تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر لحظه ای که بر فرزند آدم بگذرد و او به یاد خدا نباشد روز قیامت حسرتش را خواهد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797967167




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تربیت و جرئت اخلاقی (قسمت اول)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تربیت و جرئت اخلاقی (قسمت اول)
تربیت و جزئت اخلاقی
كاربران عزیز شما می توانید مطالب مربوط به تربیت و جرئت اخلاقی را در چهار قسمت مطالعه نمایید.دراین قسمت به بررسی قسمت های زیر پرداخته می شود :        جرئت و جلوه های آن :جرئت را ضد جُبن و بزدلی ذكر كرده و گفته اند : با جرئت كسی است كه در بدبختی و خوشبختی خود را نبازد و اعمالی انجام دهد كه دیگران از ترس قادر به انجام آن نباشند .با جرئت كسی است كه وقتی طرز فكر و عقیده اش با دلائل و براهین ثابت شده باشد  از آن دست بر ندارد و روزی هم كه ثابت شد نظرش خطاست اگر چه عمری در آن گذشته باشد از آن دست بكشد و تائب  شود .با جرئت كسی است كه صدمه و فشار وارده را برای وصول  به هدف تحمل كند،از رنج و مشقت نهراسد ، از كوشش و تلاش،با وجود هزاران  سد و مانع باز نایستد و بالاخره با جرئت كسی است كه در گیر و دارها ، در دشواری ها و مشقات هدف خود را فراموش نكند و خود را نبازد . از نشانه های انسان با جرئت این است كه دائمدرجستجوی حقیقت است . عدالت و پاكدامنی را شعار خود قرار داده و در مقابل هوسها ایستادگی می كند .انسان با جرئت برای احیای حق می جنگد ،  مغلوب می شود ولی بازهم سر پا می ایستد .آن انسانی كه در برابر سیل انتقادها ایستادگی می كند و با آغوش باز آن را می پذیرد،با جرئت است .آن شهیدی كه در میان هلهله های خصم و سركوفت های دشمن گردنی برافراشته دارد با جرئت است .و بالاخره  آن انسانی كه خود را آن چنان كه هست می نمایاند و از لاف زدنها و ستایش پذیری ها بر كنار است با جرئت و شجاع است .جلوه های جُبنجبن را خلاف جرئت معرفی كردیم كه جلوه اش به صورت مداهنه( چاپلوسی )، تملق ، خودفروشی و تسلیم است.آن كسی كه در برابر دیگران خلاف آنچه را كه معتقد است بیان می كند جبن دارد .آن كسی كه برای فردی تملق و چاپلوسی می كند و فضائلو مزایایی را به او نسبت می دهد كه خودش هم قائل نیست بی جرئت است .آن كسی كه وقتی تعریفش را می گویند و او به جای اعتراض سر تكان می دهد؛او را دانشمند معرفی می كنند،خوشحال می شود؛ تقوایش را می ستایند،در دل آفرین می گویدنیز بی جرئت است .و بالاخره آن كسی كه به مذاق دیگران سخن می گوید و حرف جامعه پسند می گوید نه وجدان پسند و خداپسند ، او نیز جَبون و بزدل است .افراد بی جرئت از حقیقت می ترسند و از آن فرار می كنند ، حتی نمی خواهند اسرار و واقعیت خودشان  برملا شود ، به نزد پزشك نمی روند تا مبادا از او بشنوند كه بیمارند .گرفتاران جُبن-كسانی كه گرفتار اعتیاد و یا گناههستند و جرئت ندارند همین امروز دست از كار و برنامه خویش بكشندو كار را به امروز و فردا  وا می گذارند.- كسانی كهدر صحنهی علم پاسخ درستی برای سؤالات ندارند و جرئت ندارند كه جهل خود را نسبت به موضوع  اعلام كنند ، از پاسخ طفره می روند ،‌ رسوا گری به راه می اندازند و مسخره می كنند، باشد كه اینها پرده ای بر بزدلی شان باشد .-از دیگر گرفتاران می توان ریاكاران ، متقلبان ، دروغگوی ان و تعریف كنندگان از خود را  نام برد .
تربیت و جزئت اخلاقی
فایده جرئتگامهای  مفیدی  كه در طول تاریخ به نفع بشریت برداشته شده  از سوی افراد با جرئت و شجاع بوده است .شالوده و اساس هر گونه پیشرفت خواه علمی و خواه مدنی ، پیدایش طرز فكر ها و بر اثر آن تحول ها و انقلابات،زائیده جرئتها و دلاوری هاست .به هنگامی كه آدمی جرئت و دلاوری نشان می دهد گویا عظمت و جلال و قدرت و تقدس ملكوتی  در آدمی قوی می شود و درعالم اثر می گذارد وپدیده ها را بدان گونه كه او می خواهد رنگ و جهت می دهد.رهبران فكریو قائدین بزرگ در سایه جرئتی كه نشان دادند توانستند از موانع و مشكلات بگذرند و اندیشه ای را در جهان، زنده و جاوید نگه بدارند .بدین سان آنچه ما در جنبهیعلم و معارفوسنت و آداب داریم در سایه جرئت است .زیان جبنانسان بی جرئت خود را به زنجیری وابسته می بیند،زنجیری كه خلاصی از آن را در سایه مكر و حیله و توسلبه تملق و گزافه گویی  می بیند .انسان  بی جرئت سست عنصر است و قبل از مرگ چندین بار می میرد. اومرده ای است متحرككه دائم در زیر نقاب حیله و ریا ،  مجبور به مشتبه كردن امر بر خود و دیگران ، عزلت طلب و انزواجو ،‌ طالب ایجاد فاصله بین خود و دیگران است،چون چرخ وجودش در میان جمع نمی گردد .فضل فروشی هاو دوگانگیها بین فكر و عمل و حتی خودكشی ها،ناشی از جبن است. زیان افراد جبون برای جامعه این است كه نظام جامعه را از خط مشی عادی خود دور می سازدوچون از همه كس  و همه چیز در هراس است،راه ظلم و تعدی در پیش می گیرد .انواع جرئتجرئت ها از نظر نوع و فرم به دو دسته قابل تقسیم است:جرئت مادی یا جسمی و جرئت غیر مادی یا معنوی.جرئت از كجا ریشه می گیرد ؟برای یافتن منشاء آن باید به دنبال عوامل ذیل برویم .1- فطرت :همان گونه كه قبلاً اشاره شد انسان به دنیا می آید در حالی كه فطرتاً جلوه ای از خدای توانا در جنبهیصدق وحقیقت مطلق  در اندرون  دارد واین والدین و اجتماعهستند كه بر روی این زمینه  پرده می نهند و او را جبون و ترسو بار می آورند . 2- وراثت :منظور خصایصی است كه از والدین به كودكان منتقل می شود و بخشی از آن جرئت و تهور آنهاست.3- خصوصیت جسمی و كالبدی :جرئت از یك سو به خصایص جسمی مربوط است.میزان كمی یا زیادی ترشحاتغدد داخلی در این امر مؤثر است . مثلاً كمی ترشحغدد  فوق كلیویدر توسعهیترس و فزونی آن در توسعهیتهور بی اثر نیست .مسئله دیگر  خود بدن است ، بدن توانا و رشید ،‌ خود تهور آفرین است و در ایجاد جرئت نقش مثبت دارد .4- محیط :منظور ما از محیط لااقل دو محیط خانواده و اجتماع است .الف – خانواده :  خانواده نخستین  پرورشگاه  اخلاقی است . هم بهترین است وهم بدترین ، بسیاری  از تباهی ها ، فسادها و امراض اخلاقی از آنجا منشاء می گیرد.تأثیر خانواده بیشتر از آن بابت است كه طفل بخش اعظم اوقات خود را درآن می گذراند. خانواده ای كه روح وظیفه شناسی درآن حاكم باشد،بچه های جسور می پروراند .این امر به هنگامی صادق تر است كه مادر با تهور باشد.یك مادر خوب به صد استاد و آموزگار می ارزد. از آن باب كه زمام حكومت خانواده به دست مادر است.اوست كه چون آهن ربا دلهای كودكان را به سوی خود جذب می كند و در آنها سازندگی به وجود می آورد .به همین نظر سیستم تربیتی خانواده  باید به گونه ای باشد كه آدمی را متكی به خودو‌ با اراده  بار آورد.ب – محیط اجتماعی : منظور مدرسه، اجتماع ، همسالانو بزرگسالان هستند كه به گوشه هایی از نفوذ آنان اشاره خواهد شد .





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 852]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن