تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836094288
شادی در اسلام
واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: شادی، از مهمترین احساسات و نیازهای بشر به شمار میرود. هر ملتی با توجه به باورهایش به گونهای ابراز غم و شادی میکند. اسلام نه تنها این احساسات را سرکوب نمیکند، بلکه بر اساس برخی آیهها و روایتها آن را امری ضروری میداند و البته برای آنها حد و مرزی قایل شده است تا بدین طریق، کنترل مثبتی شوند. در این مجموعه ابتدا شادی را تعریف میکنیم و سپس به ضرورت و شرایط و معیارهای این بحث در چهار چوب اسلام، همچنین به عوامل و آثار شادی اسلامی میپردازیم. تعریف شادی شادی؛ در لغت به معنای، خوشحالی، سلامتی و فرح آمده است. آنچه در این نوشتار مورد نظر ماست، همان معنای نخست، یعنی خوشحالی و مسرت است. در تعریف اصطلاحی شادی، شهید مطهری رحمهالله میفرماید: سرور، حالت خوش و لذتبخشی است که از علم و اطلاع بر اینکه یکی از هدفها و آرزوها انجام یافته است یا انجام خواهد یافت، به انسان دست میدهد. یکی از دانشمندان در اینباره میگوید: «شادی، عبارت است از مجموع لذتتهای بدون درد.» نویسنده کتاب «انگیزش و هیجان» نیز در تعریف شادی چنین مینویسد: « شادی احساس مثبتی است که از حس رضایتمندی و پیروزی بهدست میآید». به طور کلی میتوان گفت: سرور، حالت خاصی از لذت است که این لذت موجب جلای درون از غم و ناراحتی میشود. این امر درونی گاهی نشانههایی نیز در بیرون از خود دارد؛ مانند خنده یا گریه شوق، از جمله گریه مادری که طفل گمشده خود را مییابد. البته اگر مسائلی همچون مال و ثروت و شهرت، تنها لذت و سروری این چنین را به دنبال داشته باشند، مایه خرسندی است. ;شادی آن شادی است که از جان رویدت ;تا درون از هر ملالی شویدت ;ور نه آن شادی که از سیم و زر است ;آتشی دان کاخرش خاکستر است ادیب ضرورت شادی شادی یکی از نیازهای اساسی زندگی و عاملی برای رشد و موفقیت است. نظام هستی به گونهای است که اسباب شادی را برای انسان فراهم میکند؛ بهار طربانگیز، آبشارهای زیبا، گلهای رنگارنگ، صحنه طلوع خورشید، باران لطیف، پرندگان زیبا و نغمهسرایی آنها و بسیاری دیگر از پدیدههای شگفتانگیز جهان، شادی را برای ما به ارمغان میآورند. ;حق تو را از بهر شادی آفرید ;تا ز تو آرامشی گردد پدید ;پس در آرامش نمایی زندگی ;وارهی از مشکلات زندگی حاجی کمال مشک ساز البته دین ما یعنی دین فطرت و طبیعت، پیروان خود را به شادیهای مثبت و سازنده دعوت میکند. امام علی علیهالسلام میفرماید: این دلها همانند بدنها خسته و افسرده میشوند و نیاز به استراحت دارند، در این حال، نکتههای زیبا و نشاطانگیز برای آنها انتخاب کنید. امام رضا علیهالسلام میفرماید: اوقات خود را به چهار بخش تقسیم کنید: بخشی را برای عبادت، بخشی را برای کار و فعالیت و برای تأمین زندگی، بخشی را برای معاشرت و همصحبتی با برادران مورد اعتماد و کسانی که شما را به عیبهایتان آگاه سازند و بخشی را به تفریحات و لذایذ خود اختصاص دهید و از مسرت و نشاط ساعت تفریح و شادی، نیرو و توان انجام وظیفههای خود را تأمین کنید. بزرگمرد تاریخ، امام خمینی رحمهالله اهمیت خاصی به تفریح میداد و به بعضی از فرزندانش سفارش میکرد که تفریح داشته باش و اگر تفریح نداشته باشی، نمیتوانی خودت را برای تحصیل آماده کنی و هنگامی که میدید بعضی از فرزندانش در روز تعطیلی مشغول درس خواندن هستند، میفرمود: «به جایی نمیرسی؛ چون باید موقع تفریح، تفریح کنی» و نیز میفرمود: «من در طول زندگی نه یک ساعت تفریح را برای درس گذاشتم و نه یک ساعت درس را برای تفریح». کنترل شادی سرور و شادی، همانند دیگر حالتهای روحی نیاز به کنترل دارد و اگر مهار نشود، به طور حتم زیانهایی را به دنبال خواهد داشت. چه بسیار جوانانی که برای ارضای چنین نیازی خود را به مرداب شهوترانی و دام اعتیاد میاندازند که اگر این افراد از ابتدا برای شادی و نشاط خود قانون و ضابطهای تعیین کنند و به حد اعتدال آن قانع شوند، هرگز به چنین انحرافاتی کشیده نمیشوند. اگر اسلام شادی را ضروری میداند، در جای دیگر به مراقبت نفس و محاسبه اعمال دستور میدهد تا هر میلی در جهت مثبت و هدفمند خود به حرکت درآید و بیراهه نرود. آداب و شرایط شادی گرچه شادی از نیازهای اولیه انسان است، هر شادمانی و نشاطی مطلوب اسلام نیست. بعضی گمان میکنند با ثروتاندوزی از راه حرام، استفاده از موسیقیهای مبتذل، شرکت در مجالس گناه و فساد و با تمسخر و غیبت میتوانند خوشی و شادی واقعی و بیپایانی را برای خود فراهم کنند، در حالی که هر کدام از این موارد موجب غم و اندوه درونی در دنیا و حسرت و پشیمانی در آخرت است. آنچه اسلام آن را شادی مینامد و ضروری میداند، نشاط و شادمانیای است که با رعایت آداب و موازین اسلامی و شرعی آن به دست آمده باشد و از آن جمله به این موارد اشاره میکنیم: 1. گناه و معصیت نباشد مجالس شادی باید از هر گونه گناه و معصیت خالی باشند. در بیشتر مجالس عروسی، افراد شرکت کننده برای اینکه رضایت عروس و داماد و خانواده آنها را جلب کنند، به رقاصی و لهو و لعب میپردازند و خود را با این استدلال پوچ قانع میسازند که اگر این کار را نکنم، فردا از من گلایه میشود. امام صادق علیهالسلام در جایی میفرماید: «خداوند را به غضب درنیاورید به خاطر رضایت و خشنودی احدی از مردم و نزدیک نشوید به مردم به وسیله دوری از خدا.» به بعضی دیگر از شرکت کنندهها که ناظر این افراد هستند، وقتی گفته میشود: چرا در چنین مجالسی شرکت میکنید؟ میگویند: ما که گناهی انجام نمیدهیم، فقط یک گوشه برای خود نشستهایم. امام صادق علیهالسلام دراینباره فرموده است: « سزاوار نیست برای مؤمن در مجلسی بنشیند که معصیت خدا در آن میشود و او نمیتواند جو مجلس را عوض کند». 2. همراه با اذیت و آزار نباشد یکی دیگر از شرایط شادی این است که با اذیت و آزار دیگران همراه نباشد. در بسیاری از موارد افراد آنچنان غرق تمسخر و غیبت دیگران هستند که آن را از بهترین وسایل سرگرمی و شادی خود میپندارند، در حالی که قرآن کریم میفرماید: «ویل لکل همزة لمزة؛ وای بر هر عیبجوی هرزهزبان.» (همزه:1) امام صادق علیهالسلام سخن تکاندهندهای در نکوهش غیبت دارد: «غیبت، در محو دین، از مرض خوره در شکم انسان سریعتر عمل میکند». و یا افرادی که با صدای موسیقی و آهنگهای مبتذل، خواب را از چشم همسایگان میربایند و یا با مزاحمتهای تلفنی، آسایش را از دیگران سلب میکنند، باید بدانند که با این کارها دل پیامبر را آزرده میسازند، چرا که پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله میفرماید: «کسی که مؤمنی را آزار دهد، مرا آزار داده است.» هشام ابن سالم هم میگوید: از امام صادق علیهالسلام شنیدم که میفرمود، خداوند فرموده است: «آن کس که بنده مؤمن مرا بیازارد، به من اعلان جنگ میدهد.» چه فرد عاقلی حاضر میشود برای چند لحظه شادی کاذب و زود گذر، به خداوند متعال اعلان جنگ کند؟! نکوهش تمسخر و استهز آنهایی که خود را با تمسخر و استهزای دیگران شاد میکنند، این گونه میپندارند که از افراد مورد تمسخر برترند و با این دید خود را به ریشخند و تمسخر آنان مجاز میدانند. خداوند متعال در قرآن کریم در این مورد میفرماید: «ای مؤمنان! گروهی از شما گروه دیگر را مسخره نکنند، چه بسا که آنها بهتر از ایشان باشند.»(حجرات: 1) و پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله چه زیبا حال این افراد را در قیامت توصیف میکند: کسانی که مردم را مسخره میکنند، در مقابلشان دری از درهای بهشت گشوده میشود و به آنها گفته میشود بشتابید، بشتابید. وقتی آنها با تمام غم و غصه خود را به در میرسانند، در بسته میشود و پیوسته این عمل تکرار میشود تا جایی که وقتی در به روی آنها گشوده میشود و میگویند بشتابید، آنها دیگر از جای خود تکان نمیخورند. 3. لهو نباشد در آیین اسلام، سرگرمیهای زیانبار و تمام عوامل بازدارنده از پیشرفتهای معنوی، ممنوع است. « موسیقی و غنا»، یکی از سرگرمیهای مضر است که آدمی را از توجه به خدا و آخرت بازمیدارد. استعمارگران نیز با تمام قدرت خود میکوشند در قلمرو نفوذ خود، جامعه را به غفلت و بیخبری بکشانند تا دیگر، کسی به فکر مسائل حیاتی و مهم واقعیتهای زندگی نباشد. بدین منظور، تلاش میکنند از عواملی که انسان را در هالهای از غفلت و بیخبری میکشاند، استفاده کنند؛ مانند: مشروبات الکلی، فحشا، قمار، آزادی جنسی، بیبند و باری، رقص، موسیقی و... . شگفتآور است که برخی ناآگاهانه به موسیقی همراه با غنا پناه میبرند و آن را غذای روح میپندارند. در بحار الانوار آمده است: یکی از اصحاب امام صادق علیهالسلام خدمت آن حضرت رسید و پرسید: من همسایگانی دارم که آنها کنیزان خواننده دارند، میخوانند و مینوازند و گاهی صدای غنا و موسیقی آنها در دستشویی به گوش من میرسد و من نشستن خود را طول میدهم تا نغمههای آنان را بشنوم، آیا مانعی دارد؟ حضرت فرمود: دیگر چنین نکن، او گفت: به خدا قسم من در مجلس موسیقی آنان شرکت نمیکنم، بلکه فقط گاهی از خانه خودم به آن گوش میدهم! حضرت فرمود: آیا کلام خدا در قرآن کریم را نشنیدهای که میفرماید: «... إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُوءادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْوءُلاً؛ (در پیشگاه خداوند) گوش، چشم و دلها همه مسئول هستند.» (اسراء: 36) آن مرد گفت: تا به حال این آیه را نشنیده بودم، اکنون متوجه شدم و دیگر چنین کاری انجام نمیدهم. سپس حضرت فرمود: در چه حال بدی بودی، اگر در این حال از دنیا میرفتی. همچنین در فتاوی مراجع تقلید درباره احکام موسیقی آمده است: شنیدن و نواختن موسیقی مطرب، حرام است. استفاده از آهنگهایی که مناسب مجالس لهو و غناست، حرام است و فرقی بین موسیقی سنتی و نوین و فرحانگیز و غیر آن نیست. در حرمت موسیقی، بین مراسم عروسی و غیر آن فرقی نیست. 4. میانهروی در غم و شادی در زندگی انسان، غم و شادی، هر دو از نیازهای روح هستند و باید هر کدام به مقدار لازم وجود داشته باشد؛ زیرا اگر سراسر زندگی انسان سرشار از شادی و نشاط باشد، منشأ غفلت و دوری از خدا میگردد و اگر تمام زندگی انسان پر از غم و ناراحتی باشد، روح انسان فرسوده میشود و آسیب سختی میبیند. حضرت علی علیهالسلام میفرماید: «پارسایان در سختیها چنانند که گویی در آسایش و راحتی فرود آمدهاند، آنها با سختیها و بلاها همان اندازه انس دارند که با راحتیها.» این حدیث بیان میکند که مؤمنان، افزون بر اینکه سختیها را به راحتی تحمل میکنند، انس و الفت آنها به سختیها به اندازه الفتشان به راحتیها و خوشیهاست. معیارهای شادی غم و شادی افراد با توجه به عقاید و باورهای آنها متفاوت است. اصولاً میزان رشد فکری و عظمت و کمال روح هر شخصی را از شادیها و غمهای او میتوان دریافت، یکی خوشحالیاش به عفو و گذشت است، دیگری به انتقام. یکی غصه میخورد که چرا مردم خلاف میکنند، دیگری غمش برای این است که چرا او را از خلاف بازمیدارند. بنابر نظام تربیتی اسلام، مطلوبیت هر چیز زمانی است که در مسیر کمال و سعادت انسان باشد. پس شادی وقتی مطلوب است که در مسیر کمال و سعادت فرد باشد. از معیارهای شادی مطلوب موارد زیر است: 1. شادی به اطاعت خداوند مؤمن با به دست آوردن توفیق طاعت خداوند متعال، به شادی و نشاط میرسد؛ چرا که میداند هر خیر و سعادتی در پرتو اطاعت و عبادت خداوند متعال میسر میشود و سرپیچی از او، مخالفت با سلطان سلاطین است که قلمرو فرمانروایی او، گیتی با تمامی گستره آن است و فرار از حساب او غیرممکن و طاعت او موجب نزدیکی و قرب به اوست و قرب به بالاترین قدرت، خود، قدرتی است والا و چون این قدرت، قدرت حقیقی است، سبب شادی حقیقی میشود. این است که امام علی علیهالسلام میفرماید: « شادی مؤمن به طاعت پروردگارش است و حزنش بر گناه و عصیان». 2. پرهیز از گناه عامل دیگر شادی مؤمن، پرهیز از گناه است؛ چرا که لذت و خوشی همیشه در «انجام دادن» نیست، بلکه زمانی هم در «پرهیز کردن» است. به عنوان مثال: عمل چشمچرانی اگرچه در ظاهر لذتآور است، لذت آن در مقابل لذت و شیرینی ترکش چیزی به حساب نمیآید، چنانکه حضرت رسول صلیاللهعلیهوآله نقل میکند که خداوند متعال فرمود: نظر حرام، تیری مسموم از تیرهای ابلیس است، هر کس از ترس من دیده از نامحرمان بپوشد، به جای آن ایمانی به او میدهم که لذت آن ایمان را در قلب خود بیابد. ;اگر لذت ترک لذت بدانی ;دگر لذت نفس، لذت نخوانی سعدی 3. احیای ارزشها ملاک دیگر شادی مؤمن، احیای ارزشهاست؛ یعنی انسان مؤمن هرگاه عملی انجام داد که پس از آن ارزشی از ارزشهای دین الهی زنده شد، آنگاه با تمام وجود خوشحال و شادمان میشود، به عنوان مثال: هرگاه به عهدی که میبندد وفا کند، یا در راه خدا در برابر مشکلات طاقتفرسا ایستادگی از خود نشان دهد و یا زمانی که از فرط خستگی رمق ایستادن و صبر و تحمل برای انجام کاری را ندارد، با این حال حاضر نمیشود حق دیگری را ضایع سازد، احساس لذت و شادابیای به او دست میدهد که با هیچ لذت دیگری برابر نیست. امام صادق علیهالسلام میفرماید: «شادی، به سه خصلت است: وفاداری، رعایت حقوق دیگران و ایستادگی در گرفتاریها و مشکلات.»و رفتار حضرت علی علیهالسلام ، به عنوان پیشوای مؤمنان نیز ناظر بر این مسئله است؛ در شبی که بنا شد حضرت علی علیهالسلام در جای پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله بخوابد تا حضرت از تیغ دشمنان در امان بماند، از رسول خدا صلیاللهعلیهوآله پرسید: اگر من در بستر شما بخوابم، جان شما به سلامت خواهد بود؟ وقتی پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله جواب مثبت داد، حضرت علی علیهالسلام لبخندی زد و به شکرانه این توفیق سجده کرد. 4. احیای حق و از بین رفتن باطل مؤمن هرگاه با صحنهای روبهرو شود که حقی در آنجا زنده میشود و یا باطلی از بین میرود، نشاط درونی به او دست میدهد، همانطور که امام علی علیهالسلام میفرماید: اما بعد، انسان گاهی مسرور میشود، به خاطر رسیدن به چیزی که هرگز از دستش نمیرود و گاهی محزون میشود به خاطر از دست دادن چیزی که هرگز به آن نمیرسد، پس باید شادی تو به خاطر احیای حق یا نابودی باطل باشد. اگر کمی در این حدیث بیندیشیم، درمییابیم که شادیهای روزانه ما بیشتر، از همان دسته اول است، در حالی که شادی واقعی شادی به احیای حق است. فواید شادی شادی فواید بسیاری دارد که به دو نمونه مهم آن اشاره میکنیم: 1. نشاط روحی سرور و شادی موجب انبساط و بهجت روح میشود. مولای متقیان، علی علیهالسلام در این زمینه فرموده است: « شادمانی، موجب انبساط روح و مایه وجد و نشاط است». نشاط روح یکی از عوامل موفقیت در هر کاری، از جمله رشد تحصیلی است. کسانی که به علتهای گوناگون نشاط خود را از دست میدهند، نمیتوانند در تحقیق و تحصیل علم موفق باشند و حتی گاهی از آن دست میکشند. یا داشتن شادی و انگیزه، در مسائل اقتصادی و توسعه و عمران یک کشور نقشآفرین است، بهگونهای که برخی از کشورها برای بالا بردن میزان تولید، روحیه شادی و نشاط را در مدیران و کارگزاران خود تقویت میکنند. 2. سلامتی بدن فایده دیگر شادی، سلامتی بدن است. بسیاری از بیماران با از دست دادن نشاطشان، روحیه خود را در برابر بیماریها میبازند و فرصت مناسبی به رشد بیماری میدهند، ولی افراد شاداب، با روحیه قوی در برابر بیماری ظاهر میشوند و هرگز اجازه ورود، به آن نمیدهند. یکی از پزشکان معتقد است: شادی نه تنها نقش بهسزایی در سلامتی بدن و درمان بیماریهای صعبالعلاج جسمی و روحی دارد، بلکه میتواند از رشد و گسترش بیماری سرطان در کمون اولیه جلوگیری کند. سلامتی، از ارکان لازم و اساسی پیشرفت و کمال در هر زمینهای است و از همه مهمتر، زمینه مناسبی برای عبادت خداوند متعال فراهم میآورد و فردی که سلامتیاش را از دست بدهد، فعالیت در راه رسیدن به آرمانهای الهی برایش دشوار خواهد بود. عوامل شادی همه مردم جویای شادی و زندگی خوش هستند، برخی گمان میکنند با مال و ثروت میتوانند به نشاط برسند، ولی این گونه موارد نمیتوانند شادی جاودانهای را برای فرد تضمین کنند و پیوسته انسان به دنبال شادی جدید و نو است. برای نزدیک شدن به فرمول شادی پایدار و ورود به شهر شادی، موارد و اصولی راهگشا وجود دارد، همچون: 1. داشتن بینش صحیح نسبت به حوادث جهان انسان میتواند دو گونه برداشت از جهان داشته باشد؛ اول اینکه: جهان محل استراحت است و مشکلی وجود ندارد که در این بینش، ناملایمات و بلاها، در انسان، بسیار تلخ و شکننده خواهد بود. دوم اینکه: انسان بپذیرد که جهان، دار بلا، امتحان و ناخوشیهاست و چیزی پایدار نخواهد بود. افرادی که با بینش اول به جهان مینگرند، اگر در بهترین شرایط زندگی هم باشند، باز زندگی برایشان سخت است؛ زیرا زندگی همیشه بنابر خواسته انسان نیست و با بینش دوم، انسان به راحتی سختیها را میپذیرد و زندگی و تحمل سختیهای آن برایش آسان میشود. ;آن یکی در کنج زندان مست و شاد ;و آن یکی در باغ، ترش و بیمراد مولوی حضرت علی علیهالسلام میفرماید: روزگار دو روز است، روزی به نفع تو و روزی به ضرر تو، پس اگر به سود تو بود، با بدمستی، کفران نعمت مکن و اگر به ضرر تو بود، غمگین مباش. مرحوم علامه طباطبائی رحمهالله در این زمینه شعر زیبایی دارد که میفرماید: ;دوش که غم، پرده ما میدرید ;خار چو اندر دل ما میخلید ;در بر استاد خرد پیشهام ;شکوه نمودم غم و اندیشهام ;گفت که در زندگی آرام باش ;هان گذران است جهان شاد باش 2. ایمان مهمترین عامل مسرت، ایمان است. نداشتن نگرانی و اضطراب و رسیدن به اطمینان قلبی، اساس هر نوع شادی است و این فراهم نمیشود، مگر با ایمان به قدرت خداوندی که سرچشمه همه نیکیهاست. اعتقاد به رحمانیت حضرت حق و امکان گفتوگوی مستقیم با او، چراغی از امید و اطمینان در درون فرد مؤمن برمیافروزد. روانشناسان مؤثرترین داروی درمان بیماران را ایمان و دعا و امید میدانند. یکی از دانشمندان مینویسد: امروز جدیدترین علم، یعنی روانشناسی(روانپزشکی)، همان چیزهایی را تعلیم میدهد که پیامبران به مردم میآموختند؛ زیرا آنان دریافتهاند که داشتن یک ایمان محکم، نگرانی، تشویش، هیجان و ترس را برطرف میسازد. 3. رضایتمندی یکی از راههای عمده شاد زیستن و رفع غم و اندوه، رضایت و خشنودی به قضا و قدر الهی است که در سختترین شرایط به مدد انسان میرسد و تحمل پیشامدهای ناگوار را بر آدمی آسان میکند. مقصود از رضا، ترک اعتراض به مقدرات الهی در ظاهر و باطن، به زبان و عمل است. امام علی علیهالسلام فرموده است: « به قضای خداوند خشنود باش تا شاد و راحت زندگی کنی». ;یکی درد و یکی درمان پسندد ;یکی وصل و یکی هجران پسندد ;من از درمان و درد و وصل و هجران ;پسندم آنچه را جانان پسندد بابا طاهر کسی که روی دادن اتفاقات را تابع اراده حکیمانه خداوند متعال و مستند به تقدیر و قضای الهی میداند، از پیشامدهای ناخوشایند نمیهراسد و در برابر آنها از پروردگار یگانه ناسپاسی نمیکند و به جزع و فزع نمیافتد، بلکه به این اصل توجه میکند که این حوادث، جزئی از نظام حکیمانه جهان است و بنابر مصلحت و حکمت خداوندی رخ داده است و میدهد، ازاینرو با آغوش باز از آنها استقبال میکند و کلمات فاضلهای، همچون صبر و توکل و تسلیم را به دست میآورد. هرگاه روح امید درون کسی دمیده شود، برای همیشه خشنود خواهد بود و به سوی مقصد الهی خویش، استوارتر گام خواهد برداشت و در نتیجه، موفق خواهد شد؛ زیرا با هر مانعی که روبهرو میشود، نومید نمیگردد و با امیدواری، موانع را از پیش پای خود برمیدارد. قرآن کریم نیز همگان را به امیدواری دعوت میکند و میفرماید: (ای پیامبر خدا) بگو ای بندگانی که بر خود ستم کردهاید، هرگز از رحمت خداوند مأیوس نشوید، به درستی که خداوند، تمام گناهان را میآمرزد؛ زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.(زمر:53) هرگاه انسان به آینده امید داشته باشد، در خود احساس سبکبالی و آسودگی میکند و ملالت، خستگی فکر و شکست، او را آزار نمیدهد. ;شادی از این هفت میآید پدید ;عشق و شور بینی، گذشت، آنگه امید ;خیرخواهی و رضایت از خدا ;شکر ایزد روز و شب در هر کجا حاجی کمال مشک ساز noorportal.net
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 991]
صفحات پیشنهادی
راهکارهای اسلام برای شادی
در مقاله پیش به بررسی برخی از راههای شاد زیستن در زندگی از نظر اسلام پرداختیم و نشان دادیم که اسلام شادی و نشاط را از راههای مشروع مورد تأیید قرار داده و می ...
در مقاله پیش به بررسی برخی از راههای شاد زیستن در زندگی از نظر اسلام پرداختیم و نشان دادیم که اسلام شادی و نشاط را از راههای مشروع مورد تأیید قرار داده و می ...
جامعه شناسی شادی ( قسمت اول)
این گزارش سعی دارد مسئله حبس شادی را از 3 دیدگاه روان شناسی، جامعه شناسی و اسلام مورد بررسی قرار دهد.شادی لازمه حیات اجتماعیاگر با دقت احوال انسان های شاد و ...
این گزارش سعی دارد مسئله حبس شادی را از 3 دیدگاه روان شناسی، جامعه شناسی و اسلام مورد بررسی قرار دهد.شادی لازمه حیات اجتماعیاگر با دقت احوال انسان های شاد و ...
همايش شاداب سازي مدارس راهنمايي در شهرستان ايجرود برگزار شد
معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش و پرورش استان زنجان در اين همايش بااشاره به تاكيدات دين مبين اسلام به شادي و تاثير آن در روان افراد، گفت: علاوه بر فضاي ...
معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش و پرورش استان زنجان در اين همايش بااشاره به تاكيدات دين مبين اسلام به شادي و تاثير آن در روان افراد، گفت: علاوه بر فضاي ...
دكوراسيون شادي آفرين درخانه
روانشناسان بر اين باورند كه استراحت در محيطي آرام، خلوت و شاد براحتي و در مدت كوتاهي .... حوزه هاي علميه خط مقدم دفاع از انديشه هاي اسلام ناب محمدي (ص)هستند ...
روانشناسان بر اين باورند كه استراحت در محيطي آرام، خلوت و شاد براحتي و در مدت كوتاهي .... حوزه هاي علميه خط مقدم دفاع از انديشه هاي اسلام ناب محمدي (ص)هستند ...
بزرگترين ميدان استان يزد در اردكان افتتاح شد
استاندار يزد با تأكيد بر اينكه اين محل ميدان و خانه دل براي شادي ها است ،اظهار داشت: اگر در جامعه شادي و آمادگي روحي باشد رو به تكامل مي رود و اسلام باشادي ...
استاندار يزد با تأكيد بر اينكه اين محل ميدان و خانه دل براي شادي ها است ،اظهار داشت: اگر در جامعه شادي و آمادگي روحي باشد رو به تكامل مي رود و اسلام باشادي ...
اطلاعیه آیت الله مکارم شیرازی: اختلافات کنونی راه حل ...
اطلاعات موثق و دقیقی به ما رسیده که آنها، جدایی حکومت را از اسلام تبلیغ می کنند و ... رخ دهد فریاد شادی سر می دهند، آیا عقل اجازه می دهد دشمن را شاد کنیم؟ ...
اطلاعات موثق و دقیقی به ما رسیده که آنها، جدایی حکومت را از اسلام تبلیغ می کنند و ... رخ دهد فریاد شادی سر می دهند، آیا عقل اجازه می دهد دشمن را شاد کنیم؟ ...
مهمترین فوتبال باشگاهی دنیا به روایت تصویر / شادی رونی و ...
مهمترین فوتبال باشگاهی دنیا به روایت تصویر / شادی رونی و پدرو در ویمبلی. ... پردازی و بازی با کلمات نیست / عرفان آیتالله بهجت در تبعیت مطلق از شرع اسلام بود ...
مهمترین فوتبال باشگاهی دنیا به روایت تصویر / شادی رونی و پدرو در ویمبلی. ... پردازی و بازی با کلمات نیست / عرفان آیتالله بهجت در تبعیت مطلق از شرع اسلام بود ...
مقایسه غیبت رئیس جمهور در هیات دولت با غیبت حضرت علی در مدینه
منافقان که به قول قرآن کریم " مرجفون" و ایجاد کنندگان یاس در دل مومنان بودند ... و پیروزی های غرور آفرین پای در مدینه نهاد و دلهای مومنان را غرق شادی کرد. ...
منافقان که به قول قرآن کریم " مرجفون" و ایجاد کنندگان یاس در دل مومنان بودند ... و پیروزی های غرور آفرین پای در مدینه نهاد و دلهای مومنان را غرق شادی کرد. ...
روحانيان اهل سنت كردستان براي تبليغ اسلام ناب درمنطقه تقدم ...
روحانيان اهل سنت كردستان براي تبليغ اسلام ناب درمنطقه تقدم نقش دارند. ... از امروز به مدت دو روز در هتل شادي شهر سنندج مركز استان كردستان پيگيري مي شود.570 ...
روحانيان اهل سنت كردستان براي تبليغ اسلام ناب درمنطقه تقدم نقش دارند. ... از امروز به مدت دو روز در هتل شادي شهر سنندج مركز استان كردستان پيگيري مي شود.570 ...
تیشرتهای امریکایی: اسلام از شیطان آمده است! ()
تیشرتهای امریکایی: اسلام از شیطان آمده است! () ... جکی جانسون" طی اظهاراتی تعجب برانگیز در مورد علت این رفتار گفت: این کار موجب شادی حضرت مسیح میشود. ...
تیشرتهای امریکایی: اسلام از شیطان آمده است! () ... جکی جانسون" طی اظهاراتی تعجب برانگیز در مورد علت این رفتار گفت: این کار موجب شادی حضرت مسیح میشود. ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها