تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797618960




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استفتائات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(دامت برکاته)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:

نماز مسافر را چگونه نيّت كنيم؟ زنى به عقد دائم مردى كه از شهرستان ديگرى است درآمده، آيا قبل از آغاز زندگى مشترك، شهرستان شوهر وطن زن محسوب مى شود؟ دخترى شوهر كرده و در شهر ديگرى كه بيش از چهار فرسخ شرعى از وطنش فاصله دارد، در منزل شوهرش زندگى مى كند، زمانى كه به صورت متعارف، جهت صله ارحام و ديد و بازديد به ديدن پدر يا مادر و خويشان به منزل پدرى مراجعه مى كند، اگر توقّفش كمتر از ده روز باشد، نماز و روزه اش چگونه است؟ اگر اين دختر فرضاً ملكى هم در شهر پدرى داشته باشد حكم تغيير مى كند؟ بيمارى در شهرستانى غير از وطن خود بسترى است و مدّت يك ماه از بسترى شدنش مى گذرد و مشخّص نيست چه مدّت ديگر زمان درمان طول خواهد كشيد، تكليف نماز و روزه اين شخص چيست؟ كسى كه قصد سفر به قلّه ها و كوه هاى بلند و مرتفع را دارد، با توجّه به اين كه مسير او گاهى بيش از مسافت شرعى است، اگر شهر خود را ببيند حكم نماز و روزه او چيست؟ مسافت شرعى را از كجا حساب مى كنند؟ مخصوصاً با توجّه به اين كه امروزه در اطراف اكثر شهرها، شهركها يا كارخانجاتى احداث شده است، آيا آنها هم جزء شهر حساب مى شوند؟ مسافت بين دو شهر به صورت مارپيچ، 50 كيلومتر و به خط مستقيم، 20 كيلومتر است، حكم نماز و روزه چگونه است؟ اگر كسى فرضاً ساعت 8 صبح به مسافرت رفته و قرار است ساعت 5/2 بعد از ظهر به منزل برگردد، آيا اين شخص نماز واجبش )يعنى ظهر و عصر( را به صورت شكسته در محلّ سفر بخواند، يا اين كه در ساعت 5/2 بعد از ظهر در منزل خودش كامل بخواند؟ كدام مقدّم است؟ مردى در حين سفر، نماز را با انگشتر طلا خوانده است حكم نماز او چگونه است؟ اگر قرار است قضا نمايد، آيا به همان صورت شكسته بخواند؟ با توجّه به اين كه حكم حرمت طلا را براى مرد مى دانسته و عمداً با آن نماز خوانده است زائرانى كه در ماه مبارك رمضان به عمره مشرّف مى شوند، اگر شب به مدينه و يا مكّه برسند، قصد اقامه عشره كرده و روزه مى گيرند و مشكلى ندارند; ولى اگر در بين روز رسيدند، آيا از همان ساعتى كه مى رسند، بايد ده روز را به حساب آورند، يا اين كه ده روز كامل مراد است و شبها به حساب نمى آيد؟ كسى، شخصى را اجير مى كند تا نماز قضاى پدر او را بخواند، آيا مى تواند شرط كند كه بايد نماز را در مسجد بخواند؟ شخصى براى انجام يك سال نماز و روزه مرحوم زيد اجير شده است; ولى زمان مشخّصى براى انجام اين كار تعيين نشده است و اكنون سالها از زمان اجاره مى گذرد و اجاره دهنده نيز فوت كرده است، آيا مستأجر مرتكب گناهى شده است؟ فعلاً وظيفه او چيست؟ برخى از فقها گرفتن اجرت بر عبادات استيجارى را مشكل مى دانند، نظر حضرتعالى چيست؟ اگر اشكال دارد راه حل آن چيست؟ تفاوت نماز قضا و روزه قضا را بيان فرماييد اگر انسان پس از مدّتها نماز خواندن، متوجّه شود كه به علّت ناآگاهى وضو را غلط انجام مى داده، يا غسلى كه بر او واجب بوده انجام نداده است، آيا بايد قضاى تمام نمازهايى را كه با وضوى غلط، يا بدون غسل واجب خوانده است بجا آورد؟ شخصى حدود 14 ماه نماز قضا بر ذمّه دارد، و در بعضى از اين ايّام هم مسافر بوده است; ولى مقدار و زمان دقيق ايّام مسافرت، به علّت گذشتن وقت معلوم نيست; نسبت به قضاى نمازها چه وظيفه اى دارد؟ كسى كه با وضو، يا غسل جبيره اى نماز مى خواند، آيا مى تواند نمازهايى را كه در زمان سلامتى اش فوت شده، در اين حال قضا نمايد؟ انسانى كه تا سنّ 20 سالگى نماز نخوانده و روزه نگرفته است، آيا به مجرّد توبه نمازها و روزه هايى كه از او فوت شده ساقط مى شود؟ آيا قضاى نمازهاى نافله شب همان ثواب و پاداش اداى آن را دارد؟ پدر و مادرى نسبت به انجام فريضه نماز و روزه سهل انگارى دارند، يا اصلاً نمى خوانند، و از نظر اعتقادى، شيعه اثنا عشرى هستند. اين كه فقها فرموده اند: »نماز و روزه قضاى پدر و مادر بر ذمّه پسر بزرگ است« در صورتى كه والدين اين مسأله را بدانند و عمداً به تكاليف خود عمل ننمايند، آيا واقعاً با انجام نماز و روزه قضاى پدر و مادر توسّط پسر بزرگ آنها، برىء الذّمه مى شوند؟ آيا اين يك شگرد نيست و باعث سوء استفاده نمى شود؟ البتّه ما تابع حكم خدا هستيم كه حضرتعالى مرقوم خواهيد داشت شخصى بر اثر سكته مغزى چند سال حواسّ درستى نداشته، به گونه اى كه اگر به او تذكّر مى دادند نماز را بدون شرايط مى خواند و الاّ خودش نماز نمى خواند، آيا چنين فردى مانند شخص بى هوش است كه نمازش قضا ندارد، يا نمازهاى او بر پسر بزرگتر واجب است؟ در مورد ارزش و اهمّيّت نماز جماعت احاديث فراوانى وارد شده است; طبق يكى از اين روايات ـ كه در ابتداى احكام نماز جماعت رساله حضرتعالى نيز آمده است ـ در شرايط خاصّى ثواب نماز جماعت نامحدود است، بنابراين كسى كه در چندين نماز جماعت با شرايط مذكور شركت كند، آيا امكان دارد ثواب نماز جماعت گناه يا گناهانى كه عقوبت محدودى دارد را از بين ببرد؟ همان گونه كه در رساله و جلد اوّل استفتائات حضرتعالى آمده است، امام جماعت مى تواند نماز خود را دو بار به جماعت بخواند، لطفاً بفرماييد كه در نماز دوّم نيّت او چگونه است؟ اگر امام جماعت نماز قضا در ذمّه اش باشد، آيا براى بار سوّم مى تواند با افرادى غير از افراد اوّل و دوّم اعاده كند؟ اگر امام و مأمومين قبلاً نماز خود را فرادى خوانده اند، آيا همان نماز را مى توانند دوباره با جماعت اقامه نمايند؟ مكلّفى نمازش را به صورت فرادى خوانده، سپس نماز جماعت برپا شده است، اين شخص اگر بخواهد نمازى را كه خوانده دوباره به جماعت بخواند، چگونه نيّت كند؟ اگر شخص مذكور در نماز جماعت نيّت واجب بكند، نماز اوّلش را كه فرادى خوانده چه حكمى پيدا مى كند؟ طىّ پرسشنامه اى از سوى دفتر نهاد رهبرى در دانشگاه فردوسى مشهد كه بين دانشجويان توزيع شد، سؤالاتى در مورد نماز جماعت دانشگاه و اين فريضه باشكوه طرح شده بود; در پاسخ هاى جمع آورى شده مواردى ديده مى شود كه اهمّيّت نماز جماعت و شركت در آن در مسجد، براى خانم ها محلّ سؤال بود، مثلاً بعضى خانم ها بر اين باورند كه: »زنان مستحب است نماز خود را در خانه بجاى آورند« يا »نماز جماعت آن قدر كه براى آقايان ثواب دارد براى خانم ها ثواب ندارد«، اين قبيل عقايد مانعى براى حضور ايشان در نماز جماعت مى باشد. اين مسأله را تشريح نموده تا رفع شبهه شود. آيا كسى كه نقص عضوى دارد، مى تواند امام جماعت شود؟ در ادارات معمولاً به دليل عدم حضور دائمى امام جماعت، يكى از كاركنان به عنوان امام، نماز را برگزار مى كند، با توجّه به شرايط لازم براى امام جماعت و ويژگيهاى ادارات از نظر برگزارى نماز به عنوان بخشى از اعمال روزانه، اقتدا كردن به اين اشخاص كه شناخت جامعى از اعتقادات، عدالت و ساير صفات آنان وجود ندارد و يا در رفتار ادارى آنان سوء عدالت ديده مى شود، چه حكمى دارد؟ در نزديكى منزل ما دو مسجد وجود دارد كه امام جماعت يكى از آنها سيّد و ديگرى عامّ است; اقامه نماز جماعت با كدام يك اولويّت دارد؟ اگر نماز امام جماعت به دليلى باطل شود، آيا لازم است به مأمومين اطّلاع دهد؟ حكم نماز جماعت مأمومين چيست؟ در مسجد محلّه ما، روزهايى كه امام جماعت مسجد تشريف نمى آورند، چند نفر از جوانان، در گوشه اى از مسجد يا شبستان ـ نه جاى هميشگى امام جماعت ـ نماز جماعت كوچكى برپا مى دارند. امام جماعت ظهر اجازه اين كار را داده است; امّا امام جماعت شب مشروط كرده كه امام جماعت بايد روحانى ملبّس باشد; در حالى كه در آن زمان هيچ روحانى ملبّسى در مسجد نيست و غالباً يكى از دوستان طلبه غير ملبّس، امامت جماعت اين جمع كوچك را بر عهده مى گيرد. با اين توضيحات بفرماييد: الف( آيا با چنين شرايطى مى شود نماز جماعت خواند؟ ب( آيا اجازه امام جماعت شرط است؟ ج( با توجّه به اين كه اين مسجد سه امام جماعت دارد، آيا شرط يكى براى نوبت ديگرى نيز نافذ است؟ د( حكم كلّى در مورد برپايى نماز جماعت غير علنى در غياب امام جماعت چيست؟ بعضى از امام جماعتها براى نماز صبح به مسجد نمى آيند، در اين صورت آيا مى توان يكى از مؤمنين عادل را انتخاب كرد تا نماز صبح را به جماعت اقامه كنند؟ امام جماعت شدن مجروحان و معلولان در فروض زير چه حكمى دارد؟ الف( دست امام جماعت به گونه اى باشد كه نتواند تمام كف دست را روى زمين بگذارد. ب( دست امام جماعت مصنوعى باشد. ج( ركوع و سجود را به اشاره انجام دهد. فردى خود را عادل نمى داند; ولى مردم او را عادل مى دانند، آيا مى تواند با پيشنهاد مردم امام جماعت شود؟ در صورتى كه جواب مثبت است، آيا وظيفه دارد كه به مردم عدم عدالت خويش را اعلام دارد؟ شخصى امام جماعت مسجدى بوده است، تمام امور و شرايط امامت را دارا بوده و حتّى به درجه اجتهاد هم رسيده است; ولى اخيراً مبتلا به مرض درد زانو )آرتروز( شده است; اطّباى متخصّص معالج وى مى گويند: »به هنگام نماز، بايستى مقدارى موضع سجده را بلند كند و روى آن سجده نمايد«; ولى بقيّه موارد )حمد و سوره و ركوع و غيره( را به خوبى انجام مى دهد. آيا اين جا از مصاديق اقتداى شخص ايستاده به نشسته است كه جايز نيست؟ آيا ارتكاب خلاف شأن، مُسقِط عدالت است؟ آيا اجازه مى دهيد غير از زمان حجّ، پشت سر امام جماعت سنّى نماز جماعت خوانده شود؟ آيا اقتدا كردن به امام جماعتى كه از ميّتى تقليد ابتدايى مى كند، در حالى كه مرجع ما تقليد ابتدايى ميّت را اجازه نمى هد، جايز است؟ شخصى از هر نظر عادل است; ولى مخالف انقلاب است، امامت جماعت او جايز است؟ در مدرسه ها، نماز جماعت برپا مى شود; ولى بعضى از دانش آموزان وضو نمى گيرند، آيا براى نماز بقيّه اشكال دارد؟ آيا كسانى كه مقلّد مرجعى هستند كه نماز كسى را كه شغل او در سفر است شكسته مى داند، مى توانند به امام جماعتى كه هر روز مثلاً از بابل )كه تا سارى بيش از 50 كيلومتر است جهت شغل ادارى( به سارى مى آيد و برمى گردد و چون خود را كثيرالسّفر مى داند نمازش را تمام مى خواند، اقتدا نمايند؟ در رساله حضرتعالى آمده است: »در ركعتهاى ديگر نماز نيز بايد خود را به ركوع امام برساند وگرنه جماعت اشكال دارد«. الف( كسى كه به هر عنوان، مثلاً به علّت اين كه يك ركعت دير رسيده و در حال خواندن حمد است، و به ركوع امام نمى رسد، چه بايد بكند؟ ب( اگر در ساير اركان مانند سجدتين به امام نرسد، چه حكمى پيدا مى كند؟ در رساله حضرتعالى آمده است: »كسى كه يك ركعت عقب است وقتى امام تشهّد مى خواند، احتياط آن است كه زانوها را از زمين بلند كند و دست و سينه پاها را بر زمين بگذارد و همراه او تشهّد يا ذكر بخواند و اگر تشهّد آخر است، صبر كند تا امام سلام بگويد، بعد برخيزد«، الف( آيا خواندن تشهّد يا ذكر، واجب است و اگر واجب است، بايد به چه نيّتى باشد؟ ب( در تشهّد، نشستن به حالت تجافى و صبر كردن تا اتمام سلام، واجب است؟ ج( اگر سلام را در حالت تجافى بعد از تشهّد عمداً و به قصد همراهى )البتّه بدون آگاهى( گفت، چه وظيفه اى در قبال آن نمازها دارد؟ اگر مأموم زودتر از امام از ركوع يا سجود، سر بلند كند، اوّل اينكه اگر مى داند كه اگر به ركوع يا سجود برود، به امام نخواهد رسيد چه وظيفه اى دارد؟ دوّم اين كه اگر شكّ دارد به امام خواهد رسيد يا نه، چه وظيفه اى دارد؟ آيا نمازگزار مى تواند قبل از امام جماعت، عمداً سلام نماز را بگويد؟ آيا ديوار حايل بين صفوف بانوان و آقايان، قاطع صفوف نماز جماعت مى باشد؟ بعضى از بيماران مجبورند روى تخت يا چرخ نماز بخوانند، آيا اين امر موجب به هم خوردن اتّصال صفهاى نماز جماعت مى شود؟ آيا در بين نماز جماعت مى توان نيّت فرادى نمود؟ و در صورت جواز، در كجاى نماز مى توان اين عمل را انجام داد؟ اگر شخصى كه در صف اوّل است و با امام جماعت پنج نفر فاصله دارد، بلافاصله پس از امام جماعت نيّت كند و تكبير بگويد و پس از آن ديگران تكبيرة الاحرام بگويند، نماز جماعت او چه حكمى دارد؟ چنانچه امام جماعت در نماز چهار ركعتى اشتباه كند و پس از خواندن سه ركعت خيال كند ركعت چهارم است و تشهّد و سلام بخواند، آيا بعد از اتمام نماز، خواندن يك ركعت فقط بر عهده امام جماعت است، يا بر عهده مأمومين نيز هست؟ اگر بين نماز جماعت و جلسه قرآن تزاحم پيش آيد، كدام يك مقدّم است؟ اگر شخصى به علّتى توفيق شركت در نماز جمعه را پيدا نكند، اشكالى دارد كه در نماز جماعتى كه نزديك منزلش، يا در مسير كارش واقع مى گردد، شركت نمايد؟ آيا متولّى وقف مسجد حقّ تعيين، يا عزل امام جماعت را دارد؟ حكم برپاداشتن نماز جماعت دوّم، بعد از پايان يافتن نماز جماعت امام اصلى، در مسجد چيست؟ آيا كسى حق دارد از اقامه نماز جماعت به امامت شخصى غير از امام راتب مسجد جلوگيرى كند؟ اگر كسى در صحّت جماعتى شك داشته باشد )به دليل شك در عدالت امام جماعت، يا ديگر شرايط جماعت(، آيا مى تواند در آن جماعت شركت كند و بعداً نماز خود را اعاده كند؟ براى حفظ وجهه امام جماعت چطور؟ در فرض بالا اگر يقين به بطلان جماعت داشته باشد چطور؟ اگر يك روحانى با تعويض مكان نمازش، باعث شود جماعت همراهش به چند برابر جماعت قبلى تبديل شود، تكليفش چيست؟ از نظر شرعى و قانونى، ادارات به هنگام ظهر براى برگزارى نماز جماعت چه مقدار وقت مى توانند كار خود را تعطيل و ارباب رجوع را منتظر نگهدارند؟ مدّتى بود كه هر شب توفيق شركت در نماز جماعت را داشتم، تا اين كه يك شب نتوانستم به نماز بروم، به همين جهت فكر كردم كه ديگران مى گويند: چرا امشب به نماز نيامده؟ و يا اگر يك شب ديرتر مى رفتم، فكر مى كردم كه ديگران مى گويند: چرا ديرتر آمد؟ آيا اين تفكّرات نشانگر آن است كه عبادتهايم از روى رياكارى بوده است؟ اگر زلزله اى واقع شود، امّا انسان وقوع آن را احساس نكند، خواه بيدار باشد يا در خواب، سپس از منبع موثّق و معتبرى، مانند سازمان زلزله نگارى، كسب اطّلاع كند كه در محل سكونت او زلزله اى رخ داده است; آيا در اين صورت بايد نماز آيات را بخواند؟ آيا نرسيدن به خطبه هاى نماز جمعه اشكال دارد؟ اگر كسى تمام خطبه هاى نماز جمعه را گوش نكند; يعنى مثلاً وسط خطبه برسد، يا اين كه صحبت كند بطورى كه مفاهيم خطبه را آن طورى كه بايد بفهمد متوجّه نشود، آيا نماز جمعه او كفايت از نماز ظهر مى كند؟ در رساله عمليّه برخى از مراجع تقليد آمده است: »اگر كسى پشت در رساله عمليّه برخى از مراجع تقليد آمده است: »اگر كسى پشت ستون بايستد هرچند از طرف راست و چپ هم اتّصال داشته باشد، نمازش اشكال دارد« در نمازهاى جمعه كه عدّه زيادى به اين طريق نماز مى خوانند و فقط از طرف راست يا چپ اتّصال دارند، نماز آنان چه حكمى دارد؟ معمولاً در بين خطبه هاى نماز جمعه، نمازگزاران با گفتن سه تكبير و دادن شعارهايى، سخن امام جمعه را تأييد مى نمايند، و هنگام شنيدن اسم مبارك حضرت ولىّ عصر)عجّل اللّه تعالى فرجه الشّريف( قيام مى كنند، و صلوات مى فرستند، و موقعى كه امام جمعه دعا مى كند آمين مى گويند، و گاهى بعضى حركت مى كنند و با يكديگر حرف مى زنند، آيا اين امور نماز جمعه را باطل نمى كند؟ آيا زن بدون اجازه شوهر مى تواند در نماز جمعه، دعاى كميل، و راهپيمايى هاى اسلامى، شركت نمايد؟ اگر در يك مكان دو نماز جمعه اقامه شود، در حالى كه امام جمعه مى داند اين كار خلاف شريعت است، آيا تقصير امام جمعه نيست كه باعث اقامه اين بدعت شده است، و اگر او مقصّر باشد از عدالت خارج مى شود؟ اگر كسى وارد مسجد شود و سلام كند، و همه مشغول نماز باشند، جواب سلام بر چه كسى لازم است؟ در صورتى كه هيچ كس جواب سلام را ندهد، وضعيّت نماز اين عدّه چگونه خواهد بود؟ گذاشتن »ناس در دهان، به هنگام نماز چه صورتى دارد؟ ما هميشه نماز مغرب و عشا را در مسجد جامع برگزار مى كنيم، امّا نه به جماعت )چون امام جماعت نداريم(، در حين نماز، افرادى كه وارد مسجد مى شوند »سلام« مى كنند و چون پاسخ سلام، يك امر واجب كفايى است و شخص سلام كننده بايد پاسخ را به گونه اى بشنود كه آن را پاسخ خود تلقّى كند، و از طرفى در شرايطى كه ما نماز را بجا مى آوريم، اگر براى پاسخ دادن، صدايمان را بيش از حدّ معمول بلند كنيم، موجب از بين رفتن حالت روحانى نماز و تمركز حواس در اين فريضه مقدّس مى شود، لذا اطّلاعيّه اى به اين مضمون نوشته ايم: »لطفاً در صورتى كه نمازگزاران در حال نمازند، سلام نكنيد«. امّا اين امر باعث حساسيّت بعضى از مؤمنين شده است. لطفاً بفرماييد اين كار چه حكمى دارد؟ آيا شكّ بعد از سلام نماز مغرب، در صورتى كه يك طرف شك باطل نباشد )مثل شك بين دو و چهار(، نيز از شكهايى است كه نبايد به آن اعتنا كرد؟ در خارج شدن از حالت كثيرالشّك در نماز فرموده اند: »اگر در سه نماز پى در پى شك نكند از حالت كثيرالشّك خارج مى شود« آيا بايد حتماً نماز يوميّه باشد؟ يا اين كه اگر در سه نماز قضاى پى در پى، يا سه نماز مستحبّى پى در پى نيز شك نكند، از حالت كثيرالشّك خارج مى شود؟ اگر نمازگزار در حال قيام، شك بين سه و چهار كند و بعد از شك يادش بيايد كه در ركعت قبل يك سجده را فرموش كرده تكليفش چيست؟ اگر كسى در حال نماز شك كند نمازى كه مى خواند نماز ظهر است يا عصر، و يا مغرب است يا عشا، تكليف چيست؟ اگر كسى مثلاً نماز ظهر را بخواند و شكّى بر او عارض شود كه موجب نماز احتياط بوده است; ولى از روى فراموشى، بدون اين كه نماز احتياط را بخواند، نماز بعدى را شروع كند و در حال نماز بعدى متذكّر شود كه نماز احتياط را نخوانده است، تكليف او چيست؟ آيا در نماز دوّم فرقى بين نماز فريضه و نافله هست؟ تفصيل مسأله را بيان فرماييد. تكليف روزه و نماز كارمندى كه محلّ كارش خارج از شهر محلّ سكونت او مى باشد، و به ناچار هر روز بيش از چهار فرسنگ راه مى پيمايد چيست؟ آيا اين شخص حكم دائم السّفر را دارد؟ كسى كه قارى قرآن است و دائماً جهت قرائت به شهرهاى مختلف دعوت مى شود، تكليف نماز و روزه اش چيست؟ استاد يا دانشجوى دانشگاه اهواز، شهركى در 45 كيلومترى اهواز مسكن اوست و هرروز در اين مسير براى تحصيل يا تدريس رفت و آمد مى كند. الف( با توجّه به اين كه هيچ كدام از اين دو مكان وطنش نيست، نمازش چه حكمى دارد؟ ب( در فرض بالا با توجّه به اين كه بين وطنش و اين دو محل، يعنى شهرك محلّ سكونت و اهواز كه محلّ كارش است، بيش از مسافت شرعى فاصله است، اگر آخر هر هفته براى سركشى اقوامش به وطنش برود، در بين راه نمازش چه حكمى دارد؟ اگر ابتداى حركتش به طرف وطن از محلّ كار )اهواز( باشد، يا محلّ سكونت )شهرك( آيا در حكم تأثيرى دارد؟ ج( اگر موقع برگشت از وطن، هنوز وقت تحصيل و تدريس نباشد، )مثلاً دانشگاه دو يا سه روز تعطيل باشد( و اين فرد جهت مطالعه و آماده شدن براى تحصيل و تدريس به محلّ سكونت )شهركى كه با محلّ كار به اندازه مسافت شرعى فاصله دارد(، بيايد آيا اين سفر شغلى حساب مى شود، تا در بين راه و محلّ سكونت نمازش كامل باشد؟ اگر كثيرالسّفر، سفر غير شغلى بكند، آيا بعد از رجوع به سفر شغلى، در همان سفر شغلى اوّل نمازش كامل مى شود، يا از سفر دوّم به بعد؟ و آيا اقامه ده روز در وطن و غير وطن، در كامل خواندن نماز در سفر اوّل يا دوّم نقشى دارد؟ آيا كثيرالسّفر بلافاصله بعد از شروع به كار بايد نمازش را كامل بخواند؟ يا بعد از گذشتن مدّتى از شروع كار كه عرفاً كثيرالسّفر صدق بكند؟ پرستار بيمارستان كه مأمور است همراه مريض به شهرستانهاى همجوار اعزام شود، گاهى اتّفاق مى افتد در يك هفته 10 مورد هم اعزام مى شود و گاه هم ممكن است در يك هفته اصلاً اعزام نشود، نماز و روزه او به چه صورت است؟ روحانيّونى كه فقط در ماه مبارك رمضان، هر روز بين دو محلّ تبليغى، كه فاصله آن بيش از مسافت شرعى است، رفت و آمد مى كنند، نماز و روزه آنها چه حكمى دارد؟ و بطور كلّى معيار كثيرالسّفر چيست؟ آيا حضرتعالى بين كسى كه شغل او سفر است )مانند راننده( و كسى كه شغل او در سفر است )مانند كارمندان، سربازان، معلّم ها، كارگران، طلاّب و مانند آنها( تفاوتى قائل هستيد؟ و بطور كلّى حكم نماز و روزه افراد در سفر چيست؟ نماز و روزه طلبه اى كه در شهر ديگرى، غير از وطنش درس مى خواند، و نمى تواند قصد ده روز كند، و هر چهارشنبه به وطن خويش باز مى گردد، شكسته است يا تمام؟ مأموران دولتى كه در خارج از وطن و مسافت شرعيّه اشتغال به كار دارند، آيا محلّ كار، وطن آنها محسوب مى شود؟ در صورتى كه نمى دانند چه مدّتى در آن جا مى مانند؟ نماز آنها در ابتداى مأموريّت چه حكمى دارد؟ آيا بدون قصد توطّن امكان دارد محلّى حكم وطن را پيدا كند؟ مثلاً استاد يا طلبه اى ده سال است كه بدون قصد توطّن مقيم اهواز يا قم شده است و مشغول تحصيل يا تدريس است; آيا قم يا اهواز براى فرد مذكور حكم وطن را دارد؟ جواب دادن سلامى كه در نامه مى باشد چه حكمى دارد؟ آيا جواب سلام، در صورتى كه به غير زبان عربى باشد )مثلاً جواب دادن سلامى كه در نامه مى باشد چه حكمى دارد؟ اگر انسانى در حال نماز فراموش كند آدامس در دهان اوست )آدامسى كه مزّه اى ندارد(، آيا بايد نماز را بشكند يا ادامه دهد؟ و بطور كلّى، اگر انسان در حال نماز سقّز يا آدامسى را كه شيرينى آن از بين رفته در دهان داشته باشد، ولى نخورد، آيا نمازش باطل است؟ اين جانب مدّتى در نماز، سوره قدر را مى خواندم و كلمه »مَطْلَع« را به ضمّ ميم خوانده ام; چون در مفاتيح من اين طور نوشته بود، آيا نمازهايم درست بوده است؟ حقير در نمازهاى واجب و مستحبّ به اشخاص بيمار، زندانى و گرفتار دعا مى كنم. آيا به اين روش دعا كردن اشكالى در نماز ايجاد نمى كند، مثلاً در قنوت عرض مى كنم:»اَللّهُمَّ فُكَّ كُلَّ مَحْبُوس« يا »اَللّهُمَّ فُكَّ وَلَدى اَحْمَدَ مِنَ السِّجْنِ« يا »اَللّهُمَّ اشْفِ بِنْتِى الْمَريضَةَ«؟ اگر در قنوت يا سجده، برخى از فرازهاى دعا را تكرار كنيم، نظير اين كه در دعاى »اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْياىَ مَحْيا محمّد وَ آلِ محمّد وَ مَماتِى مَماتَ مُحمّد و آلِ محمّد«، فراز »مَماتِى مَماتَ مُحمّد و آلِ محمّد« را دوبار، يا بيشتر تكرار كنيم جايز است، يا اشكال دارد؟ آيا دعا كردن به غير عربى در نماز واجب جايز است؟ شعر خواندن در قنوت نمازهاى واجب و مستحب چطور است؟ در قنوت، معتبر است كه نمازگزار دستها را تا مقابل صورت بلند كند; لطفاً بفرماييد: منظور از مقابل صورت چيست؟ اگر در تشهّد نماز، صلوات اين گونه خوانده شود: »اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّلْ فَرَجَ آلِ مُحَمَّد« نماز باطل مى شود؟ زیاد مرتکب معاصی می شوم و هر چه تلاش می کنم، موفق نمی شوم. با نذر و قسم، تصمیمات اخلاقی می گیرم، بعد از مدتی عزمم سست می شود و شکست می خورم، چه کنم؟ چگونه می توانم پاک و طاهر شوم در حالی که قبلاً به انجام معاصی کبیره مبتلا بودم، البته پشیمان هستم، چگونه می توانم اثرات سوء گناهان گذشته را از خود دور کنم؟ برادران شيعه در نماز جماعت اهل سنّت نيز شركت مى نمايند; گاه ديده شده كه امام جماعت در حين قرائت، آيه سجده را تلاوت مى كند و خود و تمامى نمازگزاران به سجده مى روند و شيعيان هم همراهى كرده به سجده مى روند، آيا اين سجده اضافى باعث بطلان نماز آنها نمى شود؟ منظور از سجده كردن بر كاغذ، آيا كاغذهاى سفيد است، يا مى توان بر كاغذهاى رنگى و كاغذى كه نوشته دارد نيز سجده كرد؟ يك نفر در زمان عادى )غير از زمان حجّ( پشت سر امام جماعت اهل سنّت به نيّت فرادا نماز مى خواند; ولى گاهى به چيزى سجده مى كند كه در فقه جعفرى سجده بر آن جايز نيست، آيا اعاده نماز لازم است؟ اگر نمازگزار در حين انجام نماز بشنود كه خواننده اى آيات سجده را تلاوت مى نمايد، وظيفه اش چيست؟ اگر بچّه نابالغى، يكى از سوره هايى كه سجده واجب دارد را بخواند، آيا بر شنوندگان سجده واجب مى شود؟ اگر عمداً ذكر ركوع يعنى )سُبحانَ رَبِّىَ الْعَظيمِ وَ بِحَمْدِه( را در سجده بگوييم، كفايت مى كند؟ عكس آن چه حكمى دارد؟ آيا در نماز، به جاى ذكرهايى كه معمول است و در رساله هاى عمليّه نيز آمده است، مى توان ذكرهايى را كه در بعضى از احاديث وارد شده، گفت؟ مانند حديث محمّد بن مسلم از امام صادق)عليه السلام(**زيرنويس=وسايل الشّيعه، جلد 4، ابواب الرّكوع، باب 17، حديث 4. البتّه طبق اين روايت، ذكر مزبور در صورتى گفته مى شود كه نماز جماعت باشد، ولى اگر به صورت فرادى نماز مى خواند اين ذكر را بگويد: »سَمِعَ اللّه لِمَن حَمِدَه الحمد للّه ربّ العالمين«.@ كه مأموم بعد از اين ذكر امام: »سَمِعَ اللّهِ لِمَنْ حَمِدَهُ«، بگويد: »رَبَّنا وَ لَكَ الْحَمْدُ«. در مساجد و مكانهايى كه نماز جماعت برگزار مى شود و امكان مهر گذاشتن نيست و يا اين كه مهر پيدا نمى شود، آيا مى شود به سنگ مرمر و يا موزاييك سجده كرد؟ بانک پرسش وپاسخ  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1483]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن