محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1796989754
چرا ترانههای امروزی ماندگار نمیشوند؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: جام جم نوا » خبر » چرا ترانههای امروزی ماندگار نمیشوند؟
چرا ترانههای امروزی ماندگار نمیشوند؟ یکشنبه 30 فروردین 1394 11:45 | کد خبر: 1910334870853224499 | بازدید: 6
جام جم نوا: امینالله رشیدی معتقد است، موسیقی از مسیر اصلی خود دور شده است و فقط تعداد محدودی از موسیقیدانان به معنای واقعی موزیسین هستند و روی اصول کار میکنند.
امین الله رشیدی خواننده و آهنگساز ایرانی در سال 1304 در روستای راوند کاشان به دنیا آمد. در همان کودکی به کاشان رفت و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در آنجا به پایان رساند و بلافاصله پس از پایان تحصیل در یکی از دفاتر اسناد رسمی کاشان مشغول به کار شد. امین الله رشیدی در ضمن تحصیل، نقاشی قالی ایرانی را نزد استادان آن زمان فراگرفت و در حین نقاشی با مقدمات نوازندگی تار آشنا شد. رشیدی با ردیف آواز ایرانی از راه شنیدن صفحات قدیم گرامافون و خوانندگان دهه 1320 رادیو ایران آشنا شد. در اوایل ورود به تهران در کلاسهای شبانه هنرستان موسیقی اصول نتخوانی را نزد استاد موسی معروفی و بعد از آن نزد مسعود معارفی آموخت. تئوری آواز را نزد دکتر مهدی فروغ در هنرستان موسیقی فراگرفت و با یادگیری نت، تارنوازی را رها کرد و از آن پس به آهنگسازی پرداخت. در سال 1328 کار خود را به عنوان خواننده و آهنگساز در رادیو آغاز کرد. در این مدت بیش از 120 آهنگ ساخته که این قطعات با همکاری نوازندگانی چون حبیبالله بدیعی، پرویز یاحقی، همایون خرم، عباس شاپوری، انوشیروان روحانی و.... اجرا شده است. از جمله آلبومهای این خواننده میتوان "به دلم تنگ است"، "افسونگر"، "من عشقم"، "عطر گیسو"، "چشم شب"، "بخت گمشده" و... اشاره کرد. امین الله رشیدی هم اکنون علاوه بر موسیقی به عنوان نویسنده به فعالیت هنری خود ادامه میدهد. با این خواننده گفتوگویی انجام دادیم که از نظرتان میگذرد. وضعیت موسیقی را در چند سال اخیر چطور ارزیابی میکنید؟ در حوزه موسیقی آشفته بازاری به وجود آمده است یعنی اینکه هر کس هرکاری که دوست داشته باشد انجام میدهد و این به ضرر هنر و به ویژه موسیقی است. بیشتر آثار امروزی در ادبیات و موسیقی مناسبتی شده است. من حدود 20 سال در رادیو بودم ولی هیچ وقت کار مناسبتی انجام ندادم فقط یک بار قطعه "سپیده" را به خاطر مناسبتی خاص اجرا کردم و بعد از آن دیگر هیچگاه سفارش هیچ اثر هنری را نگرفتم زیرا از این کار بدم میآید. به نظر من موسیقی با ارزشتر از این است که فقط به خاطر کارهای مناسبتی به آن توجه کنیم. همان طور که اشاره کردم بیشتر کارهای امروزی مناسبتی است و به همین دلیل است که این آثار ماندگار نمیشود. بیشتر آهنگها، ترانهها و... امروزه عمر یک ساعته دارند. یک بیت شعر سرودم که بیانگر موسیقی امروز است " شرری بود و در هوا فسرد / یا چو طفلی که وقت زادن مرد". آهنگهای مناسبتی مصنوعی هستند و به آدم الهام نمیشود. یکی از دلایل ماندگار نشدن آثار امروزی این است که آهنگساز خوب نداریم. خیلیها مدعی آهنگسازی هستند ولی هیچ کدام سررشتهای در این زمینه ندارند. بیشتر کارها ضربیخوانی شده است. در زمان گذشته اول آهنگساز ملودی را میساخت و بعد با شاعر تماس میگرفت. شاعر هم براساس تاثیری که از آهنگ میگرفت کلمات مناسب به کار میبرد ولی امروزه یک قطعه را در نیم ساعت میسازند و اجرا میکنند. نظرتان درباره خوانندگان امروزی چیست؟ خیلیها خود را خواننده میدانند ولی فقط تعداد محدودی از آنها خواننده واقعی هستند. البته بعضیها هم صدای خوبی دارند ولی بداقبال هستند زیرا آهنگساز ندارند. آهنگهای امروزی موقتی است و موسیقی رپ و پاپ همه جا را گرفته است. موسیقی ایرانی در حال از بین رفتن است زیرا هیچ کدام از خوانندگان امروز روی اصول نمیخوانند و به این نوع موسیقی اهمیتی نمیدهند. موسیقی را میتوانیم به دو دسته سالم و بیمار تقسیم کنیم. موسیقی سالم موسیقیای است که هر نوع ژانری باشد فقط خوب باشد و در این صورت است که موسیقی ماندگار میشود. موسیقی بیمار هم موسیقی است که فقط سر و صدا دارد و اصلا محتوای مناسبی دارد. موسیقی سالم باید مانند گلهای قمصر کاشان آرامش بخش باشد. امروزه با کامپیوتر صدا میسازند و فکر میکنند موسیقی ساختهاند. در زمان قدیم صدای یک خواننده صدای واقعی خودش بود و احساسات ارکستر و نوازندگان بالا بود. همچنین امروزه نوازندگان جدا جدا به استودیو میروند و یک قطعه را ضبط و سپس مونتاژ میکنند ولی در گذشته خواننده و نوازندهها با هم اجرا و یک قطعه را ضبط میکردند. امروزه خوانندگان خوب هم داریم ولی در میان افرادی که خود را خواننده میدانند گم شدهاند. اگر دقت کنید میبینید 90 درصد خوانندگان امروزی اثر ماندگاری خلق نمیکنند. به نظر شما چرا موسیقی از مسیر اصلی خود دور شده است؟ در چند سال اخیر تغییراتی به وجود آمد که سبب شد موسیقی از مسیر اصلی خود دور شود. متاسفانه بیشتر آثار موسیقی مناسبتی شد و به همین دلیل این هنر خاصیت اصلی خود را از دست داد. در ابتدا خیلیها با موسیقی پاپ مخالف بودند ولی بعد از اینکه موسیقیهای زیرزمینی رواج پیدا کرد این نوع موسیقی آزاد شد و عرصه برای موسیقی ایرانی تنگتر شد. به نظر من افکار عمومی را رسانهها و دولت میسازند. باید در اعتلای سلیقه مردم تلاش کنیم زیرا سلیقه نسل امروزی با شنیدن موسیقیهای امروز در حال تخریب است. همچنین هر چیزی که با سیاست ادغام شود ارزشی نخواهد داشت یعنی اینکه هنر و سیاست دو مقوله جدا از هم هستند و نباید این دو را با هم ادغام کنیم. امروزه بسیاری از مخاطبان ناراضی هستند زیرا موسیقیهای امروز تاریخ مصرف دارند و بعد از مدتی از یاد میروند. چگونه میتوانیم در زمینه موسیقی فرهنگسازی کنیم؟ متولیان فرهنگی و مسئولین باید از اساتید دعوت کنند و میزگرد تشکیل دهند و با همفکری مشکلات را برطرف کنند. به طوری که موسیقی نباید در انحصار چند نفر باشد. حوزه ادبیات هم با مشکلات زیادی دست به گریبان است که مشکلات این حوزه هم باید برطرف شود. در حوزه موسیقی باید از جوانان حمایت کنیم. همه ما امیدوار هستیم در این دولت مشکلات برطرف شود. موسیقی نیاز به برنامهریزی دقیق دارد. این هنر میتواند روحیه جوانان را عوض کند و موسیقی خوب راه رشد و تعالی را باز میکند. هنرمندان موسیقی میدانند نباید از خط قرمزها عبور کنند در نتیجه فشار بی از حد به موسیقیدانها بی معنی است.(هنرآنلاین) 82
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 142]
صفحات پیشنهادی
چرا روحانیها در خارج از کشور با بیحجابی مشکلی ندارند؟
چرا روحانیها در خارج از کشور با بیحجابی مشکلی ندارند چرا روحانی ما در خارج از کشور با زنان بیحجاب مسلمان و غیر مسلمان مشکلی ندارد و برای جذب مخاطبان مختلف به اسلام هرگونه تلاشی میکند و آنها را به هر بهانهای به مسجد میکشاند اما در داخل کشور همان روحانی با جوانان متفاواصلاً چرا طنز نوشته شود!
نگاه نویسنده اصلاً چرا طنز نوشته شود تاریخ انتشار دوشنبه 17 فروردین 1394 ساعت 16 19 | شماره خبر 1895584694029169799 تعداد بازدید 0 پ پ درباره تأیید یا رد سریال طنز در حاشیه نظری ندارم چراکه آن را تماشا نکردهام اما با توجه به حاشیههایی که در ارتباط با این سریال مطرح شدهچرا فخیم زاده وسط ساخت سریال نوروزی قهر کرد؟
چرا فخیم زاده وسط ساخت سریال نوروزی قهر کرد فرهنگ > تلویزیون - فردانیوز نوشت داغشدن ماجرای سریال فوق سری از یک پست فیسبوکی در صفحه منسوب به فخیمزاده بود «مهدی فخیمزاده» کارگردان «فوق سری» در اعتراض به سانسور سریالشچرا سینما به اصلیترین مسئله کشور کم توجهی میکند؟
ضعف اساسی در سینما چرا سینما به اصلیترین مسئله کشور کم توجهی میکند سینمای امروز سینمای بیمخاطبی است که به هیچ یک از مسائل مهم کشور واکنش نشان نمیدهد و دیده شدن توسط مردم هم اساسا برایش مهم نیست و تنها در فکر بردن دل جشنوارههاست به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز اوج&چرا چهره تهران بی هویت شد؟/ رضا کیانیان: چهره اصلی شهر را باید حفظ کرد
چرا چهره تهران بی هویت شد رضا کیانیان چهره اصلی شهر را باید حفظ کرد فرهنگ > مدیریت فرهنگی - رضا کیانیان معتقد است هرگونه تغییری در شهر با هدف زیباسازی آن باید به حفظ چهره اصلی شهر کمک کند و باعث بی هویت شدن تهران نشود به گزارش روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهراچرا در نماز، قنوت مستحب است؟
چرا در نماز قنوت مستحب است چنان كه پيش از اين نيز گذشت مستند و دليل وجوب يا استحباب احكام شرعى فقط قرآن نيست بلكه روايات اهل بيت و نيز مستند احكام شرعى هستند به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران چنان كه پيش از اين نيز گذشت مستند و دليل وجوب يا استحباب احكام شرعى فقط قرچرا پرویز پرستویی به یکباره لاغر شد؟
پرویز پرستویی گفت در24 ساعت شبانهروز ما حداكثر 8 ساعت خواب بوده و درحال استراحت هستیم و در بقیه ساعات شبانهروز به اهداف خود فكر كرده و مشغول فعالیتیم ما میتوانیم حداقل چند لحظه به درون خود نگاه كنیم و به یاد خودمان باشیم خودمان را فراموش نكنیم زندگی ماشینی امروزی و درگیرچرا سریال مهران مدیری، صدای پزشکان را درآورد؟
چرا سریال مهران مدیری صدای پزشکان را درآورد فرهنگ > تلویزیون - تسنیم نوشت سرانجام این ماجرا نتیجهای جز خنثی شدن و محافظهکاری بیرویه رسانههای تصویری نیست سرانجام این اعتراضات و فشاریهای بیمایه به نقادی رسانه از بخشی از جامعه تاعتراض محمد معتمدی به روند صدور مجوزهای دفتر موسیقی چرا باید برای کسب مجوز یک آلبوم سنتی 6 ماه انتظار کشید؟ /
اعتراض محمد معتمدی به روند صدور مجوزهای دفتر موسیقیچرا باید برای کسب مجوز یک آلبوم سنتی 6 ماه انتظار کشید عمل و رفتارها با آرمانهایمان همسو نیستندمحمد معتمدی خواننده موسیقی ایرانی با انتشار یادداشتی پیرامون تاخیر در صدور مجوز یکی از آلبومهایش از برخی سیاستها در حوزه مجوزهاینمونه ای از رفتارهای ماندگار حضرت زهرا(س) در خانه
سبک زندگی اسلامی نمونه ای از رفتارهای ماندگار حضرت زهرا س در خانه در پایان این داستان زیبا مشاهده میکنیم یک انسان متعالی چگونه مبانی اخلاقی را برای آرام نگه داشتن فضای خانواده به کار میگیرد به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز کانون خانواده اگر بخواهد بر رشد و سعادت خود سرعت بیپخش ترانههای درخواستی در «آوای نیمروز»
جام جم نوا خبر پخش ترانههای درخواستی در آوای نیمروز پخش ترانههای درخواستی در آوای نیمروز سه شنبه 25 فروردین 1394 18 42 | کد خبر 1905564984442774245 | بازدید 2 آهنگها و سرودهای درخواستی شنوندگان همراه با متن های اخلاقی هر روز جز جمعه ها ساعت 11 30چرا پشتصحنههای «در حاشیه» کوتاه شد؟
چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴ ۲۶ مدیر شبکه سه سیما دربارهی علت کوتاه شدن مدت زمان بخشهای مربوط به پشت صحنه سریال در حاشیه توضیحاتی را ارائه داد غلامرضا میرحسینی در گفتوگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا گفت با همفکری که صورت گرفت تصمیم گرفته شد پخش برداشتهای متعچرا "کرمی" دوباره دبیری جشنواره تئاتر کودک را پذیرفت؟
چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴ ۳۲ شهرام کرمی که پس از یک سال وقفه بار دیگر دبیری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را بر عهده گرفته است از تغییرات ساختاری این جشنواره خبر داد و ابراز امیدواری کرد در سالی که به عنوان سال تئاتر نامگذاری شده است تئاتر کودک و نوجوان نیز از توجه بیشتری برخجانباز «از کرخه تا راین» ماندگارم کرد
با علی دهکردی از نقش جانباز شیمیایی تا آیتالله طالقانی جانباز از کرخه تا راین ماندگارم کرد تاریخ انتشار سه شنبه 18 فروردین 1394 ساعت 01 00 | شماره خبر 1895727840829188620 تعداد بازدید 5 پ پ قضاوتش سخت است به یک شمشیر دو لبه میماند علی دهکردی شروعی توفانی داشت در بازیگرچرا از لفظ «تجاوز» نباید استفاده کنیم؟
شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴ ۴۳ هنگام بازگشت یکی از کاروانهای اعزامی عمره در آخرین بخش بازرسی فرودگاه جده دو تن از ماموران پلیس فرودگاه به بهانه بازرسی از دو نوجوان زائر قصد تعرض به آنها را داشتند که با هوشیاری زائران عزیز و خانوادههایشان پیگیری مدیر و روحانی کاروان و همچنینچرا «قندون جهیزیه» انتخاب نشد؟/ عضو هیات انتخاب جشنواره سی و سوم فجر توضیح داد
چرا قندون جهیزیه انتخاب نشد عضو هیات انتخاب جشنواره سی و سوم فجر توضیح داد فرهنگ > سینما - مهر نوشت عضو هیات انتخاب سی و سومین جشنواره فیلم فجر درباره دلایل انتخاب نشدن فیلم «قندون جهیزیه» در جشنواره فیلم فجر که به تازگی تک اکران آن با استقبالیادداشت/ چرا صوفیه منفعل و سلفیه فعال است؟
یادداشت چرا صوفیه منفعل و سلفیه فعال است در نگاهی به جوامع اهلسنت و افکار و جریانهای فکری حاضر در حال و گذشته این جوامع این سوال مطرح است که چرا صوفیه منفعل و سلفیه فعال است خبرگزاری فارس ـ راهبرد فرهنگ در سالهای اخیر از تاجیکستان و بالکان تا پاکستان و هند و از-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها