تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 28 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه مؤمن بيمار شود سپس خداوند شفايش دهد، آن بيمارى كفّاره گناهان گذشته و پندى بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796410930




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اعتياد به مخدرهاي صنعتي ؛ قدم هاي بلند تر به سوي مرگ


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اعتياد به مخدرهاي صنعتي ؛ قدم هاي بلند تر به سوي مرگ
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): امروزه اعتياد مشكل بزرگ جوامع است و خساراتي كه اين معضل يا بلاي خانمانسوز به جا مي گذارد بسيار زيانبار است زيرا نيروي جوان جامعه را از چرخه توليد خارج مي كند.


اعتياد وابستگي جسمي يا رواني به چيزي است كه مواد شيميايي يا مواردي مانند اينترنت نيز مي تواند از جمله آن باشد.
اعتياد به تركيبات شيميايي رايج ترين نوع موجود است و موادي كه به طور معمول به كار مي روند شامل دارو هاي مسكن و خواب آور، محركهاي مغزي ،مواد استنشاقي، الكل ،مواد افيوني و يا حشيش هستند.
دارو هاي مسكن و خواب آور شامل گروه داروهاي بنزوديازپين هستند .اين تركيبات باعث اختلال عملكرد شغلي و اجتماعي خواب الودگي و اختلال درك است .از علائم آن پوست سرد و نمناك است و عوارض آن ناراحتي هاي كبدي و گوارشي و در نهايت در اثر مصرف زياد مرگ را به دنبال دارد.
گروه ديگري از مواد اعتياد آور كه ممكن است كمتر جلب توجه كند مواد استنشاقي است مانند چسب موكت، تينر، بنزين، گاز فندك اتر و مايع خشك شويي است. پس از مصرف اين مواد فرد دچار نشئگي ، سردرد، تهوع، پرخاشگري، اختلال تكلم و افزايش تعداد ضربانهاي قلب است.اين گونه مواد باعث از بين رفتن سلولهاي مغزي ، كاهش بهره هوشي و آسيبهاي جدي به كبد و كليه و عضلات و ريه مي شود.اما از آنجايي كه اين مواد مستقيم اثر بر مغز دارد احتمال كم خوني و سكته بسيار زياد است.
تركيبات ديگر مواد الكلي مانند انواع مشروبات الكلي هستند كه سبب به هم خوردن تعادل و كندي پاسخ ميشود و از علائم آن استشمام بوي الكل ، سيگار كشيدن زياد و استفراغ است. در چنين افرادي خطر ابتلا به سرطان سر و گردن و آسيب كبد بسيار بالاست.
مشهورترين گروه مواد اعتياد آور مواد افيوني مانند ترياك، شيره كدئين ،مرفين و هروئين هستند .اين مواد حالت نشئگي گرما و گيجي ايجاد مي كنند.مشخص ترين علامت مصرف تنگي مردمك چشم اين افراد است همچنين حساسيت، كاهش وزن ، كاهش ميل جنسي و تيره شدن پوست است و احتمال ابتلا به هپاتيت ،كزاز و ايدز در اين گونه افراد بسيار بالاست و مرگ بيشتر در اين گروه اتفاق مي افتد.
گروه ديگر مواد اعتياد آور كانابيس است كه شامل حشيش ،ماري جوانا ، گراس و بنگ و…است. در اينگونه افراد تمركز از بين رفته و اشتها افزايش مي يابد.از علائم مصرف آن قرمز شدن چشم است.اين مواد به سلولهاي مغزي آسيب جدي وارد مي كند و با درصد بالايي سبب سرطان ريه مي شود.
و اما گروه جديدي از مواد اعتياد آور كه محركهاي مغزي هستند . اين مواد گروها از آمفتامين ديتالين و مشتقات آنها هستند .از مشتقات اين مواد مي توان به3و4متيلن دي اكسي مت آمفنامين MDMA اشاره كرد.
XTC امروزه به نامهاي اكستاسي ،اكستازي، اكس و يا قرص شادي بخش شناخته شده است در بين عامه مردم اسمهاي ديگري نيز دارد.
Ecstasy از حدود نيمه هاي دهه 1960 به نوان آمفتامين با عوارض كمي براي كاهش افسردگي وارد بازار شد و به صورت كوتاه مدت باعث بهبود اين مشكلات شد اما به دليل سوء مصرف باعث مشكلات زيادي مي شود كه باعث شده از آن به عنوان يك ماده مخدر نام برده شود.
اين دارو به صورت قرص و معمولا در برخي پارتي ها و ميهمانيها استفاده مي شود.
اين قرص از موادي كه باعث توهم زايي مي شوند هم تشكيل شده است.اين قرص زماني كه ساخته مي شود،نظارتي بر روي آن صورت نمي گيرد و ممكن است كه از مواد ديگري هم ساخته شود(زيرا در كارخانه هاي معتبر ساخته نمي شود و يكي از دلايلي است كه باعث شده به عنوان قاچاق معرفي شود).
از لحاظ رواني اين قرص باعث اعتياد به آن هم مي شود كه بسيار خطرناك است.تا حدي كه 300 ميليگرم از آن مي تواند سبب مرگ يك دختر 15ساله شود.
اثرات كوتاه مدت:
اكستازي باعث افزايش انرژي و توهم در فرد مي شود.مصرف كنندگان مي گويند كه بعد از مصرف دوست دارند به ديگران نزديك شده و با آنها تماس داشته باشند.از ديگر اثرات آن مي توان به: دندان قروچه غير ارادي، كاهش اعمال مهاري، لرز با يِا بدون تعريق زياد، تاري ديد، افزايش ضربان قلب و فشار خون، احتمال بروز تشنج و…اشاره كرد.
مواد تحريكي موجود در قرص مي توانند باعث شوند تا مصرف كننده به طور باورنكردني و طولاني مدت برقصد كه اگر در اين شرايط گرما و شلوغي (مثلا در يك پارتي) هم باشد ممكن است سبب تب و از دست دادن آب بدن(به شكل عرق) شود.اين شرايط مي تواند منجر به از دست دادن عملكرد عضلات، كليه، قلب و كبد شود.در اين صورت مي توان مرگ را هم ديد.
حتي بعد از اين اثرات مشكل در خواب، اضطراب و افسردگي هم ديده مي شود.
اثرات طولاني مدت:
استفاده مكرر از اكستازي(و يا اعتياد به آن) مي تواند سبب از بين رفتن و تخريب سلولهاي ترشح كننده سروتونين شود.اين سلولها نقش مهمي در حالت روحي افراد، حافظه، يادگيري، درد و اشتها دارندكه تخريب آنها سبب اختلال در عمل آنها مي شود.(اختلال در حافظه و يادگيري، كم اشتهايي، افزايش احساس درد، افسردگي و اضطراب).
اين قرصها در انواع نامهاي تجاري و با آرمهاي مختلف "ميتسوبيشي،موتورولا و…" توليد مي شوند.
حال بايد از كساني كه از اين ماده خطرناك استفاده مي كنند پرسيد كه آيا حالت سرخوشي موقت به اين همه اختلال و شايد مرگ مي ارزد؟؟!!
اين ماده در سال 1914 در المان توسط شركت مرك به عنوان كاهنده اشتها توليد شد اما به علت عوارض آن از رده خارج گرديد .بعد از مدتي در دهه 70 در روان درماني براي كمك به بيان احساسات بيماران به كار برده شد.با اثبات اثرات اين ماده روي مغز حيوانات آزمايشگي مصرف آن ممنوع شد.
به علت افزايش بيش از حد انرژي افرادي كه از مخدرهاي صنعتي استفاده مي كنند ، تمايل به رقصهاي طولاني مدت دارند.ديگر اثرات آن كاهش اشتها ،تاري ديد، گشاد شدن مردمكها است كه باعث مي شود در مهمانيها با وجود نور كم مجبور به استفاده از عينكهاي آفتابي در شب شوند.
حركات غير طبيعي چشم ،افزايش ضربان قلب و فشار خون قفل شدن دندانها كه براي جلوگيري از اين حالت مجبور به مصرف ادامس هستند و تا ساعتها اين حالت فك زدنهاي غير طبيعي وجود دارد نيز از عوارض هاي ديگر است .
اين اثرات 3 تا 24 ساعت باقي مي ماند و بعد از آن تمايل شديد براي مصرف مجدد آن وجود دارد.
اعتياد به اين ماده رواني و ترك آن بسيار دشوار است .متاسفانه ميزان مصرف اين ماده خطر ناك در ايران در حال افزايش است.خطر مرگ با مصرف ان وجود دارد و هيچ پادزهري تا امروز براي مسموميت با اكس شناسايي نشده است .
اعتياد بيشترين آسيب را به جوامع مي زند و چون هميشه پيشگيري راحت تر از درمان بوده بهترين راه آگاه ساختن افراد وكاهش معتادين جامعه است.
**اكستازي، اعتياد جديدي كه در انتهاي آن مرگ به انتظار نشسته است.
نام علمي قرص اكستازي “متيل دي اكسي متيل آمغتامين ” مي‌باشد. اثر هر قرص پس از خوردن بعد از 15 تا 90 دقيقه در فرد آشكار مي‌شود و تا 24 ساعت باقي مي‌ماند. اكستازي در لغت به معني شادي مفرط بوده . اكستازي داروي سفيد رنگ بدبو تلخ مزه است و به راحتي در آب حل مي‌شود و به شكل‌هاي قرص كپسول آدامس نوشابه پودر‌هاي طمع‌دار توليد و عرضه مي‌شود و گاه نيز به صورت تزريق وريدي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
تحقيقات ثابت كرده‌اند 99 درصد كساني كه از اين قرص استفاده مي‌كنند دچار افسردگي‌هاي شديد شده و اقدام به ارتباطات نامشروع جنسي و خودكشي مي‌كنند . قرص اكس سبب تخريب قسمت‌هايي از مغز مي‌شود كه قدرت تصميم‌گيري را از شخص مصرف كننده مي‌گيرد.
برخي از عوارضي كه مورد تاييد سازمان بهداشت جهاني قرار گرفته‌اند عبارتند از: تخريب سلول‌هاي قشر مخ . نارسايي كبد و كليه و ضايعات پوستي و زوال حافظه كوتاه مدت .
اثرات قرص‌هاي اكستازي :
1- اثرات شديد احساسي و اختلال خواب 2-انقباض شديد فك و پارگي زبان 3- فراموشي در 60 درصد موارد 4- تهوع، استفراغ و سردردهاي پياپي 5-سركوب شديد خون سازي مغز استخوان .
اگر اقدامي‌ جدي‌ براي‌ آگاه‌سازي‌ جامعه‌ در مورد عوارض‌ و خطرات‌ داروهاي‌ نشاط‌آور ازجمله‌ اكستازي‌ انجام‌ نشود، در آينده‌ با گسترش‌ بيشتر اين‌ داروها در ميان‌ جوانان‌ و گرايش‌ آنها به‌ مواد خطرناك‌تري‌ نظير هرويين‌ و كوكايين‌ روبه‌رو خواهيم‌ بود.
مطالعات‌ غيرساخت‌ يافته‌ در ايران‌، روندي‌ بشدت‌ رو به‌ رشد را نشان‌ مي‌دهد كه‌ كاهش‌ قيمت‌ داروهاي‌ اكستازي‌ به‌ حدود 750 تا 1500 تومان‌ خود يكي‌ از علل‌ آن‌ است‌.
شكل قرص‌هاي اكستازي:
اكستازي به صورت قرص‌هاي خوراكي، آدامس‌هاي جويدني، كپسول و مواد تدخيني و ترزيقي است. در حال حاضر نيز امكان ساخت اين قرص ها در آزمايشگاه هاي غيرقانوني و زيرپله اي داخلي وجود دارد كه البته با توجه به تركيب مواد اضافي غيراستاندارد، مصرف آن داراي عوارض شديدتري خواهدبود. در بين‌ مصرف‌ كنندگان‌ موادمخدر گروه‌ مصرف‌ كننده‌ اكستازي‌ و گروه‌ مصرف‌ كننده‌ آمفتامين‌ و اكستازي‌ بيش‌ از ساير گروه‌ها به‌ موسيقي‌ علاقه‌ نشان‌ مي‌دهند. همچنين‌ در بين‌ اين‌ دو گروه‌ رفتن‌ به‌ ميهماني‌هاي‌ خانگي‌ شيوع‌ بيشتري‌ دارد.
اثرهاي اكستازي:
در مطالعه‌ اي‌ كه‌ به‌ روش‌ نمونه‌گيري‌ برقي‌ در استراليا انجام‌ شده‌ پژوهشگران‌ از كنجكاوي‌، تفريح‌، لذت‌ و خوشگذراني‌ به‌ عنوان‌ محرك‌هاي‌ اصلي‌ مصرف‌ اين‌ مواد ياد كرده‌اند. در نهايت‌ مي‌توان‌ گفت‌ كه‌ هر دو مطالعه‌ اين‌ باور و تصوير عمومي‌ را تصديق‌ مي‌كند كه‌ اكستازي‌ توسط‌ جوانان‌ فعال‌ مصرف‌ مي‌شود و نماد تفريح‌، فراغت‌ و كلاس‌ است‌.
اثر اكستازي بيست تا نود دقيقه بعد از مصرف ظاهر مي شود و حدود دو سه ساعت در بدن باقي مي‌ماند و سپس كاهش مي يابد. البته آثار آن ممكن است تا 24 ساعت در بدن باقي بماند.
عوارض اكستازي:
اكستازي عوارض شديدي دارد كه از آن جمله است: اختلالات بينايي، كاهش اشتها، حركات غيرطبيعي چشم، گشاد شدن مردمك، تحريك شديد نسبت به نور (حتي نور ضعيف)، تغيير در تعادل دماي بدن و احساس سرما و يا گرماي شديد، تمايل شديد براي مصرف آب، قفل شدن فك، لرزيدن، عصبي شدن، بي ميلي به استراحت و تمايل شديد رواني براي مصرف مجدد اين ماده بعد از افت اثر اوليه.
اثرهاي شديد و مزمن آن:
مصرف اكستازي در عين حال ممكن است اثرهاي شديدتري هم در بدن ايجاد كند كه بسياري از اين اثرها ممكن است باعث مشكلاتي جبران ناپذير در بدن شوند. اين اثرها عبارتند از: ايجاد عوارض شديد و غيرقابل بازگشت در مغز و بخصوص حافظه، روان پريشي و كابوس هاي شبانه، آسيب هاي كبدي، سركوب فعاليت مراكز خونسازي در بدن ،سرگيجه، تشنج و مرگ.
كارشناسان با توجه به‌ روند شيوع‌ هرويين‌ در سي‌ و چند سال‌ اخير كه‌ در ابتدا تنها در بين‌ گروه‌ بسيار اندكي‌ رواج‌ داشت‌ و اكنون‌ به‌ معضل‌ اصلي‌ مواد مخدر ايران‌ تبديل‌ شده‌، بر ضرورت‌ توجه‌ جدي‌ به‌ مساله‌ سوء مصرف‌ اكستازي‌ در ميهماني‌هاي‌ شبانه‌ تاكيد دارند.
آنان هشدار مي دهند كه اگر امروز براي‌ پيشگيري‌ از انتشار اين‌ ماده‌ در بين‌ گروه‌هاي‌ خاص‌ برنامه‌اي‌ نداشته‌ باشيم‌، فردا شاهد رد و بدل‌ شدن‌ قرص‌هاي‌ اكستازي‌ حتي در مدارس خواهيم بود.
***با كاهش انواع و اقسام مواد مخدر در كشور استفاده از قرص هاي روان گردان رواج بيشتري يافته اما همين قرص ها نيز از انواع تقلبي و بسيار خطرناك آن محسوب مي شوند .
اين قرص ها كه به داروي عشق و قرص هاي شادي آور و… معروف هستند از طريق كشورهايي همچون هلند ، مالزي و ژاپن توسط مسافران وارد كشور مي شود .
از آنجايي كه مواد مخدر سنتي نظير ترياك اثرات مخرب ظاهري نيز دارد ، بسياري از جوانان با فريب حرف هايي نظير ” تابلو نشدن قيافه و سادگي مصرف ” ، به استفاده از اين دسته از قرص ها روي مي آورند غافل از اينكه خطرات مصرف اين مواد و به خصوص انواع تقلبي آن زندگي جوانان را به تباهي خواهد كشاند.
اين مواد توهم زا كه در شكل قرص ساخته مي شوند به دليل تغيير الگوي مصرف مواد مخدر به وجود آمده اند و شناسايي و تشخيص آنها اكنون پس از چند سال آموزش مداوم ماموران و بازرسان سريع تر صورت مي گيرد.
اغلب اين قرص ها به جاي قرص هاي ويتامين در ميان جوانان توزيع مي شود و جهت پيشگيري از آلوده شدن دانش آموزان در مدارس با مديران مدارس دخترانه و پسرانه مقاطع راهنمايي سراسر كشور تبادل نظر لازم است .
تهيه فيلم هاي مستند و به نمايش گذاشتن آنها در مدارس ، آموزش و اطلاع رساني به اين قشر آسيب پذير و ساخت برنامه هاي تلويزيوني و سي دي هاي واقعي از جمله برنامه اي پيش گيرانه درزمينه اين آسيب اجتماعي نقش موثري دارد.
البته موارد ياد شده نمي تواند به تنهايي عامل موثري باشند بلكه بايد با ايجاد مكان هايي شاد و سالم و ورزشي محلي را براي تخليه انرژي جوانان در نظر گرفته شود.
جوانان 18 تا 20 ساله بيشترين مصرف كنندگان قرص هاي اكستازي هستند.
بر اساس آمارهاي تخميني، 8/2 ميليون جوان در سراسر دنيا حداقل يك‌بار در طول عمر خود از اين ماده استفاده كرده‌اند و بسياري از آنان، با وجود آگاهي از مخاطرات احتمالي، مصرف اين ماده را ادامه مي‌دهند.
بر اساس نتايج آماري، در فاصلة سال‌هاي 1998 تا 1999، موارد مرگ ناشي از مصرف اكستازي 400 درصد افزايش يافته است. همچنين، از سال 1996 تا 1999، اورژانس بيمارستان‌هاي سراسر دنيا با 9 برابر افزايش شمار مسموميت با اكستازي مواجه شده‌اند. يعني، تعداد موارد مسموميت در اين دورة زماني از 319 نفر به 2850 نفر رسيد. كثريت قربانيان كمتر از 25 سال سن داشتند.
بعضي از جوانان معتقدند كه ميزان اكستازي مصرف‌شده در اين ميهماني‌‌ها بسيار بيشتر از مقادير حقيقي گزارش شده است. آنها براي كاستن از نگراني والدينشان، مخاطرات ناشي از مصرف اكستازي را جزئي جلوه مي‌دهند.
يكي از علل افزايش مصرف اين دارو تبليغات غلط در مورد آن است. مبلغان آن مي‌گويند كه آثار مضر اين دارو بيشتر از الكل و تنباكو نيست.
هر فردي كه در "ميهماني ريو" شركت مي‌كند، در معرض خطر استفاده از اكستازي قرار مي‌گيرد. شروع مصرف اين ماده، حتي در حد يك تجربه، مرگ‌آور است. كساني كه زندگي‌شان با مصرف اين دارو نابود شده است از اين قرص با عنوان كوكائين ميهماني ريو نام مي‌برند.
سازمان غذا و داروي امريكا شمار مصرف‌كنندگان اكستازي را در سال 2001، 1/8 ميليون نفر ذكر كرده است. به نظر مي‌رسد كه اين رقم در سال آماري جديد در حدود 5/6 ميليون نفر افزايش يافته باشد. در فاصلة سال‌هاي 1995 تا 2001، تعداد افراد 10 تا 18 ساله‌اي كه از اين ماده استفاده كرده‌اند در حدود 140 درصد افزايش يافته است. همچنين، 92 درصد افرادي كه مصرف اكستازي را شروع كرده‌اند، بعدها به مواد ديگري مانند ماري‌جوانا، آمفتامين، كوكائين و هروئين روي آورده‌اند.
اماهر فردي ممكن است به دلايل مختلفي داروهاي نشاط‌آور را امتحان كند. بسياري از جوانان تحت تأثير سخنان دوستان خود، در مورد ايجاد احساسات هيجان‌انگيز كاذب و از بين رفتن ممنوعيت‌هاي اخلاقي، از اين ماده استفاده مي‌كنند. تنش و مشكلات خارج از توان فرد مشوقي نيرومند براي مصرف چنين موادي است، اما به تنهايي نمي‌تواند دليل قانع‌كننده‌اي براي شروع مصرف آنها باشد.
بعضي افراد براي رهايي از آلام ناشي از صدمات روحي يا مشكلات جسمي به اين داروها پناه مي‌آورند. فرار از افسردگي، رسيدن به آرامش، داشتن زندگي شادتر، و ايجاد تنوع در روند يكنواخت و مأيوس‌كنندة زندگي از ديگر دلايل روي آوردن جوانان به اين قبيل مواد است.
اما علت هرچه باشد، اين داروها راه‌حلي موقتي براي فرار از مشكلات هستند و پس از محو آثار مصرف آنها، مشكلات و احساسات ناخواسته، به شكلي شديدتر و سخت‌تر از حالت اوليه، درك مي‌شوند. به مرور، فرد به مقدار بيشتري از اين داروها براي تحمل مشكلات جديد خود نياز خواهد داشت.
يك مصرف‌كنندة اكستازي، مي‌گويد: «در يك ميهماني ريو، مردي كه به مقدار زياد و به‌طور مداوم اكستازي مصرف مي‌كرد، خود را پرتقال مي‌دانست. يكي ديگر از مصرف‌كنندگان فكر مي‌كرد كه مگس است و به دفعات سرش را به شيشة پنجره مي‌كوبيد.»
در كشور امريكا، جريمة به همراه داشتن اين ماده و پخش يا توليد آن از 100 هزار دلار جريمة نقدي تا 99 سال زندان متغير است.
يك مصرف‌كنندة دائمي اكستازي مي‌گويد: «اگر هر شب اكستازي بخوريد، سرما وجودتان را فرا مي‌گيرد. كليه‌هايتان از كار مي‌افتند و پادرد خواهيد داشت. لب‌ها و انگشتانتان را آن‌قدر مي‌جويد كه به خونريزي مي‌افتند.»
هرچند كه آثار جانبي ناشي از قطع مصرف اكستازي در نظر مصرف‌كننده غيرقابل مهار و وحشتناك است، باز هم راه‌حل‌هايي وجود دارد.
اولين قدم، فهميدن علت اعتياد فرد به مادة اعتيادآور است. در سال 1969، هنگامي كه مصرف اين‌گونه مواد به حداكثر خود رسيده بود، محققي نوشت: «فردي كه افسرده و دردمند است و با دارودرماني از لحاظ جسمي به آرامش نمي‌رسد، خودبه‌خود كشف مي‌كند كه با استفاده از مواد مخدر آرام مي‌شود.»
بسياري از افراد به اشتباه تصور مي‌كنند كه با مصرف مواد شادي‌افزا «بهتر مي‌شوند»، «بهتر فعاليت مي‌كنند» يا «شادتر مي‌شوند». اين فقط يك هذيان است. اين مواد دير يا زود جسم و روان را نابود مي‌كنند. فشار زندگي مدرن، انسان امروزي را در خود غرق كرده است. اما باز هم راه‌حل‌هايي وجود دارد.
ورزش، رژيم غذايي، پياده‌روي طولاني‌مدت همراه با مشاهدة طبيعت باعث القاي احساس رضايت و آرامش مي‌شود. صحبت با يك فرد قابل اعتماد در مورد مشكلات مي‌تواند كمك‌كننده باشد. مصرف مواد اعتيادآور و شادي‌افزا راه‌حل واقعي مشكلات زندگي نيست. نتايج و تبعات مصرف اين داروها بسيار بدتر و وحشتناك‌تر از مشكلات اوليه‌اي است كه فرد براي رهايي از آنها به اين مواد پناه آورده است. روي آوردن به مواد و داروهايي از اين قبيل پا گذاشتن در جادة ناهمواري است كه فرد براي رسيدن به جهنم انتخاب مي‌كند.
جوانان اميدهاي آينده‌اند. والدين بايد با فرزندان خود صحبت كنند و وقت بيشتري را به آنها اختصاص دهند. به مشكلات جوانان گوش فرا دهيد. آرزوهايشان را بشنويد. از تلاش‌هاي آنها، هرچند بدون نتيجه باشد، قدرداني كنيد. توانايي‌هاي آنها را تمجيد و روحيه‌شان را تقويت كنيد. با آنان در مورد داروهاي خطرناك و استفادة نابجا از آنها صحبت كنيد. شما مي‌توانيد زندگي فرزند خود را نجات دهيد.
گروه گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) با استفاده از منابع سازمان پزشكان بدون مرز
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 813]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن