محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1797990764
«حلم» مقام بالاتری است نسبت به «کَظم»/حلیم بالاتر از کظیم است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: محسن اسماعیلی در شرح نهجالبلاغه؛
«حلم» مقام بالاتری است نسبت به «کَظم»/حلیم بالاتر از کظیم است
شناسهٔ خبر: 2762673 - پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲
دین و اندیشه > قرآن و متون دینی
کار درست این است که انسان از ابتدا کاری کند که عصبانی نشود. جلوی عصبانیتش را بگیرد. به این کار «حلم» می گویند. اما اگر موفق نشد، باید خشم را کنترل کند و فرو برد. به این کار «کظم غیظ» میگویند. به گزارش خبرگزاری مهر، متنی که در ادامه می آید گزارش از جلسه شرح نهج البلاغه دکتر محسن اسماعیلی استاد دانشگاه است که چهارشنبه ها در محل سابق حزب جمهوری اسلامی (سرچشمه) برگزار می شود.بحث راجع به نامه ۶۹ نهج البلاغه بود و رسیدیم به این جملات: «وَاکْظِمِ الْغَيْظَ، وَتَجاوَزْ عِنْدَ المَقْدِرَةِ، وَاحْلُمْ عِنْدَ الْغَضَبِ، وَاصْفَحْ مَعَ الدَّوْلَةِ، تَکُنْ لَکَ الْعَاقِبَةُ»؛ غیظ خود را فرو ببر. کظم غیظ داشته باش. با اینکه می توانی انتقام بگیری، گذشت کن. موقع خشم، از خود بردباری نشان بده. هنگامی که سلطه و برتری داری، چشم پوشی کن. اگر این چهار کار را بکنی، عاقبت از آن توست. این چهار جمله که به فضل الهی درباره آنها صحبت می کنیم؛ همگی توصیه های عملی امیرالمومنین راجع به خشم و غضب است.غضب مثل شهوت یکی از قوای درونی انسان و از استعدادهایی است که خداوند در وجود ما به ودیعت گذاشته است. نعمت بزرگی از طرف خدا برای ماست ولی مانند شهوت و هر نعمت دیگری، اگر درجای خودش مصرف نشود و کنترل نشود و به افراط و تفریط دچار شود، این نعمت به نقمت تبدیل می شود. بلکه اگر غضب فوران کند و کنترل نشود، آثارش از هر صفت زشت دیگری برای انسان خطرناک تر است و ممکن است بزرگترین سرمایه این دنیا، یعنی «جان»، و نیز بزرگترین سرمایه معنوی، یعنی «ایمان» را در اثر یک لحظه غضب انسان از بین ببرد.اگر غضب نبود، نوع بشر و بلکه نوع حیوانات منقرض می شد؛ چرا که قدرت دفاع از خودشان را پیدا نمی کردند و غیرت حفظ وضع موجود را نداشتند. با قوه غضب است که انسان از جان و مال و ناموس خودش دفاع می کند. به برکت قوه غضب است که انسان عبادت بزرگی مثل جهاد را انجام می دهد و به برکت غضب است که انسان نهی از منکر و ده ها کار بزرگ دیگر را انجام می دهد. اگر انسان غضب نداشت و از دیدن ناملایمات و بدی ها ناراحت نمی شد و موضع نمی گرفت، هیچ کدام از این کارهای خوب را انجام نمی داد و برای همین هم غضب، از بزرگترین نعمت های خداست در وجود ما. اما باید مراقبت کنیم که «در جای خودش» و «به اندازه خودش» مصرف شود.اگر انسان غضب را کنترل نکند؛ ممکن است بر اثر فوران غضب و عمل بر اساس هیجان داخلی و عصبانیت، جمله ای بگوید که کفر محسوب شود. می بینید بعضی تا عصبانی می شوند، دیواری کوتاه تر از دیوار خدا و پیامبر پیدا نمی کنند و بدگویی را ار آنجا شروع می کنند. خدای ناکرده انسان گرفتار ارتداد می شود و ایمانش از دست می رود و سقوط می کند. همه این قتل هایی که اتفاق می افتد بر اثر یک لحظه عصبانیت است که بعد از آن هم پشیمانی به دنبال دارد. همه ناسزاهایی که می گویند و سب و لعن ها و فحش ها بر اثر ناراحتی است. اگر خشمناک نباشند و عقلشان سر جایش باشد؛ این حرف ها را نمی زنند. چون قوه غضب در ما کنترل شده نیست، با آمدن خودش عقل ما را می گیرد. و وقتی عقل رفت، انسان ممکن است هر کاری بکند و هر سخنی بگوید.امام، رضوان الله تعالی علیه، حدیث هفتم از کتاب چهل حدیث را به این موضع اختصاص داده اند که می فرماید: «الغضب مفتاح کل شر»؛ سر نخ همه بدبختی های مادی و معنوی انسان خشم است. در آنجا امام بحث شیرینی را دارند و جمله ای را از «ابن مسکویه» نقل می کنند که در کتاب «طهاره الاعراق» آمده است و امام می فرمایند در حسن ترتیب و شیرینی بیان از کتاب های «نفیس کم نظیر» است. کتابی اخلاقی و آموزنده است. امام از این کتاب نقل می کنند که بقراط حکیم، این جمله را گفته که خیلی تکان دهنده است: «اگر یک کشتی در دریای پهناور و طوفان زده گرفتار باشد و دریا چنان متلاطم باشد که موج هایی مانند کوه بر سر این کشتی و اهلش فرو بریزد و کشتی در حال غرق شدن باشد؛ من به نجات این کشتی امیدوارتر هستم تا کسی که گرفتار غضب شده باشد و نمی تواند غضبش را کنترل کند. چون کشتی طوفان زده در دریای بلا را ملاحان و کشتی بانان بالاخره ممکن است نجات دهند و به ساحل برسانند؛ اما انسان گرفتار خشم و غضب را با هیچ حیله ای نمی توان کنترل کرد». در ادامه می گوید: «هر چه از انسان غضبناک خواهش می کنیم که از عصبانیتش کوتاه بیاید، او بدتر عمل می کند و اگر در مقابل عصبانیت او عصبانیت نشان دهید که دیگر هیچ...». هر چه نصیحت کنی، نتیجه عکس می دهد.دو سه نکته راجع به غضب از نگاه امیرالمومنین عرض کنم تا معلوم شود این نکته ها چقدر برای ما کاربردی است. در همین نامه ۶۹ ،که امروز جلسه ۲۴ بحث درباره آن است، امیرالمومنین بعد از همه سفارش ها و در آخر نامه را با این جمله پایان می دهند: « وَاحْذَرِ الْغَضَبَ، فَإِنَّهُ جُنْدٌ عَظِيمٌ مِنْ جُنُودِ إِبْلِيسَ، وَالسَّلاَمُ»؛ از غضب بر حذر باش. بترس. چرا که خشم، لشکری عظیم (نه معمولی) از لشکرهای شیطان است. والسلام.چرا غضب لشکری عظیم از لشکرهای شیطان است؟ چون اگر انسان بخواهد در مقابل شیطان بایستد و با فریبکاری های شیطان مقابله کند، یک راه بیشتر ندارد و آن «به کار انداختن عقل» است تا فریب او را نخورد.اگر عقل نباشد نه ایمان هست و نه استمداد از خدا. نکته اینجاست که غضب کارکرد عقل را از بین می برد. شیطان ابتدا عقل انسان را از او می گیرد تا نتواند فکر کند؛ بعد هر کاری از او بخواهد، انجام می دهد. برای همین هم خشم، لشکر عظیم شیطان است؛ مخصوصا هنگام شدت گرفتن غضب که به آن «غیظ» می گویند. در آن موقع، انسان کارهایی می کند که چند دقیقه بعدش پشیمان می شود و پشیمانی وقتی ببینی جنازه کسی جلویت افتاده سودی ندارد. یا حرفی زده است و آبروی چندین ساله کسی را برده و آبِ رفته دیگر به جوی باز نمی گردد و ... .این نکته در جای دیگر هم آمده است. حضرت می فرمایند: «ایاک والغضب فاوله جنون و آخره ندم»؛ مراقب باشید خشمگین نشوید، چراکه با دیوانگی آغاز می شود و عقل انسان از بین می رود و آخر آن پشیمانی است. انسان عصبانی کارهای غیر عاقلانه انجام می دهد. از دست من عصبانی است ولی به زمین و زمان فحش می دهد. از دست خانمش عصبانی است، شیشه را می شکند. برخی از بزرگان اخلاق نکته جالبی را گفته اند. توصیه کرده اند وقتی عصبانی می شوید، بهترین راه برای کنترل خودتان این است که خودتان را در آینه ببینید و ببینید آیا قیافه تان مثل انسان و عادی است؟ البته به شرط آنکه آینه را نشکند!ممکن است کسی به امیرالمومنین صلوات الله علیه عرضه بدارد که من بعد از عصبانیت پشیمان نمی شوم. در نهج البلاغه جواب این حرف آمده است و فرموده اند این نشان می دهد که از جنون برنگشته ای و عقلت اصلا برنگشته است. حکمت ۲۵۵: «الحِدَّةُ ضَرْبٌ مِنَ الْجُنُونِ، لاَنَّ صَاحِبَهَا يَنْدَمُ،فَإِنْ لَمْ يَنْدَمْ فَجُنُونُهُ مُسْتَحْكَمٌ»؛ عصبانیت شدید نوعی دیوانگی است؛ چرا که آدم عصبانی پشیمان می شود. واگر پشیمان نشود معلوم است که دیوانگی اش ریشه دارد و مستحکم است.در نامه ۷۶ نهج البلاغه حضرت مرقوم فرموده اند: «ايّاك و الغضب فانّه طيرة من الشيطان»؛ مراقب باش و بپرهیز که عصبانی نشوی، چراکه غضب و عصبانیت سبک سری و بی مغزی ای است که شیطان به ارمغان می آورد. غضب اگر کنترل نشود، بزرگترین گناهان در دنیا و بزرگترین محرومیت ها را در آخرت به همراه دارد. برای اینکه گرفتار این بلا نشویم، چه کنیم؟ راهش این چهار توصیه حضرت است. این چهار جمله برای این است که انسان دیوانه نشود. این جملات آنقدر ظریف است و پرنکته، که باید دقت داشته باشیم. کلماتش حساب شده کنار هم قرار گرفته اند. یک نکته این که «غضب» چیست؟ و «غیظ» چیست؟ حضرت برای اینها دستورهای جداگانه ای داده اند. برای غضب از حلم و برای غیظ از کظم استفاده کرده اند. در کتابهای لغت غضب یا خشم را به غلیان و به جوش آمدن خون انسان برای انتقام گیری معنی کرده اند. به شخص خشمناک هم غضبان می گویند.به غضب کنترل نشده، غیظ می گویند. غیظ عبارت است از غضب شدید و متراکم. به این آیه دقت کنید: « للذيـن كـفـروا بربهم عذاب جهنم و بئس المصير»؛ برای کافران عذاب جهنم را آماده کردیم و چه بد فرجامی است جهنم. چرا؟ چون «اذا القوا فيها سـمعوا لها شهيقا و هى تفور»؛ وقتی داخل آتش می اندازیم اینها را، صدای زوزه آتش جهنم را می شنوند که همین طور قُل می خورد و می جوشد و بالا می آید. چرا؟ چرا آتش جهنم اینقدر ترسناک است. این صدا برای چیست؟ «تكاد تميز من الغيظ كلما القى فيها فوج سالهم خزنتها الم يـاتـكـم نـذيـر»؛ چون جهنم از دست این آدم ها خیلی عصبانی و خشمناک است. آنقدر از دست اینها عصبانی است که می خواهد خودش را پاره پاره کند. هرگروهی را داخل جهنم می اندازند، ازشان می پرسد مگر پیامبر برایتان نیامد؟ چرا حرف گوش نکردید؟ از شدت عصبانی از دست این آدم ها جهنم زوزه می کشد. این «غیظ» است.یا مثلا در سوره آل عمران می فرماید به کفار و به لبخندشان اعتماد نکنید و آنها را محرم اسرار قرار ندهید؛ چرا که دروغ می گویند و بر خلاف ظاهرشان که وانمود می کنند که شما را قبول دارند، در دلشان نسبت به شما «غیظ» دارند. می فرماید «وَإِذَا لَقُوكُمْ قالوا ءَامَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ عَضُّواْ عَلَيْكُمُ الانامل مِنَ الغيظ »؛ وقتی شما را می بینند و پیش شما، می گویند ایمان آورده ایم. اما پشت پرده، از شدت عصبانیت از شما، دست خودشان را گاز می گیرند. بعد می فرماید: «قُلْ مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ»؛ از این عصبانیتتان بمیرید.غیظ یعنی شدت غضب و این معنی در حکمت ۱۰۸ نهج البلاغه هم آمده است. آنجا علی علیه السلام، چند نمونه از افراط و تفریط های ما را بر می شمارند. می فرمایند که این انسان عجیب است که گاهی از این طرف و گاهی از آن طرف می افتد. مثلا «ان عرض له الغضب اشتد به الغیظ»؛ وقتی خشمگین می شود، آنقدر شدید می شود که به مرحله غیظ می رسد و «و ان اسعد بالرضا نسی التحفظ»؛ اگر راضی هم شود، واداده می شود و خویشتنداری و تحفظ را فراموش می کند. غضب، ابتدای خشم است. اگر ماند و تقویت شد، می شود غیظ. چه باید کرد؟کار درست این است که انسان از ابتدا کاری کند که عصبانی نشود. جلوی عصبانیتش را بگیرد. به این کار «حلم» می گویند. اما اگر موفق نشد، باید خشم را کنترل کند و فرو برد. به این کار «کظم غیظ» می گویند. از همین جا معلوم می شود که «حلم» مقام بالاتری است نسبت به «کَظم». «حلیم» بالاتر از «کظیم» است. فرد حلیم آنقدر روحش و دریای دلش بزرگ است که به زودی متلاطم نمی شود. کظیم هم مقام بالایی دارد؛ ولی حلیم بالاتر است. در پستی و بلندی از کوره در نمی رود.«کظم» در لغت به بستن در مشک پر آب می گویند. مشک پر آب دایم لق می خورد و آب آن بیرون می ریزد. عرب می گوید: «کظمت القربه»؛ یعنی در مشک پر از آب را بستم تا تلاطم داخل باعث بیرون ریختن آب نشود. وجود انسان هم وقتی متلاطم می شود، باید کظم غیظ کند. نمونه قرآنی آن را در داستان حضرت یوسف می بینیم. چقدر نکته در این معارف ما خوابیده است.قرآن ماجرای برادران یوسف با پدر و ناراحت کردن او را بیان می کند. بعد ماجرای بنیامین را بیان می کند که برادران به پدر گفتند او را بده ببریم تا از عزیز مصر سهمیه بگیریم. پدر موافقت نکرد و پسران با فشار و اصرار اجازه گرفتند و بنیامین را بردند. آن اتفاق ها افتاد و بنیامین ماند و برنگشت. پسران برگشتند نزد یعقوب و گفتند که بنیامین دزدی کرده است. بعد هم گفتند ما که می دانیم حرف ما را باور نمی کنی ولی برو «واسئل القریه»؛ یعنی برو و از در و دیوار بپرس تا بفهمی و ببینی که همه می دانند. یعقوب از شدت عصبانیت به مرحله غیظ رسید «و تولی عنهم و قال یا اسفی علی یوسف و ابیضت عیناه من الحزن فهو کظیم»؛ از آنها رو برگرداند و دوباره یاد یوسف افتاد و چشمانش از شدت حزن و ناراحتی سفید و نابینا شد (از این آیه بر می آید که حضرت یعقوب تا اینجا نابینا نشده بود و غم بنیامین او را نابینا کرد، نه غم یوسف). از شدت ناراحتی بر اثر تهمت برادران به بنیامین نابینا شد. غیظ پیدا کرد ولی قرآن می فرماید با اینکه از شدت ناراحتی نابینا شد، کظم غیظ کرد و خودش را کنترل کرد. کظم غیظ یعنی اگر از شدت ناراحتی چشمت هم نابینا شد، خودت را کنترل کن؛ و البته کار هر کسی نیست.پس در مرحله نخست باید حلم داشته باشیم و اگر نشد، کظم غیظ. مرحله بالاتری هم هست که به آن «تجاوز» می گویند. «تجاوز» یعنی عفو گذشت و عبور کردن. نه تنها خشم را کنترل کند؛ بلکه از گناه گناهکار و بدی بدکار عبور کند. به معنی عفو است. در قرآن هم به جای عفو از کلمه تجاوز استفاده کرده است. در آیه ۱۶ سوره احقاف وعده شیرینی را بیان می کند و می فرماید: «أُولئِکَ الَّذِینَ نَتَقَبَّلُ عَنْهُمْ أَحْسَنَ ما عَمِلُوا وَ نَتَجاوَزُ عَنْ سَیِّئاتِهِمْ فِی أَصْحابِ الْجَنَّةِ وَعْدَ الصِّدْقِ الَّذِی کانُوا یُوعَدُونَ»؛ آن فرزندانی که قدردان وجود والدین هستند و به آنها احسان می کنند و برایشان دعا می کنند؛ آنها کسانی هستند که ما همه کارهای خوبشان را به قیمت بهترین کارهای آنها و به بالاترین قیمت بر می داریم و می پذیریم و همچنین «نَتَجاوَزُ عَنْ سَیِّئاتِهِمْ» از کنار سیئات آنها عبور می کنیم. سیئات انسان خدا را به غضب می آورد. خدا از گناه انسان به غضب می آید ولی می فرماید اگر می خواهید گناهان شما را نادیده بگیریم و از کنار آن عبور کنیم، به پدر و مادر نیکی کنید. این افراد بهشتی اند و وعده ما هم وعده ای راست است.پس، اول حلم؛ بعد کظم غیظ و بعد هم عفو و گذشت. خشمت را که کنترل کردی، بعد از آن بگذر و ببخش. اگر نبخشی، آتش زیر خاکستر است و ممکن است دوباره فوران کند. مقام بالاتر «صفح» است. صفح با عفو فرق دارد. در قرآن می فرماید «فلیعفوا و لیصفحوا الا تحبون ان یغفر الله لکم»؛ هم عفو کنید و هم صفح. آیا دوست ندارید خدا شما را ببخشد؟ عفو می تواند همراه سرزنش باشد. عتاب و ملامت کنیم ولی ببخشیم. قرآن می فرماید خودت را کنترل کن. از بدی ها بگذر و به روی افراد هم نیاور. مگر دوست ندارید خدا با شما اینگونه رفتار کند؟ به این حالت «صفح» می گویند که از عفو بالاتر است.حال برگردیم به آن چهار جمله بالا.۱. وَاکْظِمِ الْغَيْظَ: اگر خشمناک و عصبانی هستی، خودت را کنترل کن.۲. وَتَجاوَزْ عِنْدَ المَقْدِرَةِ: با اینکه قدرت انتقام داری، عفو کن.۳. وَاحْلُمْ عِنْدَ الْغَضَبِ: آن موقع که جا دارد عصبانی شوی، خودت را کنترل کن و عصبانی نشو.۴. وَاصْفَحْ مَعَ الدَّوْلَةِ: وقتی که می توانی با فرد برخورد کنی، حتی به رویش هم نیاور. نتیجه اینکه: تَکُنْ لَکَ الْعَاقِبَةُ: عاقبت به خیری مال شماست.این جملات با هم لف و نشر دارند و یکی در میان به هم مربوط هستند که بعدا خواهیم گفت.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]
صفحات پیشنهادی
بالاترین ذکر از نگاه حضرت آیت الله بهجت(ره) +فیلم
ذکر عملی بالاترین ذکر از نگاه حضرت آیت الله بهجت ره فیلم حضرت آیت الله بهجت ره در جواب کسی که از ایشان توصیه و ذکری خواستند فرمودند به گزارش سرویس دینی جام نیوز حضرت آیت الله بهجت ره در جواب کسی که از ایشان توصیه و ذکری خواستند فرمودند یک دفعه عالماً عامداً مختاراً معبالاترین ذکر از نگاه آیت الله بهجت(ره)
فیلم بالاترین ذکر از نگاه آیت الله بهجت ره شناسهٔ خبر 2583306 - دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دریافت 6 MB یک دفعه عالماً عامداً مختاراً معصیت خدا را نکنید این بالاترین ذکر است ذکر عملی است اگر همه ما این ذکر را داشته باشیم همه مبانوی طلایی تیراندازی جهان: مسابقات جهانی ترکیه نسبت به گذشته سطح بالاتری داشت
بانوی طلایی تیراندازی جهان مسابقات جهانی ترکیه نسبت به گذشته سطح بالاتری داشت شیراز- ایرنا- ساره جوانمردی بانوی طلایی مسابقات تیراندازی معلولان جهان گفت مسابقات جهانی ترکیه نسبت به دو دوره گذشته سطح بسیار بالایی داشت و اکثر تیم ها به ویژه اروپایی ها با تیر اندازان حرفه ای خود دمسابقات جهانی ترکیه نسبت به گذشته سطح بالاتری داشت
بانوی طلایی تیراندازی جهان مسابقات جهانی ترکیه نسبت به گذشته سطح بالاتری داشت خبرگزاری پانا ساره جوانمردی بانوی طلایی مسابقات تیراندازی معلولان جهان گفت مسابقات جهانی ترکیه نسبت به دو دوره گذشته سطح بسیار بالایی داشت و اکثر تیم ها به ویژه اروپایی ها با تیر اندازان حرفه ای خود دمقام عرفانی قمر بنی هاشم(ع)/ حضرت عباس در کلام ائمه اطهار(ع)
به مناسبت سالروز میلاد ابالفضل العباس س مقام عرفانی قمر بنی هاشم ع حضرت عباس در کلام ائمه اطهار ع شناسهٔ خبر 2757850 - شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی اگر به زندگی و حالات حضرت ابوالفضل ع از اين منظر نگريسته شود مشخص می شود كه آن حضرتبرخورد امام سجاد(ع) با غلو شیعیان درباره مقام اهل بیت/ شاعر دربار بنی امیه که در وصف امام سرود
برخورد امام سجاد ع با غلو شیعیان درباره مقام اهل بیت شاعر دربار بنی امیه که در وصف امام سرود فرهنگ > دین و اندیشه - پرونده خبرآنلاین برای ولادت امام سجاد درود خدا بر او باد که کتابش را زبور آل محمد نامیده اند لطفا منتظر بمانید مولودی با صدای موذحجم مبادلات تجاری روسیه و آذربایجان به بالاترین میزان طی دهه های گذشته رسید
حجم مبادلات تجاری روسیه و آذربایجان به بالاترین میزان طی دهه های گذشته رسیدوزیر امور خارجه روسیه طی دیدار با همتای آذری خود اعلام کرد طی سال گذشته حجم مبادلات تجاری دو کشور به بالاترین میزان خود طی دهه های گذشته رسیده است به گزارش خبرنگار اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل ازواردات نفت خام چین از ایران به بالاترین حد در یازده ماه رسید
خبرگزاری رویترز واردات نفت خام چین از ایران به بالاترین حد در یازده ماه رسید چین در ماه گذشته میلادی به طور متوسط روزانه بیش از 700 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده که این رقم بالاترین میزان در یازده ماه گذشته است به گزارش سرویس اقتصادی جام نیوز دادههای گمرکی که روز جمعهشرکت پخش فرآورده های نفتی آبادان بالاترین آمارتولید منطقه را دارد
حکمت شرکت پخش فرآورده های نفتی آبادان بالاترین آمارتولید منطقه را دارد شناسهٔ خبر 2758453 - شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸ ۳۷ استانها > خوزستان آبادان - مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی آبادان گفت از نظر فرآورده های نفتی یکی از بالاترین آمارها را در منطقه داریم به گزارش خبرنگارتولید نفت ایران به بالاترین سطح پس از تحریمها رسید
تولید نفت ایران به بالاترین سطح پس از تحریمها رسید آژانس بینالمللی انرژی از افزایش روزانه 90 هزار بشکه ای تولید نفت ایران در ماه آوریل خبر داد به گزارش نامه نیوز آژانس بین المللی انرژی در تازه ترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد تولید نفت خام ایران در ماه آوریل روزانه با 90 هزارکدامکشورها بالاترین«حداقلدستمزد» رادارند؟
سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه OECD کدامکشورها بالاترین حداقلدستمزد رادارند سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه OECD فهرست کشورهایی را که بالاترین حداقل حقوق را به کارگران خود پرداخت میکنند منتشر کرد به گزارش سرویس اقتصادی جام نیوز سازمان همکاریهای اقافزايش صادرات نفت عربستان به بالاترين حد در ده سال گذشته
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ ۱۴ ۲ب ظ افزايش صادرات نفت عربستان به بالاترين حد در ده سال گذشته موج - صادرات نفت عربستان در ماه مارس به بالاترين رقم در نزديک به يک دهه گذشته رسيد به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج عربستان در ماه مارس 7 898 ميليون بشکه نفت در روز صادر کرده است و اين رقديدار با مقام معظم رهبری و سخنان حکیمانه ایشان فراموش شدنی نيست
قاری پاكستانی ديدار با مقام معظم رهبری و سخنان حکیمانه ایشان فراموش شدنی نيست شناسهٔ خبر 2761385 - چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۵۴ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی نفر سوم مسابقات بينالمللی قرآن ایران دیدار با مقام معظم رهبری مدظله العالی و سخنان حکیمانه معظمله در باب وحدتکدام کشورها بالاترین حداقل دستمزد را دارند؟
کدام کشورها بالاترین حداقل دستمزد را دارند سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه OECD در گزارشی فهرست 10 کشور جهان را که بیشترین حداقل حقوق و دستمزد را به کارگران خود میپردازند معرفی کرد مشرق نیوز سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه OECD در گزارشی فهرست 10 کشور جهان راشورای دینپژوهان از مقام آیتالله امینی تجلیل میکند
دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۹ مدیر دبیرخانه شورای دینپژوهان کشور از برگزاری آیین ملّی تجلیل از مقام علمی و خدمات پژوهشی آیتالله ابراهیم امینی و بزرگداشت مرحوم آیتالله محمدهادی معرفت در قم خبر داد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیت پیمان در جمعنسبت فقه متعالی با حکمت متعالیه
یادداشت مرتضی جوادی آملی نسبت فقه متعالی با حکمت متعالیه شناسهٔ خبر 2758726 - یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۷ دین و اندیشه > اندیشمندان این قلم سعی دارد تا به گوشهای از توانمندیهای بینظیر دفینه شده و امکانات بیبدیل خفته و ظرفیتهای بیعدیل نهفته مکتب فکری فرهنگی اهل بیت ع وسوره اندیشه از بیمقامی معلم نوشت
سوره اندیشه از بیمقامی معلم نوشت شناسهٔ خبر 2762333 - چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸ ۴۹ دین و اندیشه > سایر سوره اندیشه پروندهای با هدف واکاوی مقام و منزلت معلم در ایران منتشر کرد در این پرونده آثاری از رضا داوری اردکانی خسرو باقری محمد روزبهانی و ترجمهای از هنری ژیرو Henry-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها