تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اولین چیزی که از انسانها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797732501




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خانه هنوز همان خانه است


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: خانه هنوز همان خانه است
حوالي اتوبان
نگاهي به فيلم "حوالي اتوبان" ساخته سياوش اسعدي رابين وود، منتقد کهنه کار سينما، در يکي از مقالات خود، ((بازيگري بر پرده))، مي گويد : ((در سينما، بازي بازيگران تا ابد در زمان و مکان منجمد شده است)). حال اگر با شرايط و اقتضائات دست و پاگيري که يک بازيگر سينما با آن مواجه است و مطلقا بازيگر تئاتر از اين محدوديت اطلاعي هم ندارد، بازيگري در هر اثري که از خود ارائه مي دهد، پيشرفت گام به گام خود را به رخ کشد، تلاش او قطعا شايسته تقدير است.مدتي است که شهاب حسيني به نقطه قوت فيلم هايش تبديل شده و حالا ديگر، حضورش در هر فيلمي، در درجه اول اهميت قرار دارد. اگر مخاطب پيگير سينما باشيد و در ايام جشنواره، جدايي نادر از سيمين را از دست نداده ياشيد، تحسين استعداد و توانايي شهاب حسيني را به حق مي دانيد.حوالي اتوبان، کاري از سياوش اسعدي، با بازي گلچهره سجاديه، نورا هاشمي و شهاب حسيني اين روزها بر پرده ي سينماهاست. فيلمي که اگر قرار باشد نقاط قوتش را انتخاب کنم، قطعا فيلم نامه سعيد نعمت الله يکي از انتخاب هايم است. البته به هيچ وجه قصد ستايش ساختار فيلم نامه نعمت الله را ندارم که اتفاقا با ايرادهايي اساسي رو به روست. اما با اين حال نمي شود قدرت و توان او در خلق قصه و نوشتن ديالوگ را ناديده گرفت. ديالوگ هايي که يادآور سينماي خاص کيميايي است. اين دنباله روي از لحن مسعود کيميايي که سالها در سينماي ايران رواج داشته، بعد از مدت ها به نتيجه درخور توجهي رسيده، نتيجه اي که توان خود را به بهترين شکل ممکن در سريال زير هشت نشان داده بود.
حوالي اتوبان
حوالي اتوبان، اثري که در قدم نخست، از بازيگران خوبي بهره برده و کارگردان از عهده هدايت گروه بازيگرانش که غير از شهاب حسيني، هيچ کدام پيش فرض خاصي را در ذهن تماشاچي ايجاد نمي کند، به خوبي برآمده است. نکته اي که قابل توجه مي باشد، بازي اميدوارکننده نورا هاشمي، همسر سياوش اسعدي کارگردان اثر، است که معلوم نيست به چه دليل کم کاري را برگزيده، چون استانداردهاي کارش از حداقل استانداردهاي انبوه بازيگراني که بي دليل در سينما حضور دارند، بسيار بالاتر مي نمايد.با وجود تمام نقاط قوتي که بايد در فيلم حوالي اتوبان ديد، نقاط ضعف هم وجود دارد که نمي شود به سادگي از کنارشان عبور کرد. اين که فيلم در زمان هايي از ريتم مي افتد و يا اين که توضيح اضافات گاهي در طول تماشا آزارمان مي دهد، هيچ توجيهي نمي تواند داشته باشد. ناپديد شدن يکباره شخصيت ها اصلا در خدمت فيلم نيست. به عبارت ديگر، شخصيت سيما با بازي نورا هاشمي، ناگهان به فضاي خانه پرتاب مي شود و ديگر سراغي از شخصيت هايي که در روند داستان شاهدشان بوديم، گرفته نمي شود.حوالي اتوبان، اثري که در قدم نخست، از بازيگران خوبي بهره برده و کارگردان از عهده هدايت گروه بازيگرانش که غير از شهاب حسيني، هيچ کدام پيش فرض خاصي را در ذهن تماشاچي ايجاد نمي کند، به خوبي برآمده است.به بيان ديگر، صراحت لحن اسعدي در فيلم و مطلق انگاشتن کاراکترهايش، نه تنها نتيجه بهتري ارائه نمي دهد بلکه گاهي تماشاگر را از هدف اصلي سازندگان اثر هم دور خواهد کرد. فيلم سراسر با يک شخصيت همراه مي شود و ديگر شخصيت ها فرصت پرداخت درست را ندارند. البته همراه شدن تماشاگر با يک شخصيت، به خودي خود نکته منفي محسوب نمي گردد. اما استفاده ابزاري از کاراکترها، براي رسيدن به مقصود نهايي کارگردان، با مختصات سينمايي که امروزه مي شناسيم تفاوت بسيار دارد.
حوالي اتوبان
خيلي وقت است که قضاوت صرف از جانب کارگردان و چسباندن برچسب به شخصيت اصلي و بعد هم نمايش عاقبت به خير نشدن او، کارکرد گذشته خود را ندارد. گويا سياوش اسعدي به عنوان کارگردان، آن قدر به گناهکار بودن شخصيت سيما ايمان داشته که به راحتي نيمه دوم فيلم را يکسره خرج برپايي دادگاهي براي محکوميت او مي کند. و تقريبا تمام تلاشي که در نيمه اول براي فضاسازي متحمل شده بود را به راحتي بر باد مي دهد.به هر صورت اگر حوالي اتوبان را صرفا تمريني موفق براي فيلمسازي اسعدي بدانيم، شايد اشکالاتش را بتوان به حساب تجربه اندوزي او گذاشت. شخصا ترجيح مي دهم به حوالي اتوبان و حاصل کار کارگردانش اين طور نگاه کنم. چون از همين فيلم مورد بحث هم مشخص است که اسعدي به شناخت خوبي از جامعه اي که قصد به تصوير کشيدنش را دارد، رسيده و دانش سينمايي خود را به خدمت هدفش درآورده است.در هر حال بايد از ورود کارگرداني کاربلد و آگاه به مسائل روز جامعه اش به سينما شادمان بود، سينمايي که به سازندگاني که رديف دندان و مردان زن نما و انبوه شوخي هاي زننده حکايتشان نباشد و بيش از آن که دغدغه جيبشان را داشته باشند، به رسالت هنري خود ايمان دارند، سخت نيازمند است.سينما و تلويزيون تبيان سينماي ما/ مهرانه رضايي فر 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 459]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن