تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796814443




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ژانر «نوآر» مانند شکلات تلخ و قهوه بی‌شکر است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در جلسه «بررسی ژانرهای سينمايي» مطرح شد:
ژانر «نوآر» مانند شکلات تلخ و قهوه بی‌شکر است

فرزاد موتمن


شناسهٔ خبر: 2759341 - یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۳
هنر > سینمای ایران

فيلم سينمايی «غرامت مضاعف» ساخته بيلی وايلدر با حضور فرزاد موتمن و اسماعيل ميهن دوست در سالن سيف الله داد خانه سينما مورد نقد و بررسی قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری مهر، فيلم سينمايی «غرامت مضاعف» ساخته بيلی وايلدر در راستای سلسله جلسات «بررسی ژانرهای سينمايي» به منظور بررسی ژانر نوآر ، عصر روز گذشته دوم  خرداد ساعت ۱۸ با حضور فرزاد موتمن و اسماعيل ميهن دوست در سالن سيف الله داد خانه سينما مورد نقد و بررسی قرار گرفت.در ابتداي این نشست که با حضور جمعی از اعضای انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي برگزار شد، فرزاد موتمن صحبت های خود را با یادی از زنده یاد محمدرضا مقدسیان مستندساز قديمي آغاز كرد و گفت: «غرامت مضاعف» از جمله فیلم‌های مورد علاقه این مستندساز بوده است.وي در پاسخ به سئوال میهن دوست منتقد جلسه مبنی بر اينكه آيا ژانر نوآر محصول منتقدان است و یا محصول دنیای فیلم و بازخورد آن بین منتقدان، کارگردانان و مخاطبان؟ گفت: ژانر نوآر با سینمای آمریکا عجین شده و پیچیدگی و تنوع این ژانر، تعریف آن را سخت‌ کرده است. اين ژانر بعد از جنگ جهانی دوم و بازتاب مسائل اجتماعی آمریکا با پیشینه ادبیات شکل گرفت اما درباره این موضوع که آیا «نوآر» ژانر است یا نیست مخالفین و موافقین بسیاری وجود دارد. به این معنا که موافقین معتقدند این ژانر مولفه هاي مشترک فیلم‌ها را روایت می کند و هر بار شکل عوض می‌کند.کارگردان «شب های روشن» تصریح کرد: مهمترين نوآرها از دهه ۴۰ تا ۵۰ میلادی ساخته شدند اما شکل‌گیری تدریجی داشتند. حتی در دهه ۳۰ میلادی هم فیلم‌هایی در سبک نوآر داشتیم اما نورپردازی پرکنتراست نبود و تونالیته خاکستری داشت اما بعد از جنگ جهانی اين توناليته پررنگتر شد چراکه فیلمساز نوآر احساس می‌کرد بعد از جنگ در دنیای تاریکتری زندگی می‌کند.وي افزود: پایه فیلم نوآر از دهه ۲۰ میلادی با فیلم های گانگستری شکل گرفت. فیلم جنایی هم در دهه ۳۰ به تدريج زیر سایه فیلم گانگستری شکل و متولد شد. واژه (فیلم‌ نوآر) هم از سینمای فرانسه آمده است. بیلی وایلدر جمله جالبي با اين مضمون که -ما نمی‌دانستیم فیلم نوآر می‌سازیم، فکر می‌کردیم فیلم جذاب فم فتال مي سازيم- دارد. فرانسوی‌ها به فیلم سیاه با مرکزیت زن اغواگر فيلم نوآر مي گفتند كه چند ویژگی دارد.كارگردان «هفت پرده» درباره اين ويژگي ها توضيح داد: ماجرای فیلم نوآر در شهر می‌گذرد هرچند نئونوآرها در روستا هم اتفاق می‌افتند. «آسفالت خیس»،«رفله نئون روی آسفالت‌ها»، «سایه کشیده کاراکترها بر در و دیوار»، «مردان شاپو به سر با پالتوهای بلند و سیگار در گوشه لب » از جمله خصوصیات اصلی فیلم نوآر نیستند. بلکه در این فیلم‌ها با جهانی وارونه به لحاظ اخلاقی روبرو هستیم و به نظر می‌رسد رستگاری وجود ندارد.موتمن درباره «غرامت مضاعف» متذکر شد: در ابتدای فیلم قهرمان می‌گوید - من به خاطر پول و زن زیبا، آدم کشتم اما به هیچکدام نرسیدم- در اين فيلم ها معمولاً زن کانون ماجراست و مرد پروانه‌وار دور او می‌چرخد. اینها ریشه در ادبیات جنایی آمریکا مثل آثار چندلر دارد. از نسل دوم نوآرنویس‌ها مي توان به جیم تامپسون اشاره كرد که فردی به شدت بدبین، نهیلیست و خشن بود. در واقع این سینما از چندلر و همت الهام گرفت اما نوآر به طرز عجيبی ژانری اروپایی است.كارگردان «باج خور» با اشاره به مبحث اکسپرسیونیسم متذکر شد: در فیلم نوآر جنس تصاویر به شکلی است که سیاه‌نمایی آن مربوط به اجرای صحنه‌ها و بازسازی آن در استودیو است مثل فضای مرطوب مه‌آلود تیره و از فضاهای پرکنتراست استفاده می‌کردند. نمی‌توان گفت تحت تأثیر اکسپرسیونیسم بودند چون درگیر اداره سانسور آمریکا هم بودند. در واقع شرایط استودیویی، ساختمان ها و فضاهای فیلم نوآر با نگاه تيره مركزي کمی اجتناب‌ناپذیر بود.موتمن ادامه داد: از خصوصيات نوآر كه به نظرم بهتر است آن را يك ژانر فرعي بناميم، وارونگی اخلاقی و سردرگمی است. البته از نگاه شخصي من، سینما یعنی فیلم نوآر و باقی فیلم‌ها و ژانرها فرعی هستند. سینما یعنی لذت بردن از فیلم نوآر که با هیچ چیز ديگري قابل قیاس نیست. به نظر من آدم اصلی نوآر، شکسپیر است. در آثار شکسپیر هر کدام از تراژدی‌ها يك نوآر هستند. سردرگمی شخصيت اصلي، زني كه در کانون ماجراست، حرص و طمع و بدفرجامی تراژیک پاياني كه همواره زن کشته می‌شود از ويژگي هاي نوآر است. نوآر ژانر فرعي است که از همه ژانرها قدرتمندتر است.كارگردان «صداها» تاکید کرد: نوآر واقع‌گرایی رئالیسمی است که فرم، شکل، بافت تصویری و دراماتیکي پیدا کرده که به شکل زندگی روزمره نیست اما همه خصوصیات زندگی واقعي را می‌توان در آن یافت. در فیلم نوآر دیالوگ‌ها کمیک، پیش برنده و متلک وار می‌شوند. بیوه سیاه مرد را تحریک می‌کند و میزانسن صحنه ها مهم است. زن در موضع بالا است و معمولاً بالای صحنه می‌ایستد و مردانگی مرد را زیر سؤال می‌برد.وي در ادامه اشاره كرد: زن فيلم نوآر به پای مرد نمي افتد و کشته نمی‌شود مگر اینکه عاشق شود آنوقت مردانه کشته شود. در اين آثار زن موجودي قوی و مستقل است که البته این تیپ در فیلم‌های نوآر آمریکا پس از جنبش سیاسی اجتماعی زنان در جامعه تقویت شد و به این نوع فیلم علاقمند شدند.موتمن گفت: بعد از دهه۸۰ در آمریکا با احیای فیلم نوآر روبرو هستیم که عواملی چون عوض شدن اخلاقیات (کم شدن کلیساروها)، کمرنگ‌تر شدن نقش خانواده، ماجرای واترگیت و اداره سانسور آمریکا در شکل‌گیری آن نقش به‌سزایی داشتند. در دهه ۸۰ فیلم‌ها به فم فتال وفادار ‌ماندند اما تغییراتی در آن داده شد مثلاً در اين فيلم ها هنوز هم زن کشته می‌شود (پستچی همیشه دو بار زنگ می‌زند) يا زن فرار می‌کند و مرد به زندان می‌‌رود (گرمای تن).وي در خصوص ویژگی آثار جیم تامپسون اشاره كرد: او اسطوره‌های باقیمانده از یونان باستان مثل آشیل و سوفوکل را مدرن و وارد جامعه کنونی می كند. همه کاراکترهای آثار ادبی او به جهنم می‌روند و اصولاً داستان را خشن و بی‌رحم روایت می‌کند اما به دلایل اخلاقی آثار او در ایران غیر قابل ترجمه است.كارگردان «جعبه موسيقي» شكل گيري نئونوآر را اينچنين تشريح كرد: برخی معتقدند فيلم نوآر در دهه ۵۰ میلادی مُرد و نئونوآر در دهه ۸۰ شکل گرفت. اما اینطور نیست بطور نمونه در دهه ۶۰ فیلم هارپر ساخته شد همچنين «قاتلین» دان سیگل كه با محتوا و پايان بندي عالي از داستان ارنست همینگوی اقتباس شد.مؤتمن در ادامه اشاره کرد: هر اندازه جلوتر می‌رویم سینما دید واقع‌گرایانه‌تری نسبت به مسائل اطرافش پيدا مي كند و به همين دليل فيلم نوآرها به لحاظ طرح مسائل اجتماعی لااقل برای نسل من ملموس‌ترند. از نظر من «غرامت مضاعف» بهترین فیلم تاریخ سینماست و لذت تراژیکی را که از تماشاي فیلم نوآر می‌بریم مطرح می‌کند. نوآر مثل شکلات تلخ و قهوه بی‌شکری است که از آن لذت مي بريم. ژانر نوار همیشه مدرن است. قاب‌ها، لباس ها و دکورها، قواره دارد و قابل ارائه در هر شکلی حتی سبک مدرن کنونی هستند. حتي قد بلند بودن قهرمان داستان در «غرامت مضاعف» هم نکته‌ای قابل اشاره و تعمدی است.»كارگردان «خداحافظي طولانی» در انتها افزود: فیلم نوآر فیلم اتمسفر است و قرار نیست چیزی در آن کشف شود چون همه چیز از قبل مشخص است. فیلم نوآر متعلق به فیلم باز‌ها و عشاق سینما است و مردم عادی چندان اين نوع فيلم ها را دوست ندارند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن