محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1796693471
سخنی نو در چیستی فلسفه/کاربردهای فلسفه
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشتی از محمد فنایی اشکوری؛
سخنی نو در چیستی فلسفه/کاربردهای فلسفه
شناسهٔ خبر: 2759209 - دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹
دین و اندیشه > اندیشمندان
فلسفه کاربردهای گوناگونی دارد که سه کاربرد آن رایج تر است: فلسفه به معنای همۀ علوم حقیقی است. کاربرد دوم فلسفه اولی است. فلسفه تفکر عقلی روش مند دربارۀ مسائل بنیادین در هر موضوعی است. فلسفه تفکر عقلی روش مند دربارۀ مسائل بنیادین در هر موضوعی است.به گزارش خبرگزاری مهر، ابن سینا، به تبع از ارسطو، فلسفه را به عملی و نظری و فلسفه نظری را به فلسفه اولی یا الهیات، طبیعیات و ریاضیات و فلسفه عملی را هم به اخلاق و سیاست و تدبیر منزل تقسیم می کند. این معنا از فلسفه علوم قراردادی محض مثل صرف و نحو و علوم جزئی مثل تاریخ و جغرافیا را در بر نمی گیرد، اما تقریبا همۀ علوم حقیقی کلی را اعم از علوم طبیعی، ریاضی، متافیزیک و بسیاری از علومی که امروزه آن ها را علوم انسانی می گوییم دربر می گیرد. فلسفه به این معنا یک علم نیست، بلکه مجموعه ای از علوم است. این کاربرد از فلسفه موضوع واحدی ندارد، چون علم واحدی نیست. فلسفه در این معنا، علوم مختلف است که هر یک از آن علوم برای خود موضوعی دارند. همچنین، فلسفه در این معنای وسیع، روش واحدی هم ندارد؛ بلکه روش در فلسفۀ اولی، علم طبیعی، ریاضی و اخلاق متفاوت است.کاربرد دوم فلسفه، ناظر به یکی از علومی است که زیر مجموعۀ فلسفه به معنای عام است و به آن فلسفه اولی می گویند. فلسفه اولی یکی از اقسام و مصادیق فلسفه به معنای عام است که به آن الهیات، فلسفۀ اعلی، متافیزیک یا مابعدالطبیعه هم می گویند. فلسفه به این معنا علم خاصی است و موضوع معینی دارد که وجود یا موجود بماهو موجود است. این معنا از فلسفه روش واحدی هم دارد که روش عقلی است. فلسفه در آثار ملاصدرا و فیلسوفان پس از او عمدتا متمرکز در فلسفه اولی است.فلسفه در کاربرد امروزینش به ویژه در دانشکده های فلسفه، رشته های مختلفی همچون متافیزیک، معرفت شناسی، فلسفه علم، فلسفه سیاست، فلسفه اخلاق، فلسفه دین و فلسفه زبان را در بر می گیرد. این معنا از فلسفه هم با معنای عام ارسطویی متفاوت است، چون شامل طبیعیات و ریاضیات و علوم انسانی نمی شود؛ و هم با معنای خاص فلسفه یعنی فلسفۀ اولی تفاوت دارد. محدودتر از فلسفه به معنای عام ارسطویی است و وسیع تر از فلسفۀ اولی است. فلسفه در کاربرد سوم هم یک علم نیست. معرفت شناسی، متافیزیک، فلسفۀ تاریخ و فلسفه فیزیک، رشته های مختلفی هستند. آن ها چون علوم مختلف هستند، موضوعات مختلف دارند. موضوع مابعدالطبیعه وجود یا موجود است. اما فلسفه تاریخ، فلسفه اقتصاد، فلسفه علم، فلسفه تعلیم و تربیت، و فلسفه محیط زیست به موجود بما هو موجود کاری ندارند؛ بلکه هر یک از این علوم موضوع خاص خود را دارد که متفاوت با موضوع علم دیگر است.فلسفه در کاربرد سوم را چگونه می توان تعریف کرد؟ به عبارت دیگر، چه تعریفی از فلسفه می توان داد که هم شامل فلسفه اولی شود و هم شامل فلسفۀ علم و فلسفۀ هنر و دیگر فلسفه های مضاف؟ تعریفی که موقتا در اینجا پیشنهاد می کنم این است: فلسفه تفکر عقلی روش مند و نظام مند دربارۀ مسائل بنیادین و غایی در هر موضوعی است. فلسفه به این معنا از جهت موضوع هیچ محدودتی ندارد و همه چیز را در بر می گیرد. به عبارت دیگر، دربارۀ هر چیزی می توان بحث فلسفی کرد. اما آنچه به این کثرت ها وحدت می بخشد و همه را تحت عنوان فلسفه قرار می دهد، روش و نوع رویکرد آن است. فلسفه به این معنا تفکر است که نوعی فعالیت است. این تفکر به روش عقلی محض است. روش فیلسوف از آن حیث که فیلسوف است، تجربی یا تاریخی یا تفسیری و نقلی نیست. در فلسفه سروکار ما با تجزیه و تحلیل و استدلال عقلی است اما هر انسانی عقل و تفکر عقلی دارد، ولی هر انسانی فیلسوف نیست.فیلسوف کسی است که تفکر عقلی روشمند دارد. تفکر عقلی در فلسفه در چهارچوب روش یا روش های منطقی مشخص است. به مثل، فیلسوف در قیاس منطقی با مقدمات خاصی و با شکل معینی از تنظیم مقدمات بر مدعایش استدلال می کند. فلسفه به عنوان دانش یا مجموعه ای از دانش ها، نظام مند است. به عبارت دیگر، فلسفه فقط تک گزاره های استدلالی عقلی نیست. این گونه گزاره ها در علوم گوناگون غیر فلسفی هم یافت می شود، مثل علم تفسیر، علم کلام و علم اصول؛ اما در آن علوم یک نظام عقلی مستقل با مبانی و مسائل و نتایج منقح شده با روش عقلی نداریم. و بالأخره، آخرین قید در این تعریف نشان می دهد که فلسفه در هر موضوعی به دنبال پرسشهای خاصی است؛ پرسش هایی بنیادین و غایی دربارۀ چیستی هستی و چرایی امور پرسش هایی فلسفی هستند.با این قید، ریاضیات با اینکه از روش عقلی استفاده می کند، اما از حوزۀ فلسفه بیرون می رود. ریاضیات به تعبیر قدما از احکام (عوارض ذاتی) کم متصل و منفصل بحث می کند، نه از پرسش های بنیادین و غایی دربارۀ کم متصل و منفصل. این گونه پرسش ها در فلسفۀ ریاضیات طرح می شود. منطق هم به این معنا فلسفه نیست. بحث از مبانی و مبادی و غایات منطق مربوط به فلسفۀ منطق است. پرسش های دیگری هم البته در اینجا مطرح است. برخی مدعی هستند که روش فلسفه منحصر به روش عقلی نیست؛ در فلسفه امروز از روش های متنوعی همچون روش تجربی، تاریخی و تحلیل زبانی هم استفاده می شود. اگر چنین باشد، فلسفه اولا با علوم دیگر تداخل خواهد داشت و آنگاه از وجه تمایز فلسفه از آنها پرسش خواهد شد. ثانیا در این صورت فلسفه به لفظی مشترک تبدیل خواهد شد، نه عنوانی حاکی از حوزۀ خاصی از معارف یا رویکردی ویژه در اندیشه. این بحث را در مجالی دیگر باید پی گرفت.**این جستار به عنوان سخن نخست در دو فصلنامه معارف عقلی شماره ۲۹ پاییز و زمستان ۱۳۹۳به عنوان سخن نخست سردبیر منتشر گردید.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 148]
صفحات پیشنهادی
دانش ارتباطات خنثی نیست/ حکمت متعالیه، فلسفه ارتباطات ندارد
خسروپناه در همایش اسفار مجازی ارتباطات نوين دانش ارتباطات خنثی نیست حکمت متعالیه فلسفه ارتباطات ندارد شناسهٔ خبر 2584133 - سهشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۸ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها خسروپناه گفت چهار دسته فلسفه مضاف به امور در حکمت متعالیه وجود دارد اما چیزی ببازاندیشی بر تناسب فلسفه تعلیم و تربیت برای سیاستگذاری تربیتی
بازخوانی انتقادی مقاله بازاندیشی بر تناسب فلسفه تعلیم و تربیت برای سیاستگذاری تربیتی شناسهٔ خبر 2580180 - چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶ ۲۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها پنجمین جلسه ژورنالکلاب گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران با همکاری انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایرامعرفی کتابهای مناسبی در زمینه فلسفه تعلیم و تربیت
بسته پیشنهادی تارنمای علوم تربیتی رب معرفی کتابهای مناسبی در زمینه فلسفه تعلیم و تربیت شناسهٔ خبر 2580382 - چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸ ۰۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها تارنمای علوم تربیتی رب فهرستی از کتب مناسب در حوزه فلسفه تعلیم و تربیت را پیشنهاد نموده است به گزارش خبرديالوگ، مولفه اصلی فلسفه برای کودکان/ ضرورت بازنویسی متون کلاسیک
یک پژوهشگر حوزه فلسفه برای كودكان عنوان کرد ديالوگ مولفه اصلی فلسفه برای کودکان ضرورت بازنویسی متون کلاسیک شناسهٔ خبر 2581778 - یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۲ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها حسين شيخرضايی در نشست دلایل خواندن و نوشتن فلسفه برای کودکان گفت مولفه اانتشار شماره جدید فصلنامه تاریخ فلسفه
توسط انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا انتشار شماره جدید فصلنامه تاریخ فلسفه شناسهٔ خبر 2582571 - یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵ ۳۹ دین و اندیشه > اندیشکده ها نوزدهمین شماره فصلنامه تاریخ فلسفه منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر در شماره نوزدهم فصلنامه علمی – پژوهشی تاریخ فلسفه مکتاب «فلسفه عرفان» رونمایی شد
کتاب فلسفه عرفان رونمایی شد شناسهٔ خبر 2579758 - چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۶ دین و اندیشه > اندیشکده ها کتاب فلسفه عرفان نوشته حجت الاسلام علی فضلی در غرفه انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی رونمایی شد به گزارش خبرگزاری مهر در مراسم رونمایی از كتاب فلسفه عرفاسه اثر پژوهشکده فلسفه و کلام در لیست آثار پرفروش نمایشگاه کتاب
سه اثر پژوهشکده فلسفه و کلام در لیست آثار پرفروش نمایشگاه کتاب شناسهٔ خبر 2579845 - چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۲ دین و اندیشه > اندیشکده ها سه اثر پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در لیست آثار پرفروش بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران قرار گرفکتاب «فلسفه تعلیم و تربیت مشاء» چاپ و منتشر شد
همزمان با ایام برگزاری نمایشگاه کتاب تهران کتاب فلسفه تعلیم و تربیت مشاء چاپ و منتشر شد شناسهٔ خبر 2577869 - دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها کتاب فلسفه تعلیم و تربیت مشاء اثری از گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است که توسط محمد داودی اعامل انجماد فلسفه اسلامی خلط دین و فلسفه است
گزارش از نشریات عامل انجماد فلسفه اسلامی خلط دین و فلسفه است شناسهٔ خبر 2568804 - سهشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۲۹ دین و اندیشه > اندیشمندان نصرالله حکمت گفت ایمان تبدیل به امری از سنخ ظهور شده است عامل انجماد فلسفه اسلامی خلط دین و فلسفه است در جامعه ما نسبت عقل و وحی روشآیا فیلسوفان تحلیلی فریب خوردهاند؟/ نقدهایی به فلسفه تحلیلی
بررسی کتاب ایدههای تهی نقدی به فلسفۀ تحلیلی آیا فیلسوفان تحلیلی فریب خوردهاند نقدهایی به فلسفه تحلیلی شناسهٔ خبر 2572857 - سهشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۳ دین و اندیشه > اندیشمندان پیتر آنگر مدعی است فلسفۀ تحلیلی چیزی محصل به ما نمیدهد آنگر اتهام را به طور کلی متوجنصرالله حکمت: عامل انجماد فلسفه اسلامی خلط دین و فلسفه است
نصرالله حکمت عامل انجماد فلسفه اسلامی خلط دین و فلسفه است فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت نصرالله حکمت در گفتوگو با نشریه سوره اندیشه یکی از زمینههای اصلی و داخلی فساد در ایران را سخن گفتن بدون عمل و ریشه آن را تبدیل ایمان از سنخ حضور بهبرگزاری یازدهمین کارگاه گفتگوی آزاد و خلاقانه درباره فلسفه اخلاق
با حضور دکتر ابوالقاسم فنائی برگزاری یازدهمین کارگاه گفتگوی آزاد و خلاقانه درباره فلسفه اخلاق شناسهٔ خبر 2581111 - جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷ ۴۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها یازدهمین کارگاه گفتگوی آزاد و خلاقانه درباره فلسفه اخلاق با حضور دکتر ابوالقاسم فنائی ۲۸ اردیبهشت ماه بفلسفه دشمنی با زائران امام حسین (ع)
تراز جدا از اینکه وهابیت بر خلاف سایر مسلمانان با اصل زیارت مخالف است به دلیل اینکه زیارت حرم مطهر اباعبدالله الحسین ع متضمن چند امر مهم است مخالفت جدی با آن داشته و این زیارت را شرک میخوانند به گزارش تراز با توجه به اینکه وهابیت فرقه ای منحرف و زائد بر بدنه اسلام است ودعوت بشر به سوی بندگی فلسفه اصلی بعثت است
امام جمعه خوی دعوت بشر به سوی بندگی فلسفه اصلی بعثت است ارومیه - ایرنا - امام جمعه خوی گفت دعوت بشر به سوی حیات و زندگی انسانی و طاعت و بندگی خداوند فلسفه اصلی بعثت رسول گرامی خدا ص و سایر انبیاء الهی است حجت الاسلام سیدرضی موسوی شکوری در خطبه های نماز جمعه این هفته خوی با افرمانده سپاه لرستان: فلسفه وجودی انقلاب اسلامی خدمت جهادی به مردم است
فرمانده سپاه لرستان فلسفه وجودی انقلاب اسلامی خدمت جهادی به مردم استفرمانده سپاه لرستان فلسفه وجودی انقلاب اسلامی را خدمت جهادی به مردم دانست به گزارش خبرگزاری فارس از خرمآباد سردار مرتضی کشکولی عصر امروز در همایش ابلاغ برنامههای سال 94 بسیج دانشجویی لرستان که در خرئیس کانون بانوان بازرگان ایران توانمندسازی بانوان فلسفه ایجاد کانون بانوان بازرگان ایران است
رئیس کانون بانوان بازرگان ایرانتوانمندسازی بانوان فلسفه ایجاد کانون بانوان بازرگان ایران استرئیس کانون بانوان بازرگان ایران مهمترین هدف و فلسفه ایجاد این کانون را توانمندسازی بانوان کشور عنوان کرد به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان سیده فاطمه مقیمی بعد از ظهر امروز در حاشیه نشست ابسته گزارشی روزانه فارس/ فلسفه «شعار» و انتقادات هر روزه یک مقام دولتی/ روایت مصلحی از یک عملیات اطل
بسته گزارشی روزانه فارس فلسفه شعار و انتقادات هر روزه یک مقام دولتی روایت مصلحی از یک عملیات اطلاعاتی در مذاکرات هستهایچه کسانی انقلاب کردند پابرهنگان یا دیگران و کاغذی که وندی شرمن به دست بچههای اطلاعات داد از جمله مطالبی هستند که در بسته امروز گزارش تحلیلی فارس به آنها-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها