تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نگاه مؤمن عبرت آميز و نگاه منافق سرگرمى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797641619




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در پاسخ به مخاطبین جام/آیا صحابه خلاف حرف پیامبر حرفی زده اند؟


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


پرسمان؛
در پاسخ به مخاطبین جام/آیا صحابه خلاف حرف پیامبر حرفی زده اند؟
چهره معصوم و مطیعی که سعی می‎شود برای همه صحابه ترسیم شود و نتایج فراوانی از آن گرفته شود، توهّمی بیش نیست.



  به گزارش سرویس دینی جام نیوز، در پی درج نظری ذیل مطلب «ردی بر فرقه شیشه ای(5)/عقد موقت حلال یا حرام» توسط یکی از بینندگان محترم سرویس دینی جام نیوز، ارائه توضیح و پاسخ ذیل ضروری به نظر می رسد.

این مخاطب محترم نوشته اند:
من از کارشناسان شما یه سوالی داشتم . با توجه به اینکه بنده و خیلی دیگه مثل من وقت مطالعه کردن خصوصا کتب تاریخی را نداریم می شود برایمان روشن کنید که آیا در تاریخ صحابه خلاف حرف پیامبر حرفی زده اند؟
  پاسخ: تاریخ بیانگر موارد زیادی است که صحابه به فرمان رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) گوش فرا نداده و مخالفت نموده‎اند! این مخالفت‎ها نشانگر عدم عدالت برخی صحابه و توجیه روشنی است که چرا بعد از رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) خلافت امام علی (علیه السلام) که به نصوص متواتر توسط پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بیان شده بود، کنار گذاشته شد. در این مقاله به بیان برخی از این مخالفت‎ها که در معتبرترین کتب در نزد اهل سنت که صحیح مسلم و بخاریند، پرداخته شده است.
از مهمترین این مخالفت‎ها، مخالفت عمر با فرمان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در آخرین لحظات زندگانی حضرت است که وقتی ایشان فرمودند کاغذی بیاورید تا برایتان وصیتی بنویسم که پس از من گمراه نشوید، عمر گفت: «ان النبی (صلى الله عليه وسلم) غلبه الوجع![۱] بیماری و درد بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) غلبه کرده!»

نمونه دیگر جواز مقاربت همسر بعد از حج تمتع است که حتی در زمان خود رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) مخالفت نمودند که وقتی این خبر به ایشان رسید غضبناک شده فرمودند: «قد علمتم أني اتقاكم لله وأصدقكم وأبركم ولولا هديي لحللت كما تحلون فحّلوا.[۲]   شما به ‎درستی می‎دانید که من متقی‎تر و صادق‎تر و نیکوکارتر از شمایم و اگر هدی(قربانی) من نبود مانند شما محلّ شده (و از احرام خارج می‎شدم) پس محلّ شوید (و از احرام خارج ‎شوید).»   مورد دیگر سفری است که در رمضان سال فتح مکه به سمت مکه حرکت نمودند. چون به منطقه کراع غمیم رسیدند، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) آب طلبیدند و در حضور مردم نوشیدند تا نشان دهند که باید افطار نمایند، ولی عدّه‎ای همچنان روزه‎شان را نگه‎داشتند که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «أولئك العصاة، أولئك العصاة[۳] آنان معصیت‎کارند، آنان معصیت‎ کارند.»

دیگری اعتراف خود عایشه است که به‎زور دوایی را به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می‎خوراند و هرچند ایشان منع می‎فرمایند، او ادامه می‎دهد و می‎گوید این بخاطر آن است که مریض از دوا کراهت دارد! پس از بهبودی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) وی را عتاب نموده، می‎فرمایند: «ألم أنهكم أن تلدّوني؟![۴] مگر شما را از خوراندن دوا منع نکردم؟!» بنابراین مشاهده می‎شود آن چهره معصوم و مطیعی که سعی می‎شود برای همه صحابه ترسیم شود و نتایج فراوانی از آن گرفته شود، توهّمی بیش نیست!

پی‌نوشت:

[۱]. البخاری، صحيح البخاری: ج۱، ص۳۷، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، ۱۴۰۱ - ۱۹۸۱ م.
[۲]. البخاري، صحيح البخاري: ج ٨ ص ٦١  ٦٢ ح ٢٨٣٢ ، بيروت: دار الفكر  . مسلم النيسابوري، صحيح مسلم: ج ٤ ص ٣٧ ح ٢٨٣٢ ، بيروت: دار الفكر  .
[۳]. مسلم النيسابوري، صحيح مسلم: ج ٣ ص ١١٤١  ١٤٢ ح ٢٤٩٩ ، الناشر: دار الفكر  بيروت.
[۴]. البخاري، صحيح البخاري: ج ٥ ص ١٤٣ ح ٤٤٥٨ ، الناشر: دار الفكر بيروت.



۰۱/۰۲/۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن