محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1797708975
شاعری که خارجیها را به ستایش واداشت
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۵
اردیبهشت که با عطر بهارنارنج و شیراز گره خورده در تقویم هم با نام سعدی شروع میشود؛ شاعر شیرینسخن شیرازی که آوازهاش در خارج از مرزهای ایران هم پیچیده و دیگران را به ستایش واداشته است. به گزارش خبرنگار ادبیات ایسنا، بهمناسبت روز بزرگداشت سعدی (اول اردیبهشتماه) نگاهی داریم به ترجمههایی که از آثار این شاعر و نویسنده بزرگ شده و آنچه اهل فرهنگ ایران و جهان درباره او گفتهاند. سعدی در اقصای عالم از سال 1636 میلادی که اولین گزیده گلستان با ترجمه آندره دوریه به زبان فرانسوی چاپ و منتشر شد تا امروز، آثار سعدی به زبانهای مختلف از جمله انگلیسی، آلمانی، اسپانیایی، لاتین، ژاپنی، چینی، روسی، لهستانی، هلندی، ترکی، عربی، مالیایی، ایتالیایی و... ترجمه و منتشر شده است. در شبه قاره هند سعدی جایگاه ویژهای دارد. گلستان و بوستان کتاب درسی بوده است. اولین کلیات سعدی در کلکته به چاپ رسیده و آثار سعدی به زبانهای اردو، پنجابی، سندی و سنسکریت منتشر شده و کتاب «کریما»ی منسوب به سعدی که در ایران کمتر شناخته شده، در شمارگان گستردهای چاپ و منتشر شده است. در حوزه امپراتوری عثمانی آثار سعدی و بویژه گلستان و بوستان همواره از اقبالی عام برخوردار بوده است. شرح سودی بر گلستان یکی از نشانههای این اقبال است. برخی منابع، کهنترین ترجمه گلستان به ترکی را منسوب به سیف فرغانی شاعر قرن هفتم میدانند. روند خوانش آثار سعدی و سعدیپژوهی سه دوره متفاوت را در ترکیه پشت سر گذاشته است: دوره پیش از فرمانروایی عثمانیان، دوره عثمانی و دوره جمهوریت. در دوره اول سعدی در آناتولی چندان پرآوازه بود که افلاکی اثر ماندگار خود «مناقب العارفین» را با بخشی از مقدمه گلستان آغاز میکند، در دوره عثمانی تألیف و تدوین شرحهای مختلف گلستان و بوستان نشاندهنده اهمیت ادبی و آموزشی آثار سعدی است و در دوره جمهوریت و پس از تغییر الفبای عربی و تبدیل آن به الفبای لاتین «در وزارت فرهنگ ترکیه ادارهای به نام اداره ترجمه تأسیس شد که موظف بود در ترجمه متنهای جدید و کهن به ترکی با الفبای لاتین بکوشد. از نخستین تجربههای این اداره، بازنویسی بوستان و گلستان به خط لاتین و انتشار آن بود.» سعدی شاعری جهانی است و جهان شاعر نیز در آثارش اقصای عالم را در برمیگیرد و به شهرها و کشورها و قبیلهها و اندیشهها و دینهای مختلف میپردازد. از هند، سند، چین، مصر، روم، غزنین، خجند، بابل، بغداد، بلخ، مکه، بیتالمقدس، شام، یمن، ختن، یونان، زنگبار، صَنعا، کشمیر، دمشق و طرابلس سخن میگوید و از فارس و تاجیک و تازی و ترک و تتر و از مسلمان و نصرانی و یهود و هندو، از افلاطون، ذوالنون و فیلسوفان یونان و روم. سعدی در دوران معاصر اگر چه سالشمار عمر انفسی سعدی به قرن هفتم میرسد اما روزشمار عمر آفاقی سعدی از حضور پیوسته و مداوم او از همان دوران تا کنون حکایت میکند، حضور پرشکوهی که اینک پس از قرنها همچنان بر خوان او نشستهایم و خوشهچین حکمت و دانش و زبان و هنرش هستیم. تنوع حضور لایههای مختلف اجتماعی در آثار سعدی از پادشاه تا رعیّت، پیر تا جوان، شخصیتهای گوناگون اساطیری، پهلوانی، تاریخی، ایرانی و اسلامی، باورها و عقاید متفاوت، اقوام و قبایل مختلف و .... از نکاتی است که آثار او را همگانی کرده، توجه قشرهای مختلف اجتماعی را بدو جلب کرده و سلیقههای مختلف را تامین کرده که البته این امر برخاسته از تجربیات مختلف سعدی در همزیستی و یا شناخت طبقات گوناگون اجتماع است که گاه او را به کار گِل میکشاند و گاه به مدح پادشاهان میپردازد. تنوع مضمونی و موضوعی، یعنی جنبه همهگرایی در آثارش منجر به جذب همگان شده و از اینرو، اصطلاحات و نکات حکمی و اخلاقی سعدی به آسانی به خاطر سپرده شده است. تناسب ساختارهای ذهنی مردم و ساختار و مضامین آثار سعدی و ارتباط این اثر با فرهنگ ایرانی و اسلامی و همخوانی مضامین و موضوعات آن با مصادیق ارزشها و هنجارهای اجتماعی از قبیل توجه به زندگی فردی، مسائل خانه و خانواده، دین و سیاست، اقتصاد، آموزش و پرورش و تهذیب فردی و جمعی و ...منجر به ماندگاری آثار وی تا دوران معاصر و در میان قشرهای مختلف اجتماعی شده است. در تحوّلات دوران مشروطیّت بیمهریهایی از سوی برخی از تجدّدخواهان نسبت به سعدی صورت گرفت، اما این نگاه تداوم چندانی نداشت. اگر نسل اولِ تجددخواهان ایران، مقهور و ذوقزده غرب بود و نسل دوم مقهور نگاه چپ، برخی از روشنفکران امروز خردگرایانه و منصفانه، بدون غربزدگی و غربستیزی و با تکیه بر داشتههای گذشته و کنونی به تبیین جایگاه ایران و سعدی پرداختهاند. اندیشمندان و فرهنگوران ایرانی امروز واقعبینانهتر و دقیقتر و مطمئنتر از گذشته با سنتها و ارزشها و آثار ادبی و هنری خود روبهرو میشوند. آنها با شناخت اندیشههای اصیل تحولات اجتماعی در غرب و جهان و نیز تئوریهای نوین نقد ادبی و جامعهشناسی به سعدی و دیگر مفاخر ادبی و هنری میپردازند و به این دلیل سعدیگرایی در دوران ما را میتوان یکی از نشانههای بازگشت خردگرایی دانست؛ بازگشتی که ریشه در نگاه دقیق و عمیق به پدیدهها دارد، نگاهی که در صورت تداوم، برآیند پرشکوهی را برای فرهنگ و ادب و فردای ایرانزمین به ارمغان خواهد آورد. با رجوع به آثار گوناگونی که در دوران معاصر پرداخته و ارائه شده، میتوان به شاخصهایی در مورد میزان توجه به سعدی در دوران معاصر دست یافت؛ شاخصهایی از قبیل: تعداد ارجاعاتی که در زبان فارسی و به سخنان او شده، تعداد کتابها، مقالات، شرح و تفسیر، تصحیح و حاشیهنویسیهایی که بر آثار وی شده، میزان تأثیری که نویسندگان از شیوه نگارش وی در آثارش بویژه گلستان پذیرفتهاند؛ میزان تاثیرپذیری جامعه و فرهنگ عامه از این آثار در قالب ضربالمثل، ارسالالمثل و تمثیلها، گستره جغرافیایی انتشار آثار سعدی و تعداد ترجمههایی که از آثار سعدی به زبانهای مختلف صورت گرفته، نگارش آثار درباره سعدی توسط نویسندگان و پژوهشگران ایرانی و مستشرقین، برگزاری نشستها و همایشها درباره سعدی و آثارش و بهرهمندی مستقیم یا غیرمستقیم از مضامین کلام سعدی در انواع هنرها همچون نقاشی، خوشنویسی، آواز و موسیقی و... . بر این اساس، وجوه حضور سعدی در دوران معاصر در عرصههای گوناگون قابل بررسی است؛ حضور مداومی که علیرغم تمام تلاشهایی که برخی در جهت زدودن نام، مقام و جایگاه او کردهاند، همچنان خوشآوازه و گسترده، در ذهن و زبان همگان متجلی است. ستایش از سعدی گستردگی و تنوع آثار سعدی او را به عنوان سخنوری توانا و اندیشهورزی نامی تبدیل کرده و سلیقههای مختلف را به سوی خود جلب کرده است. حضور همیشگی سعدی در میان مردم و آمیزش او با گروههای مختلف اجتماع، کلام و بیان او را مورد اقبال همگان قرار داده، چنانکه او را سخنگوی مردم میدانند. این حضور پیوسته تنها در محدوده جغرافیایی زبان پارسی نمانده و مرزهای بسیاری را درنوردیده است. از همینروست که امرسون شاعر، نویسنده و اندیشمند آمریکایی معتقد است که: «سعدی به زبان همه ملل و اقوام عالم سخن میگوید و گفتههای او مانند هومر، شکسپیر، سروانتس و مونتنی، همیشه تازگی دارد». محمدعلی فروغی نیز درباره سعدی میگوید: «مدّاحی از شیخ سعدی را زبان و بیان خود او باید، امّا هیهات که چشم روزگار دیگر مانند او ببیند. هفتصد سال از زمان او میگذرد و نه تنها مانند او ظهور ننموده، بلکه نزدیک به او هم کسی دیده نشده است... اهل ذوق اِعجاب میکنند که سعدی هفتصد سال پیش به زبان امروزی ما سخن گفته است، ولی حق این است که ما پس از هفتصد سال به زبانی که از سعدی آموختهایم، سخن میگوییم». حبیب یغمایی معتقد است که: «سعدی پیامبر فارسی است و معجزه او زبان او. از دیگر فضایلش که بگذریم، نکتهای که تکیه بدان میباید زد، زبان اوست که دیگر شاعران بزرگ ایران و شاید جهان، چنین معجزهای را نیاوردهاند». سعید نفیسی هم معتقد است: «سعدی بیشک بزرگترین شاعر ایران و یکی از بزرگترین شاعران جهان است. تاکنون هیچ کس در زبان فارسی به روانی و لطف و سادگی و شیوایی و انسجام و فصاحت و فریبندگی الفاظ او شعر نگفته و به همین جهت غزلهای او در زبان فارسی بینظیر است و چون منتهای سادگی و روانی را در سادهترین احساسات طبیعی به کار برده، به هر زبانی که ترجمه شود، از زیبایی آن کاسته نمیشود و به همین سبب در تمام عالم معروف شده و در سلک بزرگان فرزند آدمی درآمده است». شفیعی کدکنی بر این باور است که: «سعدی و فردوسی از لحظه حضورشان در تاریخ ادبیات ما، همواره فرمانروایان بیچون و چرای قلمروِ شعر بودهاند». ضیاء موحد در کتاب «سعدی» میگوید: «سعدی در شعر به گونهای معاصر ماست که بسیاری از شاعران امروز ایران نیستند...». علامه محمدتقی جعفری نیز معتقد است: «مقام ادبی سعدی در ردیف اول ادبای اسلامی ایران، بلکه همه جوامع اسلامی است». برخی شاعران چون ملکالشعرای بهار، فریدون مشیری، سیدمحمد حسین شهریار، حسین پژمان بختیاری، امیری فیروزکوهی و حسین مسرور در شعرهای خود به مدح و ستایش سعدی پرداختهاند، برخی نیز به تضمین و اقتباس از آثارش بویژه غزلهای او در آثارشان پرداختهاند؛ چنانکه بهار سروده است: سعدیا چون تو کجا نادره گفتاری هست یا چو شیرین سخنت نخل شکرباری هست فریدون مشیری در شعر«همراه آفتاب» به توصیف سعدی و آموختههای خویش از سعدی و ستایش وی میپردازد: او پادشاه ملک سخن بود بیگمان «روی زمین گرفته به تیغ سخنوری» با منکرش بگو که بیا روبهرو کنیم! با مدعی بگو، بنشیند به داوری... محمدحسین شهریار نیز در بخشی از شعر خود سروده: سلام ای شهر شیخ و خواجه شیراز سلام ای مهد عشق و مدفن راز... بهار بوستانت بی زمستان دعایت کرده سعدی در گلستان... تو ای شیراز جا دارد ببالی ولی دانم که گاه از دل بنالی که دیگرباره چون سعدی نزادی به دنیا حافظ دوم نداری نصرالله مردانی هم در مدح او میسراید: سعدی ای نامدار ملک هنر ای ظهور تو افتخار بشر سعدی ای شاعر بلنداندیش باغ اندیشه از تو بار آورد وصف تو در بیان نمیگنجد ای پیامآور بزرگ هنر موسوی گرمارودی نیز سروده: خزان چو آید و در بوستان مقر گیرد صفا ز طَرفِ گلستان ره سفر گیرد... گل همیشه بهار سخنوری، سعدیست که ژاله هنرش، خرده بر گهر گیرد بیرون از مرزهای زبان فارسی و در آن سوی فرهنگ ایرانی نیز سعدی بسیاری از اندیشمندان و سخنسرایان دنیا را به شگفتی و ستایش برانگیخته است: «فطرت مداراپسند، فکر مثبت، طبیعت آرام، طبع معتدل و سازشگر و مایل به انتظام، خوی نرم و صلحجو، قیافه مسالمتآمیز و خیراندیش و روح منصف سعدی، حکمت معتدلی پرداخت که در شرق و غرب ستایشگر و دوستدار یافت... در واقع، آنچه بیش از همه از غربیان، دل برده و آنان را مجذوب ساخته، تعالیم اخلاقی سعدی است که انگیزهای جز بشردوستی و بزرگداشت آدمیت و حیثیت و شرف انسانی ندارد». گییو دوسه شاعر و داستاننویس نامدار فرانسه از آثار سعدی بسیار الهام گرفته است. او از سال 1903م. تا 1961 م. به مدت 58 سال به انتشار داستانهایی پرداخته که آنها را کم و بیش از سعدی گرفته بود و یکی از مجموعه داستانهای خود را «در گلستان سعدی» نام نهاده است. هانری ماسه نیز از دیگر نویسندگان و منتقدان فرانسوی است که سعدی را ستوده است. اِرنِست رِنان (1823- 1892م.) زبانشناس و نویسنده فرانسوی درباره سعدی میگوید: «سعدی واقعا یکی از گویندگان ماست. ذوق سلیم و تزلزلناپذیر او، لطف و جذبهای که به روایاتش روح و جان میبخشد، لحن سُخریهآمیز و پرعطوفتی که با آن معایب و مفاسد بشریت را ریشخند و طعن میکند، این همه اوصاف که در نویسندگان شرقی به ندرت جمع میآید، او را در نظر ما عزیز میدارد». باریه دومنار (1826-1908م.) مترجم بوستان سعدی به زبان فرانسوی، درباره نفوذ سعدی در اروپا میگوید: «از تمام گویندگان شرقی، سعدی تنها شاعری است که مورد فهم و دریافت اروپاییان قرار گرفت... و علت این اعتبار او این است که سعدی در گلستان جامع جمیع صفات و مواهبی است که جمالشناسی خواستار آنهاست». نیکلسون انگلیسی (1870-1953 م.) نیز شعری در مدح سعدی سروده و سعدی را «هوراس پارس» نامیده است. ایوان بونین (1870-1953 م.) شاعر و نویسنده روسی نیز که او را آخرین نویسنده کلاسیک ادبیات روسیه میدانند، بارها از تأثیرپذیری خود از سعدی سخن میگوید. او زیبایی کلام خود را وامدار سخنان همچون «مروارید» سعدی میداند که بر کلام او تأثیر گذاشته است. پینوشت: این مطلب از کتاب «سعدی شیرینسخن» (برگزیده کلیات سعدی) که توسط کوروش کمالی سروستانی منتشر شده برگرفته شده است. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]
صفحات پیشنهادی
بیانیه تشکلهای ستایشگران اهلبیت(ع): بیانات رهبر انقلاب تذکری هشیارکننده به جامعه شاعران و مداحان است
بیانیه تشکلهای ستایشگران اهلبیت ع بیانات رهبر انقلاب تذکری هشیارکننده به جامعه شاعران و مداحان استبیتردید بیانات رهبر انقلاب تذکری هشداردهنده و هشیار کننده به جامعه شاعران و مداحان اهل بیت ع است تا به مرتبت بیبدیل خویش در جامعه اسلامی توجه بیشتری داشته باشند و برای حفظ هشاعری که دوست دارد کتاب اولش فراموش شود / موسوی با «خارج آهنگ» به نمایشگاه کتاب میآید
شاعری که دوست دارد کتاب اولش فراموش شود موسوی با خارج آهنگ به نمایشگاه کتاب میآید فرهنگ > ادبیات - عبدالجواد موسوی امسال با یک مجموعه شعر به نمایشگاه کتاب میآید مجومه ای که به گفته او در برگیرنده شعرهای کلاسیک سپید و ترانههای این شاعر است به گزارش خبرگزاریشاعری در غزلی جنایات آل سعود را محکوم کرد این پرده چرکین طاغوت سعودستان!!
شاعری در غزلی جنایات آل سعود را محکوم کرداین پرده چرکین طاغوت سعودستان سیاوش امیری در غزلی جنایتهای آلسعود و کشتار بیرحمانه آنها در یمن را محکوم کرده است به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس سیاوش امیری از شعرای کشور در تازهترین سروده خود که یک غزل است ج25 فروردینماه روز عطار نیشابوری شاعری که برای کسب درآمد و گذران زندگی شعر نگفت
25 فروردینماه روز عطار نیشابوریشاعری که برای کسب درآمد و گذران زندگی شعر نگفتعطار نیشابوری شاعری بود که هیچ گاه زبان به مدح و ثنای پادشاهان نگشود و برای کسب درآمد و گذران زندگی شعر نگفت به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس سعید تقدیری استاد زبان و ادبیات فارسی طی یادداشاعری که با کتابخانه به نمایشگاه میآید
شاعری که با کتابخانه به نمایشگاه میآیدرونمایی از پنج کتاب علیرضا رضایی در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از سوی انتشارات نسیما صورت میگیرد به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس علیرضا رضایی مجنون متولد سال 1367 از شهرستان ساری است مهندسی نرمافزار خواندهشاعری که برای پول و کسب درآمد شعر نگفت
رند قلندر شاعری که برای پول و کسب درآمد شعر نگفت عطار نیشابوری شاعری بود که هیچ گاه زبان به مدح و ثنای پادشاهان نگشود و برای کسب درآمد و گذران زندگی شعر نگفت به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز عطار نیشابوری شاعری بود که هیچ گاه زبان به مدح و ثنای پادشاهان نگشود و برای کسب درآمد وخارجیها کولهبار سفر به ایران میبندند
چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۲ با لغو احتمالی تحریمها در آینده نزدیک درهای اقتصاد ایران بر روی جهانیان گشوده میشود و میل خارجیها برای سرمایهگذاری در کشور تقویت میشود و در این میان گردشگری یکی از بزرگترین پتانسیلهایی است که میتواند با برنامهریزی مناسب به اوج شکوفایی براحتیاط خارجیها برای سفر به ایران
دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۳ ۰۷ تحولات نظامی منطقهی خاورمیانه سبب شده تا گردشگران اروپایی و آسیایی با احتیاط بیشتری به ایران سفر کنند حسین احمدی - تورگردان - در گفتوگو با خبرنگار گردشگری ایسنا گفت در حال حاضر ایران امنترین کشور منطقه به شمار میآید اما متاسفانه نام کشورهشاعری که به خاطر بیماری با چشمانش شعر میگوید +عکس
مریم زالخانی شاعری که به خاطر بیماری با چشمانش شعر میگوید عکس او نمیتواند سخن بگوید سالهاست بیماری ALS تمام جانش را فرا گرفته است با چشمانش شعر میگوید و توکلش فقط به خداست به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز مریم نمیتواند سخن بگوید سالهاست بیماری ALS تمام جانشستایش «مهناز افشار» از دکتر «ظریف»/ عکس
ستایش مهناز افشار از دکتر ظریف عکس تاریخ انتشار جمعه 14 فروردین 1394 ساعت 13 06 | شماره خبر 1891737411133278564 تعداد بازدید 24 پ پ مهناز افشار همانند دیگر بازیگران کشورمان در پی انتشار متن نهایی تفاهم نامه هسته ای با انتشار عکسی از وزیر امور خارجه کشورمان شادمانیاش رااکران فیلم «محمد» برای خارجیها/ زمان فروش بلیتهای فجر
اکران فیلم محمد برای خارجیها زمان فروش بلیتهای فجر شناسهٔ خبر 2537331 یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۸ هنر > سینمای ایران دبیر سی و سومین جشنواره بین الملل فیلم فجر از نمایش فیلم محمد ص به کارگردانی مجید مجیدی برای مهمانان بخش بین الملل جشنواره فجر خبر داد به گزارش خبرگخارجیها به تماشای "محمد(ص)" نشستند
خارجیها به تماشای "محمد ص " نشستند دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر از نمایش فیلم محمد رسول الله به کارگردانی مجید مجیدی برای مهمانان بخش بین الملل جشنواره فجر خبر داد به گزارش فرهنگ نیوز علیرضا رضاداد در نشست خبری بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر اظهار کچرا نمیخواهیم خارجیها عید به ایران بیایند؟
جمعه ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۷ ۴۹ با آنکه پنج سال از ثبت جهانی نوروز به نام هفت کشور دنیا میگذرد و آوازه آن تا حدی به گوش گردشگران خارجی رسیده اما اینجا در ایران برخی چندان تمایل ندارند گردشگران خارجی در نوروز باستانی به ایران سفر کنند دو هفته تعطیلی نوروز زمان اوج سفر ایرانیهاستبعضی انتقادها به «فوق سری» ناحق بود/ نقش محسن «در ستایش 3» پررنگ تر میشود
امیر محمد زند در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران بعضی انتقادها به فوق سری ناحق بود نقش محسن در ستایش 3 پررنگ تر میشود امیر محمد زند گفت چند وقت پیش نویسنده سریال ستایش را در مراسمی دیدم و او از نگارش سری سوم این مجموعه و پررنگ شدن نقش محسن در آن به من خبر داد امیر محمد زشاعری: آمادگی کامل شهرداری برای مقابله با هجوم سفیدبالکها به تهران/ طغیان مگس سفید از سال گذشته کمتر خواهد بو
شاعری آمادگی کامل شهرداری برای مقابله با هجوم سفیدبالکها به تهران طغیان مگس سفید از سال گذشته کمتر خواهد بود رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت با توجه به شرایط آب و هوایی امسال امکان طغیان مگس سفید یا سفیدبالک مانند سال گذشته وجود ندارد اما احتمال طغیان آستایش سیمئونه از خط دفاع آتلتیکو مادرید
چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۹ سرمربی آتلتیکو مادرید پس از پیروزی مقابل رئال سوسیداد به تمجید از خط دفاعی تیمش پرداخت به گزارش ایسنا روخی بلانکو در هفته سیام لیگا موفق شد در خانه با نتیجه دو بر صفر مقابل رئال سوسیداد به برتری برسد میکل گونسالس در دقیقه سه گل به خودی و آنتستایش سیمئونه از خط دفاع آتلتیکو مادرید |اخبار ایران و جهان
ستایش سیمئونه از خط دفاع آتلتیکو مادرید کد خبر ۴۸۹۳۸۸ تاریخ انتشار ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۰ - 08 April 2015 سرمربی آتلتیکو مادرید پس از پیروزی مقابل رئال سوسیداد به تمجید از خط دفاعی تیمش پرداخت به گزارش ایسنا روخی بلانکو در هفته سیام لیگا موفق شد در خانه با نتیجه دو بر صفر مق-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها