجود حسادت به علت احترامي است كه ديگران براي فرد داراي اين موهبت ها قائل هستند.

دكتر بهرام الهي در كتاب طب روح، حسادت را چنين توضيح داده است:
" حسادت از غريزه مالكيت، يا به طور دقيق تر، از حسرت پوشيده در لفاف خودخواهي ناشي مي شود. غريزه مالكيت يك صفت طبيعي است كه وجود آن در حد تعادل مفيد است، زيرا سبب انگيزه فعاليت و تلاش مي شود. اما اگر اين غريزه مهار نشود، از حد خارج شده و تبديل به غبطه مي شود."

البته در اينجا اين توضيح لازم به نظر مي رسد كه در اين تعريف غبطه به معناي حسادت به كار رفته است، حال آن كه غبطه معناي مثبت حسادت است، در فرهنگ فارسي عميد غبطه به آرزوي نعمت و سعادت ديگران را داشتن بدون آرزو كردن زوال نعمت و سعادت آنان معني شده است.

بدين ترتيب مي توان گفت؛ پديده حسادت كه در نوع شديد آن باعث بروز پرخاشگري نسبت به طرف مقابل مي شود، نوعى بيمارى روانى است و بايد در پي درمان آن بود اما در صورتى كه جنبه مثبت داشته باشد و اشخاص را به نقاط ضعف خود و برطرف كردن آنها آشنا سازد خوب است و در اين حالت است كه مي توان به جاي كلمه حسادت كه بار منفي دارد، غبطه را كه داراي بار ارزشي مثبت است، به كار برد.

اثرات حسادت بر شخص‌
كتاب "غلبه بر حسادت" (گورنيه و روسو 1384 صفحات36 تا 57) آثار حسادت را در چهار عنوان دسته بندي كرده است كه به طور خلاصه عبارتند از:
1- اثرات رواني: اثراتي كه به علت حسادت بر حالات رواني و خلق و خوي فرد حسود تاثير مي گذارد و رفته رفته در او بصورت يك عقيده ظاهر مي شود.
2- اثرات رفتاري: ازجنبه رفتاري ممكن است تظاهرات بيروني حسادت با برخورد سرد نسبت به فرد و فاصله گرفتن از او آغاز و در برخي مواردحتي ممكن است ما را وادار به صدمه زدن به كساني كندكه به آنها حسادت مي كنيم. صدماتي مانند بد گويي، افترا، گروكشي اطلاعات، انواع چوب لاي چرخ گذاشتن وهمچنين حسادت آن بخش فعال روان را، كه هميشه آماده آزار رسانيو تجاوز به حقوق ديگران است، تقويت مي كند.
3- اثرات ذهني: حسادت مانند هر احساس نفي ديگري، انرژي از خود ساطع مي كندكه ديگران نسبت به آن بي تفاوت نمي مانند. حتي اگر از ماهيتش هم مطلع نباشند، انرژي بر آمده از ا را دريافت مي كنند و آن را به خود ما بر ميگردانند. اثر حسادت آن است كه ما را در نظر ديگران ناخوشايند مي كند و باعث مي شود برخوردي سرد وگاه تهاجمي نسبت به ما داشته باشند.
4- اثرات روحي و معنوي: حسادت تاثيراتي نيز بر رابطه ما با مبدا الهي مي گذارد به عنوان مثال حسادت ما را در موقعيت ناشكري قرار خواهد داد. يعني در وضعيت حق ناشناسينسبت به نعمتهايي كه از طرف مبدا الهي برايمان صادر شده است. در واقع با حسادت به خدا ميگوييم كه چرا فلان چيز را به من ندادي و در واقع به بي عدالتي خداوند معتقد مي شويم.

حسادت از ديدگاه اسلام:
" امام باقر عليه‌السلام مي‌فرمايد: اِنَّ الحَسدَ ايَاكُلَ الايمانَ كَما تَاكُلَ النّارَ الحَطَب؛ حسد ايمان را مي‌خورد همانگونه كه آتش هيزم را.

پيامبر عظيم الشان اسلام در اين باره مي‌فرمايد: خداوند به موسي بن عمران فرمود: مبادا بر مردم حسد بري ، درباره آنچه من به آنها داده‌ام از فضل خودم. چشمانت را به دنبال آن دراز مكن و دل خود را به دنبال آن روانه مساز، زيرا آنكه حسد برد نعمت مرا بد داشته و از آن قسمتي كه ميان بنده‌هايم كردم، جلو گرفته و هر كه چنين باشد من از او نيستم او هم از من نيست.

امام جعفر صادق عليه‌السلام مي‌فرمايد: اصول الكُفر ثَلاثَه :الحرص و الاستكبار و الحسد؛ اساس كفر سه چيز است: حرص ، تكبر و حسد.

حضرت علي عليه‌السلام فرمود : بخيلان و حسودان لايق مصاحبت و همنشيني نيستند و همين در وصف حاسدان بس است كه حق تعالي فرموده است: و مِن شَرِّ حاسِدٍ اِذا حَسَد، پس از شر حاسدان و بخيلان پناه به رب جليل بريم و بخل نكنيم و حسد بر كسي نبريم كه اول گناهي كه در آسمان و زمين كرده شد، حسد و بخل بود كه شيطان در آسمان به آدم عليه‌السلام حسد برد و به لعنت خدا گرفتار شد."

حسادت و تفاوت هاي جنسيتي:
حسادت از ديرباز در ميان مردان و زنان در جوامع مختلف مشاهده شده و مى شود. در اين زمينه سايت ايران مانيا مي نويسد:
"نوشين آقاجانى دكتراى علوم ارتباطات و مدرس دانشگاه در اين زمينه معتقد است اين پديده در ميان زنان و مردان به نسبت مساوى وجود دارد و در تمامى خانواده ها اعم از بى سواد، تحصيلكرده، شاغل و بيكار ديده شده و هيچ تفاوتى ميان زن و مرد نمى كند و ريشه آن در تربيت خانوادگى است.

اين درحالى است كه دكتر فاطمه خجسته روانشناس معتقد است: پديده حسادت و بدگويى كردن پشت سر ديگران بيشتر در ميان قشر زن به دليل توجه بيش از حد ديگران و حساس بودن روح آنها ديده مى شود، زيرا كم ترين بى توجهى آنها را دچار عذاب روحى مى كند و براى جلوگيرى از بروز اين نوع برخوردها و بى توجهى ها هميشه سعى مى كنند تا از اين طريق بيشتر مهم و خوب جلوه كنند.

وى معتقد است: اما به دليل اينكه مردان از اين نقطه نظر حساس نبوده و بيشترين نقطه ضعف آنها در اين مسأله است كه بتوانند در جامعه مقام و منصب و جايگاه خوبى داشته باشند، به ظواهر و زيبايى خود چندان توجه نمى كنند."

پس مي توان چنين نتيجه گرفت كه پديده حسادت در هر دوجنس يكسان وجود دارد اما در هريك به اشكال متفاوتي بروز مي كند.

چگونه مي توانيم حسادت را از خود دور كنيم؟
با نگاهي اجمالي به مسائل فوق الذكر، انتخاب يك روش مبارزه موثر عليه اين صفت اجتناب ناپذير است.

"براي مبارزه با حسادت:
بايد نحوه تفكر و نگرش خود را تغيير دهيم
در خود ايجاد نگيزه كرده و اثرا منفي حسادت را به خود يادآوري كنيم
متوجه منافع حسادت نكردن باشيم ، منافعي مانند داشتن يك زندگي توام با آسايش و سبكي زشتي اين ضعف و حركات ناشي از آن را مرتبا به ياد آوريم
به خود تلقين كنيم كه هرگز نسبت به هيچكس حسادت نمي كنيم
به نعمت ها و نقاط مثبت خودمان بيشتر توجه كنيم
روي ارزش ها تعمق كنيم واز خود بپرسيم كه موضوع مورد فكر ما چقدر ارزش دارد و با كار كردن روي عدم دلبستگي حسادت خود را فرو نشانيم
به عدالت خداوند و استحقاق خويش بينديشيم"

كليات تحقيق
در اين گزارش با به كارگيري نظرسنجي تلفني و بدست آوردن آمارها، پردازش و تحليل علمي آنها، سعي شده است تا به نظر مردم تهران درباره حسادت دست يافت. اين گزارش حاصل جمع آوري پاسخ 1177 نفر از مردم تهران به پرسشنامه تهيه شده توسط واحد نظرسنجي تلفني مركز مطالعات و تحقيقات رسانه اي موسسه همشهري است. اين افراد به صورت تصادفي و بر اساس مراجعه به فهرست شماره تلفن ها (از 22000000 الي 88999999) انتخاب شدند. در اين گزارش نظر كساني كه تمايل به پاسخ‌گويي به تمام پرسش هاي تحقيق را داشته اند، منعكس شده است.

اهداف تحقيق
هدف كلي اين تحقيق دستيابي به مجموعه اطلاعات و پاسخ‌هايي است كه پاسخ‌گو‌ها در مورد حسادت بيان كرده‌اند.

روش نظرسنجي
در اين پژوهش، از نظرات عامه مردم به صورت تلفني (نظرسنجي تلفني) به روش پيمايشي و نمونه‌گيري تصادفي استفاده شده است. عددهاي داخل جدول گرد شده است. نتايج نظرسنجي‌هاي گذشته اين مركز نشان مي دهد كه رعايت نسبت جنسي در فرآيند اجراي نظر سنجي‌هاي تلفني بسيار مشكل و گاه (بخصوص با توجه به محدوديت زماني) غيرممكن است. از اين رو در گزارش نتايج نظرسنجي‌ها ارتباط بين متغيرهاي مستقل از قبيل جنس و سن و تحصيلات با متغير وابسته مهم سنجيده و از كا اسكوار (chi-square) براي محاسبه سطح معني‌داري آن استفاده مي شود. نتايج قابل اعتماد (در سطح معناداري 95 درصد به بالا) گزارش خواهد شد.

جامعه نمونه
در اين تحقيق نمونه آماري شامل 1177 نفر از مردم تهران است لازم به ذكر است كه از اين تعداد 37 درصد مرد و 63 درصد زن هستند.

زمان اجراي نظرسنجي
اين نظرسنجي از تاريخ 28 تا 31 ارديبهشت ماه 1387 توسط گروه نظرسنجي مركز مطالعات و تحقيقات رسانه اي روزنامه همشهري انجام شده است.

پرسشنامه نظرسنجي
1. جنس
2. سن
3. تحصيلات
4. آيا تا به ‌حال به كسي حسادت كرده‌ايد؟
5. چرا آدم‌ها به هم حسادت مي كنند؟
6. حسادت را يك احساس مثبت مي‌دانيد يا منفي؟
7. آدم‌ها به چه چيز‌هايي حسودي مي‌كنند؟
8. فكر مي‌كنيد مرد‌ها بيشتر حسادت مي‌كنند يا زن‌ها؟
9. مرد‌‌ها بيشتر در چه مواردي به يكديگر حسادت مي‌كنند؟
10. زن‌ها بيشتر در چه مواردي به يكديگر حسادت مي‌كنند ؟
11. چگونه مي‌توانيم حسادت را ازخود دور كنيم؟
12. تا كنون به علت حسادت براي شما مشكلي ايجاد شده است؟
13. به علت حسادت چه مشكلي برا شما ايجاد شده است؟
14. اگر حسادت وجود نداشت زندگي چگونه بود؟
15. تا كنون دوست داشته ايد كه كسي به شما حسادت كند؟

چكيده:
طرح نظرسنجي حاضر، ‌به منظور دست يافتن به نظر مردم تهران درباره حسادت به اجرا درآمده است. يافته هاي اين طرح به قرار زير است:
-63 درصد از پاسخ‌گو‌ها زن و 37 درصد مرد هستند.
-18 درصد از پاسخ‌گو‌ها در گروه سني 25 -21 سال قرار دارند.
- 42 درصد از پاسخ‌گو‌ها داراي مدرك تحصيلي ديپلم هستند.
-55 درصد از پاسخ‌گو‌ها گفته اند كه تا كنون هرگز به كسي حسادت نكرده اند.
- 34 درصد از پاسخ‌گو‌ها‌ گفته اند كه آدم‌ها به علت ناتواني خودشان به يكديگر حسادت مي‌كنند.
-61 درصد از پاسخ‌گو‌ها حسادت را حسي منفي مي‌دانند.
- 39 درصد از پاسخ‌گو‌ها پول و ثروت را موردي براي حسادت ديگران دانسته‌اند.
- 72 درصد از پاسخ‌گو‌ها گفته اند كه زن‌ها بيش از مردان حسادت مي‌كنند.
- 36 درصد از پاسخ‌گو‌ها گفته اند كه مرد‌ها بيشتر در زمينه‌هاي شغلي به يكديگر حسادت مي كنند.
- 21 درصد از پاسخ‌گو‌ها اظهار داشتندكه زن‌ها در زمينه پول و ثروت به يكديگر حسادت مي‌كنند.
- 21 درصد از پاسخ‌گو ها ايمان به خدا را راهي براي غلبه بر حسادت مي‌دانند.
-78 درصد از پاسخ‌گو‌‌ها در اثر حسادت هيچ مشكلي برايشان به وجود نيامده است.
- 44 درصد از پاسخ‌گو‌هايي كه مشكلي در اثر حسادت داشته اند، مشكل خود را روحي بيان كرده‌اند.
-64 درصد از پاسخ‌گو‌ها معتقدند كه در صورت عدم وجود حسادت در جامعه، زندگي خوب و زيبا خواهد بود.
-77 درصد از پاسخ‌گو‌ها دوست ندارند كسي به آن‌ها حسادت كند.

- نتايج بدست آمده از روش هاي آماري (chi-square) تنها در دو مورد معني دار است، اين نتايج حاكي از آن است كه جنسيت بر تصور افراد از زندگي بدون حسادت تاثير دارد بطوري‌كه 55 درصد از مردان گفته‌اند در صورت عدم وجود حسادت در جامعه هيچ‌گونه تغييري حاصل نمي‌شد ولي 68 درصد زنان گفته‌اند كه در اين‌صورت زندگي خوب و زيبا مي‌شد، جنسيت بر نوع بروز مشكلات حاصل از حسادت نيز تاثير دارد بطوري‌كه براي مردان بيشتر مشكلات شغلي رخ مي دهد (68 درصد) وحسادت در زنان مشكلات روحي به بار مي‌آورد (69درصد).

جنس پاسخ‌گو‌ها
بر اساس جدول شماره 1، از ميان 1177 نفر پاسخگو 63 درصد زن و 37 درصد مرد هستند.

جدول شماره 1- توزيع پاسخ‌گو‌ها بر اساس جنس

جنس

تعداد

درصد

زن

747

63

مرد

430

37

جمع

1177

100

نمودار شماره 1- پراكندگي جنسي پاسخ‌گو‌ها

سن پاسخ‌گو‌ها
جدول شماره 2، نشان دهنده توزيع جامعه آماري اين تحقيق است. همان طور كه مشاهده مي شود بزرگترين گروه سني در 1177 نفر پاسخ‌گوي اين تحقيق را گروه سني 21 تا 25 سال(18 درصد) و كوچك ترين گروه سني را افراد 46 تا 50 سال (4 درصد) تشكيل مي دهند.

جدول شماره 2- توزيع پاسخ‌گو‌ها بر اساس سن

سن

تعداد

درصد

25 – 21 سال

209

18

30 – 26 سال

199

17

20 – 15 سال

153

13

35 – 31 سال

144

12

40 – 36 سال

118

10

60 – 51 سال

102

9

60 سال به بالا

101

9

45 – 41 سال

97

8

50 – 46 سال

54

4

جمع

1177

100

نمودار شماره 2- پراكندگي سني پاسخ‌گو‌ها

سطح تحصيلات پاسخ‌گو‌ها
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 3، از ميان 1177 نفر پاسخ گو 42 درصد ديپلم و 4 درصد بي سواد هستند.

جدول شماره 3- توزيع پاسخ‌گو‌ها بر اساس تحصيلات

تحصيلات

تعداد

درصد

ديپلم

498

42

كارشناسي به بالا

192

16

راهنمايي

131

11

ابتدايي

114

10

فوق ديپلم و دانشجو

99

9

دبيرستان

94

8

بي‌سواد

49

4

جمع

1177

100

نمودار شماره 3- پراكندگي تحصيلي پاسخ‌گو‌ها

آيا پاسخگوها تا كنون به‌كسي حسادت كرده‌اند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره4، از ميان 1177 نفر پاسخ‌گو، 55 درصد تا كنون حسادت را تجربه نكرده‌اند.

جدول شماره 4- توزيع پاسخ‌گوها بر اساس اين‌كه تا كنون حسادت كرده‌اند يا خير

پاسخگوها تا كنون حسادت كرده‌اند

تعداد

درصد

خير

651

55

بلي

526

45

جمع

1177

100

نمودار شماره 4- پراكندگي پاسخ‌گو‌ها بر اساس اين‌كه تا كنون حسادت كرده‌اند يا نه

چرا آدم‌ها به هم حسودي مي‌كنند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 5، از ميان 1177 نفر پاسخگو، 34 درصد علت حسادت را ناتواني شخص حسود در مقابل توانايي ديگران دانسته‌اند، تعدادي از پاسخ‌گوها(15درصد) گفته‌اند آدم‌ها براي پيشرفت خود حسادت مي كنند، 13 درصد حسادت را يك حس ذاتي مي دانند، 11درصد عدم اعتمادبنفس، 8 درصد خودخواهي و 6 درصد بي‌ايماني را علت اين امر عنوان كرده‌اند. همچنين 13 درصد از پاسخ‌گوها، علت خاصي را بيان نكرده‌اند.

جدول شماره 5- توزيع پاسخ‌گو‌ها بر اساس تقسيم‌بندي آن‌ها از دلايل حسادت

دليل حسودي آدم‌‌‌‌‌‌‌ها به هم

تعداد

درصد

ناتوان ديدن خود

397

34

براي پيشرفت خود

175

15

نمي‌دانم

158

13

ذاتي است

156

13

عدم اعتماد بنفس

127

11

خودخواهي

88

8

بي ايماني

76

6

جمع

1177

100

نمودار شماره 5- پراكندگي پاسخ‌گو‌ها بر اساس تقسيم‌بندي آن‌ها از دلايل حسادت

پاسخ‌گو‌ها حسادت را احساسي مثبت مي‌دانند يا منفي؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 6، از ميان 1177 نفرپاسخ‌گو، 61 درصد، حسادت را حسي منفي مي‌دانند و 34 درصد نيز گفته‌اند در صورت پيشرفت، حسادت امري مثبت است. تنها 5 درصد از افراد پاسخگو حسادت را امري مثبت مي‌دانند .

جدول شماره 6- توزيع پاسخ‌گو‌ها بر اساس مثبت يا منفي بودن حسادت از نظر آن‌ها

حسادت حسي مثبت است يا منفي

تعداد

درصد

منفي

717

61

درصورت پيشرفت مثبت

402

34

مثبت

58

5

جمع

1177

100

نمودار شماره 6- پراكندگي پاسخ‌گو‌ها بر اساس مثبت يا منفي بودن حسادت از نظر آن‌ها

آدم‌ها به چه چيز‌هايي حسودي مي‌كنند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 7، 39 درصد از پاسخگوها، پول و ثروت را از موارد حسادت آدم‌ها نسبت به هم مي‌دانند، 32 درصد، كمبود‌هاي زندگي هر فرد را موردي براي حسادت افراد دانسته‌اند، 11درصد گفته‌اند كه بستگي به اشخاص دارد، 10 درصد تبعيض‌هاي اجتماعي و 8 درصد پست و مقام را از موارد حسادت آدم‌ها نسبت به هم ذكر كرده‌اند.

جدول شماره 7– توزيع پاسخ‌گو‌ها بر اساس دسته بندي آن‌ها از موارد حسادت آدم‌ها به يكديگر

موارد حسادت آ‌دم‌ها به يكديگر

تعداد

درصد

پول و ثروت

451

39

كمبود‌هاي زندگي

379

32

بستگي دارد

131

11

تبعيض‌هاي اجتماعي

122

10

پست و مقام

94

8

جمع

1177

100

نمودار شماره 7- پراكندگي پاسخ‌گو‌ها بر اساس دسته بندي آن‌ها از موارد حسادت آدم‌ها به يكديگر

مرد‌ها بيشتر حسادت مي‌كنند يا زن‌ها؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 8، 72 درصد از پاسخ‌گوها گفته‌اند كه زن‌ها بيشتر از مرد‌ها حسودند و 23 درصد جنسيت را در اين امر دخيل نمي‌دانند، تنها 5 درصد از پاسخ‌گوها مردها راحسودتر دانسته‌اند .

جدول شماره 8 – توزيع پاسخ‌گو‌ها بر اساس پراكندگي وجود حسادت در بين دو جنس

پراكندگي جنسي حسادت

تعداد

درصد

زن

846

72

هر دو جنس

266

23

مرد

65

5

جمع

1177

100

نمودار شماره 8- پراكندگي پاسخ‌گو‌ها بر اساس پراكندگي وجود حسادت در بين دو جنس

موارد حسادت مرد‌ها از نظر پاسخ‌گو‌ها
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 9، 36 درصد از بروز حسادت در مرد‌ها نسبت به يكديگردر موارد شغلي است، از نظر 20درصد از پاسخ‌گوها، پول و ثروت موردي ديگر براي حسادت مردهاست، 10 درصد از پاسخ‌گوها همسران مردها را موردي براي حسادت آن‌ها مي‌دانند، 10درصد خودرو، 6 درصد مسائل خانوادگي، 6 درصد همه موارد و 4 درصدخانه را موردي براي حسادت مردها عنوان كرده‌اند، همچنين 8 درصد از پاسخگويان گفته‌اند كه مردها هرگز حسادت نمي‌كنند.

جدول شماره 9 – توزيع پاسخ‌گو‌ها بر اساس تقسيم بندي آن‌ها از موارد حسادت مردها

موارد حسادت مرد‌ها

تعداد

درصد

شغلي

427

36

پول و ثروت

230

20

همسرانشان

124

10

خودرو

120

10

هيچ موردي

94

8

مسائل خانوادگي

71

6

همه موارد

69

6

خانه

42

4

جمع

1177

100

نمودار شماره 9- پراكندگي پاسخ‌گو‌ها بر اساس تقسيم بندي آن‌ها از موارد حسادت مردها

موارد حسادت زن‌ها از نظر پاسخ‌گو‌ها
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 10، از ميان 1177 نفر پاسخگو، 21 درصد پول و ثروت را مهمترين مورد براي حسادت زن‌ها مي‌دانند، 19 درصد لوازم منزل، 16 درصد زيورآلات، 16 درصدهمه موارد، 11 درصدمسائل خانوادگي، 9 درصد موقعيت اجتماعي، 5 درصد همسرانشان و 3 درصد موارد شغلي را موردي براي حسادت زنان دانسته‌اند.

جدول شماره 10 – توزيع پاسخ‌گو‌ها بر اساس تقسيم بندي آن‌ها از موارد حسادت زن‌ها

موارد حسادت زن‌ها

تعداد

درصد

پول و ثروت

247

21

لوازم منزل

228

19

زيورآلات و لباس

192

16

همه موارد

189

16

مسائل خانوادگي

123

11

موقعيت اجتماعي

102

9

همسرانشان

65

5

شغلي

31

3

جمع

1177

100

نمودار شماره 10- پراكندگي پاسخ‌گو‌ها بر اساس تقسيم بندي آن‌ها از موارد حسادت زن‌ها

از نظر پاسخ‌گوها چگونه مي‌توان حسادت را ازخود دور ساخت؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 11، 21 درصد از پاسخ‌گو‌ها ايمان به خدا را راهكاري براي مقابله با حسادت مي‌دانند، 19 درصد تفكر مثبت، 18 درصد اعتماد بنفس، 16 درصد تلاش بيشترو 12 درصد قناعت را راهكارهايي دانسته اند كه مي‌توان به وسيله آن ها با حسادت مبارزه كرد. 14 درصد از پاسخ‌گوها نيز معتقدند كه هرگز نمي‌توان حسادت را ازخود دور ساخت.

جدول شماره 11- توزيع پاسخ‌گو‌ها بر اساس راهكارهاي آن‌ها براي مقابله با حسادت

راه مقابله با حسادت

تعداد

درصد

ايمان به خدا

246

21

تفكر مثبت

222

19

اعتماد بنفس

207

18

تلاش بيشتر

191

16

نمي‌توانيم

167

14

قناعت

144

12

جمع

1177

100

نمودار شماره 11- پراكندگي پاسخ‌گو‌ها بر اساس راهكارهاي آن‌ها براي مقابله با حسادت

آيا به علت حسادت براي پاسخ‌گوها مشكلي ايجاد شده است؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 12، از ميان 1177 نفر پاسخ‌گو، 87 درصد گفته‌اند كه حسادت هرگز در زندگي آن‌ها مشكلي به‌وجود نياورده است.

جدول شماره 12- توزيع پاسخ‌گو‌ها بر اساس بروز مشكل براي آن‌ها در اثر حسادت

بروز مشكل براي پاسخ‌گوها در اثر حسادت

تعداد

درصد

خير

922

87

بلي

255

22

جمع

1177

100

نمودار شماره12- پراكندگي پاسخ‌گو‌ها بر اساس بروز مشكل براي آن‌ها در اثر حسادت

در اثر حسادت چه مشكلاتي براي پاسخ‌گوها به وجود آمده است؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 13، از ميان 924 نفر پاسخگويي كه حسادت، زندگي آن‌ها را با مشكل مواجه كرده بود، 44 درصد مشكلات روحي، 37 درصد مشكلات خانوادگي و 19 درصد مشكلات شغلي را عنوان كرده‌اند.
براساس نتايج بدست آمده از روش هاي آماري (chi-square)، جنسيت بر نوع بروز مشكلات حاصل از حسادت تاثير دارد بطوري‌كه براي مردان بيشتر مشكلات شغلي رخ مي دهد (68 درصد) وحسادت در زنان مشكلات روحي به بار مي‌آورد (69درصد)

جدول شماره 13- توزيع پاسخ‌گو‌ها بر اساس نوع مشكلات پيش آمده براي آن‌ها در اثر حسادت

مشكلات پيش آمده در اثر حسادت

تعداد

درصد

روحي

112

44

خانوادگي

94

37

شغلي

47

19

جمع

924

100

نمودار شماره13- پراكندگي پاسخ‌گو‌ها بر اساس نوع مشكلات پيش آمده براي آن‌ها در اثر حسادت

چگونگي زندگي در صورت عدم وجود حسادت از نظر پاسخ‌گوها
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 14، 64 درصد در صورت عدم وجود حسادت زندگي را خوب و زيبا توصيف كرده اند، 16 درصد زندگي بدون حسادت را يك زندگي بدون پيشرفت مي‌دانند و 11درصد نيز زندگي بدون حسادت را بي معني عنوان كرده‌اند.
براساس نتايج بدست آمده از روش هاي آماري (chi-square)، جنسيت بر تصور افراد از زندگي بدون حسادت تاثير دارد بطوري‌كه 55 درصد از مردان گفته‌اند در صورت عدم وجود حسادت در جامعه هيچ‌گونه تغييري حاصل نمي‌شد ولي 68 درصد زنان گفته‌اند كه در اين‌صورت زندگي خوب و زيبا مي‌شد.

شماره 14- توزيع پاسخ‌گو‌ها بر اساس اعتقاد آن‌ها به چگونگي زندگي بدون حسادت

چگونگي زندگي بدون حسادت

تعداد

درصد

خوب و زيبا

751

64

بدون پيشرفت

194

16

بي‌معني

131

11

فرقي نمي‌كند

54

5

نمي‌دانم

47

4

جمع

1177

100

نمودار شماره 14- پراكندگي پاسخ‌گو‌ها بر اساس اعتقاد آن‌ها به چگونگي زندگي بدون حسادت

آيا پاسخ‌گوها دوست دارند كه ديگران به آن‌ها حسادت كنند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 15، از ميان1177 نفر پاسخ‌گو 77 درصد هرگز نمي خواهند كه مورد حسادت ديگران واقع شوند و 16 درصد به اين امر گرايش دارند. 7 درصد از پاسخ‌گوها نيز گاهي به اين مسئله تمايل داشته‌اند.

جدول شماره 15- توزيع پاسخ‌گو‌ها بر اساس علاقه آن ها به مورد حسادت واقع شدن

علاقه‌مندي پاسخ‌گوها به مورد حسادت واقع شدن

تعداد

درصد

خير

906

77

بلي

185

16

گاهي اوقات

86

7

جمع

1177

100

نمودار شماره 15- پراكندگي پاسخ‌گو‌ها بر اساس علاقه آن ها به مورد حسادت واقع شدن

تاريخ درج: 13 خرداد 1387 ساعت 11:01 تاريخ تاييد: 29 خرداد 1387 ساعت 15:52 تاريخ به روز رساني: 29 خرداد 1387 ساعت 21:27
 چهارشنبه 29 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 899]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن