تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796933314




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نهنگ عنبر؛ فيلم ضعيفي كه نياز به اين همه هياهو نداشت


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: نهنگ عنبر؛ فيلم ضعيفي كه نياز به اين همه هياهو نداشت
تجربه سال‌هاي اخير نشان داده است فيلم‌هايي كه بنا به هر دليلي، درست يا غلط، مورد غضب يا بي‌مهري مسئولان واقع شده‌اند به دليل قرار گرفتن در كانون توجهات، در زمان اكران با استقبال بيشتري از سوي مخاطبان مواجه شده‌اند. حال آنكه اگر فيلم‌هاي به اصطلاح حاشيه‌دار! لااقل بدون حاشيه اكران شوند شايد هرگز آنگونه كه بايد مورد توجه قرار نگيرند.
نویسنده : رسول شادماني 


تجربه سال‌هاي اخير نشان داده است فيلم‌هايي كه بنا به هر دليلي، درست يا غلط، مورد غضب يا بي‌مهري مسئولان واقع شده‌اند به دليل قرار گرفتن در كانون توجهات، در زمان اكران با استقبال بيشتري از سوي مخاطبان مواجه شده‌اند. حال آنكه اگر فيلم‌هاي به اصطلاح حاشيه‌دار! لااقل بدون حاشيه اكران شوند شايد هرگز آنگونه كه بايد مورد توجه قرار نگيرند.
«نهنگ عنبر» آخرين ساخته سامان مقدم از جمله اين فيلم‌هاست؛ فيلمي ضعيف كه پس از كش و قوس‌هاي فراوان، سرانجام به اكران عمومي درآمد و اگر اين فيلم با فروش خوب يا حتي متوسط روبه‌رو شود، بدون ترديد از محبت حاشيه‌هايي كه آقايان براي اكران آن به وجود آورده‌اند بهره‌مند شده است.
«نهنگ عنبر» كه علي جنتي، وزير ارشاد در زمان فيلمبرداري از پشت صحنه آن بازديد كرده بود و افتخار اولين فيلم سينمايي كه در زمان توليد مورد بازديد جنتي قرار گرفته را يدك مي‌كشيد به سي و سومين جشنواره فيلم فجر نرسيد! برخي دليل آن را آماده نبودن فيلم دانستند و برخي نيز مميزي‌هاي فراوان را دليل آوردند.  فيلم به جشنواره نرسيد و به انتظار اكران ماند، اما اكران آن نيز با حاشيه‌هاي زيادي مواجه شد. سرانجام اين فيلم به سرگروهي سينما كوروش به نمايش عمومي درآمد و باز در اين ميان مديران حوزه هنري با به اصطلاح تحريم فيلم و عدم پخش آن در سينماهاي خود، اندك مخاطبان امروز سينماي ايران را براي ديدن اين فيلم تشنه‌تر كردند.

   و اما «نهنگ عنبر»...
فيلم داستان زندگي ارژنگ صنوبر است كه رضا عطاران نقش آن را ايفا مي‌كند. ارژنگ مردي 50 ساله است كه داستان زندگي خود را از سال 1340 تا 1390 روايت مي‌كند. او از زندگي شاكي و معتقد است كه دنيا روي خوشش را به او نشان نداده است. ارژنگ 40 سال است عاشق دختري است كه همواره از دستش گريخته است... .
سامان مقدم كه فعاليت حرفه‌اي خود را در سينما با دستياري مسعود كيميايي در فيلم «ردپاي گرگ» (سال 1370) آغاز كرد، در آخرين ساخته خود چارچوب و قالب مشخصي را تعريف نكرده است. فيلم به ظاهر قالبي طنز دارد اما زمينه‌هايي از هجو، عشق، رئال، سورئال و حتي تراژدي بدان آميخته است.
ساختار كلي فيلم به فيلمفارسي‌هاي دهه 50 شباهت دارد و كارگردان بيشتر تلاش كرده است كه با تحريك حس نوستالژيك مخاطب و استفاده از تيپ‌ها، ترانه‌ها، گويش‌ها و موضوعات مطرح در دهه‌هاي 60 و 70، خنده را بر لبان تماشاگر بياورد و نيز براي پيشبرد داستان، كشش ايجاد كند.
اما در اين مسير نيز صحنه‌هايي پيش مي‌آيد كه باورپذيري آن براي مخاطب نه اينكه آسان نيست بلكه غيرممكن است. نقطه اوج آن، زماني است كه شاهد حضور ارژنگ صنوبر آن هم با كت و شلوار و چمدان به دست در خط مقدم جنگ در دوران دفاع مقدس هستيم كه منجر به اسارت او نيز مي‌شود.! سكانس‌هاي مربوط به جنگ و حضور قهرمان داستان در منطقه جنگي، وصله‌اي نچسب به فيلم است كه اتفاقاً نبودن آن كمك بيشتري به پيشبرد محور دراماتيك فيلم مي‌كرد كه به طور كلي از ضعف شديد فيلمنامه رنج مي‌برد.
فيلم به ويژه در نيمه اول خود، به مديوم تلويزيون نزديك‌تر است تا سينما و بيشتر به تله فيلم‌هاي تلويزيوني شباهت دارد. در اين ميان و با توجه به اينكه محور داستان قرار است بيشتر دهه‌هاي 50، 60 و 70 را تداعي كند و فضاسازي و طراحي صحنه آن كار آساني نيست، از نماهاي بسته بسيار استفاده شده است كه به لحاظ بصري مخاطب را خسته و آزرده مي‌كند.  «نهنگ عنبر» مخاطب را به ياد «خوابم مياد» به كارگرداني رضا عطاران مي‌اندازد به ويژه اينكه كاراكتر اصلي هر دو فيلم عطاران است كه گويي نسخه دوم بازي خود در «خوابم مياد» را در «نهنگ عنبر» ايفا كرده است. تا جايي كه گاه از ذهن مي‌گذرد كه شايد مقدم را تحت تأثير كارگرداني خود در «خوابم مياد» قرار داده است.
پايان داستان فيلم نيز پايان تكراري و نخ‌نماي اغلب قصه‌هاي عشقي است، با اين تفاوت كه در اين فيلم عاشق به معشوقه خود كه با ديدن هر زيبارويي دل مي‌بازد، در سن 50‌سالگي مي‌رسد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 369]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن