تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فاطمه پاره وجود من است، هر که او را بیازارد مرا آزار داده و هر که او را خوشحا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797938166




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

التقاط


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
التقاط
التقاط نويسنده:سيد محمد ميثم بصام پيامد‎هاي جريان دوم خرداد بر حوزه ، دانشگاه و انديشهنگاه بنيانگذار جمهوري اسلامي، حضرت امام خميني (ره)، به مقوله دانشگاه و دانشجو ديدگاهي راهبردي و استراتژيك بود. ايشان دانشگاه را مبدأ همه تحولات و مقدرات و كشور را وابسته به آن مي دانستند. از ديدگاه حضرت امام(ره) رسالت خطير دانشگاه در دو موضوع تربيت و اصلاح و ديگري آموزش دانشمندان و متخصصان است. در جايي مي‎فرمايند: «اگر دانشگاه را سست بگيريم و از دست برود همه چيز ما از دست رفته است»، سخنان قابل توجه ديگري از ايشان، نشان‎دهنده جايگاه حساس و سرنوشت‎ساز دانشگاه از ديد معظم‎له است.سال‎هاي آغازين انقلاب عرصه رشادت‎ها و ظهور بروز استعداد‎هاي برخاسته از انقلاب در ميان اقشار گوناگون مخصوصا دانشجويان و دانش‎آموزان بود، در طول اين سال‎ها دانشجويان نشان دادند كه حقيقتا دانشگاه مي‎تواند كارخانه آدم‎سازي باشد و مبدأ تحولات فردي و اجتماعي را سبب گردد؛ همانا اين موضوع تحقق يكي از اهداف و آرمان‎هاي انقلاب بود.با پايان دفاع مقدس و رحلت امام خميني(ره)، كشور وارد عرصه جديدي از فعاليت در عرصه سازندگي گرديد. در اين دوران علي‎رغم توفيقات متعدد در حوزه عمراني و سازندگي متأسفانه نسبت به حوزه فرهنگ و انديشه به‎عنوان زير‎بناي تحولات اجتماع بي‎توجهي و غفلت صورت پذيرفت. بيانات متعدد رهبر معظم انقلاب در خصوص تهاجم فرهنگي و لزوم اسلامي شدن دانشگاه‎‎ها با سطحي‎نگري وعدم توجه مسئولين وقت مواجه شد و به‎تدريج دانشگاه صرفا به مكاني جهت طي كردن واحد‎هاي درسي و يا كالج‎‎هاي غربي مبدل شد. در پي اين عدم توجه به مقوله راهبردي فرهنگ و انديشه و باز گذاشتن فضا براي ورود اساتيد غرب‎زده و گردش 180 درجه‎اي اساتيد بعضا انقلابي دهه 60 به‎سمت نظريات و مكاتبي همچون سكولاريسم و اومانيسم، دانشگاه‎‎ها رفته رفته به محل تاخت و تاز اين تفكرات تبديل شد، پيروي بي‎چون و چرا از منابع درسي غرب و عدم توجه به توليد فكر و انديشه، بستر لازم جهت رشد لايه‎اي از روشنفكرنمايان غرب‎زده را سبب گرديد. به تدريج اين افراد باظاهري مذهبي، اما با افكار ضدمذهبي، افكاري مي‎آميخته با فرهنگ غرب را در دانشگاه‎‎ها ترويج كردند. بسياري از افراد مستحل شده در فضاي سال‎هاي پاياني دهه 60 و آغازين دهه70 منتظر فرصتي به‎منظور پوست‎اندازي و جلوه نمايي چهره باطني خود بودند.فضاي بحراني اقتصادي در سال‎هاي مياني دهه 70 و فضاي بسته و محدود انتقادپذيري دولت سازندگي و جلوگيري از فعاليت‎هاي مشروع دانشجويي، در كنار عدم توجه به پايه‎‎هاي فرهنگي در نهايت، كافي بود كه با انتخابات دوم خرداد 1376 دولتي متظاهر به آزادي و با ماسك مخالف عملكرد دولت سابق، زمام امور جامعه را در دست بگيرد. با نگاهي گذرا و سطحي به افراد فعال و مؤثر در رويش اين دوران مي‎توان مشاهده كرد اكثر اين افراد از تئوريسين‎ها و مدافعان دولت قبل بوده‎اند كه با عوض كردن نقاب‎هاي انقلابي‎گري تبديل به چهر‎هايي اصلاح‎طلب شده بودند. با مرور سوابق راهبران و پايه‎ريزان اصلي اين جريان درمي‎يابيم كه منشأ پيدايش اين جريان از دانشگاه‎‎هاي مؤثر در حوزه علوم انساني است.جريان به اصطلاح چپ، بعد از پايان جنگ و آغاز سازندگي، رويكرد خود را از مواضع اصولي و آرماني حضرت امام(ره) به‎سمت انطباق با سياست‎هاي جهاني‎سازي غرب سير داد و در نهايت اين سير به زايش مولودي به‎نام دولت اصلاحات كه منبعث از اين فرهنگ بود منجر شد. در دوران دوم خرداد 1376 عرصه دانشگاه به‎طور خاص و عرصه انديشه به‎طور عام، رسما وارد فضاي ظهور و بروز انديشه‎‎هاي مغاير با آرمان‎ها و اصول انقلاب و مطابق با آرمان‎ها و اصول مكاتب غربي گرديد. شعار‎هاي آزادي بيان، آزادي انديشه، و... فضاي فرهنگي كشور را كاملا مسخر خود كرده بود. جريان‎‎هاي دانشجويي تحت تأثير اين شعار‎ها اقدام به برگزاري تجمعات و ميتينگ‎‎هاي متعدد در جهت مخالفت با آرمان‎هاي اصولي نظام و انقلاب كردند. البته وجه تشابه‎‎هاي زيادي ميان اين دوران و دوران اوايل انقلاب از منظر فعاليت‎هاي دانشجويي و شور و شوق دانشجويان به دانستن و مطالعه كردن پس از دوران ركود فعاليت‎هاي دانشجويي در دوره سازندگي و دفاع مقدس قابل‎مشاهده است.در اين فضا گاهي تنش‎هايي مابين دانشجويان انقلابي و متدين و دانشجويان طرفدار گفتمان‎هاي غربي ديده مي‎شد. سير اين التهابات و تنش‎ها در نهايت منجربه وقوع حادثه دردناك كوي دانشگاه گرديد. عدم مديريت صحيح مديران دستگاه‎‎هاي فرهنگي و دانشگاهي در هدايت صحيح جريانات دانشجويي و نفوذ عناصر مغرض با نظام و اسلام از ريشه‎‎هاي مهم وقوع اين حادثه قلمداد مي‎شود.در حوزه انديشه و فكر تاحدود زيادي، شاهد جريانات مشابه در دانشگاه هستيم با اين تفاوت كه متفكران و انديشمندان از درگيري‎هاي فيزيكي دانشگاه به‎دور بوده و هر طيف فكري تفكرات خود را در روزنامه‎‎ها و مطبوعات متعدد به عرضه عموم مي‎رسانند. مناظرات ميان انديشمندان، مسئولان اجرايي و سياستمداران از حوزه دانشگاه و مطبوعات پا را فراتر گذارده و به رسانه ملي و عمومي تلويزيون راه پيدا مي‎كند. ميزگرد‎هاي معروف شبكه چهار كه البته هنوز كم و بيش ادامه دارد از نمونه‎‎هاي گستردگي تضارب آراء و انديشه‎‎ها در اين دوران است. مناظره مابين استاد آيت‎الله مصباح يزدي و حجت‎الاسلام حجتي كرماني يكي از ماندگارترين مناظرات تلويزيوني بود.جريان دوم خرداد از اين حيث كه تكاپويي نوين در ميان متفكران اعم از ديني وغير ديني را پديد آورد و بسياري از دانشجويان به‎منظور تقويت پايه‎‎هاي انديشه‎شان مجبور به مطالعات انديشمندان معاصر و متأخر گرديدند پديده‎اي ممدوح و قابل‎ستايش است.متأسفانه بعد ديگري از اين جريان در فضاي آزاد ايجاد شده، نهايت سوءاستفاده و بهره را برد و افكار التقاطي و ضدديني را به‎طور گسترده در مجلات و مطبوعات نشر داد و حتي حاضر به مناظره با مخالفان افكار و انديشه‎‎هاي خود نبودند. در نهايت امر جرياني كه مي‎توانست با استفاده از فضاي باز ايجاد شده به تعالي فرهنگ ديني و انقلابي و بسط باور‎‎هاي معرفتي مردم بيانجامد به جرياني ضدديني و انقلابي مبدل شد.اميد است كه اندك دلسوزان اين جريان با بازتعريف مجدد و ترسيم چهارچوب‎هاي جديد با محوريت قانون اساسي و ولايت فقيه در تمامي عرصه‎‎ها از جمله عرصه فرهنگ و انديشه به تعالي و بالندگي انقلاب اسلامي همت بگمارند.منبع:http://panjerehweekly.ir/ج





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 609]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن