تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روزقيامت ايمان دارد،بايد ميهمانش راگرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797959722




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مستندي كه ماهرانه بر لبه تيغ انتقاد راه مي‌رود


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مستندي كه ماهرانه بر لبه تيغ انتقاد راه مي‌رود
فيلم مستند 33 سال سكوت، روايت زندگي ابوالفضل دوزنده نيست. 33سال سكوت روايت نامهرباني ما نسبت به تمام دوزنده‌هايي است كه عاشقانه و خالصانه براي اين كشور افتخار آفريدند و در كمال بي‌احترامي و بي‌مهري دل آنها را شكستيم اما همچنان پاي آرمانشان ايستاده‌اند و با وجود اين ناملايمات و ايرادات ساختاري، باز هم عاشقانه، ايران اسلامي را دوست دارند.
نویسنده : محسن دريالعل 
فيلم مستند 33 سال سكوت، روايت زندگي ابوالفضل دوزنده نيست. 33سال سكوت روايت نامهرباني ما نسبت به تمام دوزنده‌هايي است كه عاشقانه و خالصانه براي اين كشور افتخار آفريدند و در كمال بي‌احترامي و بي‌مهري دل آنها را شكستيم اما همچنان پاي آرمانشان ايستاده‌اند و با وجود اين ناملايمات و ايرادات ساختاري، باز هم عاشقانه، ايران اسلامي را دوست دارند. ابوالفضل دوزنده يك نمونه براي بررسي و بيان دردي است كه ساليان دراز درباره آن سكوت كرده‌ايم، دردي كه همه از آن خبر داريم و بارها به چشم، آن را ديده‌ايم اما دل و دهانمان مهر شده و سكوت همه چيز را برايمان رقم مي‌زند.  حسرت و اندوه دروني، اولين اتفاق بعد از ديدن «مستند 33 سال سكوت» است؛ اتفاقي كه بلاشك در هر بيننده‌اي القا مي‌شود و از نكرده‌هايمان براي بزرگ‌مردان اين مرز و بوم، زخمي بر دلمان به يادگار مي‌نشيند تا مستند، كار خودش را كرده باشد. اصلاً يكي از مهم‌ترين كارهايي كه هر مستند بايد انجام دهد همين تلنگر است كه بيننده و مخاطبش را به تفكر و تعمق وادارد.
33 سال سكوت فارغ از تكنيك‌هاي فرمي ساخت كه جاي صحبت دارد، در قدم اول كه روايت موضوع و سوژه است و در قدم قبل از نخست كه پيدا كردن سوژه و تحقيق روي آن است، اثري موفق و در نوع خود كم‌نظير به حساب مي‌آيد. كم‌نظير از اين جهت كه توانسته موضوعي دشوار را براي روايت انتخاب كند و نتيجه كار، در تصوير و ذهن سازندگان تقريباً يكسان از آب درآمده و مانند بسياري از آثار مشابه نشده است كه تأثير و برداشت مخاطب كاملاً متفاوت از منظور سازندگان مي‌شود.  شمقدري كه به ظاهر در ساخت مستند در آلمان دست تنها بوده است، سعي كرده هم به سوژه نزديك شود و هم اين نزديكي باعث ناامني سوژه نشود البته در روند مستند كاملاً مشهود است كه ابوالفضل دوزنده، با همين رفتار صميمي فيلمساز و صداقت او ارتباط برقرار كرده و حالا سكوت چندين ساله را شكسته است.   عموماً مستندهاي پرتره در يك اتفاق و روند طاقت‌فرسا ساخته مي‌شوند، روندي كه از شناسايي سوژه و شخصيت موردنظر شروع مي‌شود و از مسير آشنايي با او، تحقيق درباره موضوع، نزديك شدن و ارتباط برقرار كردن و راضي كردن سوژه و در انتها ساخت اثر به طول مي‌انجامد. به همين خاطر است كه معمولاً مستند پرتره خصوصاً از نوع داخلي‌اش، اثر قابل تأملي از آب در‌نيامده مگر آنهايي كه ارتباطي نزديك و قديمي بين فيلمساز و سوژه برقرار بوده باشد اما 33سال سكوت انگار مسيري متفاوت را طي كرده است. شمقدري كه خودش در ابتداي مستند هم بيان مي‌كند هنوز موفق به راضي كردن دوزنده براي همكاري نشده و انگار اين صحنه، اولين برخورد نزديك آن دو با هم است، سعي كرده حين آشنايي و جلب اعتماد، مستند را هم پيش ببرد. كار، كار دشواري است. هر اشتباه كوچك و بي‌نظمي، امكان دارد سوژه سخت‌پسند را دلسرد كند يا روند ساخت را به عقب بيندازد. اما شمقدري با صميميت ذاتي‌اش قدمي رو به جلو در مستندسازي برداشته و نتيجه، اثري تأثيرگذار است.  البته ۳۳ سال سكوت اثر ويژه‌اي از لحاظ فرم محسوب نمي‌شود. خبري از قاب‌بندي‌هاي فوق‌العاده، تصاوير ناب، روايت غيرخطي، داستان‌هاي فرعي و از اين دست اتفاقات كه مي‌تواند مستند را تبديل به اثري ويژه از لحاظ فرم كند، نيست اما با اين وجود ۳۳ سال سكوت اثر خوبي محسوب مي‌شود كه با عنصر جذابيت، عجين است.  از طرفي ديگر جسارت گروه آرمان مديا در انتخاب موضوع و ريسك ساخت، قابل تحسين است چراكه ۳۳ سال سكوت مانند اثر قبلي اين گروه – ميراث آلبرتا - راه رفتن روي لبه تيغ است با اين حال نسبت به آن مستند، جسورانه‌تر و سرسخت‌تر بوده، از غرزدن‌هاي متداول و سياه‌نمايي، فاصله مي‌گيرد و انتقاداتي منطقي و منصفانه بيان مي‌كند. اينجاست كه تفاوت فيلمساز دلسوز و‌ نق‌زن، مشخص مي‌شود.  در مجموع اين مستند توانسته اثري خوش ريتم، جذاب و تأثيرگذار باشد كه مخاطب از قشرهاي مختلف و سلايق و اعتقادات گوناگون را پاي خود بنشاند.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن