محبوبترینها
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
تفاوت ها و شباهت های بالابر ، وینج و جرثقیل زنجیری کدامند ؟
سامانه نوبل فارم مرجع تخصصی آنلاین در صنایع دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1793308560
نسخه ای که انسان را از گناه منزجر می کند!
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: نسخه ای که انسان را از گناه منزجر می کند!
کسی که زیاد استغفار کند خداوند از هر اندوهی برایش گشایشی فراهم کند و از هر تنگنایی راه خروجی و از جایی که گمان ندارد روزیاش دهد
خدای سبحان در قرآن کریم نه تنها با ما سخن میگوید بلکه خود را در آینه قرآن به ما نشان می دهد.قرآن مظهر تجلی اسماء حسنای الهی است، اگر ما قرآن بخوانیم و نورانیت قرآن در قلب ما پیدا شد معلوم میشود «نور السماوت و الارض» را با قلب خود مشاهده کردهایم.تأثیر قرائت قرآن در دوری انسان از گناه قرآن بارزترین منبع عظیم ذخایر الهی، معجزه آخرین فرستاده خداوند و کتاب زندگی، کتابی که زمینه ساز حیات طیبه برای بشریت است. قطعاً با توکل به صاحب قرآن، خداوند به او ایمان و تقوا اعطا می کند و از آلودگی مصون می دارد. اگر کسی با قرائت قرآن و تفکر در آن به مرحلهای برسد که از گناه منزجر شود معلوم می شود این فرد قرآن را خوب درک کرده است. مهمترین و بالاترین ثمره نزدیکی و انس با قرآن، حس معنویت و قرب به خدا و دوری از آلودگی های نفسانی و شیطانی است. قرآن با هشدارهای مکرر، پیروان خود را به دوری از گناه و پرهیز از سرپیچی از فرمان خدا، و نجات از بازتاب شوم و سخت گناه فرا می خواند، و گناه را آفت ویرانگر و عامل بلاها و عذاب های دنیا و آخرت می دانددر قرآن بسیار از تقوا و دوری از گناه، سخن به میان آمده، و گاهی با بیان مجازات سخت مجرمان و اهل گناه، و زمانی با بیان آثار درخشان دوری از گناه، با تعبیرهای گوناگون انسان ها را به سوی تنفّر از گناه فراخوانده است، از جمله در سوره شمس نود و یکمین سوره قرآن، یازده سوگند یاد نموده برای این مطلب که: «قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا ـ وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا (سوره شمس، آیه 9 ـ 10) که قطعاً هر کس روح و روانش را با دوری از گناه، پاک نموده رستگار شده است، و آن کس که روح و روانش را با گناه آلوده نموده، نومید و محروم و تیره بخت گشته است.» قابل توجه این که واژه معصیت در اصل به معنی عصیان و سرپیچی و خروج از فرمان خدا است که انسان را از مرز بندگی خدا خارج می سازد، و تحت سیطره شیطان قرار داده و عامل گناهان می شود.این واژه با تعبیرات گوناگون 33 بار در قرآن آمده است. از جمله می فرماید: « وَمَن یَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُّبِینًا(سوره احزاب، آیه 36) و هر کس نافرمانی خدا و رسولش کند، دچار گمراهی آشکاری شده است.» در مورد دیگر می فرماید: «وَمَن یَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَإِنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدِینَ فیها؛ (سوره جن، آیه 23) و هر کس نافرمانی خدا و رسولش کند، آتش دوزخ از آن او است و جاودانه در آن می ماند.» و در مورد کیفر در ذلّت و خواری یهودیان می فرماید: «ذَلِكَ بِمَا عَصَواْ وَّكَانُواْ یَعْتَدُونَ؛ (سوره بقره، آیه 61) این کیفرهای شدید برای یهودیان از آن جهت است که معصیت خدا نموده و به حدود قوانین الهی تجاوز نمودند.» این تعبیرات بیانگر آن است که قرآن با هشدارهای مکرر، پیروان خود را به دوری از گناه و پرهیز از سرپیچی از فرمان خدا، و نجات از بازتاب شوم و سخت گناه فرا می خواند، و گناه را آفت ویرانگر و عامل بلاها و عذاب های دنیا و آخرت می داند.بوی بد، آبروی انسان را می بردهر گناهی آثاری دارد که اگر چشم برزخی و بصیرت داشتیم، آثار آن را می دیدیم. طبق کلام معصومین حقیقتاً گناه بد بوست و بوی بد گناه آبروی انسان را میبرد، ما با آبرو زندهایم اگر ـ خدای ناکرده ـ آبروی ما برود، ما نمی توانیم زندگی کنیم.بوی متعفن و بد گناهان، مومنانی را فراری می دهد که دارای حس بویایی قوی شهودی هستند. البته حتی مومنان عادی یک نوع اشمئزاز و بیزاری را در خود نسبت به گناهکار می یابند هر چند که علت آن را نمی فهمند. کسی که زیاد استغفار کند خداوند از هر اندوهی برایش گشایشی فراهم کند و از هر تنگنایی راه خروجی و از جایی که گمان ندارد روزیاش دهددرمان بوی بد گناه با ....امیرمومنان علی (علیه السلام) از پیامبر گرامی (صلی الله و علیه وآله) نقل می فرماید که آن حضرت فرمود: تعطروا بالاستغفار لا تفضحنکم روائح الذنوب؛ با استغفار، خود را معطر و خوشبو کنید تا بوی متعفن گناهان شما را رسوا نسازد. اگر بخواهیم خودمان را از بوی گناه در امان نگه داریم باید پس از هر کاری که گمان می کنیم در آن خطا و گناهی مرتکب شدهایم، استغفار کنیم؛ زیرا استغفار موجب می شود که انسان در دنیا گرفتار عذاب الهی نشود. خداوند به صراحت در آیه 33 سوره انفال می فرماید که دو عامل بازدارنده استغفار و وجود پیامبر (صلی الله و علیه وآله)، در اختیار امت است که بدان می توانند از عذاب الهی در امان بمانند. امام صادق (علیه السلام) میفرماید: پیامبر (صلی الله و علیه وآله) از مجلسی برنمی خواست مگر این که بیست و پنج بار استغفار میکرد. (کافی، کلینی، ج 2، ص 504؛ و نیز عده الداعی، 250) این استغفار برای آن است که آثار سوء سخنان و رفتارهای دیگران در شخص باقی نماند و یا اگر کاری بیهوده و لغو باشد تاثیری نداشته باشد. استغفار موجب می شود تا وضعیت انسان بهبود یابد و آثار وضعی گناه و خطا به شکل عذاب دنیوی و بوی ناخوش جلوهگر نشود. براساس آیات و روایات استغفار کارکردهای سهگانهای چون دفع عذاب، رفع عذاب و جلب منفعت دارد. پیامبر (صلی الله و علیه وآله) می فرماید: کسی که گرفتار سختی، بیچارگی و فشار در زندگی می باشد، سی هزار مرتبه بگوید: استغفرالله ربی و اتوب الیه، پس قبل از اینکه از جایش حرکت کند، گشایش و رحمت خداوند شامل حالش میشود. (مستدرک الوسائل، نوری، ج 12، ص 143) امام علی (علیه السلام) نیز فرمودند: استغفار، روزی را زیاد میکند. (غررالحکم، ج 2، ص 252) و پیامبر (صلی الله و علیه وآله) نیز می فرماید: کسی که زیاد استغفار کند خداوند از هر اندوهی برایش گشایشی فراهم کند و از هر تنگنایی راه خروجی و از جایی که گمان ندارد روزیاش دهد. (تحفالعقول، ص 250)
اگر بخواهیم خودمان را از بوی گناه در امان نگه داریم باید پس از هر کاری که گمان می کنیم در آن خطا و گناهی مرتکب شدهایم، استغفار کنیم؛ زیرا استغفار موجب می شود که انسان در دنیا گرفتار عذاب الهی نشودورودی قرآن را پاک کنیمباید دهان خود را پاک کنیم، دهان وقتی پاک است که هیچ غذای شبههناک وارد آن نشود و هیچ حرف بدی از آن بیرون نیاید.این دهان را پاک کنیم برای اینکه قرآن می خواهد از آن عبور کند.گاهی شما می بینید شخصی یک حرف می زند و شنونده را منقلب می کند، چون آن سخن از دهان طیّب و طاهر بیرون آمده است. عاملی که لذت تلاوت قرآن را چند برابر می کندتوجه و حضور قلب در هنگام قرائت قرآن موجب لذت و بهره بیشتر از معارف قرآنی است. سعی کنیم به گونهای قرآن بخوانیم که اسمای الهی را در قرآن ببینیم، آن وقت انسان کم کم به جایی می رسد که گویا کلام خدا را می شنود.شیعه نیوز
دوشنبه 7 اردیبهشت 1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]
صفحات پیشنهادی
مستی گناه انسان را کر، کور و لال می کند/ اجتناب از گناه
آیت الله قرهی مستی گناه انسان را کر کور و لال می کند اجتناب از گناه شناسهٔ خبر 2535528 پنجشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۹ دین و اندیشه > اندیشمندان آیت الله قرهی گفت پیغمبر اكرم حضرت محمد مصطفی ص میفرمایند احْذَرْ سُكْرَ الْخَطِیئَةِ از مستی خطا و گناه بپرهیز- خطا تو رامستی گناه انسان را کر، کور و لال می کند
مستی گناه انسان را کر کور و لال می کند آیت الله قرهی گفت پیغمبر اكرم حضرت محمد مصطفی ص میفرمایند احْذَرْ سُكْرَ الْخَطِیئَةِ از مستی خطا و گناه بپرهیز- خطا تو را مست میكند عقلت را ضایع و زایل میكند آیت الله قرهی از نکته های اخلاقی مطلبی بیان کرده که متن آن برای علاقه مامضای تفاهمنامه همكاری سازمان فرهنگ و پژوهشگاه علوم انسانی
امضای تفاهمنامه همكاری سازمان فرهنگ و پژوهشگاه علوم انسانی شناسهٔ خبر 2562781 دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها تفاهمنامه همكاری و مشاركت در برنامهها و پروژههای علمی مشترك ميان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیصلح و اصل برابری انسانی / اسلام، صلح را به عنوان اصل زیربنایی در روابط بینالمللی ترویج می کند
صلح و اصل برابری انسانی اسلام صلح را به عنوان اصل زیربنایی در روابط بینالمللی ترویج می کند فرهنگ > دین و اندیشه - آیتالله دکتر سیدمصطفی محقق داماد اسلام دارای اصولی ارزشمند در نظام اخلاق اجتماعی خویش است اصولی که تنها با نظریه اصالت صلح متناسب است در اتبدیل گناه صغیره به کبیره !
حقیقت اسلام تبدیل گناه صغیره به کبیره کسیکه کار زشت خویش را آشکار میکند دست یاری خدا از او برداشته میشود و کسی که عمل زشت خویش را مخفی میکند بخشیده میشود به گزارش سرویس دینی جام نیوز گناهان کبیره از نظر تعداد مبهم و اخبار وارده دربارهٔ آنها مختلف است در حالی&اجتهاد میتواند به همه علوم انسانی سرایت کند
حجت الاسلام کاویانی اجتهاد میتواند به همه علوم انسانی سرایت کند شناسهٔ خبر 2532611 دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۷ دین و اندیشه > اندیشمندان کاویانی اسلام را سیستم مفهومی جامع توصیف میکند و معتقد است ساز و کار اجتهاد قابلیت توسعه به حوزههای روانشناختی و جامعهشناختی رانشست «تأملی در امکانات جدید علوم انسانی» برگزار میشود
با سخنرانی کریم مجتهدی نشست تأملی در امکانات جدید علوم انسانی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2534610 چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۶ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست تأملی در امکانات جدید علوم انسانی به همت انجمن علمی دانش اجتماعی مسلمین وبا همکاری گروه علوم اجتماعی اسلامی داگناه درماه رجب را دوبرابر حساب می کنند/ رجب بهانهای برای بازگشت
آیت الله قرهی گناه درماه رجب را دوبرابر حساب می کنند رجب بهانهای برای بازگشت شناسهٔ خبر 2537959 دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله قرهی درباره ماه رجب گفت در ماه رجب المرجّب که ماه حرام است گناه را دو برابر حساب می کنند دلیلآیا می توان امشب و فردا گناه کرد؟
آیا می توان امشب و فردا گناه کرد مدعیان آن قائل به این هستند که در بخشی از این حدیث آمده که خداوند در این روز هیچ گناهی را برای بندگان ثبت نمی کند و شیعیان برای انجام هر گناهی دستشان باز است این مطلب اشاره ی کوتاهی به رد این موضوع است در بخشی از این حدیث آمده که خداوند در اینایمان و عمل صالح انسان را به حیات طیبه میرساند
آیتالله جوادیآملی در همایش اساتید تفسیر ایمان و عمل صالح انسان را به حیات طیبه میرساند شناسهٔ خبر 2535501 پنجشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۳ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها آیتالله جوادیآملی در همایش اساتید تفسیر گفت ایمان و عمل صالح انسان را به حیات طیبه میرساند و رانکاتی جالب از ماجرای آفرینش انسان!
نکاتی جالب از ماجرای آفرینش انسان آفرینش انسان نخست از یک حقیقت آغاز شده و پس از آن به اعتبار وجود طبیعى او و پیدایش وى در عالم طبیعت در شکم مادران در سه ظلمت یعنى تاریکى شکم تاریکى رحم و تاریکى زهدان تخمدان براى او خلقتى پس از خلقتى پدید خواهد آمد قرآن کریم موضوع آفرینش اچگونگی آفرینش انسانها
قرآن کریم موضوع آفرینش انسان و دیگر موجودات جاندار را در سورهها و آیات مختلف مطرح نموده و به بیان چگونگی آفرینش آنان پرداخته و در هر مورد از زاویهای به تشریح این آفرینش پرداخته است از جمله در آیه ششم سوره زمر در مورد چگونگی آفرینش انسان میفرماید خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَنشست علمی عرفان و علوم انسانی برگزار میشود
نشست علمی عرفان و علوم انسانی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2562087 یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها به همت گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نشست علمی عرفان و علوم انسانی ۸ اردیبهشت ماه برگزار میشود به گزارش خبرگزاری مهکریم مجتهدی: در جستوجوی امکانات علومانسانی مان باید از تاریخ و تمدن هزار ساله بهره بگیریم
کریم مجتهدی در جستوجوی امکانات علومانسانی مان باید از تاریخ و تمدن هزار ساله بهره بگیریم فرهنگ > دین و اندیشه - گفتاری از دکتر کریم مجتهدی پیرامون امکانات جدید علوم انسانی به گزارش خبرآنلاین آنچه در ادامه می خوانید متن خلاصه شده از سخنرانی دکتر کریم مجتهدی چنقد «الگوی حکمی- اجتهادی» در تولید علوم انسانی ـ اسلامی
با ارائه خسروپناه و نقد فرقانی صورت میگیرد نقد الگوی حکمی- اجتهادی در تولید علوم انسانی ـ اسلامی شناسهٔ خبر 2536316 شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۷ دین و اندیشه > اندیشکده ها الگوی حکمی- اجتهادی دکتر خسروپناه برای تولید علوم انسانی اسلامی در کرسی آزاداندیشی دانشگاه امام صادقشالوده آثار ادبی سعدی«اخلاقگرايی» و «انساندوستی» است
رئیس انجمن دوستی ایران و قرقیزستان شالوده آثار ادبی سعدی اخلاقگرايی و انساندوستی است شناسهٔ خبر 2561365 شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۳۰ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها رحیم جانف رئیس انجمن دوستی ایران و قرقیزستان در نشست سعدی از نگاه شعرا و نویسندگان قرقیزستان گفتعلوم انساني غربي در فهم پديدهها نقص دارد
علوم انساني غربي در فهم پديدهها نقص دارد در بررسي علوم انساني فارغ از آنكه علم را چه قلمداد كنيم و چه رويكردي را در تلقي خود از علم اتخاذ كنيم آن موضوع كه ضرورت تحول را بيشتر براي ما عيان ميكند موضوع انسان است نویسنده علي طحاني موضوع علمشناسي نيز خود داراي-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها