تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):على پيشواى مؤمنان و ثروت پيشواى منافقان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796930051




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شهادت‌،‌ حرکت‌ است و مرگ‌، تسلیم


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:

شهادت‌،‌ حرکت‌ است و مرگ‌، تسلیم از دیدگاه اسلام فدا کردن جان به‌ طور آگاهانه و انتخاب‌گرایانه در راه آرمانی مقدس و پاک که به تعبیر قرآن ‌فی سبیل‌الله‌ نامیده می‌شود شهادت نام دارد و کسی که به چنین مقامی دست می‌یابد شهید است.
 

به یقین فرق است بین کسی که مرگ را عاشقانه در آغوش می کشد و با رسیدن به وعده گاه شهادت به کمال خویش می رسد با آن کسی که مرگ به سراغ او می آید و با اکراه و ترس جان می دهد. ایثار در لغت، بذل کردن، دیگری را بر خود برتری دادن و سود شخصی دیگر را بر سود خود مقدم داشتن تعریف شده که مفهوم قرآنی این واژه نیز چیزی نیست جز مقدم دانستن دیگران برخود. توجه به مفهوم ایثار از این بابت مهم است که مفهوم شهادت را فقط با وجود واژه ایثار می توان درک کرد. حقیقت این است آن که از مرز ایثار گذر نکند به رواق شهادت راهش نمی دهند. و اما شهادت در لغت یعنی حاضر بودن و کشته شدن در راه خدا و به زعم فاضلی همچون راغب اصفهانی، شهادت چیزی نیست جز حضور، آن هم همراه با مشاهده با بصیرت. شهادت در اصطلاح رایج اما به معنی کشته شدن و مرگ در راه خداوند است که شباهت زیادی با مفهوم قرآنی این واژه دارد که خداوند آن را کشته شدن در راه خدا می نامد. در قرآن از شهادت با عنوان زندگی جاویدان یاد شده؛ یعنی مرگی در راه خدا که انتهای آن زندگی ابدی است که از کشته شدگان، افرادی زنده می سازد: هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند. در قرآن از شهادت به عنوان معامله با پروردگار نیز یاد شده آنجا که در سوره توبه می خوانیم خداوند از مؤمنان جان ها و اموالشان را خریداری کرده که در برابرش بهشت برای آنان باشد. در شأن نزول آیه «شهادت» آمده است که ابن عباس می گوید: این آیه در مورد کشته شدگان جنگ بدر نازل شد و در روز بدر 14 نفر کشته شدند؛ شش نفر از مهاجران و هشت نفر از انصار و مردم می گفتند فلانی و فلانی مردند پس خداوند این آیه را نازل کرد و دستور داد از آن بعد به کسانی که در جنگ در راه خدا و فی سبیل الله کشته می شوند مرده نگویند، بلکه از آنها با عنوان شهید نام ببرند. و اما این که چرا به مردن در راه خدا شهادت می گویند برایش دلایل متعددی آورده شده است. از یک منظر گفته می شود که شهید را شهید گفته اند به آن جهت که فرشتگان رحمت خدا در صحنه شهادت حضور می یابند و نیز گفته می شود چون خدا و رسول به بهشتی بودن شهدا گواهی می دهند. در روایات نیز از شهادت با عناوین مختلف یاد شده از جمله برترین مرگ و خون شهید که بهترین قطرات نزد خداست. در مورد این که شهادت فقط مرگ در معرکه نبرد است یا خیر نیز تاکنون بحث فراوانی شده که با تکیه بر برخی روایات می توان نتیجه گرفت که شهادت فقط کشته شدن و قتل در راه خدا نیست، بلکه کشته شدن و مردن در راه خدا از مطمئن ترین راه هایی است که به مقام شهادت منتهی می شود. در واقع ممکن است بدون کشته شدن نیز خداوند این مقام را به طالبش ارزانی دارد، چنان که ممکن است کسی به وسیله سلاح هم از پا در بیاید، اما به مقام و منزلت مخصوص شهید نرسد و چه بسا فردی که بر بستر خویش بمیرد و نزد خداوند صدیق و شهید به حساب بیاید؛ در این خصوص شواهدی وجود دارد. روایت اول: شخصی نزد رسول اکرم(ص) آمد و عرض کرد: یا رسول الله جوان پر انگیزه ای هستم و قصد دارم جهاد کنم. حضرت(ص) فرمودند: «خوب برو و جهاد کن که چند خاصیت دارد: اگر در حال جهاد کشته شدی، در زمره زندگان جاوید درمی آیی که نزد خداوند روزی می خورند، چنانچه در این راه مرگ تو را دریافت، اجر و پاداشت بر خداوند است و در صورتی که از جهاد زنده بازگشتی، آمرزیده می شوی، مانند روزی که از مادر تولد یافتی». در اینجا بود که عرض کرد یا رسول الله اما من پدر و مادر پیری دارم گمان می کنند که با بودن من آرامش و پناه بیشتری دارند و دوست ندارند که راه دور بروم و از آنها جدا شوم. آن گاه حضرت(ص) فرمودند: «با والدینت بمان که هر لحظه ای از آن برتر از یک سال جهاد است». روایت دوم: از رسول اکرم(ص) در مورد عبدالله ابن رواحه نقل شده است، در حالی که بیمار و در بستر رو به موت بود، مردم گفتند: «یا رسول الله(ص) جای بسی تعجب است که ایشان در غیرموطن شهادت در حال مردن است و شهادت نصیبش نشد و به مرگ طبیعی از دنیا می رود.» حضرت پرسیدند: به نظر شما به چه کسی از امت من شهیدگفته می شود؟ گفتند: مگر شهید کسی نیست که در میدان نبرد در راه خدا کشته می شود؟ پیامبر اسلام(ص) در پاسخ فرمودند: اگر چنین بود، در آن صورت شهیدان از امت من بسیار اندک می شدند. سخن خداوند: در وصف آن دسته از افرادی که به مقام والای شهادت بدون قتل و مردن در میدان نبرد می رسند، خداوند در سوره حدید فرموده است: کسانی که به خدا و رسولانش ایمان آوردند، آنها صدیقان و شهدا نزد پروردگارشان هستند که برایشان پاداشی مهیاست. ویژگی های شهادت مرتبه عالی کمال: شهید در واقع به عالی ترین درجه و مرتبه ای از کمال می رسد که ممکن است یک انسان پس از سال ها مجاهدت و ریاضت و تحمل مشقت فراوان به آن دست یابد، چرا که انگیزه شهید عشق الهی و رسیدن به معبود است و نتیجه تحول و دگرگونی درونی وی. ورای فداشدن: شهادت فقط قربانی شدن نیست، بلکه در ورای فدا شدن یک منطق و فلسفه انسانی و رهایی بخش آن هم از جنس آزادمنشانه وجود دارد. شهادت حرکت است و مرگ تسلیم: شهادت از جنس سکون نیست، بلکه ماهیتش حرکت و تکاپوست. شهادت ایستایی نیست بلکه جنبش و تلاش است و به این دلایل است که مرگ را می شود مقابل شهادت دانست که چیزی نیست بجز تسلیم. عمل به ایمان: امام صادق(ع) فرمودند: «ایمان نیست مگر به عمل و عمل از ایمان است» و ایمان به ثبوت نمی رسد مگر آنگاه که عملی در کار باشد. راه شهادت باز است: شهادت یک فرآیند کور، بی نظم و سردرگم نیست که کسی به طور تصادفی بتواند به آن برسد بلکه محصول یک سیستم آگاهانه است پس می توان گفت راه شهادت برای همیشه باز است و کسب آن مقام برای همه آزاد. به دلیل این ویژگی های منحصر بفرد شهادت است که این سبک مردن را در اوج هرم ارزش های انسانی می دانند و می گویند غیرشهیدان را بر بلندای این قله راه نیست، زیرا هرکسی را آن مقدار مرتبه می دهند که خود برایش زحمت کشیده و رنج برده است. عبدالحسین حاجی ابوالحسنی / جام جم


 


شنبه 2 خرداد 1394 ساعت 06:15





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن