تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا به تو پناه مى برم از اين كه باطل را بر حق ترجيح دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797158528




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راه نجات ما در قیامت چیست؟!


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


اخلاق؛
راه نجات ما در قیامت چیست؟!
هر گاه طاعات و عبادات را به جاى آوردى و روزه گرفتى و صدقه دادى و به دیگران نیكى كردى و صله رحم نمودى، قصدت فقط تحصیل رضاى خدا باشد و از ریا دور باشى .



به گزارش سروی دینی جام نیوز، شاید لحظه ای نباشد که در حال فریفتن خود و خدای خویش نباشیم و شاید این امر از دیدگانمان نیز پنهان است چرا که در صورت آگاهی بدان در صدد حل آن بر آمده و یا باز راه خویش را ادامه می دهیم. فریفتن انواع و اقسامی دارد و چه فریبی بزرگتر از فریفتن خدا؟!
آیا خدا فریب می خورد؟ از جمله صفاتی که به خداوند نسبت داده اند صفت علیم است، خداوند علیم است به این معنا که اتقان و استحکام خلقت الهی، مجرد بودن خداوند از ماده، و اینکه همه موجودات مستند به او یعنی مخلوق و معلول او هستند دلایل علم و آگاهی خداوند به خود و دیگران می باشد.(کشف المراد/ ج 1/ 26) از این رو حتی تصور و خیال اینکه فردی بتواند نعوذ بالله خدا را بفریبد باطل است. شاید قدم بر فریب خدا گذارده و چنین قصدی داشته باشد اما در عین حال کسی جز خود را نفریفته است چرا که خداوند به احوال او  داناتر از خود اوست و همین امر منجر می گردد که کوچکترین چیزی از او، نزد خداوند متعال پنهان نماند چه رسد به آنکه فریب نیز بخورد.  
نجات در نفریفتن خداست مسعدة بن زیاد از امام صادق علیه السّلام از پدر بزرگوارش علیهما السّلام روایت نموده كه فرمود: از پیغمبر خدا صلى اللَّه علیه و آله پرسیده شد: فرداى قیامت نجات در چیست؟ فرمود: مسلّما نجات در این است كه خدا را نفریبى تا او نیز تو را نفریبد، چون هر كس كه در صدد مكر و فریب خدا بر آید، خداوند به او مكرى رساند، و رشته ایمان را از او جدا كند، و نفسش او را مى ‏فریبد، اگر بفهمد. به آن حضرت عرض شد: چگونه خداوند او را فریب مى‏ دهد؟ فرمود: فرمان خدا را انجام مى ‏دهد، و با آن عمل، دیگرى را جز خدا در نظر دارد، بنا بر این از ریاكارى و جلب توجّه دیگران بپرهیزید! زیرا آن شرك به خداى عزّ و جلّ مى‏ باشد. همانا روز قیامت شخص ریاكار (ظاهر ساز) به چهار نام خوانده مى‏ شود: اى كافر، اى فریبنده، اى بى‏ وفاى عهد شكن، اى زیانكار! كردارت باطل و هدر رفت و مزدت فاسد و ناچیز شد، امروز نصیبى از خیر برایت نیست، پس از همان كس كه عملت‏را براى خوش آمدش انجام داده‏اى مزدت را بخواه! (معانی الأخبار/ ترجمه محمدى/ ج‏2 / 299)    
خدا را دور نزنیم! همانطور که اشاره کردیم گاهی قصد، فریفتن  و به اصطلاح دور زدن خداست، غافل از اینکه وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَیْرُ الْماكِرِینَ( آل عمران/ 54) بدیهى است نقشه‏ هاى خدا بر نقشه‏ هاى همه پیشى مى ‏گیرد، چرا كه آنها معلوماتى اندك و محدود دارند و علم خداوند بى پایان است، انسان ها براى پیاده كردن طرح هاى خود قدرت ناچیزى دارند در حالى كه قدرت او بى پایان است. (تفسیر نمونه/ج‏2/ ص: 564) امام على علیه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله مردى را دید(كه به خاطر سجده زیاد) پیشانى خود را مجروح و پینه بسته گردانده بود، به او فرمود: هر كس با خدا درگیر، شود، خداوند با او درگیر و پیروز مى ‏گردد، و هر كس بخواهد با خدا نیرنگ و فریبكارى كند، مغلوب تدبیر الهى قرار مى ‏گیرد! چرا به وسیله زمین پیشانى خویش را گودال و مجروح كرده‏اى؟ و چرا (به خاطر ریاكارى) قیافه خود را بد ریخت و به هم ریخته نموده‏اى؟ (النوادر( للراوندی )/ ترجمه صادقى اردستانى/  305 )   
خدا نیز فریبکار است؟ گاه این اشکال مطرح می گردد که چگونه خداوند نیز مکر و حیله به کار می برد؟ جواب این اشكال بدین شرح است: كسى مكر و حیله به كار می برد كه از دیگرى واهمه و به چیزى احتیاج داشته باشد. خدا كه از كسى واهمه و به احدى احتیاجى ندارد تا بخواهد مكر و حیله نماید. بنابراین: معناى مكر نمودن خدا این است كه جزاى افراد مكار را بدهد. تا از طرفى به عدل خود رفتار نموده باشد و از جهتى هم به داد افرادى كه در حق آنان مكر نموده ‏اند رسیده باشد. قرآن مجید نام این نوع مكر را جزاء نهاده است. چنانكه در آیه 39 سوره: شورى می فرماید: وَ جَزاءُ سَیِّئَةٍ سَیِّئَةٌ مِثْلُها. یعنى جزاى بدى بدى است نظیر آن. و از جهت دیگر كلمه مكر به معناى چاره جویى است. و چاره جویى می توان از طریق مشروع باشد. و می توان از راه غیر مشروع باشد. لذا قرآن مجید گاهى مكر را به وصف خیر معرفى می كند.( تفسیر آسان/ ج‏2/ ص: 298)
    همان گونه که در روایت بدان اشاره شد، فریفتن خداوند بسیار ظریف و در عین حال سهمگین است، بنده تمامی اعمال و رفتارش مطابق با دستور خداوند و شرع مقدس است و در عین حال هیچ یک در جهت جلب رضای الهی نیست بدین معنا که تمامی اعمال فرد به منظور جلب توجه خلق خداست نه خود خداوند و اعمالش سرابی بیش نیست و این یعنی ریا. ریا: به معنى نشان دادن عمل است به مردم به منظور جاه ‏طلبى و خودنمائى و براى اینكه جلب نظر آنها كند و خود را نزد آنها پرهیزگار و متقى جلوه دهد چنان كه در باب نیت از این موضوع سخن به میان آمد. (أصول الكافی/ ترجمه مصطفوى / ج‏3/ 400 ) و ریاکار فریب خورده ای بیش نیست چرا که سرانجام کار چیزی جز حسرت نصیبش نمی گردد.   اى برادر باید بدانى كه هر گاه طاعات و عبادات را به جاى آوردى و روزه گرفتى و صدقه دادى و به دیگران نیكى كردى و صله رحم نمودى، قصدت فقط تحصیل رضاى خدا باشد و از ریا دور باشى، زیرا ریا اعمال انسان را به باد نابودى و تباهى مى‏دهد، و كلام خدا را به خاطر داشته باش كه مى فرماید: وَ لَدارُ الْآخِرَةِ خَیْرٌ یعنى خانه آخرت براى شما بهتر است. (إرشاد القلوب/ ترجمه سلگى/  ج‏1/ 232)  و امام صادق علیه السّلام فرمود: این امر (تشیع و مذهب دارى) خود را براى خدا قرار دهید نه براى مردم، زیرا هر چه به منظور خدا باشد، براى خداست (او می پذیرد و پاداش می دهد) و هر چه براى مردم است، به سوى خدا بالا نرود(خدا نپذیرد و پاداش ندهد). (أصول الكافی / ترجمه مصطفوى / ج‏3 / 401 )   شیخی به زنی فاحشه گفتا مستی       هر لحظه به دام دگری پا بستی گفتا شیخا هر آن چه گویی هستم         آیا تو چنان که می نمایی هستی (خیام)     پی نوشتها: 1)إرشاد القلوب / ترجمه سلگى/ ج‏1 2)أصول الكافی / ترجمه مصطفوى/ج‏3 3)تفسیر آسان، ج‏2 4) النوادر( للراوندی )/ترجمه صادقى اردستانى 5)تفسیر نمونه، ج‏2 6)معانی الأخبار / ترجمه محمدى/ ج‏2 7)کشف المراد/ ترجمه دکتر علی شیروانی/ج 1     تبیان



۲۹/۰۱/۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 170]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن