محبوبترینها
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
تفاوت ها و شباهت های بالابر ، وینج و جرثقیل زنجیری کدامند ؟
سامانه نوبل فارم مرجع تخصصی آنلاین در صنایع دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1793548876
تا چه حدی حق داریم خودمان را بشکنیم؟!
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تا چه حدی حق داریم خودمان را بشکنیم؟!
اگر حتی درصد کوچکی از احتمال وجود داشته باشد که فردی از ما بدتر باشد، هرگز حق نداریم خود را برتر از او بپنداریم. علاوه بر آن، هرگاه انسان به موقعیت والاتری در اجتماع دست یابد، بر او لازم است که در اندرون خود و در مقایسه خویشتن با جهان آفرینش،بر فروتنی خود بیفزاید
در برخی توصیه های اخلاقی دیده می شود که گفته اند انسان باید خود را در مقابل همه حقیر و خوار بشمارد ، و این مقابل خود بزرگ بینی و تکبر است ، حال سوال این است که مرز این خود شکنی و تواضع تا چه حد است ؟ آیا ما اجازه داریم برای به دست آوردن فضیلت فروتنی خود را مقابل دیگران حقیر و کوچک کنیم ؟ باید دقت کنیم که در معارف اسلامی برای هر چیزی حد و اندازه ای در نظر گرفته شده است و اینگونه نیست که یک دستور اخلاقی آمده باشد و حدود آن مشخص نباشد و این کوچک شمردن خود برای جلوگیری از تکبّر هم شرایطی دارد .
اگر این باور را بدون قید و شرط بپذیریم، معنایش آن است که پیامبر(صلی الله علیه و آله)، امام علی(علیه السلام)، امام حسین(علیه السلام)، زمانی به مدارج بالای اخلاقی دست خواهند یافت که خویشتن را – نعوذ بالله – کمارزشتر از ابوسفیان، معاویه و یزید بپندارند!!پیامبران نیز باید دشمنان مشرک خویش را با ارزشتر از خود دانسته و هرگز برای خود، مقام و منزلتی برتر از آنان در نظر نگیرند! اما آیا این بزرگواران همین روش و منش را داشتند؟!
پاسخ این پرسش را میتوانیم در سخن پروردگار در قرآن کریم مشاهده کنیم: «وَ لَقَدْ آتَیْنا داوُدَ وَ سُلَیْمانَ عِلْماً وَ قالاَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذی فَضَّلَنا عَلى کَثیرٍ مِنْ عِبادِهِ الْمُوْمِنین»؛[1] و ما به داود و سلیمان دانشی هدیه کردیم و آن دو عرضه داشتند که ستایش، شایستۀ پروردگاری است که ما را بر بسیاری از بندگان با ایمان خود برتری داده است!
همانگونه که مشاهده میشود، این دو پیامبر بزرگوار، برتری خود را نه تنها بر مردم عادی و بیایمان، بلکه بر بسیاری از مومنان اعلام داشته و به همین دلیل، شکرگزار پیشگاه پروردگار شدند، اما خداوند هرگز آنان را مواخذه نفرموده که چرا حس خودبرتربینی شما را فرا گرفته و چرا این رذیلت اخلاقی را ترک نمیکنید؟! بلکه گویا پروردگار با سکوت خود مهر تأییدی بر این گفتارشان زده است! امیر المومنین علی(علیه السلام)در چندین مورد، برتری خود را نسبت به دیگران اعلام کرده است.[2]
در دعاها و مناجات برجای مانده از پیشوایان دینی نیز بسیار میبینیم که آنان به دلیل برتری خود بر دیگر موجودات به درگاه خدا سپاس آورده اند. هرگاه افرادی از یک گروه باشیم که به صورت معمول در یک رده و دسته گنجانده میشویم و همگی دانشی نسبتاً برابر داشته و به فعالیتهای اجتماعی، عبادی تقریبا همسانی میپردازیم، هرگز سزاوار نیست که تکبری داشته و خود را برتر از سایرین بپنداریم و همچنین در مقابل دیگر افرادی که امیدی به توبه و بازگشت دارند، نیز همواره باید این تصور را در ذهنمان مجسم کنیم که شاید او عاقبت به خیر شده و ما خدای ناخواسته به سرنوشت بدی دچار شویم.امام سجاد(علیه السلام) هرگاه سفره طعام برچیده میشد، چنین دعایی میخواند: «الحمد لله الذی حملنا فی البر و البحر و رزقنا من الطیبات و فضلنا على کثیر من خلقه تفضیلا»؛[3] ؛ ستایش، پروردگاری را رواست که وسایل حرکت ما را در خشکی و دریا فراهم کرده و غذاهای پاکیزهای روزی ما نمود و ما را بر بسیاری از آفریدگانش برتریهای چشمگیری بخشید.
مروی است که: «خدا به موسی بن عمران وحی فرستاد که: ای موسی! هیچ می دانی که چرا ترا برگزیدم و اختیار کردم به سخن گفتن با خودم؟ عرض کرد: به چه سبب بود؟ فرمود که: من ظاهر و باطن همه بندگان خود را دیدم، هیچ یک را ندیدم که ذلت ایشان از برای من چون تو باشد، ای موسی! به درستی که تو هر وقت نماز می کردی رخسار خود را بر خاک می گذاردی» (4)
در این روایت به خوبی مشخص است که آنجا کوچک شمردن خود ارزش است که در مقابل پروردگار هستی باشد نه اینکه در مقابل هر کسی انسان خود را تحقیر کند .
خداوند برای عزت نفس و کرامت بنده هایش ارزش زیادی قائل است و به ما اجازه نمی دهد که در مقابل هیچ احدی خود را خوار و ذلیل کنیم .
هرگاه افرادی از یک گروه باشیم که به صورت معمول در یک رده و دسته گنجانده میشویم و همگی دانشی نسبتاً برابر داشته و به فعالیتهای اجتماعی، عبادی تقریبا همسانی میپردازیم، هرگز سزاوار نیست که تکبری داشته و خود را برتر از سایرین بپنداریم و همچنین در مقابل دیگر افرادی که امیدی به توبه و بازگشت دارند، نیز همواره باید این تصور را در ذهنمان مجسم کنیم که شاید او عاقبت به خیر شده و ما خدای ناخواسته به سرنوشت بدی دچار شویم.اگر حتی درصد کوچکی از احتمال وجود داشته باشد که فردی از ما بدتر باشد، هرگز حق نداریم خود را برتر از او بپنداریم. علاوه بر آن، هرگاه انسان به موقعیت والاتری در اجتماع دست یابد، بر او لازم است که در اندرون خود و در مقایسه خویشتن با جهان آفرینش،بر فروتنی خود بیفزاید[5] نه آنکه لازم باشد خود را از نادانان و مشرکان نیز پست تر بداند. جمع بندی : یادمان باشد که اسلام یک دین کامل و بی نقص است اگر به روایت و آیه ای برخورد کردیم که با عقل و نقل چندان سازگار نیست باید برویم مطالعه کنیم آن حکم را در کنار احکام دیگر که در آن زمینه خاص صادر شده است قرار دهیم و راه تعادل و درست را برگزینیم. در این زمینه خاص هم درست است که اسلام امر به تواضع و فروتنی می کند اگر روایات دیگر در این زمینه را مورد بررسی قرار دهیم خواهیم دید که تواضع و شکسته نفسی هم شرایط خودش را دارد . ما اجازه نداریم خود را در مقابل دیگران بشکنیم حالا نیّت هر چه که باشد چه یک نیاز دنیایی باشد چه به دست آوردن یک فضیلت اخلاقی .
به عنوان مثال خداوند متعال به هیچ وجه اجازه نمی دهد ما در حضور هیچ کس به گناهانمان اعتراف کنیم که ارزش خود را از دست بدهیم ، یا در روایات بسیار نهی شده ایم از اینکه مرتبا عذر خواهی کنیم ، به ما دستور داده اند مراقب رفتارمان باشیم که نخواهیم به دلیل رفتار نسنجیده در مقابل دیگران عذر تقصیر بیاوریم .
تبیان
چهارشنبه 6 خرداد 1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]
صفحات پیشنهادی
درمدیریت بحران با احدی تعارف نداریم/حادثه سیل طالقان زنگ خطر بود
استاندارالبرزدرشورای مدیریت بحران درمدیریت بحران با احدی تعارف نداریم حادثه سیل طالقان زنگ خطر بود خبرگزاری پانا استاندارالبرزگفت حادثه سیل طالقان زنگ خطری برای مدیریت بحران بود در بحث مدیریت بحران با احدی تعارف نداریم و همه مسئولان باید در مقابل حوادث غیرمترقبه آماده باشند ۱۳۹آیا در مواجهه با اهل سنت وظیفه شیعه کردن آنها را داریم؟/ پاسخ به شبهاتی درباره وحدت شیعه و سنی
آیا در مواجهه با اهل سنت وظیفه شیعه کردن آنها را داریم پاسخ به شبهاتی درباره وحدت شیعه و سنی فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت همه آنهایی که با مسئله تقریب مذاهب سروکار داشته اند حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالکریم بی آزار شیرازی که افتخار شاگردی حضرت امحسن رضایی در مراسم فتح خرمشهر گفت: باید خودمان را برای یک آزمون دیگر آماده کنیم/ عربستان بداند صبر و حوصله مل
محسن رضایی در مراسم فتح خرمشهر گفت باید خودمان را برای یک آزمون دیگر آماده کنیم عربستان بداند صبر و حوصله ملت ایران حدی داردنمی خواهیم عربستان به ماقبل صنعتی شدن بازگردد اما خود آنها نیز باید توجه کنند که در این شرایط ملت ایران حدی از حوصله و صبر را دارد به گزارش گروه حماسه ولحظه به لحظه با یمن؛ عملیات «ناامید» عربستان - روز 29 «شاهد» فردا به الحدیده میرسد/پنتاگو
لحظه به لحظه با یمن عملیات ناامید عربستان - روز 29شاهد فردا به الحدیده میرسد پنتاگون کشتی ایرانی را زیر نظر داریم نماینده سازمان ملل در امور یمن به تهران میآیمکشتی ایرانی حامل کمک به مردم یمن قرار است پنجشنبه وارد بندر الحدیده شود و این درحالی است که سخنگوی پنتاگون در کنفرانقائم مقام نماینده ولی فقیه خراسان جنوبی: مسبب اصلی جشن دانشگاه صنعتی باید مجازات شود/بااحدی تعارف نداریم
قائم مقام نماینده ولی فقیه خراسان جنوبی مسبب اصلی جشن دانشگاه صنعتی باید مجازات شود بااحدی تعارف نداریمقائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت کسانی که در جشن دانشگاه صنعتی مرتکب جرم شدند باید محکوم شوند و مسبب اصلی باید مجازات شود به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند پیش اتحلیل حدیث شناسانۀ حکم نام بردن حضرت مهدی(ع) به محمد
تحلیل حدیث شناسانۀ حکم نام بردن حضرت مهدی ع به محمدامروزه به جرأت می توان گفت میراث گرانسنگ تلاش های پیشوایان معصوم در مباحث مهدویت سبب شده در جزئی ترین بحث ها بتوان به پشتوانۀ سخنان ایشان به بررسی های ژرف بحث های فراوانی را دنبال کرد چکیده مهدویت اعتقادی پایه ای است که هموارهشرح حدیث اخلاق توسط مقام معظم رهبری/ دوری از شهرت
فیلم شرح حدیث اخلاق توسط مقام معظم رهبری دوری از شهرت شناسهٔ خبر 2759151 - سهشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۱ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دریافت 92 MB رهبر معظم انقلاب در بیان ضرورت دوری از شهرت می فرمایند اگر می توانید کاری کنید که به انسان سرشناسی در جامعه تبدیل نشنشست «مهدی (عج) از منظر قرآن و حدیث» در سنگال برگزار شد
نشست مهدی عج از منظر قرآن و حدیث در سنگال برگزار شد شناسهٔ خبر 2760674 - سهشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۰ دین و اندیشه > اسلام در جهان همزمان با فرارسيدن ماه شعبان و در آستانه ميلاد امام زمان عج نشست مهدی عج از منظر قرآن و حدیث به همت کلوب عرب جوانان منطقه کامبرن و بخودمان شرایط ثبت جهانی را از توس میگیریم
یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶ ۱۶ کارشناسان دفتر حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بهمن ماه سال گذشته ساختوسازها و حریم توس را بررسی کردند حتی به اداره کل میراث خراسان رضوی هم نامه نوشتند چرا استان پیگیر این ساختوسازها نیست به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا بیشفواد معصوم: به عنوان دولت و ملت عراق روابط بسیار خوبی با ایران داریم
فواد معصوم به عنوان دولت و ملت عراق روابط بسیار خوبی با ایران داریم رئیس جمهور عراق با ممتاز توصیف کردن روابط این کشور با ایران بر حل و فصل سیاسی بحران در سوریه و کشورش تاکید کرد به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران فواد معصوم در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین در تهران دحرف و حدیثهای تغییر در کابینه
حرف و حدیثهای تغییر در کابینهشاید نشانه آغاز این تغییرات انتصاب استاندار جدید استان مرکزی باشد فردی که عضو بنیاد باران است و در زمره چهره های اصلاح طلب به شمار می رود اظهارات چندی پیش حسامالدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور بار دیگر جنجالی شد و با واکنشها و تحلتصوری اشتباه که درباره تردمیل داریم
تصوری اشتباه که درباره تردمیل داریم استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله عجلالله سپاه عوارض استفاده غیراستاندارد از تردمیل که باعث چاقی میشود را تشریح کرد آفتاب سیدموید علویان فوقتخصص گوارش و کبد در باره عوارض ترددمیل به تسنیم اظهار داشت استفاده غیراستاندارد از تردمیل در منریابکوف: انتظار نداریم در موضوع بازرسی آژانس از پارچین به زودی به توافق برسیم
ریابکوف انتظار نداریم در موضوع بازرسی آژانس از پارچین به زودی به توافق برسیم به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری فارس سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه میگوید این کشور انتظار ندارد مذاکرهکنندگان هستهای ایران و ۱ ۵ در موضوع بازرسیهای آژانس بینالمللی انرژی اتمی از سایت پارچادعای نادرست ترکیه؛ ایران و ترکیه موضع واحدی در برابر فلسطین ندارند
میرطاهر در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران ادعای نادرست ترکیه ایران و ترکیه موضع واحدی در برابر فلسطین ندارند یک کارشناس مسائل استراتژیک با بیان این که ترکیه ادعا میکند که با ایران در رابطه با فلسطین موضع واحدی دارد که چندان درست به نظر نمیآید گفت در حال حاضر ایران به عنوان بزرادعای نادرست ترکیه؛ ایران و ترکیه در موضوع فلسطین، موضع واحدی ندارند
میرطاهر در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران ادعای نادرست ترکیه ایران و ترکیه در موضوع فلسطین موضع واحدی ندارند یک کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه ترکیه ادعا میکند با ایران در موضوع فلسطین موضع واحدی دارد گفت این ادعا چندان درست به نظر نمیرسد وی گفت در حال حاضر ایران بزرگتآلگری: شانس زیادی برای فتح اروپا داریم
شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶ ۴۹ سرمربی یوونتوس میگوید تیمش شانس زیادی برای فتح لیگ قهرمانان اروپا دارد او همچنین اعلام کرد او در بازی برابر اینتر تیم دوم یووه را به میدان خواهد فرستاد به گزارش ایسنا یوونتوس موفق شد با حذف رئالمادرید به فینال لیگ قهرمانان اروپا راه یابند و حالاعضو جبهه پایداری: در برابر لاریجانی نامزدی نداریم/به دنبال لیست مشترک با رهروان هستیم
عضو جبهه پایداری در برابر لاریجانی نامزدی نداریم به دنبال لیست مشترک با رهروان هستیم عضو فرکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی درباره انتخابات آینده هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت بعید می دانم در برابر لاریجانی نامزدی داشته باشیم به همین دلیل سعی می کنیم با فراکسیون رهروان ولا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها